شماره تماس : 23-88641720

دلیل استحکام بتن های 2000 ساله روم باستان

ancient-rome

دلیل استحکام بتن های 2000 ساله روم باستان

روم  ایتالیا یکی از اعجاب انگیز ترین شهر های دنیا است که به دلیل قدم و تاریخ طولانی که دارد همه او را به خوبی می شناسند. روم باستان  از خود صدها یادگاری به جا گذشاته که یکی از این یادگاری ها ساختمان ها و بناهایی است که علی رغم گذشت این همه سال همچنان با صلابت و اقتدار سر پا ایستاده اند و هیچ بلایای طبیعی و جنگ و اثرات غیر طبیعی دیگر نتوانسته این بناها را از پا در اورد.

سازه این ساختمان ها را نمی توان با ساختمان های امروزی که به راحتی فرسوده و خراب می شوند قیاس کرد . این موضوع ذهن کنجکاو همه را بر انگیخته و انها را به سمت شناخت این دلایل سوق داده است.

ساز های روم باستان اغلب با نوعی بتون ساخته شده اند که با تمام پیشرفت ها و ادعاهای امروزی هنوز نمونه ان و یا نمونه نزدیک به ان هم ساخته نشده است. دانشمندان با سال ها تلاش به تازگی توانسته اند راز این بتتن ها را تا حدودی کشف کنند که شاید شناخت این موضوع تحولی در ساخت و ساز های امروزی هم به وجود بیاورد.

محققان دانشگاه اوتا به عنوان یکی از معتبر ترین دانشگاه های دنیا به سرپرستی شخصی به نام ماری جکسون  زمین شناس نامی این دانشگاه  پس از سال ها کار بر روی نمونه این بتون ها توانستند ساختار بلوری بتن های روم را بازسازی نمایند. جالبت ترین نکته این تحقیقات و اکتشافات قوی تر شدن بتن این سازه ها با گذر زمان می باشد.

در ساختمان بتن های امروزی از شن و سیمان و اهک و .. استفاده می شود و بتن ها به نحوی ساخته می شوند که هیچ کنش و واکنش شیمیایی نداشته باشند زیرا باعث خرابی بتن در طول زمان خواهد شد. اما جالب است بدانید بتن ههای سازه های روم باستان از خاکستر اتشفشان ؛ اهک و اب دریا ساخته می شدند. رسوبات خاکستری در این بتن ها واکنش شیمیایی از خود نشان می دادند و بتن را تشکیل می دادند. این خاکستر اتشفشانی باعث استحکام بی نظیر بتن های روم باستان شده بود.

جکسون رهبر این گروه تحقیقاتی درباره این موضوع می گوید: ما مواد ریز داخل بتن ها را بررسی کردیم و چیزی واقعا شگفت انگیز پیدا کردیم.  یکی از موارد رایج در بتن های روم باستان توبرموریست الومینیوم دار است.  این ماده فوق العاده کم یاب و به شدت مقاوم است. این ماده در ترکیب با خاکستر اتشفشان در اب حل می شود و ساختار مقاومی را به وجود می اورد.

وی ادامه داد: ما اطلاعات کمی داریم و می خواهیم با شیوه مهندسی معکوس اطلاعات خود را جامع تر کنیم. هر چند مواد امروزی را نمی توان با موارد روم باستان  جایگزین کرد چون دسترسی به موارد اتشفشانی  در همه جای دنیا ممکن نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.