شماره تماس : 23-88641720

راهنمای کامل اقامت کشور پرتغال

راهنمای کامل اقامت کشور پرتغال

راهنمای کامل اقامت پرتغال عنوان مقاله ای است که در این بخش قصد داریم شما را با تمامی شرایط آشنا نماییم. مطالعه کامل این بخش تقریبا 30 دقیقه زمان لازم دارد. شما می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنند.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

اقامت در پرتغال

پرتغال یا جمهوری پرتغال یکی از کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا و ناتو با جمعیتی در حدود 10.5 میلیون نفر در قسمت جنوب غربی اروپا است. این کشور دارای زبان رسمی پرتغالی است و پایتخت ان شهر لیسبون و دارای حکومت جمهوری پارلمانی است و دین رسمی این کشور مسیحیت از شاخه کاتولیک رومی است.

پرتغال از کشورهایی است که در چند سال اخیر با رشد سرمایه گذاری فوق العاده زیادی که تجربه کرد توانست به یکی از کشور های توسعه یافته جهان تبدیل شود . کشور پرتغال در شبه جزیره ایبری با همراه اسپانیا قرار گرفته است و تنها مرز خاکی این کشور با کشور اسپانیا است. از سوی غرب و جنوب با اقیانوس اطلس مجاورت دارد و آزور و مادیرا دو مجمع الجزایری هستند که جز خاک پرتغال تلقی می شوند.

به دلیل شرایط آب و هوایی فوق العاده مناسب ، فرهنگ بالا و شرایط اقتصادی حاکم در این کشور و همچنین به دلیل قوانین مناسب برای پذیرش و اقامت افراد از طرق مختلف بسیاری از افراد یکه به دنبال اقامت اروپا هستند اقامت در کشور پرتغال را انتخاب می کنند.

آب و هوای پرتغال

آب و هوای پرتغال

واقع شدن کشور پرتغال در جنوب غربی قاره اروپا و مجاورت از دو سمت جنوب و غرب با اقیانوس اطلس و به نوعی نزدیکی این کشور به قاره افریقا شمالی  باعث شده تا این کشور دارای شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب باشد.

پرتغال تعداد زیادی روستا و دهکده دارد  و آب و هوای مرطوب و گرم ملایم این کشور باعث به وجود آمدن مناظر طبیعی و فوق العاده زیبا در سواحل دیدنی این کشور شده است. ضمن اینکه عبور تعداد زیادی رودخانه از داخل این کشور مانند رودخانه مینهو  در شمال این کشور باعث شده تا جای جای شهرها و مناطق دیگر این کشور نیز تحت تاثیر همین هوای مرطوب و گرم قرار بگیرند و مناظر دیدنی زیادی را به وجود بیاورند.

اما این همه کشور پرتغال نیست و زمانی که به شمال کشور پرتغال سفر کنید شاهد کوهستان ها و ناهمواری هایی هستید که مناطق سرد و خنک و با بارش برف  زیادی خواهید بود که بخصوص در فصل زمستان برای ورزش های زمستانی مانند اسکی بسیار مناسب است.

به سمت لیسبون که پایتخت این کشور است نیز زمانی که حرکت کنید و بخصوص در منطقه ای آلنتئو (Alentejo ) به دشت های وسیع و همواری برخورد خواهید کرد.

با این شرایط نمی توان گفت که کشور پرتغال تماما دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. به صورت کلی باید این کشور را کشوری معتدل و با آب و هوای مدیترانه ای توصیف کرد . در زمستان پرتغال هم شاهد روزهای خشک و بی باران در برخی از نقاط هستیم و در تابستان نیز گرمای هوا آزار دهنده نیست.

میزان بارندگی در طول فصول مختلف در پرتغال بسیار متفاوت است. بیشترین میزان بارندگی در طول پاییز و زمستان و کمترین میزان در تابستان است. بنابراین شرایط آب و هوایی پرتغال را باید در کل به عنوان مرطوب و معتدل دسته بندی کرد.

 

مهاجرت و اقامت در پرتغال

مهاجرت و اقامت در پرتغال

چرا پرتغال؟

پرتغال یکی از بهترین انتخاب ها برای اقامت اروپا است. تردیدی نیست که این کشور یکی از امن ترین کشورهای جهان با کمترین چالش های سیاسی و اقتصادی بوده است. میزان جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و مردمی خانواده دوست و مهربان دارد.

پرتغال از نظر طبیعی کشوری فوق العاده است، تعداد زیادی از محیط ها و مناظر بکر و دیدنی ، سواحل رنگی  و ماسه ای، دشت های فوق العاده زیبا با چشم اندازه های متنوع ، کوه های سر زنده و با نمایی عالی ، شهرهای بسیار پر جنب و جوش ، انواع فستیوال ها و جشنواره های فصلی مشهور و شناخته شده، انواع میراث تاریخی و هنرمندان نام دارد، زندگی شبانه و ده ها موهبت دیگر که نیاز هر زندگی شاد و سالمی است.

