شماره تماس : 23-88641720

آشنایی با قلعه دله مونته ایتالیا

oWZmjYh9hNQLoGP4xQMlXZt6EI7HAcE43y9Hti22

آشنایی با قلعه دله مونته ایتالیا

قلعه دله مونته یکی از عجیب ترین و حیرت انگیز ترین ساخته های ایتالیایی بر بلندای تپه ای در اندریا ایتالیا است. این قلعه یک قلعه  8 ضلعی است که در هر ضلع ان یک دژ هشت ضلعی دیگر بنا شده است. این شاهکار هنری ایتالیا مربوط به قرن 13 می باشد و دارای طراحی هندسی بی نظیری است که باعث تمایز این قلعه نسبت به همه قلعه های مشابه خود شده است.

این قلعه به دستور فردریک دوم در سال 1240 بنا شد. هر چند این سازه همانند دژی مستحکم و دفاعی ساخته شده است ولی هدف از ساخت ان نمی تواند نظامی یا دفاعی باشد چرا که در اطراف  ان خندق یا پل متحرکی دیده نمی شود. به عقیده تاریخ شناسان ممکن است در اطراف این قلعه دیواری وجود داشته که امروز خربا شده است و برخی هم عقیده دارند یان قلعه تنها یک اقامتگاه شاهانه برای شکار بوده است.

در زمانی که این قلعه ساخته شده اطراف این قلعه زندگی در جریان بوده و ذخایر ابی و پوشش گیاهی غنی در این منظقه وجود داشته که امروزه کمبود این منابع باعث شده این قلعه منزوی به نظر برسد. در نزدیکی این قلعه صومعه تاریخی سانتا ماریا دل مونته هم قرار دارد که به نظر این دو بی ربط با هم نباشند.

اینکه ساخت قلعه را به پادشاه حبوب ایتالیایی فردریک دوم منسوب می کنند به دلیل سندی تاریخی است که در ان فردریک دوم در سال 1240 میلادی به حکمران این منطقه یعنی کاپیتاناتا دستور داده تا اقداماتی برای قلعه انجام شود. دقیق مشخص نیست خواسته این اقدامات برای چه منظور بوده و حتی سندی برای استفاده خود فردریک دوم از این قلعه هم در درست نیست.  در برخی از اسناد مشاهده می شود که در سال 1246 این قله به محلی برای زندانیان مبدل شده و از ان به عنان زندان استفاده شده است. در زمان شیوع طاعون مرگبار ایتالیا هم از این مکان به عنوان پناهگاهی برای فرار از طاعون استفاده می شده است.

شبه ای که در انتصاب این قلعه به فردریک وجود دارد این است که این پادشاه دستور ساخت قلعه ها و ساختمان های زیادی را داده که هیچ کدام ساختاری 8 ضلعی ندارند. برخی معتقدند فردریک با ساخت این 8 ضلعی ها خواسته از ترکیب مربع به عنوان نماد زمین و دایره به عنوان نماد اسمان بهره برده باشد . ممکن است فردریک دوم ساخت این قلعه را از گنبد های اورشلیم الهان گرفته باشد و یا حتی با الگو پذیری از کلیسای جامع اخن این کار را کرده باشد.

این قلعه دارای تزئین های فراوانی بوده ، کف ان مرمری و ستون ها و موزاییک ها و نقاشی های زیاد با پرده های رنگی و نقاشی شده این قصر را حیرت انگیز تر کرده بودند که متاسفانه در قرن 18 همه این طرح ها تخریب شدند.

این قلعه به عنوان شاهکاری از هنر معماری قرون وسطی در لیست فرهنگی یونسکو در دهه 90 به ثبت رسیده است.

منبع:  amusingplanet

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.