شماره تماس : 23-88641720

استادیوم نیو کمپ بارسلونا

استادیوم نیو کمپ بارسلونا (Camp Nou)

تراول نیوکمپ

تردیدی نیست که یکی از برجسته ترین و شاهکارهای معماری شهر بارسلونا استادیوم نیو کمپ این شهر است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران تنها برای بازدید از این ورزشگاه که محل اصلی برگزاری مسابقات تیم بارسلونا اسپانیا است، حضور به هم می رسانند.

استادیوم نیو کمپ و یا ورزشگاه جدید خانه اصلی تیم اف سی بارسلونا (FC Barcelona) از زمان اتمام ساخت آن در سال 1957 است. این استادیوم طرفست 99354 نفری دارد که بزرگترین استادیوم فوتبال در اسپانیا و اروپا و سومین استادیوم بزرگ  فوتبال در جهان از نظر ظرفیت می باشد.

در این ورزشگاه تا به حال میزبان دو بار برگزاری فینال جام اتحادیه اروپا و لیگ قهرمانان اروپا در سال های 1989 و 1999 بوده، دو بار فینال جام یوفا، چهار بار  فینال جام حذفی بین شهری، پنج بار فینال سوپر کاپ یوفا، چهار فینال کوپا دل ری، دو بار فینال کوپا د لا لیگا، بیست و یک بار فینال سوپر کاپ اسپانیا،  پنج مسابقه مهم جام جهانی 1982 از جمله بازی افتتاحیه آن، دو بازی از چهار بازی جام ملت های 1964 و فینال مسابقات فوتبال المپیک تابستانی 1992 بوده است.

ساخت و ساز استادیوم

ساخت ورزشگاه نیو کمپ در 28 مارس سال 1954 آغاز شد و به دلیل اینکه بر روی استادیوم سابق شهر بارسلونا به نام Camp de Les Corts ساخته می شد هیچ جایی برای گسترش و اضافه کردن اتاق های بیشتر نداشت.

هر چند این استادیوم در بین مردم بارسلونا به عنوان استادیوم جدید یا نیو کمپ نامگذاری شد زیرا این نام محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا کرده بود. امضا قرارداد با یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال بارسلونا در ژوئیه سال 1950 به نام لسلو کوبالا (László Kubala) انگیزه بیشتری به مسئولان این شهر برای ساختن یک استادیوم با شکوه و بزرگتر داد.

معماران این استادیوم دو معمار نام دار به نام های Francesc Mitjans و Josep Soteras با همکاری Lorenzo García-Barbón بودند.

سال های اولیه و جام جهانی 1982

در ماه مه 1972 اولین مسابقه فینال قهرمانی جام اروپا بین دو تیم رنجرز و دینامو مسکو در این استادیوم برگزار شد. در این بازی رنجر با نتیجه 3-2 پیروز میدان شد. دهه 1970 نقطه عطفی برای باشگاه بارسلونا بود زیرا در این زمان بازیکنان بزرگی با این باشگاه قرارداد بستند که از جمله مشهورترین آنها می توان به یوهان کرایف در سال 1973 اشاره کرد.

دو سال بعد به سیستم ورزشگاه یک اسکوربرد الکترونیکی پیشرفه اضافه شد. استادیوم نیو کمپ در سال 1980 زیر یک سلسله تغییرات و تعمیرات در راستای توسعه ورزشگاه قرار گرفت بخصوص اینکه قرار بود مسابقات جام جهانی 1982 در این ورزشگاه هم میزبانی شود.

در این راستا باکس هایی به ورزشگاه اضافه شد، VIP ها ساخته شد، جایگاه خبرنگاران جدید ساخته شد، نشانگر های تازه به ورزشگاه اضافه شدند و سومین جایگاه تماشاگران نیز ساخته شد که از نظر ارتفاع کوتاه تر بود در حالی که طرح اولیه 6 متر بود نهایتا ارتفاع کمتری در نظر گرفته شد.

با توسعه ورزشگاه 22150 صندلی تماشاگر به ورزشگاه اضافه شد تا ظرفیت صندلی های ورزشگاه به 71731 نفر برسد که در همین راستا فضای تماشاگرانی که می توانستند بصورت ایستاده بازی را تماشا کنند نیز از 16500 نفر به 49670 نفر توسعه یافت که با این اوصاف و تجهیزات ظرفیت واقعی و اصلی ورزشگاه نیو کمپ به 121401 نفرر رسید.