پرتغال کشوری است که در طول تاریخ خود 9 قرن پر از پستی و بلندی را شاهد است. سیاست در این کشور کمترین چالش را با کشورهای دیگر و حتی همسایه اصلی خود یعنی  اسپانیا دارد. این کشور از اعضا اصلی و رسمی اتحادیه اروپا است و داشتن ویزا این کشور یعنی آزادی تردد در سطح اروپا، استفاده از واحد پول مشترک و امکان کار و تحصیل در بزرگترین اتحادیه یکپارچه دنیا.

اقتصاد اروپا نیز در بین اقتصاد های پیشرفته دنیا است تا جایی که در شاخص های رقابت پذیری اعلام شده در سال 2017 توسط انجمن اقتصاد جهانی پرتغال در جایگاه 46 قرار داشته و به دلیل شرایط و موقعیت جغرافیایی خاص خود  و ایجاد قوانین و فرصت های سرمایه گذاری خارجی قطعا این جایگاه در حال بهبود است.

نه تنها افراد مقیم و شهروندان پرتغال دارای بالاترین رنکینگ اشتغال هستند بلکه بسیاری از اشخاصی که به پرتغال سفر کرده اند به راحتی توانسته اند در این کشور شغل خود را به دست آورده و یا راه اندازی کنند.  شرایط تجاری این کشور بسیار مطلوب است و و موقیعیت استراتژیک این کشور باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ دنیا این کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

ضمن اینکه بر خلاف حدود دو دهه قبل کشور پرتغال اکنون از یکی از بهترین سیستم های درمانی و بهداشتی دنیا بهره مند است و با تغییراتی در ساختار های بیمه و درمان خود ایجاد کرده توانسته به بالاترین سطح استانداردهای جهانی در این حوزه برسد.

پرتغال همچنین صاحب چندین دانشگاه قدیمی در اروپا و چندین دانشگاه مطرح بین المللی است و هر ساله تعداد هزاران نفر دانشجو از سراسر جهان برای ادامه تحصیل دانشگاه های معتبر پرتغال را انتخاب می کنند.

جغرافیای پرتغال

پرتغال در موقعیت بسیار خاص و منحصر به فردی در جهان قرار گرفته و دقیقا در بین سه قاره افریقا، امریکا و اروپا واقع شده است که در ضمن بسیاری از مسیرهای تجاری و بین المللی آبی نیز در مسیر این کشور است.فرودگاه هاببزرگ و بین المللی در این کشور واقع شده است و بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا به دلی این موقعیت فوق العاده استراتژیک پرتغال در این کشور اقدام به ثبت شعبه و ثبت نمایندگی کرده اند.

پرتغال و اسپانیا راه های آسفالته و ریلی زیادی در سطح زمین دارند که از همین طرق به سایر کشورهای اروپایی نیز به راحتی دسترسی دارد. این کشور بیش از 800 کیلومتر خط ساحلی دارد و از غرب و جنوب به اقیانوس آتلانتیک مجاورت دارد. این امر باعث شده تا پرتغال را بتوان به عنوان یکی از کلیدی ترین کشورهای دنیا و تاثیرگذارترین انها در حوزه تبادلات و داد و ستد های بین قاره ای و کشوری دانست.

 

مهم ترین شهرهای پرتغال

لیسبون، پورتو و آلگارو سه شهر بزرگ و مهم کشور پرتغال هستند. در این بین لیسبون به عنوان پایتخت و مرکز مهم تجاری این کشور است و پورتو  به عنوان یکی از شهر های بندی و موفق اروپا و آلگارو بیشتر به دلیل جاذبه های گردشگری و ثروت زیاد آن شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: ویزای طلایی پرتغال

مردم پرتغال

پرتغال یکی از کشورهایی است که روابط بین مردم بسیار دوستانه و صمیمی است و با وجود اینکه در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را طی کرده اند اما هنوز هم نسبت به همسایگان خود روابط خوبی دارند و با توریست ها بسیار خوب و خونگرم برخورد می کنند.

پرتغال سواحل بسیار خوبی دارد و آب و هوای گرم روی منش و اخلاق مردم این کشور تاثیر گذار بوده است. سالیانه میلیون ا نفر به کشور پرتغال به دلیل مهمان نوازی و روابط دوستانه مردم این کشور سفر می کنند و همین امر باعث شده تا بسیاری از مردمان پرتغال به خوبی از زبان انگلیسی هم استفاده کنند و به ان مسلط باشند.

سیاست در پرتغال

برای افرادی که قصد مهاجرت و اقامت در یک کشور اروپایی و یا کشوری دیگر را دارند شناخت وضعیت سیاسسی آن کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. پرتغال کشوری با رویکرد دموکراتیک است که رئیس جمهور اولین شخص قدرتمند در این کشور است و بصورت 5 ساله انتخاب می شود و مشکلات و تنش های سیاسی در این کشور بسیار نادر است و عموما روابط دوستانه و دیپلماتیک بسیار قوی با اغلب کشورهای دنیا دارد.

