شماره تماس : 23-88641720

نگاهی به سفرهای تجاری؛ از گذشته تا به امروز


fitur

نگاهی به سفرهای تجاری؛ از گذشته تا به امروز

یقیناً با تولد مدنیت و شهرنشینی در طول اعصار گذشته و بحث تامین نیازهای اولیه و یا غیر اولیه بشر، انسانها فارغ از ملیت و شاید مکان جغرافیایی تصمیم به سفر با مقصود تجاری و بازرگانی یا به معنی کامل کلمه، داد و ستد گرفتند. مدنیت، به عنوان سنگ بنا و شالوده انجام تجارت های محلی و فرا منطقه ای در نظر گرفته می شود. چرا که انسان ها تا زمانی که دست به تدوین قانون و منطق و اخلاق تجاری نزده بودند، نمی توانستندحتی فکر تجارت با دیگر افراد و یا دیگر ملیت ها را در سر نمی پروراندند.

واضح است که ایران کنونی یا پرشیا حوضه لاینفک تمامی تجارت های بدون مرز بوده است. چه در گذشته و چه هم اکنون، به علت موقعیت استراتژیک جغرافیایی این منطقه، هر ملیتی که خواستار مبادلات تجاری بازرگانی با بین النهرین، شرق یا عثمانی، اروپا و … بود، می بایست از داخل قلمرو ایرانیان عبور کند.

شاید یکی از درخشان ترین محورهای مواصلاتی سفرهای تجاری که بشر به آن می بالد، محور راه ابریشم باشد که در زمان خود بسیار طولانی و امن بوده است.

سفرهای تجاری قبل از اختراع واحد پول به صورت مبادلات کالا به کالا انجام می گرفت. پس از پیشرفت های جوامع بشری واحد پول به وجود آمد و ملیت های مختلف از رفاه بیشتری بهره بردند . در این راه کالاهای مازاد و یا محصولاتی که در کشور مقصد با استقبال بیشتری مواجه بود، تولید و مورد داد و ستد قرار می گرفت.

توریسم تجاری، فرصت ها، چالش ها و مزایای آن

توریسم مبتنی بر تجارت و کسب و کار، در حقیقت حاصل هم افزایی روح صنعت گردشگری و کسب و کار و تجارت داخلی و برون مرزی می باشد.

توریسم تجاری (Business Tourism) با سرعتی باور نکردنی در دنیای پویای صنعت گردشگری امروز در حال گسترش و پیشرفت می باشد.

در حقیقت توریسم تجاری زیر شاخه اصلی صنعت گردشگری است که الحاقات و شاخصه های منحصر به فرد خود را داشته و معنای متفاوتی با سایر زیر شاخه های صنعت توریسم دارد.

در این گزارش برآنیم تا نگاهی مفهومی به ترکیب توریسم تجاری بیندازیم. همچنین با نگاهی دقیق به این مقاله می توان به وضوح، مزایا و نقاط قدرت توریسم تجاری را در کفه ترازو قرار دهیم و سنجش دقیقی در مقابل نقاط ضعف و چالش های آن داشته باشیم. باید به وضوح اذعان داشت که نقطه عطف رشد صنعت گردشگری تجاری به اوایل دهه 1950 میلادی بر میگردد. در واقع، چالش این صنعت، همیشه و همیشه راه های گسترش و توسعه آن در آینده دور و نزدیک بوده است. با توجه به معنای اصلی گردشگری تجاری یا سفر با نگاه تجاری، افراد در این مرحله همچنان به کار یا تجارت مشغول هستند، اما در محیطی ورای خانه و محل کار ثابت. بعضی از تعاریف ما را صرفاً به سمت سفر کاری یا تجاری سوق می دهند، اما نکته جالب توجه در جایی است که سازمان گردشگری جهانی (WTO)، گردشگر را فارغ از هر نوع هدف فردی معرفی می نماید که در محیطی خارج از محیط زندگی ثابت خود مدتی را کمتر از 1 سال متوالی سپری می کند. البته این مسئله منافاتی با معنای گردشگر تجاری که وقت خود را منحصراً به حضور در نمایشگاه، سمینار، گردهمایی و … می گذراند، نخواهد داشت.

