شماره تماس : 23-88641720

با پیزا برج کج دنیا بیشتر آشنا شویم

پیزا

با پیزا برج کج دنیا بیشتر آشنا شویم

همه ما پیزا را با برج کج معروفش به خوبی می شناسیم . پیزا شهری در ایالت توسکانا در کشور ایتالیا است و به جز برج کج مشهورش جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است . در این مقاله بر آن شدیم تا با جاذبه های گردشگری شهر پیزا ایتالیا بیشتر آشنا شویم و برای مسافرت به این شهر چمدان های خود را ببندیم .

پیزا در مجاورت رودخانه آرنو در نزدیکی لیگوریان است. این شهر به قدری تاریخی است و آثار متعدد تاریخی و گردشگری در دل خود جای داده که یونسکو علاقه زیادی به این شهر داشته و بسیاری از آثار مربوط به این شهر را در لیست خود جای داده است. بالغ بر 20 کلیسای تاریخی با معماری های متفاوت تنها بخشی از این آثار هستند که در کنار آنها می توان به انواع قصر ها و پل ها و ساختمان های نمونه تاریخی اشاره کرد . این شهر بیشتر از 500 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و زندگی در آن در جریان بوده است هر  چند برخی حتی این پیشینه را به 1300 سال قبل از میلاد مسیح و زمان پادشاهی پیسی هم ارتباط می دهند .

پیزا در جنوب کشور ایتالیا  واقع شده و آب و هوای معتدل مدیترانه ای دارد و در اغلب ایام سال این آب و هوا در آن حاکم است و جایی عالی برای داشتن یک تعطیلات منحصر به فرد می باشد. مردم شهر پیزا بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و برای مهمانان خود احترام زیادی قائل هستند. این شهر در حدود 88 هزار نفر جمعیت ساکن دارد .

شهر پیزا از شهر های کوچک کشور ایتالیا می باشد هر چند به تنهایی به اندازه بسیاری از کشور های اروپایی جاذبه گردشگری و دیدنی دارد . این شهر با داشتن یک فرودگاه بین المللی به نام گالیلو گالیله هر روز شاهد پرواز های داخلی و خارجی زیادی به این شهر می باشد که اغلب این مسافرین گردشگرانی هستند که به شوق دیدن این شهر عجایب وارد پیزا می شوند . هر چند این فرودگاه تا شهر کمی فاصله دارد ولی به دلیل خدمات عالی حمل و نقل مانند حمل و نقل با قطار ، اتوبوسو و تاکسی هیچ حس بدی به مسافر دست نخواهد داد .

پیزا جاذبه های طبیعی و گردشگری بی شماری دارد . پیزا دی میراکلی یکی از این آثار مشهور و پر طرفدار شهر پیزا می باشد که در لیست آثار جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است . در بخش دیگری از شهر پیزا می توان به پیزا دی کاوالییری به عنوان اثری ارزشمند و دیدنی در شهر اشاره کرد که آثار فراوانی را در دل خود جا داده است .

همچنین توره پندانته اثری خارق العاده است که در سال 1173 برای کلیسای جامع ساخته شد و به برج ناقوس شهر پیزا هم شهرت دارد البته این برج ها در این شهر زیاد هستند . این برج مدت زمان زیادی نیست که راه اندازی شده و در سال 2001 میلادی بالاخره ساخت این برج به اتمام رسیده است .

دومودی پیزا کلیسایی بزرگ و جامع است که آثار ارزشمند هنری زیادی بخصوص آثار دلاروبیا و جیامبوبوگنا در آن نگهداری می شود. طلاق بزرگ باتیسترو  طاقی است که به سبک رومی های باستان  بنا نهاده شده و برای تزئین ان مجسمه های زیادی به کار رفته است .
همچنین در پیزا قبرستانی مربوط به  رومی ها وجود دارد که با نام کامپو سانتو معروف است. این قبرستان به دلیل هنر های فوق العاده ای که رومیان برای مردگان خود در ان به کار برده اند شهرت دارد  و بسیار تاثیر گذار است .

شمار این آثار ور دیدنی های شهر پیزا بسیار زیاد است . موزه دل اپرا دل دومو ، توتوموندو ، سانتا ماریا دلا اسپینا ، پالازو دل اورولوجیو ، موزه دله سینوپی ، قصر دل کاروواما ، چیسا دی سانتا استفانو ، سانته سپولوکرو ، لاسیتادلا و … از این نمونه هستند .