 این موضوع باعث شده تا شرایط کار و زندگی در این کشور با امنیت خاطر بسیار بالایی وجود داشته باشد . استرس و تحریم در این کشور معنایی نداشته باشد.

جمعیت پرتغال

کشور پرتغال دارای 92.212 کیلومتر مربع  مساحت است که در حدود 10.7 میلیون نفر در این کشور زندگی می کنند.  دو شهر لیسبون و پورتو بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهرهای این کشور هستند و قیمت ها و هزینه های زندگی در این دو شهر به همراه شهر آلگارو در بالاترین سطح نسبت به سایر شهرها و روستاهای این کشور می باشد.

شرایط اقتصادی پرتغال

شرایط اقتصادی پرتغال

اگر برای تغییر زندگی و داشتن یک شرایط کاری و با امنیت اقتصادی بالا قصد اقامت در اروپا را دارید انتخاب پرتغال برای زندگی ایده فوق العاده ای است.  این کشور یکی از پیشرفته ترین کشورهای اروپا است که به دلیل موقعیت استراتژیک و شرایط ویژه اقتصادی و حتی سیاست گذاری های فوق العاده به یکی از ثروتمند ترین و بهترین کشورهای اروپا از نظر اقتصادی تبدیل شده است.

عمده ترین درامد های این کشور هاز راه صنایع توریسم و کشاورزی و برخی از تولیدات مختلف است و شکرت های بازرگانی و بین المللی نیز در این کشور فعالیت های زیادی دارند.

این کشور به دللی اینکه مدرن ترین و پیشرفته ترین نوع شبکه جاده ای در اروپا را در اختیار دارد و به خطوط راه آهن ریلی سراسری اروپا متصل شده و همچنین به مسیر های دریایی و اقیانوسی تجاری دنیا با بالغ بر 10 بندر ارتباط دارد و حتی 6 فرودگاه بزرگ بین المللی در این کشور وجود دارد ، به یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری تبدیل شده و تقریبا می توان هر نوع کسب و کاری را با چشم اندازه موفقیت در این کشور ترسیم و تصور کرد.

 

شرایط زندگی در پرتغال

هر چند کشور پرتغال از نظر اقتصادی بسیار قوی است و میزان بیکاری در این کشور بسیار پایین است اما با این وجود و بر خلاف بسیاری از تبلیغات هزینه های زندگی در کشور پرتغال بخصوص برای ما ایرانی ها چندان هم ارزان نیست .

هر چند زندگی در کشور پرتغال و بخصوص در شهری مانند لیسبون بر اساس نظرسنجی کیفیت زندگی در سال2016 با معیارهای بالای زندگی همراه است و لیسبون به عنوان 42 کشور با سطح زندگی بالا و کیفیت زندگی فوق العاده در دنیا شناخته می شود.

تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال

اگر به دنبال اقامت در پرتغال از طریق تحصیل در پرتغال هستید بد نیست بدانید که کشور پرتغال در سال های اخیر سرمایه گذاری بسیار زیادی در حوزه تحصیلا عالیه داشته است و هزاران دانشجوی خارجی هر ساله برای ادامه تحصیل دانشگاه ها و مراکز علمی این کشور را انتخاب می کنند.

در حال حاضر 7 دانشگاه بسیار معتبر در کشور پرتغال وجود دارد  و حدود 300 موسسه آموزش عالی دیگر  مانند انواع آکادمی های عمومی و تخصصی و حتی نظامی و یا موسسات پلی تکنیک و کالج ها و غیره در این کشور وجود دارد.

معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های کشور پرتغال را می توان دانشگاه لیسبون، دانشگاه پورتو،  دانسگاه کوئیمبرا ( Coimbra)، دانشگاه مینهو (Minho )، دانشگاه آویرو ( Aveiro)، دانشگاه  بیرا اینتریور ( Beira Interior) و همچنین دو دانشگاه پلی تکنیک پورتو و لیسبون را نام برد.

همچنین سیستم اموزش و پرورش پرتغال  با ایجاد دو سطح سیستم آموزشی دولتی و خصوصی در بالاترین سطح ممکن و زیر نظر استانداردهای تعیین شده اتحادیه اروپا می باشد. ضمن اینکه افرادی که به دنبال ادامه تحصیل در پرتغال وارد این کشور می شوند می توانند در هر یک از موسسات آموزش زبان پپیشرفته این کشور برای اموزش زبان دوم و یا سوم اقدام نمایند.