رکورد حضور تماشاچی در ورزشگاه نیوکمپ به 5 مارس 1986 باز می گردد زمانی که بازی یک چهارم نهایی جام اروپابین بارسلونا و یوونتوس در حضور 120000 نفر تماشاگر برگزار شد و جالب اینکه تنها 1401 نفر یوونتوسی در استادیوم حضور داشتند و مابقی ورزشگاه را طرفداران بارسلونا پر کرده بودند.

نیو کمپ یکی از استادیوم های متعددی است که در طول جام جهانی سال 1982 از این مسابقات میزبانی کرد و حتی بازی افتتاحیه این مسابقات رد 13 ژوئن همین سال در این ورزشگاه برگزار شد.

ضمن اینکه این ورزشگاه مسابقات بیشتری را نسبت به 16 استادیوم دیگری که برای برگزاری این رویداد در کل اسپانیا در نظر گرفته شده بودند میزبانی کرد.  در مقابل بیش از 95000 تماشاچی تیم بلژیک بازی افتتاحیه  این مسابقات را از آرژانتین با حساب 1-0 برد.

پس از آن سه مسابقه دیگر این گروه بین تیم های جمهوری شوری، لهستان و بلژیک بصورت گردشگری در این ورزشگاه برگزار شد که در نهایت تیم لهستان توانست به مسابقات نیمه نهایی از این گروه برسد و مسابقه این تیم با ایتالیا در این مرحله با حساب 2-0 به نفع ایتالیا به اتمام رسید. ایتالیا در بازی نهایی در ورزگاه سانتیاگو برنابئو در مادرید به مصاف حریف خود رفت.

توسعه استادیوم نیو کمپ

ظرفیت ورزشگاه نیو کمپ در طول این سال ها تغییرات خیلی زیادی را تجربه کرده است و همواره در شرایط مختلف تغییر ظرفیت داده است.

این ورزشگاه به غیر از اینکه میزبان مسابقات تیم بزرگ بارسلونا است به عنوان ورزشگاه خانگی کاتالان نیز شناخته می شود.

به همین دلیل از این ورزشگاه اغلب برای سایر رویداد های فوتبال نیز استفاده می شود. فینال فوتبال جام اروپا بین دو تیم میلان و استاوا بوکروشی در 24 می 1989 نیز در همین ورزشگاه برگزار شد که باشگاه ایتالیایی با نتیجه 4-0 پیروز شد.

ورزشگاه نیو کمپ در طول رقابت های المپیک تابستانی 1992 بخشی از رویداد های فوتبال را از جمله دیدار نهایی را میزبانی کرد. در زمان برگزاری این المپیک دو ردیف صندلی بیشتر در کنار سایر صندلی های قبلی برای بالا بردن ظرفیت ورزشگاه به آن اضافه شد.

نیو کمپ بعد از سال 1982 تغییرات کمتری کرد و تقریبا به غیر از باز شدن یک موزه افتخارات مربوط به ورزشگاه در سال 1984 در این مجموعه تغییرات گسترده بیشتری را شاهد نبودیم.

استادیوم نیو کمپ در اواخر سال 1993 و اوایل 1994 دست به یکسری جوان سازی یا پوست اندازی کرد. در این راستا زمین فوتبال به اندازه 2.5 متر یا 8 فوت پایین تر رفت و اتاق ایستاده ای که در ورزشگاه وجود داشت به منظور ایجاد جایگاه و اضافه کردن صندلی برداشته شد.

جایگاه خبرنگاران جدید، جایگاه افراد سر شناس بازسازی شد، در زیر ورزشگاه یک پارکینگ جدید اضافه شد و سیستم نور پردازی و صوتی جدید نیز برای استادیوم ساخته شد و نهایتا ورزشگاه برای مسابقات فصل 1998-1999 آماده شد.

در سال 1999 فیفا لایحه ای را تصویب و قانونی کرد که جایگاه های تماشاگران ایستاده را غیر قانونی اعلام می کرد و به همین دلیل ظرفیت ورزشگاه نیو کمپ به ظرفیت امروزی رسید.

 این استادیوم میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 را برگزار کرد که در آن سال و در یک بازی دراماتیک و فوق العاده منچستر یونایتد انگلیس توانست بایرمونیخ را که تا لحظات آخر 1-0 جلو بود نهایتا در زمان های پایانی با نتیجه 2-1 شکست دهد و قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود.

