شماره تماس : 23-88641720

پارک ملی گونانگ گیدینگ

پارک ملی گونانگ گیدینگ Gunung Gading مالزی

پارک ملی گونانگ گیدینگ

پارک ملی گوناگ گیدینگ پارکی زیبا از جنگل های کوهستانی است که تنها دو ساعت از کوچینگ فاصله دارد. در ابتدا پارک یک منطقه محاظت شده برای گیاه Rafflesia  بود که بزرگترین گل جهان است با این حال، پس از مطالعات گسترده اثرات زیست محیطی، پارک ملی Gunung Gading  تصمیم گرفت که این گنج گرانبها را با مردم به اشتراک بگذارد. از این رو، در سال 1994 برای بازدید عموم مردم افتتاح گردید.  پارک ملی گونانگ گیدینگ خانه بزرگترین گل جهان یعنی rafflesia  است که می تواند تا یک متر در قطر رشد کند. هنگامی که زمان شکوفه کردن این گل فرا می رسد بوی تند و زننده ای از خود متساعد می کند که مگس ها و حشرات را به خود جذب می کند. رفلسیا فصل خاصی ندارد اما فصول بارانی سال زمان مناسبتری برای رشد این گل غول پیکر و رشد شکوفه های ان فراهم می کند. نه ماه طول می کشد تا این گیاه بالغ شود ولی گل ان تنها 4 یا 5 روز قبل از مرگ گیاه شکوفا می شود.

با توجه به نادر بودن این گیاه و کوتاه بودن دوره گلدهی rafflesia، زمان رفتن به پارک ملی گونانگ گیدینگ و شانس دیدن این گیاه بسیار مهم است. کارکنان پارک معمولا می دانند که کدام گیاه در حال شکوفه زدن است. بازدیدکنندگان میتوانند با HQ پارک (Tel: +60 82 735144) و یا دفتر رزرو ملی پارک ها و حیات وحش در کوچینگ (Tel: +60 82 248088) تماس بگیرند تا کارکنان پارک بررسی کنند تا ببینند آیا گیاهان شکوفا هستند یا در حال شکوفه زدن هستند تا بتوانند در زمان مناسب برای دیدن این گل غول پیکر به این پارک بروند گرچه گل ها به طور کلی در تمام طول سال پرورش می یابند ولی ماههای نوامبر، دسامبر و ژانویه بهترین فصل ها برای شکوفایی و گلدهی  رفلسیا هستند.

دیدن گیاه رفلسیا در زمان شکوفایی و دیدن گل ان قطعا برجسته ترین نکته سفر به Gunung Gading است، اما پارک و کل منطقه Lundu کاملا ارزش سفر و بازدید را دارند. قله های کوه های ناهموار که سراسر پارک را پوشش داده اند، یک منظره زیبا برای شهر لندو و سواحل نزدیک پاندان و سیار فراهم می کند. همچنین پیاده روی در پارک Gunung Gading و پیاده روی در جنگل های ان بسیار لذت بخش و  چالش برانگیز است.

پیاده روی در جنگل

پیاده روی “آبشار” کوتاه ترین مسیر پیاده روی را در این پارک فراهم می کند، مسیرهای پیاده روی در جنگل در طول یک سری آبشارها و پیچ در پیچ است و حدودا یک ساعت برای رسیدن به آخرین آبشار یعنی آبشار شماره 7 زمان لازم است، Gunung Gading Summit یک مسیر و دنباله است که 3-4 ساعت طول می کشد تا به انتهای دنباله برسید و باید بدانید بعد از اتمام مسیر باید سریعا بازگردید زیرا ماندن در جنگل در

شب هنگام غیر مجاز است. از Summit  می توانید به Batu Bakubu که یک کمپین سابق کمونیست در طی شورش بود، بروید. اطلاعات بیشتر در مورد این سفرها را می توانید از HQ پارک بدست آورید.

راهنمایی: حمل آب کافی، یک حوله کوچک، اسپری قوی دافع حشرات و یک چراغ قوه توصیه می شود.

توصیه های مسافرتی

به بازدیدکنندگان توصیه می شود که لباس و کفش های مناسب برای پیاده روی وگشت و گذار بپوشند، کرم ضد آفتاب، یک حوله کوچک، اسپری قوی دافع حشرات، پانچ نور و چراغ قوه وسایل اولیه و ضروری را به همراه آورند. پارک هیچ گونه امکانات غذایی ندارد و بازدیدکنندگان باید غذای کافی و آب آشامیدنی تهیه کنند.

پارک ملی گونانگ گیدینگ در نزدیکی شهر کوچکی از لندو در جنوب غربی ساراواک واقع شده است و حدودا به فاصله 2 ساعت رانندگی با اتومبیل از کوچیینگ واقع شده است. از ایستگاه اتوبوسرانی Brooke Dockyard (خیابان Gambier)، اتوبوس شرکت Sarawak Transport به مرکزکوچیینگ می رود. شما می توانید با  اتوبوس اکسپرس 1 تا 1:30 ساعته به Lundu برسید. پس از ورود به لندو، می توانید برای رفتن به پارک از یک ون یا تاکسی که 10 دقیقه زمان می برد استفاده کنید. همچنین اپراتورهای تور کوچینگ تورهایی را جهت معرفی پارک و هدایت بازدیدکنندگان ارائه می دهند. سرویس اتوبوس عمومی در طول روز، چهار سفر رفت و بازگشت دارد دو مرتبه در صبح و دو مرتبه در بعدازظهر، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه اتوبوس رانی می توانید با مرکز اطلاع رسانی بازدیدکنندگان برای دریافت آخرین برنامه های اتوبوسها تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.