نحوه اخذ اقامت کشور پرتغال بدون سرمایه گذاری

سیستم بهداشت و درمان پرتغال

سیاست بهداشت و درمان در پرتغال در دو سطح دولتی و خصوصی به مردم این کشور و سایر افرادی که اقامت در پرتغال را دارند ارائه می شود. این کشور در سال های اخیر به بالاترین سطح استاندارد های بین المللی در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در اروپا رسیده است  اغلب بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در این کشور باید خدمات درمانی را به بیماران بصورت رایگان ارائه نمایند مشروط بر اینکه از خدمات بیمه درمان این کشور استفاده کنند.

در واقع ارائه خدمات بهداشت و درمان در پرتغال زیر نظر اداره خدمات بهداشت ملی این کشور قرار دارد. اما افرادی که مقیم پرتغال نیستند و یا از بیمه های درمانی این کشور استفاده نمی کنند هم می توانند با  مارجعه به مراکز درمانی و بهداشتی عمومی و یا مراکز درمان و اورژانس خصوصی از خدمات این موسسات که البته به نسبت دارای کیفیت بالاتری هم هست استفاده نمایند.

تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی پرتغال موظف به ارائه  بالاتری خدمات به بیماران می باشند. این موسسات با  استفاده از مدرن ترین و مجهزترین تجهیزات و وسایل درمانی فعالیت خود را انجام می دهند و عمده این موسسات درمانی حتی خصوصی با مراکز بیمه درمانی قرارداد دارند.

همچنین اغلب بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و بخصوص خصوصی خدمات خود را با استخدام افرادی که به زبان انگلیسی کاملا مسلط هستند ارائه می دهند تا توریست ها و اتباع غیر پرتغالی نیز بتوانند به راحتی از خدمات این مراکز استفاده نمایند. حتی اگر شما بیمه درمان در این کشور نداشته باشید خدمات اورژانس پرتغال موظف به ارائه خدمات به بیماران این دسته نیز هستند و نمی توانند از زیر آن شانه خالی کنند.

نکته جالب اینکه سازمان بهداشت جهانی کشور پرتغال را از نظر سیستم بهداشت و درمان در رتبه 12 لیست خود رده بندی کرده است که این یک پیشرفت فوق العاده برای کشوری مانند پرتغال با این میزان جمعیت و مهاجر می باشد.

برای دریافت خدمات درمانی پرتغال می توانید نزدیک ترین مرکز خدمات درمانی و بهداشتی به محل سکونت خود را بدون محدودیت انتخاب کنید. موضوعاتی مانند حملات قلبی و مغزی، مسمومیت، ضربات جدی، خونریزی،  سوختگی، ترومبوز، مشکلات آسم و تنگی نفس و برخی دیگر از این موارد از خدماتی است که تمامی اورژانس های این کشور موظف هستند به هر شکل به بیماران خود ارائه نمایند.

همانند اغلب کشورهای اروپایی شماره اورژانس کشور پرتغال نیز 112 می باشد.

افراد عضو اتحادیه اروپا  به همراه افرادی که از کشورهای لیختن اشتاین، سوئیس نروژ، و یا ایسلند وارد پرتغال می شوند  می توانند از خدمات درمانی رایگان این کشور و یا ارزان قیمت این کشور تنها با ارائه بیمه درمانی و پاسپورت خود استفاده نمایند.

اما افرادی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و از هر یک از کشورهای دیگر وارد این کشور می شوند اگر بیمه ای که استفاده می کنند در پرتغال اعتبار نداشته باشد باید هزینه های درمان و بهداشت خود را ارائه نمایند.

سایر افرادی که قصد اقامت در پرتغال را دارند نیز باید با مراجعه به مراکز بهداشتی محل اقامت خود نسبت به ثبت نام در این موسسات اقدام  و جوز اقامت دائم و یا موقت خود را دریافت نمایند تا با دریافت کارت بیمه بتوانند از خدمات مشابه با اعضا اتحادیه اروپا و یا شهروندان کشور پرتغال استفاده نمایند.

 

شرایط خرید ملک در پرتغال

شرایط خرید ملک در پرتغال

بعضا برای اقامت در پرتغال خرید املاک ار توصیه می کنند. در واقع باید سرمایه گذاری در پرتغال از طریق خرید ملک را یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری در پرتغال دانست زیرا تنوع امکلاک و نحوه سرمایه گذاری در آن در پرتغال بسیار زیاد است و به راحتی با سرمایه گذاری مشخص از این طریق می توان اقامت کشور پرتغال را دریافت کرد.

توسعه و نوسازی در پرتغال بسیار در حال چیشرفت است و در ضمن قیمت املاک این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر بسیار مناسب تر است که این باعث ایجاد یک بازار رقابتی بسیار جالب در این کشور شده است.

کیفیت ساخت و ساز در طول دو دهه گذشته در پرتغال بسیار رو به بالا بوده است و نوع معماری و کیفیت ان همواره تایید شده است و متقاضیان زیادی نیز برای سرمایه گذاری و خرید و ساخت و ساز ملک در این کشور حضور دارند.