در طول سال های 1998-1999 فیفا به استادیوم نیو کمپ، 5 ستاره کامل را اهدا کرد که به دلیل خدمات و تجهیزات و امکانات ورزشگاه بود. ولی با این وجود فیفا از سال 2010 به این طرف دیگر رتبه بندی و امتیاز دهی به ورزشگاه ها را انجام نداد و لیست ورزشگاه های برتر از طرف آن بصورت سالیانه اعلام نشد.

در سال 2000 نظرسنجی از طرفداران در مورد نام ورزشگاه صورت گرفت که از 29102 رای ماخوذه در مجموع 19861 رای به میزان 68.25 درصد نام مستعار محبوب خود را برای نیو کمپ استادیوم اف سی بارسلونا (Estadi del FC Barcelona) انتخاب کردند و در همین راستا نام رسمی استادیوم به نام مستعار مورد علاقه مردم تغییر کرد.

استادیوم نیو کمپ در حال حاضر از مجهزترین ورزشگاه های دنیا است که از جمله امکانات فعلی این ورزشگاه می توان به غیر از موارد فوق به فروشگاه خاطره ها، زمین تمرین برای مسابقات دوستانه و یک کلیسا کوچک برای بازیکنان اشاره کرد.

این ورزشگاه همچنین خانه دومین موزه بزرگ و مشهور بارسلونا به نام موزه باشگاهی بارسلونا است که سالیانه بیش از 1.2 میلیون نفر از این موزه بازدید می کنند. در سال 2017 بارسلونا در برابر لاس پالماس یک بازی بدون تماشاگر را در نیو کمپ برگزار کرد که دلیل آن مشکلات سیاسی  و مذهبی موجود در  منطقه کاتالان بود.

نو سازی و توسعه نیو کمپ

باشگاه بارسلونا به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت استادیوم یک مناقصه بین المللی را برای توسعه و تغییر مدل ساختار ورزشگاه برگزار کرد. هدف از این بازسازی و یا تغییر مدل ساختاری این بود که این ورزشگاه یا استادیوم به عنوان یک محیط یکپارچه و قابل توجه شهری تبدیل شود.

این باشگاه قصد داشت تا با حداقل نیمی از مکان های مورد نیاز برای صندلی گذاری بتواند ظرفیت ورزشگاه را تا 13500 نفر بیشتر کند.

هدف اصلی این بود که استادیوم بارسلونا به سومین استادیوم بزرگ جهانی (از نظر ظرفیت تماشاگران)  پس از استادیوم ایندیانا پلیس موتور اسپید وی (Indianapolis Motor Speedway) در ایالات متحده آمریکا با ظرفیت 297000 نفر جمعیت و استادیوم رانگنادو می دی (Rungnado May Day Stadium) در کره شمالی با ظرفیت 114000 نفر تبدیل شود.

در روز 18 سپتامبر سال 2007 معمار برجسته بریتانیایی به نام Norman Foster به همراه شرکتش برای بازسازی و تغییر مدل ورزشگاه نیو کمپ انتخاب شدند. هزینه برآوردی برای بازسازی ورزشگاه حدود 250 میلیون یورو بود که برای اضافه کردن 6000 صندلی و رساندن ظرفیت ورزشگاه به 105000 نفر در نظر گرفته شده بود.

هیئت مدیره باشگاه بارسلونا با وجود انتقادات زیادی که وجود داشت برای تامین مالی این پروژه اقدام به فروش زمین تمرینی سابق بارسولنا در مینی استادیوم (Mini Estadi) کرد.

 این پروژه در سال 2009 آغاز و درست برابر با برنامه ریزی انجام شده می بایست در سال 2011-2012 آماده می شد. هر چند به دلیل بحران مالی سال 2008 فروش زمین تمرین بارسلونا به تعویق افتاد و به همین دلیل هم شروع بازسازی استادیوم به تعویق افتاد.

در ماه مه 2010 Sandro Rosell و سپس نامزد ریاست فدراسیون بارسلونا امکان فروش زمین تمرین مینی استادیوم را رد کردند و گفتند که امکان فروش گنجینه های طلایی بارسلونا وجود ندارد و غیر قابل قبول است و این انتخاب باعث شد که در30 ژوئن 2010 بازسازی ورزشگاه متوقف شود.

در ژانویه سال 2014 هیئت مدیره باشگاه بارسلونا  با توجه به محدودیت های مالی گزینه ساخت یک استادیوم جدید و تغییر مدل استادیوم را رد کرد ولی موضوع تغییر ظرفیت ورزشگاه را به 105000 نفر تائید کرد.