حتی دانش امروز توریسم تجاری تا آنجا پیش رفته که افراد حقیقی یا حقوقی دولتی یا خصوصی یا حتی موسسات غیر انتفاعی ( NGO) که در محیطی با هدف مشترک گرد هم می آیند را نیز زیر شاخه گردشگری تجاری طبقه بندی می کند.

در مقایسه با مفهوم جامع توریسم، گردشگری تجاری محدود به گروه های جمعیت سفر کننده شده و همچنین اهداف و دغدغه های متفاوت آنان را شامل می شود. همچنین آزادی عمل بیشتر در این بخش از صنعت گردشگری به علت رویکرد تجاری به وضوح قابل مشاهده می باشد.

مقاصد توریسم تجاری عجین با مفهوم تجارت بوده و بیشتر در مکان هایی گسترش می یابد که به نواحی مرکزیت تجاری صنعتی، تولیدی و مالی و… اشاره دارد. مشخصاً یک گردشگر تجاری از سطح در آمد بالاتر و نگاه فراخ تری نسبت به هزینه ها در مقایسه با یک گردشگر عادی برخوردار می باشد. در نتیجه، در این زیر شاخه منابع مالی بیشتر صرف می گردد.

عملکرد و اهداف گردشگر تجاری به 2 بخش اصلی و ثانویه تقسیم می شود:

  1.  اهداف و فعالیت های مستقیم تجاری کاری اعم از قرارهای تجاری، وکالت، مشاوره و بازرسی و… .
  2.  اهداف و فعالیت های تفریحی حین تجارت مانند قرار وعده های غذایی(صبحانه، نهار و شام کاری)، خریدهای حین تجارت و بازدید و…

می توان اذعان داشت که اهداف اولیه و اصلی  توریسم تجاری، تجارت و کار است ولی اهداف ثانویه آن نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

اساساً، گردشگری تجارت می تواند در برگیرنده تمام طیف های تجارت از نوع فردی، گروه های تجاری کوچک تا هیات های تجاری بزرگ از یک کشور را شامل شود. همچنین، مکان های تجاری یا محل قرارهای ملاقات نیز می تواند به مکان های گردهمایی، کنوانسیون، نمایشگاه های تجاری و نمایشگاه های فراملیتی تقسیم شود.

ماهیت توریسم تجاری می تواند به سفرهای کاری تجاری، سمینار، ملاقات های تجاری جمعی از نوع چهره به چهره، سفرهای ارائه انگیزشی (فروش ملک و مستغلات و سرمایه گذاری) و سفرهای آموزشی برای پرسنل و سفرهای نمایشگاهی تقسیم شود.

دلایل فراگیر شدن صنعت توریسم تجاری:

از دهه 50 میلادی به بعد، صنعت توریسم تجاری یکی از دلایل مهم و اثرگذار در توسعه گردشگری کار و تجارت، افزایش و بهبود میزان تولیدات صنعتی و به وجود آمدن مدیریت آماده پشتیبانی ( Procurement Management) بوده است.

در دهه 50 میلادی، مناطق تحت استعمار اروپایی به شدت صنعتی شدند و این امر موجب شد تا میزان تولید خالص کالا و تولیدات صنعتی در جهان با رشد قارچی مواجه شود. یک مثال بسیار بارز و ملموس در باب تجارت گردشگری، به وجود آمدن و تولید انبوه خودروهای شخصی می باشد؛ تا جایی که در دهه 50 فقط در آمریکا هر ساله 3 نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو برگزار می شد.

بدون شک هر کشوری که صنعت گردشگری قدرتمندی را در اختیار داشته باشد، حتماً از اقتصاد قوی و پویایی برخوردار می باشد. میزان هزینه کرد یک گردشگر تجاری، با دیگر شاخه های صنعت توریسم قابل مقایسه نیست. زیرا یک تاجر به میزان هزینه کرد روزانه توجهی ندارد، در عوض به خروجی جلسات یا عقد قرارداد می اندیشد.