در واقع خرید ملک و سرمایه گذاری در ملک موضوعی جذاب و سود ده و بسیار امن برای سرمایه گذاران بوده است و رشد قیمت آن همواره وجود داشته است. در بین 38 کشور اروپایی قیمت های املاک پرتغال از نظر گران بودن در رده 26 قرار دارد که نشان دهنده قیمت مناسب ملک در پرتغال است.

 نوع سرمایه گذاری و امکان راه اندازی کسب و کار و شرایط اقتصادی با ثبات در این کشور باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران با خرید ملک و راه اندازی کسب و کار خود در کشور پرتغال ضمن اخذ اقامت کشور پرتغال برای خود شرایط اقتصادی و کسب و کار زود بازده و موثر را هم هدف قرار می دهند.

اخذ اقامت تحصیلی در پرتغال

اخذ اقامت تحصیلی در پرتغال​

کشور پرتغال هر چند در چند سال گذشته شرایط پذیرش دانشجو و سطح تحصیلاتی خود را بسیار ارتقا داده است اما به دلیل داشتن تاریخ و پشتوانه غنی  و دانشگاه های بسیار قدیمی و مشهور شناخته شده است. سطح علمی کشور پرتغال در حال حاضر در بین بالاترین کشورهای دنیا قرار گرفته است و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل دانشگاه های معتبر پرتغال را انتخاب می کنند.

دو دانشگاه پورتو و دانشگاه لیسبون از دانشگاه های بسیار مشهور کشور پرتغال هستند اما با این وجود در این کشور انواع مدارس و دانشگاه های معتبر دیگر نیز فعالیت می کنند. شاید دانشگاه لیسبون به دلیل شرایط پذیرش عالی دانشجوی خارجی بهترین دانشگاه پرتغال برای ادامه تحصیل برای دانشجویان خارجی باشد.

حسن تحصیل در کشور پرتغال علاوه بر اینکه  در بالاترین سطح علمی این دانشگاه ها فعالیت می کنند این است که تفاوتی بین دانشجو داخلی و خارجی در این دانشگاه ها وجود ندارد ، منظور اینکه برای ادامه تحصیل در پرتغال الزامی به اینکه عضو اتحادیه اروپا باشید یا خیر دیده نشده است و به همین دلیل یکی از بهترین راه های اخذ اقامت کشور پرتغال اقامت تحصیلی کشور پرتغال می باشد. هر چند ادامه تحصیل برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا معمولا رایگان است.

با تحصیل در کشور پرتغال فرصت اقامت در یکی از بهترین کشورهای اروپایی را نیز راحت به دست خواهید اورد. بر خلاف اقامت کاری که شرایط سختی برای پیدا کردن کار داشتید در شرایط اقامت تحصیلی می توانید با انجام کار های پارت تایم یا کارهای موقتی در کشور پرتغال به راحتی بعد از اتمام تحصیل در همان شرکت بصورت دائم به کار مشغول شوید و یا حتی بهتر است بدانید که با تحصیل در پرتغال می توانید شرایط کاریابی بسیار بهتری در این کشور داشته باشید و بعد از تحصیلات به راحتی به کار در پرتغال بپردازید.

به منظور تحصیل در کشور پرتغال می توانید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این کشور ادامه تحصیل دهید. حتی می توانید برای کالج و یا آموزش زبان های مختلف به موسسات این کشور مراجعه نمایید و یا در صورت تسلط بر زبان پرتغالی در مقاطع دبیرستان نیز مشغول به تحصیل شوید.

دانشجویان سایر کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند برای ادامه تحصیل رد پرتغال باید شهریه بپردازند و شرایط فاند و یا بورسیه در پرتغال بسیار دشوار است. شهریه سالیانه تحصیل در مقاطع دکتری و ارشد در پرتغال بین 3000 تا 5000 یورو می باشد که به نسبت سایر کشورهای اروپایی هزینه متوسطی تلقی می شود.

تحصیل در پرتغال هم به  زبان انگلیسی و هم پرتغالی امکان پذیر است، برای تحصیل در دانشگاه های بین المللی پرتغال باید مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 برای کارشناسی، 6.5 برای کارشناسی ارشد و 7 برای دکترا داشته باشید.

نکته دیگر اینکه به منظور کمک های تحصیلی شما می توانید در کشور پرتغال در زمان تحصیل کار نیمه وقت و یا پارت تایم هم داشته باشید و حتی در صورت موافقت برخی از دانشگاه ها از بورسیه های این دانشگاه ها نیز استفاده کنید که البته این موضوع شرایط سختی دارد و شامل همه نمی شود.

 یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه های معتبر پرتغال این است که به  دلیل داشتن شرایط همکاری عالی دانشجویان اغلب دانشگاه های پرتغال برای ادامه تحصیل می توانند در برخی از دانشگاه های اسپانیا و یا حتی دانشگاه های برزیل و آمریکا نیز انقالی بگیرند.