انتظار بر این بود که این پروژه حدود 495 میلیون پوند برابر 600 میلیون یورو برای شروع تا پایان کار هزینه در بر داشته باشد. شروع کار سال 2017 و پایان آن 2021 تخمین زده شد و اگر این پروژه انجام شود یکی از گران ترین پروژه های توسعه ورزشگاه بارسلونا بوده است.

در تاریخ 26 مه سال 2015 طرح و برنامه این تغییرات ارائه شد که نشان می داد در راستای توسعه ظرفیت ورزشگاه قرار است بر روی جایگاه ها سقف هایی زده شود و جزئیات بیشتری هم در مورد اضافه کردن صندلی به ورزشگاه رونمایی شد.

 در تابستان 2018 این ساخت و ساز آغاز شده و مقرر شد درسال 2021- 2022 لالیگا این استادیوم آماده شده باشد.

سایر فعالیت ها و استفاده ها از استادیوم نیو کمپ

این استادیوم زیبا اغلب به عنوان یکی از بهترین مکان ها شهر بارسلونا برای برگزاری برخی از کنسرت های بزرگ می باشد.

Pope John Paul II مراسم اعطا افتخاری شهروندی برای جمعیتی بالغ بر 121500 نفر را در 17 نوامبر 1982 در این ورزشگاه برگزار کرد.

در سال 1983Julio Iglesias کنسرتی موسوم به زیباترین کنسرت ارکستر جهان را برای بالغ بر 60000 نفر در این مجموعه برگزار کرد.

 از دیگر مراسم بزرگی که در ورزشگاه نیو کمپ برگزار  شده می توان به کنسرت موسوم بهTunnel of Love Express Tour گروه موسیقی Bruce Springsteen در 3 آگوست 1988 و برگزاری همین کنسرت در تاریخ های 19 و 20 جولای و همچنین کنسرت مایکل جکسون در 9 آگوست 1988 که در مقابل 95000 نفر تماشاگر در این استادیوم توسط سازمان عفو بین الملل به منظور امور خیریه  و برای حمایت از حقوق بشر برگزار شد.

ضمن اینکه به کنسرت های Bruce Springsteen، Sting، Peter Gabriel، Youssou N’Dour، Tracy Chapman و El Último de la Fila هم باید در بین انبوه کنسرت ها و اجراهای برگزار شده در این استادیوم اشاره کرد.

گروه موسیقی U2 نیز در این استادیوم برای سه بار اجرا داشته است: اولین بار در تاریخ 7 اوت 2005 در طول برنامه Vertigo Tour و با فروش کلیه  بلیط های در نظر گرفته شده در مقابل 81269 نفر اجرا کردند.

دومین و سومین بار در 30 ژوئن و 2 ژوئیه 2009 برنامه خود به نام U2 360° Tour در مقابل جمعیتی هجده هزار نفری برنامه خود را اجرا کردند. برنامه نمایشی” من بالاخره دیوانه می شوم اگر امشب هم دیوانه نشوم” (I’ll Go Crazy If I Don’t Go Crazy Tonight ) در نیمه دوم سال 2009 برای یک موزیک ویدئو مشهور در این استادیوم فیلم برداری شد.

در 4 نوامبر سال 2014 Ligue Nationale de Rugby که در لیگ اتحادیه حرفه ای فرانسه فعالیت   می کند اعلام کرد که مرحله فینال Top 14 سال 2015-2016 در تاریخ 24 ژوئیه سال 2016 در استادیوم نیو کمپ برگزار خواهد شد.

بصورت سنتی فینال Top 14 هر سال در ورزشگاه Stade de France برگزار می شود ولی با این حال برنامه ریزی برای برگزاری  جام جهانی راگبی 2015 باعث شد تا فینال 2015-2016 فرانسه از چند هفته قبل و با برنامه ریزی دقیق به دلیل اینکه استادیوم Stade de France هم در اختیار بازی های فیفا 2016 قرار داشت به نیو کمپ منتقل شد.

این بازی در نهایت در مقابل تعداد 99124 نفر برگزار شد و به عنوان یک رکورد حضور تماشاگر در مسابقات راگبی داخلی فرانسه ثبت شد.

راه های رسیدن به استادیوم نیو کمپ

تراموا

ایستگاه اصلی تراموا متصل به استادیوم نیو کمپ تقریبا در فاصله 680 متری از این استادیوم قرار دارد و به نام  ایستگاه تراموا Trambaix Avinguda de Xil مشهور است. از طریق لاین های یک، دو  و سه تراموا می توانید به این ایستگاه دسترسی داشته باشید.