در ادامه با برخی  از آثار مشهور پیزا آشنا می شویم :

برج کج پیزا (LEANING TOWER )

برج مشهور پیزا قدیمی ترین و کهن ترین برج شناخته شده جهان می باشد . این برج 85 متر طول و حدود 14500 تن وزن دارد . ساخت این برج در دوره رنسانس و در حدود 176 سال بطور مداوم بوده است . خشت اول در این بنا کج گذاشته نشده است . در واقع این برج هر ساله کمی یعنی در حدود 2.5 سانتی متر به سمت زمین خم می شود و پیش بینی می شود نهایتا تا 80 سال دیگر سقوط کند . این برج از ارزشمندترین آثار ثبت شده در یونسکو می باشد و هدف از ساخت این برج را محققان اینگونه بیان کرده اند که برای آویزان کردن یک ساعت بوده است . ارتفاع این برج هم رو به کاهش است و در حال حاضر حدود 56 متر ارتفاع دارد .

این برج از سنگ مرمر سفید ساخته شده است . این برج  پایه ای با قط 16 متر  و قط داخلی حدود 7.5 متر دارد . حدود کج بودن برج هم از مرکز برج حدود 4.5 متر می باشد . این برج در 8 طبقه بنا شده است. . این برج پشت کلیسای بزرگ شهر بنا شده و برای ورودی آن باید بلیط تهیه شود . در هنگام ورود به این بر ج مجسمه های حیوانات زیادی را خواهید دید و برای دیدن ناقوس طبقه هشتمی این برج باید 294 پله مارپیچ را بالا بروید .

باغ گیاه شناسی (Orto Botanico di pisa)

در دانشگاه  مشهور شهر پیزا باغ گیاه شناسی بسیار قدیمی و کهنی وجود دارد که از قدیمی ترین باغ های بوتانیک جهان به شمار می رود که توسط فردی به نام لوکا قینی در سال 1543 با هدف گیاه شناسی و پزشکی تاسیس شده است . این باغ که از اهمیت به سزایی برای دانشگاه پیزا برخوردار است در وسط این دانشگاه قرار گرفته و انواع مطالعات گیاه شناسی و داروهای گیاهی این دانشگاه همچنان در این باغ انجام می شود . انواع درختان کهن و گیاهان دارویی کم یاب را می توانید در این باغ بازدید کرده و اطلاعات جالبی از آنها به دست بیاورید .

تعداد گونه های گیاهان موجود در این باغ بالغ بر 140 نوع گیاه می باشد . اغلب این گیاهان با هدف درمانی و طبی پرورش داده شده اند و هر یک خواص خود را دارند . حتی برخی از گونه های نادر و بسیار قدیمی از گیاهان مانند گیاه میرتوس کامیونیز نیز در این باغ یافت می شود . یکبار در سال 1653 این باغ را نقل مکان داده و به نزدیکی سانتا ماریا منتقل کردند ولی در سال 1591 مجددا باغ را به همین مکان تغییر جا دادند . حتی سازه های بسیار کهنی هم همچنان در باغ وجود دارند . در این میان گاخانه ای فلزی از کهن ترین آنها محسوب می شود .

تعمید گاه سن جان (Battistero)

تعمید گاه سن جان یا باتیسترو د سن جیوانی از قدیمی ترین بناهای مذهبی شهر پیزا می باشد که به دلیل معماری کاملا آکوستیکش بسیار شهرت دارد . این تعمید گاه در فاصله نزدیکی به کلیسا جامع و برج پیزا واقع شده است . این تعمید گاه ارتفاع بلندی دارد و در حدود 55 متر قد کشیده  و عرضی در حدود 107 متر دارد . معماری این تعمید گاه به سبک عمدتا گوتیک و بعضا رمانسک می باشد . سنگ مرمر سفید مانند برج پیزا مزین کننده این معماری های زیبا برای این بنا می باشد .

معماری رومانسک را در قسمت پایین ساختمان مشاهده خواهید کرد که متعلق به قرن 12 می باشد . طراحی آن را با طلاق های بسته و با پایه های به زمین متصل انجام داده اند . اما در قسمت های بالاتر از سبک معماری گوتیک استفاده شده است و مربوط به قرن 13 می باشد . بیرون این ساختمان را جیوانی پیزانو معماری کرده و از انواع شکل ها و مجسمه ها برای تزیین این بنا استفاده کرده است . البته بسیاری از این مجسمه ها اکنون در این محل نیستند و به موزه دلاپرا در کلیسای جامع منتقل شده اند .

البته در طرفی از ساختمان هم مجسمه هایی زیبا دیده می شود که مشخص نیست هنرمندان آن چه کس یا کسانی بوده اند . در قسمت راست این ساختمان هم تصویری از رسولان ، پادشاها ن و تصویری تاثیر گذار از جهنم طراحی شده است .