یکی از مفاهیم بسیار هوشمندانه در صنعت گردشگری، افزودن زمان های صرف شده و یا ایجاد کسب و کار در مقاصد مورد نظر می باشد تا از این طریق درآمد بیشتری نصیب اقتصاد کشور مقصد شود.

تصور کنید تجارت های خدمت محور کوچک یا متوسط تا چه حد می توانند از ارائه سرویس های مورد تقاضای گردشگران تجاری کسب درآمد کرده و تولید ناخالص ملی یک کشور را افزایش دهند. بین شاخص رشد اقتصاد ملی یک کشور و توریسم تجاری یک رابطه مستقیم  و ساده وجود دارد. به این معنا که هر چه رشد اقتصادی ملی یک کشور قوی تر باشد، صنعت توریسم تجاری آن کشور نیز پویا تر است.

نتایج پیشرفت اقتصادی کشورهایی که صنعت گردشگری مبتنی بر تجارت قدرتمندی دارند، در تمامی شاخه های صنعتی نظیر کشاورزی، گردشگری، نفت و گاز و پتروشیمی ، ارتباطات، تحصیلات و آموزش و سلامت و درمان به وضوح مشهود است.

توریسم تجاری می تواند منجر به هم افزایی مطلوبی بین اقتصاد و رشد اقتصاد ملی یک کشور شود.

بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان، شاخص رشد توریسم گردشگری را با شاخص تولید ناخالص داخلی و تجزیه نتایج سرمایه گذاری در بخش توریسم تجاری مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند. سرمایه گذاری وسیع در بخش صنعت گردشگری می تواند نتایج و اثرات مطلوبی مانند اشتغال زایی در بخش هایی از زنجیره تامین، گردشگری و هتلداری و… شود.

به طور مثال؛ شهر ملبورن استرالیا با دارا بودن جمعیت 4 میلیون نفری، با سرمایه گذاری مناسب در صنعت گردشگری تجاری، موفق به ایجاد 22000 شغل ثابت در این صنعت شده است که بسیار مطلوب به نظر می رسند.

یکی از مهم ترین مزیت های توریسم تجاری، توسعه زیر ساخت هایی است که کشور برای افراد ساکن در آن کشور ایجاد می کند. توسعه زیرساخت های راه و ساخت اماکن اقامتی از نتایج سرمایه گذاری در این صنعت می باشد.

در این مجال، به صورت فهرست وار به تاثیرات مستقیم و یا غیر مستقیم توریسم تجاری بر روی اقتصاد یک کشور اشاره می کنیم:

  1. تاثیرات مستقیم:
    1. پرداخت هزینه سرویس های اقامت، حمل و نقل و هزینه های شرکت در نمایشگاه ها و…
    2. رشد سرمایه گذاری در عرصه توریسم تجاری و بازرگانی از جمله ساخت و توسعه شهرهای تجارت محور، ایجاد تسهیلات برای شرکت های برگزار کننده
    3. افزایش سرمایه بانیان و برگزار کنندگان نمایشگاه ها از طریق سرمایه گذاری و حامیان مالی و …
    4. افزایش حجم مبادلات تجاری مستقیم در صنعت گردشگری تجاری
    5. افزایش فرآیند بازاریابی و جذب مشتری از طریق توریسم تجاری
  1. تاثیرات غیر مستقیم گردشگری تجاری :
    1. پرداخت هزینه و کسب ثروت از طریق تجارت های غیر مرتبط با گردشگری تجاری نظیر صنایع غذایی
    2. هزینه های صرف شده جهت تهیه و اعطای هدایای تبلیغاتی
    3. افزایش میزان فعالیت شرکت ها و پیشنهادهای صنعت توریسم؛ حتی فروش بیشتر محصولات کشاورزی و…
    4. تاثیر توریسم گردشگری تجاری بر روی مناطق شهری و تقویت زیر ساخت ها
    5. افزایش فعالیت صنایع مانند ساختمان و راه سازی شهرهای مجاور شهر صنعتی و نمایشگاهی
    6. افزایش و جذب سرمایه های داخلی و خارجی

تاثیرات ثانویه توریسم تجاری و مبتنی بر کسب و کار:

بدیهی است که ارتباط نزدیکی بین توریسم تجاری و درخت اصلی صنعت توریسم و گردشگری وجود دارد.

