شماره تماس : 23-88641720

اقامت دائم اسپانیا

اقامت دائم اسپانیا

اقامت اسپانیا

 

اقامت دائم وضعیتی است که شهروندان غیر اتحادیه اروپا که به مدت 5 سال به طور مداوم و قانونی در اسپانیا زندگی کرده اند، می توانند شرایط اقامت نامحدود را بدست آورند. این کارت اقامت، پنج سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. اقامت دائم، امکان زندگی و کار (هم به صورت خود اشتغالی و هم به عنوان کارمند) را در اسپانیا با همه حقوق شهروندی فراهم می نماید. کارت اقامت اسپانیا مخصوص شهروندان غیر اتحادیه اروپاست و به دارنده آن اجازه می دهد حداکثر 6 ماه را بدون هیچ مشکل قانونی در خارج از اسپانیا باشد. افرادی که یک اقامت 5 ساله اسپانیا را دریافت می کنند، می توانند در این دوره زمانی تا یک سال هم خارج از این کشور سپری کنند. بدین معنا که در 5 سال مجوز داشتن اقامت قانونی اسپانیا، جمع تمام مدت زمانی که فرد می تواند خارج از کشور باشد نمی تواند بیشتر از یک سال باشد.

چگونه می توان کارت اقامت دائم دریافت کرد؟

 

فردی را تصور کنید که به تازگی با اولین اجازه اقامت خود وارد کشور اسپانیا شده است. اولین مجوزی که وی دریافت می کند به او امکان می دهد یک سال تمام به طور قانونی در اسپانیا زندگی و کار کند. این همان چیزی است که آن را مجوز اقامت و کار می نامیم. فرد پس از اتمام دوره اولیه، باید اقامت خود را تمدید کند و مجوز اقامت برای دو سال آینده را اخذ نماید (اکنون مجموعاً 3 سال در اسپانیا بوده است)، به محض پایان این دو سال باید دوباره دو سال تمدید کند، تا حداکثر 5 سال در کشور باشد. وی در تمدید بعدی می تواند کارت اقامت دائم خود را دریافت کند. این تمدید به سادگی صادر نخواهد شد و به معنای اخذ نوعی جدید اقامت یا همان اقامت دائم است که به وی امکان می دهد تا 5 سال دیگر در کشور بدون نیاز به تمدید در این مدت اقامت داشته باشد. نکته مهم این است که همه سال های اقامت در اسپانیا یکسان محاسبه نمی شود. در واقع بسته به نوع اجازه اقامت، ممکن است بیشتر از 5 سال عادی نیاز باشد تا 5 سال اقامت به صورت قانونی و مستمر بدست آید.

روش های اجازه اقامت و برآورد سال های آن

 

-هر سال اقامت با ویزای تمکن مالی یا ویزای طلایی در اسپانیا،  همان یک سال حساب می شود. زیرا زندگی در کشور با مجوز اقامت عادی بوده و سال های آن بدون کم و کاست برای اجازه اقامت دائم اسپانیا حساب می شود.

-برای محاسبه اقامت دائم، سال های حضور در اسپانیا با ویزای دانشجویی، نصف می شود. در واقع 50 درصد سال های تحصیل و فعالیت دانشجویی یا دوره های کارآموزی برآورد می گردد. دلیل آن این است که ویزای دانشجویی اجازه اقامت نیست بلکه درواقع مجوزی برای زندگی در اسپانیا هنگام تحصیل است.

برای اطمینان از سال های دقیق و موثر اقامت در اسپانیا و جلوگیری از اشتباه می توان به اداره پلیس مراجعه کرد و گواهی اقامت که در اسپانیا  ” Certificado de residencia ” نامیده می شود را دریافت کرد. در این گواهینامه نام و تعداد سال های دانشجویی/ اقامت در کشور مشخص و توسط پلیس مهر و امضا شده است.

مدارک و شرایط لازم برای اخذ اقامت دائم اسپانیا

 

مدارک

 

-پرداخت هزینه مربوطه

-تکمیل و ارائه فرم EX-11

-کارت اقامت فعلی (کارت اقامت اعتباری)

-اصل گذرنامه و کپی

از الزامات اصلی، داشتن سوابق شفاف، قرار نگرفتن در وضعیت بازگشت داوطلبانه و اثبات 5 سال زندگی بدون وقفه در اسپانیا خواهد بود. نشان دادن شواهدی مانند قرارداد اجاره در اثبات مورد آخر موثر است. علاوه بر این، اظهارنامه مالیاتی یا صورت پرداخت حقوق و دستمزد کاری، برای نشان دادن مشغولیت حرفه ای و اقتصادی در کشور، معتبر خواهد بود.

بهتر است افراد متقاضی اقامت دائم، حداقل 60 روز قبل از انقضای مجوز فعلی خود، اقدامات لازم را انجام دهند که اگر کارها طبق سرعت مورد انتظار پیش نرفت و گرفتار کندی بروکراسی شدند فرصت کافی برای طی مراحل درخواست خود را داشته باشند. پس از ارائه مدارک، بعد از 3 ماه، نامه ای مبنی بر تایید مجوز دریافت خواهند کرد. سپس برای معرفی اثر انگشت خود به اداره پلیس مراجعه می کنند. پس از 30 روز دوباره به اداره پلیس باز خواهند گشت و پس از ارائه گذرنامه و کارت اقامت قبلی، کارت اقامت دائم را دریافت خواهند کرد که به مدت 5 سال ادامه خواهد داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.