شماره تماس : 23-88641720

بازدید از اورانگوتان در سمنگگو مالزی

بازدید از اورانگوتان در سمنگگو مالزی

تراول اورانگوتان

ذخایر طبیعتی حفاظت شده سمنگگو Semenggoh  تنها با فاصله 45 دقیقه ای در جنوب شهر کوچینگ در جزیره Borneo مالزی واقع شده است. طبیعت سمنگگو در سال 1975 تأسیس شد و شامل حدود یک هکتار جنگل است که به عنوان یک خانه برای حیوانات وحشی و نیمه وحشی شناخته شده است. در حال حاضر (Nature Reserve Semenggoh) منطقه حفاظت شده سمنگگو دارای 30 اورانگوتان است که اکثر آنها از بیابانهای اطراف از سراسر منطقه ساراواک مالزی نجات یافته اند و به این منطقه آورده شده اند.

چرا اورگوناتانها در معرض خطر انقراض هستند؟

کلمه اورانگوتان orangutan به معنای واقعی کلمه به “مرد جنگل” در زبان Bahasa Malayu ترجمه می شود. در لیست WWF بیش از صدهزار اورانگوتان شناخته شده موجود است و اورانگوتان بورنئو Borneo به عنوان در معرض خطرترین اورانگوتان شناخته می شود . اورانگوتان Borneo در حال حاضر با سختی ها و چالش های مختلفی برای بقای خود دست و پنجه نرم می کند، از جمله از دست دادن زیستگاه، شکار غیر قانونی و تجارت حیوان خانگی عجیب و غریب. اورانگوتانها 96.4٪ از DNA خود را با انسان به اشتراک می گذارند و به طرز شگفت آوری هوشمند و باهوش هستند.

برای اورگونوتان نر داشتن قلمرو بزرگ بسیار اهمیت دارد و هر مرد بالغ برای زندگی کردن به یک محدوده منحصر به فرد از حدود 800 هکتارمتر مربع  نیاز دارد. این نیاز به داشتن زمین بزرگ و قلمرو وسیع اورانگوتان نر، فشارهای جدی بر جمعیت اورنگوتان ایجاد کرده است،  و این موضوع سبب گردیده که زیستگاه طبیعی آنها در جزایر بورنئو و سوماترا به طور فزاینده ای توسعه بیابد. در مالزی از توسعه و کشاورزی، به خصوص کاشت درختهای نخل برای تولید روغن پالم کاسته شده تا در جنگل های کم ارتفاع که اورنگوتان ها در ان زندگی می کنند به راحتی به مواد غذایی مورد نیاز خود دست پیدا کنند. زیستگاه های جنگل رو به کاهش رفت،  و این موضوع سبب گردید که اورانگوتانها بیشتر در تماس با انسان قرار گیرند. روستاییان اورانگوتان ها را برای  تهیه مواد غذایی و داروهای طب سنتی مدتها و برای نسل های متمادی شکار و تحت فشار قرار دادند.

یکی دیگر از تهدیدات جدی برای اورانگوتانها ناشی از تقاضاهای بین المللی برای حیوانات خانگی عجیب و غریب است. یک کودک اورانگوتان می تواند به راحتی به قیمت 60000 دلار در بازار سیاه فروخته شود. این قیمت بالا نشان دهنده یک ثروت عظیم برای یک روستایی معمولی در Borneo است. اما برای گرفتن یک اورانگوتان کودک یک مشکل وجود دارد و آن مشکل این است که کودک اورانگوتان تا زمانی که به اندازه کافی قوی شود تا بتواند در طول تپه های جنگل صعود کند به مادر خود میچسبد و اما ساده ترین راه برای ضبط یک کودک نارنجی، این است که با اسلحه به سمت مادر او شلیک کنند. به همین دلیل، برای دستیابی به هر اورانگوتان کودک که به علت تجارت حیوان خانگی شکار شده و فروخته می شود، دو اورانگوتان از زیستگاه طبیعی خود گرفته می شوند.

