شماره تماس : 23-88641720

مقدمه ای بر آشپزی در یونان

مقدمه ای بر آشپزی در یونان

متن تاریخچه غذای یونان

آشپزی یونانی مجموعه ای از غذاها و نوشیدنی های بسیار غنی و متنوع را ارائه می دهد که اوج حضور هزاران ساله آشپزی و غذا را نشان می دهد. هر وعده غذایی یونانی تازه و جذاب است و همچنین صرف یک غذا در یونان مانند یک سفر به تاریخ یونان است.

نام غذاها ، روش های پخت و پز و مواد اولیه اساسی با گذشت زمان کمی تغییر کرده است. نان ، زیتون (و روغن زیتون) و شراب سه پایه اصلی رژیم غذایی یونانیان در طول قرن های متمادی است.

یونان کشوری از کشاورزان کوچک است که مجموعه ای باورنکردنی از پنیرها ، روغن ها ، میوه ها ، آجیل ، غلات ، حبوبات و سبزیجات تولید می کنند که توسط مجموعه ای از سبزیجات و گیاهانی که در مناطق وحشی رشد می کنند ، تولید می شوند. اینها غذاهایی هستند که پایه های اصلی رژیم غذایی سنتی یونان را تشکیل می دهند و به آن تنوع می دهند. آب و هوای یونان برای درختان زیتون و لیمو بسیار مناسب است و دو عنصر مهم پخت و پز یونان را تولید می کند. ادویه جات، ترشی جات ، سیر و سایر گیاهان از جمله گیاه پونه کوهی ، ریحان ، نعنا و آویشن به طور گسترده ای در یونان مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنین سبزیجاتی مانند بادمجان و کدو سبز و انواع حبوبات نیز در رژیم غذایی یونان وجود دارد.

یکی از معمولترین غذاها در یونان استفاده از ماهی و غذاهای دریایی است . از گوشت گوسفند و گاو (گوساله) و گوشت های با کیفیت معمولا در تعطیلات و جشن ها استفاده می شود و همچنین گوشت مرغ ، گوشت گاو و گوشت خوک نیز به وفور استفاده می شود.

تاکستان قسمت اعظم زمین های یونان را تشکیل داده است که در تهیه شراب از آنها استفاده می شود.

تاریخچه تأثیرات آشپزی در یونان

 آشپزی یونانی با تأثیر از فرهنگ های دیگر و همچنین تاثیر گذاری بر آشپزی کشورهای دیگر ، در بین همه کشورهای صاحب موقعیت ، مقام برتر در “فیوژن” را دارد.

در سال350 قبل از میلاد ، هنگامی که اسکندر کبیر دسترسی امپراتوری یونان را از اروپا به هندوستان گسترش داد ، برخی از دستورات غذایی شمالی و شرقی به غذاهای یونان اضافه شدند.

در سال 146 قبل از میلاد، یونان به دست رومیان افتاد که منجر به نفوذ دستورات غذایی رومی ها در آشپزی یونان شد.

در سال 330 A.D ، امپراتور کنستانتین پایتخت امپراتوری روم را به قسطنطنیه منتقل کرد و امپراتوری بیزانس را تأسیس کرد که در سال 1453 به دست ترکها افتاد و نزدیک به 400 سال بخشی از امپراتوری عثمانی شد. در آن زمان ، غذاها باید با نام های ترکی شناخته می شدند ، نام هایی که امروزه برای بسیاری از غذاهای کلاسیک یونان باقی مانده است.

با حمله ها و سقوطهای پی در پی حکومت های یونان ، آشپزی از دستورات متنوع غذایی رومی ها ، ونیزی ها ، بالکان ها ، ترک ها ، اسلاوها و حتی انگلیسی ها  به وجود آمد و بسیاری از غذاهای یونانی دارای نام هایی با منشاء این فرهنگ ها هستند که مهمترین آنها امپراتوری عثمانی است.

غذاها یونانی دارای اسامی مانند tzatziki (از غذاهای ترکی، hummus از غذاهای عربی و dolmades از غذاهای ترکی است که در آشپزخانه های ارمنستان تا مصر یافت می شود . آشپزی یونانی با قدمت بیش از صدها سال با سلیقه ها و سنت های محلی سازگار شده است.

و در آن زمان ، عناصر کلاسیک غذاهای یونانی نیز به دستورات غذایی کشورهای دیگر تاثیر گذاشتند ، در اروپا ، آفریقای شمالی ، خاور میانه و … این دستورات غذایی به وسیله اسکندر بزرگ به دورترین مکانها رسیدند.

نکته در مورد حمص hummus: Hummus یک غذای خاورمیانه است و تنها با غذای یونانی ارتباط دارد زیرا در بسیاری از رستوران های یونانی در سراسر جهان در فهرست غذاها قرار دارد که توسط رستوران ها با پذیرش  سلیقه های محلی سرو می شود.

حقایق جالب

اولین کتاب آشپزی توسط آشپز یونانی Archestratos در سال 330 B.C نوشته شده است که نشان می دهد آشپزی همیشه در جامعه یونان از اهمیت ویژه برخوردار بوده است.

سرآشپزهای مدرن، سنت کلاه سرآشپز بلند و سفید خود را مدیون یونانیان هستند. در قرون وسطایی ، برادران صومعه ای که غذای خود را در صومعه های ارتدکس یونان تهیه می کردند ، از کلاه های سفید بلند استفاده می کردند تا آنها را در کار خود از راهبان معمولی ، که کلاه های سیاه بزرگ پوشیده بودند متمایز کنند.

تا حد زیادی ، غذاهای مخصوص گیاه خوران را می توان در غذاها و دستور العمل های یونانی ردیابی کرد.

بسیاری از مواد اولیه مورد استفاده در آشپزی مدرن یونان تا قرون وسطی در این کشور ناشناخته بودند. اینها شامل سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، اسفناج ، موز و سایر مواردی است که پس از کشف قاره آمریکا به یونان آمدند.

غذای یونانی ساده و با دستورات ظریف هستند ، با طعم های لطیف، بافتهایی نرم تا ترد ، تازه و به موقع ، مغذی و سالم هستند. تهیه و لذت بردن از غذای یونانی ، در هر نقطه از جهان ، سفری پرماجرا به گهواره تمدن و سرزمین خدایان المپوس است. کشف ، چشیدن و تجربه غذای یونانی: واقعاً یکی از شادی هایی است که همه ما می توانیم آنرا تجربه کنیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.