بین توریسم تجاری و صنعت گردشگری، خصوصاً برای هتل ها، مجریان تور، آژانس های مسافرتی و تمامی گروه های تجاری و بازرگانی که در این حوزه فعال هستند، ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد.

نکته قابل تامل در این حوزه در جایی است که تمامی کشورهایی که با راهبردهای پویا و جدید در صنعت گردشگری منطبق هستند، کلیه سیاست های صنعت توریسم خود را با الفبای هم سنگ با توریسم تجاری نگارش می کنند.

امروزه طبق آمار دقیق، 15% از کل سفرهای انجام شده در دنیا بصورت صرف و کاملاً تجاری محسوب می شود، که این مقدار، عددی قابل توجه است.

مزایای و تاثیرات ثانویه توریسم تجاری بصورت اجمالی عبارتند از:

  • ورود توریست تجاری بمنظور حضور در هر رخدادی همراه با هزینه کرد در سایر بخش های صنعت گردشگری همراه است؛ چرا که یک تاجر- بازرگان یا شرکت کننده نمایشگاهی از سطح بالاتر قدرت خرید برخوردار است.
  • با ساماندهی درست زمانی نمایشگاه ها و رخدادهای تجاری در فصل های غیر پیک، حتی در این بازه های زمانی نیز می توان تولید شغل نمود.
  • توریسم تجاری باعث اقامت مدعوین نمایشگاه و… شده که این امر به نوبه خود باعث تولید ثروت خواهد شد.
  • باعث تقویت و ترافیک تقویمی در یک نقطه مرکزی می شود؛ در نتیجه تقاضای برگزاری رخدادهای بیشتر افزایش می یابد.
  • باعث افزایش تقاضا خدمات در حوزه هتلداری، حمل و نقل، خدمات تور و… می شود.

تاثیرات اجتماعی توریسم تجاری (موج سوم تاثیر):

  • توریسم تجاری یک ورودی حاصلخیز برای جذب تجار و بازرگانان و… جهت صرف وقت در حوزه های دیگر صنعت گردشگری از قبیل استراحت و تمدد اعصاب می باشد. راهبرد اصلی در این حوزه صرفاً تقسیم وقت گردشگر تجاری در دیگر حوزه ها و کسب درآمد از این طریق است. افراد ضمن صرف وقت در تجارت، انجام مبادلات تجاری، بازرگانی، شرکت در گردهمایی، نمایشگاه، کنفرانس، آموزش، دوره های تکمیلی و… قدری بیشتر به خود پرداخته و ضمن صرف وقت و هزینه، به امورات تقویت سلامتی و تفریح و … می پردازند.
  • همچنین افراد می توانند با آداب، فرهنگ و رسوم و نقاط پررنگ اجتماعی- فرهنگی آشنایی پیدا کنند و مقصد روندی مثبت تر در مراودات تجاری، بازرگانی را داشته باشند.

نقطه تاثیر سیاسی توریسم تجاری(موج چهارم تاثیر) :

در این فرصت بصورت اجمالی به معرفی مزیت های توریسم تجاری از منظر سیاسی نگاه می اندازیم.

  • ساخت تصویر مثبت از یک منطقه یا کشور در عرصه توریسم تجاری، ماند( DWTC امارات،KWTC کوالامپور و…)
  • افزایش میزان مشارکت بخش دولتی و استقبال آنان از توریسم تجاری
  • اثبات میزان بالای ثبات سیاسی
  • گسترش مدیریت رقابتی با محوریت توسعه تجارت و افزایش سهم توریسم تجاری در صنعت گردشگری.