آنچه در Semenggohسمنگگو  برای کمک به اورانگوتانها انجام می دهد

اولین اورگانگوتان که به طبیعت حفاظت شده Semenggoh آورده شد به نام Bullet نامگذاری شد، زیرا زمانی که او وارد این منطقه شد، گلوله ای(Bullet ) را که شکارچی  به سمتش شلیک کرده بود در چنگالش داشت. خوشبختانه دامپزشکان توانستند Bullet را از خطر مرگ نجات دهند و در نهایت این طبیعت محافظت شده قادر به کمک به بسیاری از اورانگوتانهای تهدید شده از ان زمان شد.

ذخایر طبیعی Semenggoh حدود 1000 هکتار زیستگاه طبیعی جنگل را برای جمعیت 30 اورانگوتان فراهم می کند. بسیاری از اورانگوتانهای محافظت شده از نواحی دیگر Borneo نجات یافته و به این منطقه منتقل شده اند، اما هر ساله بچه ها ی بیشتری در هر فصل به این گروه افزوده می شوند.

طبیعت سمنگگو در حال حاضر تحت سلطه سه اورانگوتان مرد بالغ است. هر یک از این مردان بزرگ نیاز به 800 متر مربع جنگل برای زنده ماندن دارند. از آنجا که هریک از اورانگوتانها به منطقه گسترده ای نیاز دارند، این غیرممکن است که جمعیت بیشتری از اورانگوتانها را بتوان در منطقه محفاظت شده سمنگگو نگه داری کرد. به همین دلیل منطقه محافظت شده سمنگگو به طور فعال در برنامه های حمایتی از اورانگوتانها با جوامع اطراف این منطقه فعالیت می کند. مردم محلی ارزش اورانگوتانها را می دانند واز ثروت و فرصت هایی که برای گردشگری فراهم می کنند آگاه هستند.

چند پارک ملی در اطراف Semenggoh وجود دارد که در آنها جمعیت اورانگوتان نیز محافظت می شود.  ولی متاسفانه هیچ ارتباط مستقیمی بین مناطق حفاظت شده وجود ندارد، به همین دلیل کارهای محافظتی توسط صاحبان زمینهای محلی برای ایجاد مکانهای امن و جایی که اورانگوتان می تواند در آنها زندگی کند انجام می شود.

علاوه بر ایجاد یک خانه امن برای اورانگوتانها، این منطقه حفاطت شده به طور فعال در برنامه های آموزشی و ارتباطات محلی مشارکت دارد. تغذیه روزانه و برنامه های داوطلبانه اورانگوتانها کمک می کند تا آگاهی مردم را در مورد وضعیت بد اورانگوتانها افزایش دهند و به مالزیایی ها و بازدیدکنندگان خارجی کمک کنند تا اهمیت حفاظت از این حیوانات را درک کنند.

منطقه حفاطت شده سمنگگو هر روز از اولین روز تاسیس در سال 1975 باز است و از آن زمان تاکنون تنها 1 یا 2 روز بسته شده است،Semenggoh  میزبان شاهزاده چارلز انگلستان برای بازدید خصوصی بود.

تغذیه روزانه  اورانگوتانها در ساعت 9:00 صبح شروع می شود و تا ساعت 10 صبح ادامه دارد. از بازدیدکنندگان خواسته می شود تا مسیر و منطقه تغذیه را از ساعت 10:00 تا 2:00 خالی کنند.  منطقه بازدید از اورانگوتانها از ساعت2:00 تا 4:00 برای بار دوم باز می شود.

طبیعت حفاظت شده Semeggoh تنها در فاصله کوتاه 45 دقیقه ای از مرکز شهر کوچینگ در مالزی است. کوچینگ دارای یک فرودگاه بین المللی است و از چندین مرکز بزرگ آسیا یی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. تاکسی از فرودگاه یا مرکز شهر کوچینگ بسیار آسان در دسترس است.

برنامه های توانبخشی و مراقبت از اورانگوتانها گران قیمت هستند و Semenggoh بخش مهمی از بودجه خود را از مشارکت های خصوصی دریافت می کند. شما می توانید یک اورانگوتان را با پرداخت 200 دلار آمریکا در سال تحت حمایت خود قرار دهید. برای این منظور شما یک گواهینامه و به روز رسانی های سه ماهه ای را از اورانگوتانی که قبول کرده اید دریافت خواهید کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.