معتبرترین دانشگاه های پرتغال در حال حاضر دانشگاه لیسبون که در جایگاه 301 برترین دانشگاه های جهان قرار دارد و بعد از آن دانشگاه پورتو در جایگاه 305، دانشگاه نووا دلیسائو در رتبه 361 می باشند.

اخذ اقامت تحصیلی در پرتغال​

اقامت از طریق سرمایه گذاری در پرتغال

اخذ اقامت پرتغال از طریق سرمایه گذاری در خرید ملک

بدون تردید بهترین راه برای اخذ اقامت کشور پرتغال ، اخذ اقامت سرمایه گذاری است. راه های زیادی برای دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری در پرتغال وجود دارد که عبارتند از:

  • اخذ اقامت پرتغال از طریق ثبت شرکت در پرتغال
  • اخذ اقامت در پرتغال از طریق خرید کسب و کار و یا راه اندازی یک کسب و کار یا کارآفرینی
  • اخذ اقامت در پرتغال از طریق سرمایه گذاری در شرکت های دولتی و یا خصوصی پرتغال
  • اخذ اقامت در پرتغال از طریق سرمایه گذاری در خرید ملک
  • اخذ اقامت در پرتغال از طریق خرید سهام

ثبت شرکت در پرتغال

  • قانون ثبت شرکت ها در پرتغال در سال 1986 نوشته شده ولی متناسب با نیازمندی های اتحادیه اروپا چندین بار به روز رسانی شده است. بصورت کلی تمامی شرکت هایی که در پرتغال فعالیت می کنند و در این کشور به ثبت برسند باید مطابق با قوانین این تجارت پرتغال فعالیت کنند اما اگر شرکتی تنها به ثبت شعبه شرکت و یا نمایندگی در کشور پرتغال مبادرت کند و شرکت مادر در بیرون از کشور پرتغال واقع شده باشد باید این شرکت ها تحت نظر شرکت مادر فعالیت کنند اما در اصول تجاری شعب و نمایندگی ها باید پیرو مقررات داخلی پرتغال بوده و قوانین مالیاتی را رعایت کنند.

    بصورت کلی شرکت های زیر در پرتغال به ثبت می رسند:

    • شرکت با مسئولیت محدود
    • شرکت عمومی
    • شرکت مشارکت محدود
    • شرکت همکاری عمومی
    • شرکت با سهامداران تک

نحوه اخذ اقامت کشور پرتغال با ثبت شرکت

اولین قدم برای ثبت شرکت در پرتغال تایید موضوع شرکت در این کشور می باشد که باید در اداره ثبت شرکت ها تایید شود و در نهایت باید نام شرکت در سیستم تعیین نام ملی یا ریجستری ملی شرکت ها در پرتغال مورد تایید قرار بگرید. اگر نام شرکت مورد تایید سازمان  موسسه ریجستری ملی پرتغال باشد برای این نام یک گواهی اعتبار صادر می شود . سپس شرکت در دفاتر قانونی کشور پرتغال باید به ثبت برسد.

بصورت کلی از دو طریق می توان اقدام به ثبت شرکت در پرتغال نمود:

  • راه اول ثبت شرکت در اداه ثبت شرکت ها در پرتغال است که مراکز مختلفی دارد و باید طی انجام تشریفات و با ارائه برخی از مستندات این کار انجام شود که این موضوع توسط خود متقاضیان و یا وکیل حقوقی آنها قابل انجام است.
  • دومین راه برای ثبت شرکت ، ثبت شرکت بصورت آنلاین (Empresa ) در پرتغال است. این روش توسط موسسه ریجستری و یا ثبت شرکت پرتغال تنظیم شده است و با توجه به اقدامات مورد نیاز باید بصورت مرحله ای و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام شود و پروسه کار اگر به خوبی تنظیم شده باشد نهایتا دو روز کاری زمان نیاز خواهد داشت.

ثبت هر یک از انواع شرکت های مذکور در پرتغال با روش منحصر به فرد و خاص خود انجام می شود و هر نوع شرکت تابع برخی از قوانین و مقررات می باشد. در زیر به توضیحات مختصری درباره هر شرکت می پردازیم:

  • شرکت با مسئولیت محدود ( شرکت خصوصی محدود)

این نوع شرکت رایج ترین نوع شرکت ثبتی در پرتغال است و از محبوبیت زیادی بین تجار خارجی برخوردار است. عمده افراد خارجی که به دنبال راه اندازی شرکت در پرتغال هستند شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت خصوصی محدود را انتخاب می کنند. شرکت با مسئولیت محدود با حداقل مشارکت دو نفر قابل ثبت در پرتغال می باشد، ملیت در نوع و مالکیت این نوع شرکت دخالتی ندارد و نیاز به تابیعت و اقامت در بدو کار نمی باشد.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید سرمایه گذاران بصورت مشترک و با تعیین میزان سهم الشرکه مقدار حداقل 5000 یورو به عنوان سرمایه اولیه در نظر بگیرند. این سرمایه به صورت سه مالشرکه  و بین شرکا تقسیم می شود. هم بصورت نقدی و هم غیر نقدی امکان تادیه سهم وجود دارد و شرکا می توانند هم از بین افراد خارجی و هم از بین مردم بومی پرتغال انتخاب شوند.