اما درون این کلیسا بسیار دیدنی تر از بیرون ان می باشد . معماری داخلی این بنا فوق العاده است و گنجینه های ارزشمندی از دوران های قبل در نزدیکی منبر و محراب آن دیده می شوند . حتی خود منبر ساخته شده در این کلیسا به حدی زیبا و خارق العاده می باشد که خود به عنوان شاهکاری در معماری می باشد . سازنده این منبر نیکولا پیزانو در سال 1255 میلادی بوده است . در بالای این منبر قسمتی از زندگی حضرت مسیح ترسیم شده است .

گورستان مقدس ( Campo santo )

کامپوسانتو یا همان گورستان مقدس محل دفن بسیاری از  افراد عالی رتبه و سرشنای شهر پیزا می باشد . این گورستان را با خاک گولگوتا که به عقیده  آنان خاکی بسیار مقدس است پر کرده اند . این گورستان نیز از آثار ثبت شده در یونسکو می باشد .

این گورستان به شکل مستطیل شکل دیوار کشی شده که دیوار آن با مرمر سفید تزئین شده است و طرایحی روی این دیورا از سبک گوتیک می باشد . در قسمتی ایز این بنای مستطیلی شکل گنبدی طراحی شده است .  پنجره های زیادی دیوار  پشت بنا را پوشش داده است . در جنگ جهانی دوم مقبره های این گورستان به تاراج رفتند ولی هنوز  84 مقبره  که متعلق به 300 سال قبل از میلاد مسیح می باشد وجود دارد . از دیگر جاذبه های این گورستان تزئین سنگ قبر های این گورستان با نقوش برجسته و نئوکلاسیک می باشد .

مجسمه هایی هم در این گورستان وجود دارند که  از بهترین مجموعه های هنری و کلاسیک  اروپا تلقی می شوند . این مجسمه ها در قرن 14 از روم به این مکان انتقال داده شده اند . این مجسمه ها از آنجایی بسیار اهمیت دارند که از شاهکاری های هنر کلاسیک دوره رنسانس محسوب می شوند و ارزش بسیار زیادی دارند .

در گوشه و کنار این گورستان هنوز چند نقاشی و مجسمه با قدمت طولانی را میتوان دید که از دیدگاه گردشگران بسیار مورد توجه هستند .از مهم ترین انها می توان اثری مربوط به قرن 14 در شمالی ترین قسمت این گورستان را نام برد که در واقع تعریف کننده غلبه مرگ می باشد هر چند هنرمند این اثر ناشناس است .

کلیسای جامع پیزا

کلیسای جامع پیزا را با نام دومو د پیزا هم می شناسند . این کلیسا از شاهکار های به نام دوره رنسانس ودر پشت برج پیزا می باشد . معماری منحصر به فرد و بسیار دیدنی این کلیسا هر ساله عده بی شماری از گردشگران داخلی و خارجی را به این سمت سوق می دهد .اثر که در لیست  و آثار اصلی یونسکو به ثبت رسیده است .

مانند بسیاری از ساختمان های دیگر این شهر این کلیسا نیز به سبک معماری رمانسک و با نمای مرمر سفید می باشد. این کلیسا چهار ردیف طلاق پشت سر هم دارد و  ورودی های آن سه درب برنزی شکل است . بالای هر درب ورودی یک طلاق و بر روی این طاق نیز طلاقی مستحکم  با ستون های قوی دیده می شود .

درون کلیسا هم معماری تحسین کننده رنسانس و آثار هنری و مشهود  زیادی از دوره رنسانس تزئین کننده هستند . در این کلیسا مقبره امپراطور هفتم هم که امپراطوری هنر دوست بوده قرار دارد . همچنین منبر مشهور جیوانی پیزانو که از شاهکارهای هنری می باشد هم در این کلیسا نگهداری می شود .

 فرشته هایی با جنس برنز در هنگام ورود به شما خوش آمد خواهند گفت و در بلای این ورودی ها اثر فوق العاده هنری آندره دل سارتو به نام اگنس سنت با بره اش دیده می شوند که با سبک رنسانس و نمای جذاب و دلفریب خودنمایی می کند .

پیزا را واقعا نمی توان توصیف کرد. شهری سراسر جاذبه و دیدنی . هر چند حدود دو تا سه ماه هوا کمی سرد می شود ولی در همه ایام سال می توانید از این شهر عجایب و دیدنی ایتالیا بازدید کنید. برای سفر به شهر پیزا و آشنایی با جاذبه های دیدنی و فوق العاده این شهر بهتر است در سفر به این شهر کارشناسان و متخصصین سیاحتگران ساحل آفتاب را همراهی کرده و از لذت واقعی سفر بهره مند شوید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.