شماره تماس : 23-88641720

کاج آدونیس 1000 ساله در یونان ، پیرترین درخت اروپا

1385603_309

کاج آدونیس 1000 ساله در یونان ، پیرترین درخت اروپا

پیرترین درخت زنده دنیا با علم گاه شماری بر روی حلقه های کاج آدونیسی در یونان پس از تحقیقات فراوان مشخص شد.

این کاج آدونیس  پیرترین درخت زنده در اروپا و در یونان است . این موضوع را تیمی از دانشمندان دانشگاه استکهلم در سوئد ، دانشگاه ماینتس المان و دانش اریزونا در امریکا باد مطالعات زیاد به اثبات رساندند. این درخت کاج بوسنی  که به نام علمی  Pinus heldreichii خوانده می شود در واقع ملقب به ادونیس شده  و از زمان های خیلی دور یعنی زمان وایکینگ ها در منطقه کوهستانی پیندوس در شمال یونان تا به امروز  به حیات خود ادامه داده است.

برای تشخیص سن درختان از علم گاه شماری استفاده می شود و همین علم برای اثبات کهن سال ترین درخت اروپا که این ادونیس یونانی است مورد استفاده قرار گرفت و این موضوع را علمی به اثبات رساند.

دانشمندان امیدوارند که با مطالعه بر روی حلقه های درختان کهن سالی همچون این کاج  و یا سایر درختان کهنسالی که سال ها پیش بر روی زمین افتاده اند ولی هنوز اثاری از انها وجود دارد بتوانند در خصوص وضعیت اب و هوایی و  زیست محیطی به نتایج تاریخی خوبی دست پیدا کنند.

این درختان هزار ساله در طی یک عملیات تحقیقاتی اکتشافی توسط رصد خانه محیط زیست  ماوارینو یافته شدند.وظیفه این رصد خانه بررس شرایط اب و هوایی  و تغییرات و تاثیرات اب و هوا  بر روی محیط زیست  و ساکنان اطراف دریای مدیترانه است.

ادونیس پیر در طول زندگی هزار ساله خود حوادث زیادی را به چشم دیده مانند امیراطوری بیزانس و حمله وایکینگ ها در سال 941 پس از میلادو یا غلبه مسلمانان عثمانی بر امپراطوری یونان در سال 1441 میلادی . از دیگر رنج های دیده شده توسط این درخت مسن را می توان جنگ جهانی دوم  نام برد جایی که یونان توسط نازی ها المان اشغال شد.

این درخت به عنوان میراثی برای بازدیدکنندگان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.