برای ثبت شرکت باید حداقل نیمی از سرمایه تعیین شده تادیه شود.  پس از تنظیم اساسنامه و اعلام سرمایه باید این میزان از سرمایه توسط سیستم حسابرسی کشور پرتغال بررسی و تایید شود  و متناسب با نوع شرکت و میزان سرمایه و سود آوری احتمالی باید دفاتر مالیاتی و دفاتر بیمه اجتماعی تنظمیم و مالیات باید هر ساله محاسبه و پرداخت شود.

  • ثبت شرکت عمومی

شرکت عمومی به نوعی با شرکت سهامی عام در ایران برابری دارد و عموما برای فعالیت های بزرگ که نیازمند ارائه سرمایه زیاد است انتخاب می شود.  برای ثبت شرکت عمومی باید تعداد سهامداران حداقل 5 نفر انتخاب شود و در ضمن باید به منظور سرمایه اولیه میزان 5000 یورو تادیه شود. فرد ثبت کننده شرکت عمومی در پرتغال به عنوان متعهد و طرف تعهدات شرکت شناخته می شود

این نوع شرکت برای تامین سرمایه می تواند با فروش  سهام در پرتغال و یا بین شرکا خارجی میزان سهام مورد نیاز برای شرکت را تادیه نموده و حتی سهام خود را با مجوز سازمان بورس پرتغال در بورس عرضه کند.

  • ثبت شرکت مشارکت محدود

برای ثبت شرکت با مشارکت محدود در پرتغال هم تنها به دو نفر شریک بصورت حداقلی نیاز است. این نوع شرکت نیاز به تادیه سرمایه خاصی نیست ولی بصورت کلی باید یکی از شرکا  مسئولیت کامل شرکت را بر عهده بگیرد و به نوعی به عنوان ضامن شرکت شناخته شود که می توان این شرکت را تا حدودی مطابق با شرکت تضامنی توصیف کرد.

  • ثبت شرکت همکاری عمومی در کارآفرینی

شرکت همکاری عمومی برای کارآفرینی نوعی ثبت شرکت در پرتغال است که برای مقاصد خاص انجام می شود و مشارکت عده ای برای یک هدف و به منظور ایجاد شغل انجام می شود.  این نوع شرکت حداقل دو سهامدار نیاز دارد و هر چند پیشنهاد می شود حداقل 50 هزار یورو برای ثبت شرکت در حساب شرکت واریز شود ولی علنا نیاز به سرمایه خاصی ندارد.

 این نوع شرکت به دلیل اینکه همه اعضا می توانند در تصمیمات شرکت و امور شرکت نظارت و دخالت داشته باشند شرکت عمومی نامیده می شود و به دلیل اینکه در راستای ایجاد شغل است کار آفرینی خوانده می شود.

  • ثبت شرکت تک سهامدار

این نوع شرکت برای افرادی است که قصد فعالیت قانونی و حقوقی دارند ولی ترجیح می دهند با کسی شریک نبوده و به تنهایی این کار را انجام دهند. در واقع این نوع شرکت ها تنها یک بنیانگذار یا سهامدار دارند. این فرد در شرکت همه کاره و مسئول تمامی تعهدات می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در پرتغال

 

بصورت کلی با توجه به نوع شرکت و حتی منطقه ای که شرکت در آن ثبت می شود ممکن است مدارک و مستندات متفاوتی درخواست شود اما هر یک از مدارک زیر برای ثبت انواع شرکت مورد نیاز بوده  و مشترک است:

  • یک نسخه پیش نویس اساسنامه شرکت
  • کپی از گذرنامه معتبر
  • تنظیم یک طرح تجاری موسوم به بیزینس پلن که در آن طرح توجیهی ، ابعاد و اندازه های طرح، میزان سرمایه و میزان سود آوری احتمالی پیش بینی شده و غیره توصیف شده باشد
  • دریافت و تکمیل فرم های مشخص شده برای ثبت هر نوع شرکت بصورت حضوری و یا آنلاین
  • ارائه اجاره نامه معتبر و یا سند مالکیت یک مک به عنوان محل فعالیت شرکت
  • به کارگیری فردی به عنوان مدیر مالی شرکت و ارائه مستندات مرتبط با این استخدام
  • افتتاح یک حساب بانکی در یکی از بانک های معتبر پرتغال و به نام شرکت
  • ارائه فرمی به عنوان فرم نمونه امضا
  • ارائهگواهی عدم سو پیشینه کیفری مرتبط از کشور که حداقل 5 سال اخیر را در آن سکونت و یا اقامت داشته باشند و مرتبط به همه سهامداران.