اسپانیا؛ حائز رتبه سوم برگزاری نمایشگاه در اروپا

اسپانیا به مدد برخورداری از آب و هوای مناسب، طبیعت زیبا، زیر ساخت برگزاری نمایشگاه ایده آل و بسیار دیگری از شاخص های تاثیر گذار که بیان آن ها در این مقال نمی گنجد، بعد از آلمان و انگلستان موفق به کسب سکوی سوم بیشترین تعداد برگزاری نمایشگاه در اروپا شده است. همان طور که می دانید در هر کشور کارناوال، نمایشگاه، کنفرانس، سمپوزیوم و… برگزار می شود که تعداد هر کدام در سال نمایانگر قدرت هر کشور از حیث برگزاری نمایشگاه خواهد بود. کشور اسپانیا، از منظر برگزاری نمایشگاه بین المللی، فقط محدود به دو مکان شهر مادرید و بارسلون با برگزاری 192 نمایشگاه می باشد. سهم مربوط به پایتخت، یعنی مادرید 114 و سهم بارسلون 78 نمایشگاه است. بطور مثال، اگر متوسط زمانی هر نمایشگاه را فقط 2 روز در نظر بگیریم، تعداد روزهای اشغال شده بیشتر از یک سال یا معادل 384 روز خواهد بود . حال به این عدد امکانات رفاهی، هتل، وعده های غذایی، حمل و نقل و … را اضافه کنید تا درک بهتری از ابعاد سود آوری بخش توریسم تجاری، کسب و کار در یابید.

اسپانیا و نمایشگاه های در حال برگزاری در آن، فرصت بسیار مناسبی برای تمامی صاحبان مشاغل و اصناف می باشد تا با ارائه محصولات و خدمات خود در این کشور از پتانسیل های بالقوه این غول صنعت گردشگری اروپا برخوردار شوند.

فیتور 2018 مادرید اسپانیا: باشگاه حاکمان صنعت توریسم

یکی از مشهور‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان، «نمایشگاه‌ فیتور» است که هر سال در بین ماه‌های ژانویه و فوریه در مادرید برگزار می‌شود. نمایشگاه فیتور محلی برای گردهمایی آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری به حساب می‌آید تا بتوانند محصولات خود را به یکدیگر و مردم معرفی کنند.

فیتور به نوعی نقطه مرجع توریسم دنیا برای متخصصین حرفه گردشگری و نمایشگاه تجاری پیشرو برای بازارهای داخلی و خارجی  ایبرو امریکا به شمار می‌آید و فضای تجاری مناسب برای حضور و ملاقات آژانس‌های گردشگری، گردانندگان تور، هتل‌ها، مشاورین و کارشناسان توسعه گردشگری و سایر متخصصین حرفه گردشگری و توریسم جهانی است. این نمایشگاه مکانی برای ارائه خدمات و محصولات جدید صنعت گردشگری و بازاریابی است و تاثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه تجارت گردشگری داشته و خواهد داشت.

یقیناً اگر شما اندکی مطالعه در مورد صنعت توریسم داشته باشید به نام فیتور به عنوان یکی از مراجع و منابع گردشگری برخورد خواهید کرد. خالی از لطف نیست اگر بدانید که فیتور 2018 مادرید 38 سالگی این رخداد بین المللی را جشن می گیرد. رخداد فیتور صرفاً یک نمایشگاه بین المللی برای ارائه توانمندیهای یک کشور نیست. در حقیقت می توان اظهار نمود رخداد فیتور حاصل هم افزایی تمام بخش های صنعت گردشگری در یک مرکز (HUB) است. به بیان شیواتر، یک مرکز گردهمایی متشکل از حرفه های صنعت توریسسم است. در فیتور 2017 رکورد جدیدی از حیث حضور شرکتها و کشورها و …  در این نمایشگاه به ثبت رسید.893,9 شرکت و بنگاه اقتصادی با محوریت گردشگری،165 کشور، 858,135 گروه مستقل و 213,107 نفر از بخش عمومی در این نمایشگاه شرکت کردند.