مترو

دسترسی به استادیوم نیو کمپ از طریق مترو به راحتی امکان پذیر است. نزدیکترین ایستگاه های مترو برای نیو کمپ ایستگاه های Palau Reial ،Maria Cristina و Les Corts هستند که از طریق لاین های 3، لاین 5 منطقه Badal و لاین 5 و یا لاین 9 منطقه Collblanc قابل دسترسی هستند.

تمامی این ایستگاه ها نهایتا 500 تا 1000 متر از استادیوم فاصله دارند که این موضوع بستگی به این دارد که از کدام دروازه نیو کمپ قصد ورود به ورزشگاه را داشته باشید. ضمن اینکه به دلیل احتناق رو افزون و قابل توجه مسافرین برای دسترسی به این ورزشگاه هر روز بر تعداد خطوط و مسیر های دسترسی به استادیوم از طریق مترو افزوده می شود.

نزدیکترین ایستگاه ها برای هر یک از دروازه های استادیوم به شرح زیر می باشند:

  • ورودی های 1 تا 10 از ایستگاه Palau Reial
  • ورودی های 11 تا 16 از ایستگاه Collblanc
  • ورودی های 17 و 18 از ایستگاه Badal
  • ورودی های 19 تا 21 از ایستگاه les Corts

در حال حاضر نیز ایستگاه مخصوص نیو کمپ برای لاین های 9 و 10 شهری در حال ساخت است.

اتوبوس

لاین های اتوبوسی که در نزدیگی نیو کمپ ایستگاه دارند به شرح زیر می باشد:

لاین های TMB :

  • 7 – Diagonal Mar/Z. Universitària
  • 15 – Hosp. St. Pau/Collblanc
  • 33 – Z. Universitària/Verneda
  • 43 – Les Corts/Sant Adrià
  • 50 – Collblanc / Trinitat Nova
  • 54 – Estació Nord/Campus Nord
  • 59 – Pg. Marítim/R. M. Cristina
  • 63 – Pl. Universitat/Sant Joan Despí
  • 67 – Pl. Catalunya/Cornellà
  • 70 – Sants/Pg. Bonanova
  • 72 – Distr. Gran Via l’Hospitalet/Bonanova
  • 74 – Z. Universitària/Fabra i Puig
  • 75 – Les Corts/Av. Tibidabo
  • 78 – Est. Sants/St. Joan Despí
  • 113 – La Mercè
  • V5 – Pedralbes / Mare de Déu de Port
  • H8 – Camp Nou / La Maquinista
  • D20 – Pg. Marítim / Ernest Lluch

لاین های AMB :

  • L12 – Barcelona (Pl. Reina Maria Cristina)/Cornellà (Almeda)

لاین های  Nitbus

  • N2 – Hospitalet (Av. Carrilet)/Barcelona (Via Augusta)
  • N3 – Collblanc/Montcada i Reixac
  • N12 – Barcelona (Pl. Portal de la Pau)/St. Feliu de Llob. (La Salut)
  • N14 – Barcelona (Rda. Universitat)/Castelldefels (Centre vila)

معمولا خطوط 15، 43 و 56 در زمان های برگزاری مسابقات و یا رویداد های موسیقی بزرگ ظرفیت خود را افزایش می دهند تا بتوانند تقاضا را پاسخگو باشند. به غیر از این موارد دو خط ویژه نیز از میدان Mossèn Jacint Verdaguer و میدان کاتالونیا برای استادیوم نیو کمپ تعبیه می شود.

هواپیما

اگر قصد دارید برای تماشای یک رویداد ورزشی فوتبال و یا تماشای یک رویداد احتمالی موسیقی به ورزشگاه نیو کمپ از طریق مسیر مستقیم فرودگاه حرکت کنید در نظر داشته باشید که استادیوم نیو کمپ 13.7 کیلومتر حدود 8.5 مایل از فرودگاه El Prat International Airport فاصله دارد که این یعنی حداقل حدود 40 دقیقه تا این ورزشگاه با توجه به ترافیک شهری با خودرو و یا تاکسی فاصله هست.

همچنین از این فرودگاه می توانید با لاین 9 مستقیما به ایستگاه Collblanc دسترسی داشته باشید و از آنجا با حدود 9 تا 12 دقیقه تا ورزشگاه را پیاده روی کنید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.