شماره تماس : 23-88641720

قدیمی ترین شهر غاری مسکونی دنیا را بشناسید

sasi

 قدیمی ترین شهر غاری مسکونی دنیا را بشناسید

در جنوب ایتالیا و در ناحیه باسیلیکاتا شهری باستانی به نام ماترا (Matra) وجود دارد که به دلیل خانه های غاری که دارد شهرت پیدا کرده است. خانه های غاری که خود ایتالیایی ها ان ها را ساسی می نامند و در دل سنگ های دره ای عمیق حفر شده اند. در میان این دره ای در زمان های درو رودخانه ای فوق العاده عظیم و خروشان در جریان بود که امروزه فقط بارقه ای از این رودخانه در جریان است. دلیل امدن اولین ایتالیایی  ها و ساخت اولین ساسی هم وجود این رودخانه بود. حدود 9 هزار سال پیش اولین ساسی در این مکان ساخته شده است.

تا سال 1950 هم همچنان عدذه ای در این ساسی ها زندگی می کردند و زندگی در انها در جریان بود. به نظر می رسد اولین ساکنان  شهر ماترا در غارهای طبیعی این شهر که کم هم نیستند ساکن شده اند. این غارها چشم اندازهای صخره ای زیبایی دارند. اما رشد جمعیت باعث شد تا چاره برای زندگی در حفر سنگ ها و کوه ها باشد.

در پشت اغلب خانه هایی که در اینجا ساخته شده و به نظر ار رو به رو خانه های معمولی می ایند یک غار وجود دارد. با گذر زمان و رشد روز افزون جمعیت کم کم مکانی تشکیل شد پر از خانه های غار مانند و کوچه های باریک و تنگ و پله های سنگی و عجیب.  تا اواخر قرن بیستم ماترا را به عنوان یکی از فقیر ترین شهر های ایتالیا می نامیدندکه از خیلی از امکاناات ساده شهر مانند اب و برق هم محروم بودند.

رژیم غذایی این مردم تنها نان و روغن و سیب زمینی بود.خانواده ها با دام های خود در یک مکان زندگی می کردند و انواع بیماری ها مانند مالاریا به همین دلیل همیشه در این مکان وجود داشت.بعد از جنگ جهانی دوم دولت بر این برامد که این ساکنان را به خانه های مدرن ببرد اما اغلب این مردمان زیر بار نمی رفتند تا اینکه دولت به زور انها را به شهر مدرن و با تمام امکانات روی صخره ها برد.

در سال 1993 یونسکو این شهر و همه کلیساهای غاری ان را در لیست میراث جهانی خود به ثبت رساند و این موضوع باعث تغییرات اساسی در این شهر شد  و موجی از گردشگران و علاقمندان را از همه دنیا به سمت خود کشاند. امکانات زیادی به وجود امد و انواع هتل و رستوران های مدرن و با بالاتری امکانات بهداشتی راه اندازی شد. خیلی از خانه ها بازسازی و مرمت شدند و ثروت زیادی در این شهر بوجود امد

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.