اهداف نمایشگاه فیتور

  • ملاقات و فرصت مذاکرات مستقیم مقاصد گردشگری‌، تجاری و بخش‌های متخصص در بخش گردشگری
  • فراهم آوردن فرصت‌های تجاری و بازرگانی جدید
  • تبلیغ برند‌های تجاری و تولیدات و محصولات سنتی و منحصر به فرد مرتبط با مقاصد گردشگری
  • ایجاد بستر‌های گردشگری در مناطق تجاری
  • تبلیغ  و توسعه پایدار گردشگری خرید به عنوان یک محرک اقتصادی مقاصد گردشگری

 در این میان، باشگاهی به آمار و ارقام در می یابیم که شمار بازدیدکنندگان در بخش تبادلات بین المللی 8/18% افزایش یافته است. همچنین تعداد قرارهای تجاری(B2B) به عدد خیره کننده 6800 رسید.

اهمیت و پررنگی FITUR تا بر آنجاست که 452,7 خبرنگار از سراسر دنیا جهت پوشش این نمایشگاه به اسپانیا عزیمت کردند.

مزیت های فیتور چیست؟

برای تمام شرکتها و کشورهای شرکت کننده در فیتور در هر سال اهداف خاصی تعریف شده است که می بایست به آنها اشاره کرد و بنا به هدف های هر شرکت کشور و … می بایست پویا، بالنده و حرکتی در جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف باشد. دو شرکت در نمایشگاه فیتور باعث می شود که:

  1. در بخش فروش:
    1. افزایش فروش محصولات شرکتها.
    2. دستیابی به یک مرکز اطلاعات( database) قدرتمند دقیق و بی نقص
  2. در بحث مبادلات و دادستد:
    1. فرصت بی نظیر و کم هزینه جهت تنظیم قرار تجاری با مشتریان حائز اهمیت
    2. اطلاع رسانی به مشتریان بالقوه از محصولات جدید و تغییر در محصولات فعلی
    3. یافتن کانال های فروش موازی در کشورهای دیگر
    4. اطلاع دقیق از نظر اطلاع دقیق از نظر مشتریان و انتقادات و پیشنهادات آنان
    5. شناسایی و دلجویی و جلب رضایت مجدد مشتریان ناراضی.
  3. تحقیق بازار:
    1. بهترین مکان برای تحقیق بازار از روش میدانی.
    2. مکان ایده آل جهت آزمایش و امتحان محصولات و خدمات جدید در صنعت توریسم.
    3. مکانی ایده آل برای راه اندازی کمپین های بازاریابی بسیار همه گیر.
    4. جهت آزمایش ارزش نام تجاری شرکتها و رقبا از شرکتهای دیگر.
  4. جا نشانی برندها:
    1. مکان بسیار عالی برای خلق و قدرت بخشی به نام تجاری و شناساندن برند شرکتها.
    2. فرصت مناسب برای شرکتها جهت اثبات و حک کردن نام تجاری خود یا تغییر موقعیت.
    3. فرصت استثنایی جهت ایجاد ارتباط با بخش سرمایه گذاری
    4. فرصت ایده آل جهت بسط و گسترش بازار جدید.
  5. شبکه توزیع:
    1. خدمات شناسایی و جذب شرکا و تامین کنندگان زیر ساخت فروش در کشورهای دیگر.
    2. فرصت نمایش چتر حمایتی شرکتها برای شرکا در کشورهای دیگر.
    3. فرصت ساخت حیثیت و شهرت تجاری همسو با قوم های پویا و استوار رو به جلو برای شرکتها.
  6. رسانه:
    1. بهترین فرصت برای رویارویی چهه به چهره با اصحاب رسانه از قبیل روزنامه و …
    2. فرصت ایده آل و کم هزینه جهت تبلیغ محصولات جدید از طریق نمایشگاه.
    3. فرصت دستیابی به نقطه تاثیر مناسب در رسانه های عمومی.

از هم اکنون جهت شرکت در نمایشگاه فیتور با نماینده رسمی اطلاع رسانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ج.ا.ا در اسپانیا( شرکت ساحل آفتاب) تماس حاصل فرمائید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.