 

ثبت شعبه خارجی در پرتغال

 

در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا همچنین گاها به جای ثبت شرکت اقدام به ثبت شعبه و یا ثبت نمایندگی در این کشور می کنند. این کار مشکلات ثبت شرکت را ندارد و فرآیندی ساده تر دارد.

برای این منظور مطابق با قوانین و مقررات تجاری کشور پرتغال برای ثبت نمایندگی و یا شعبه شرکت در پرتغال موسوم به ثبت شعبه خارجی ، باید تمامی سرمایه و دارایی های شعبه از شرکت مادر  که همان شرکت خارجی است که قصد سرمایه گذاری و ثبت شعبه در پرتغال را دارد تامین شود و تماما تعهدات و ویژگی های شرکت مادر در این شعبه باید اجرا شود. ضمن اینکه تصمیم گیری ها و تعهدات شرکت برای بسیاری از امور باید توسط خود شرکت مادر اتخاذ شود.

برای ثبت شعبه خارجی باید ترازنامه و اظهاریه سود و زیاد شرکت بصورت سالیانه در دفاتر تجاری ریجستری پرتغال ارائه شود. البته تمامی برآورد ها و سود و زیان شعبه ثبت شده باید رد پرونده و یا شاخه های مجزا حفظ و نگهداری شود.

همچنین برای ثبت شعبه شرکت خارجی در پرتغال باید در زمان ثبت شعبه اطلاعاتی مانند نام کامل شرکت، نوع و موضع فعالیت شرکت، آدرس اصلی شرکت مادر به همراه آدرس شعبه خارجی در پرتغال، یک نسخه کپی از صورتجلسه سهامداران برای ثبت شعبه در پرتغال، نام نماینده و یا مدیر انتخاب شده  برای مدیریت شعبه و دامنه فعالیت شعبه باید در دفاتر ریجستری تجاری پرتغال ثبت شود.

در نظر داشته باشید که برای ارائه این اطلاعات و ثبت شعبه و یا نمایندگی شرکت خارجی باید این اطلاعات به زبان انگلیسی و زبان پرتغالی ارائه شود که برای این کار باید یک دارالترجمه رسمی این کار را انجام داده باشد.

 

اقامت با 25000 یورو در اسپانیا به چه صورت است؟

حال یکی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص اقامت اسپانیا با 25 هزار یورو مطرح می شود این است که شکل اقامت اسپانیا با این میزان سپرده گذاری چگونه است؟

تفاوتی ندارد که از طریق راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود و یا مشارکت در توان اقتصادی اسپانیا و یا بخصوص از طریق سپرده گذاری در یکی از بانک های اسپانیا قصد داشته باشید که اقامت اسپانیا را به صورت تمکن مالی دریافت کنید. برای این نوع اقامت در مرتبه اول، اقامت یک ساله صادر می شود. بعد از یک سال اگر شرایط همچنان برقرار باشد می توانید این اقامت را برای 2 تا دو سال متوالی دیگر تمدید کنید.

بعد از دو بار تمدید اقامت برای دو سال و به محض رسیدن تعداد سال های اقامت به 5 سال در صورت رعایت شرط حضور، متقاضی می تواند برای اقامت دائم درخواست دهد و معمولا درخواست او پذیرفته می شود. حسن دریافت اقامت دائم بعد از اقامت تمکن مالی این است که متقاضی به همراه اعضا خانواده خود می تواند در بازار کار اسپانیا وارد شده و از این پس فعالیت اقتصادی نیز داشته باشد.

هر چند در تمامی سال های اقامت موقت در اسپانیا از طریق تمکن مالی متقاضی و خانواده اش می توانند از تمامی مزیت های زندگی در اسپانیا همانند شهروندان این کشور برخوردار باشند.

بهترین و ساده ترین راه برای دریافت اقامت تمکن مالی اسپانیا با 25 هزار یورو، اقدام از طریق کارشناساان حرفه ای و خبره ساحل آفتاب است. اگر به دنبال یک راه مطمئن و کوتاه برای دریافت اقامت تمکن مالی خود هستید همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اقامت از طریق خرید کسب و کار و یا راه اندازی یک کسب و کار یا کارآفرینی در پرتغال

یکی از دیگر از راه های بسیار عالی برای کسب اقامت کشور پرتغال راه اندازی یک کسب و کار و به عبارت دقیق تر کارآفرینی در پرتغال است که عده ای در اسن طرح مشغول به کار شوند. به غیر از برنامه ثبت شرکت در پرتغال که خود به نوعی کارآفرینی نیز تلقی می شود از راه های دیگر کارآفرینی و کسب و کار شخصی در پرتغال راه اندازی یک بیزینس از طرقی مثل راه اندازی یک کارخانه، کارگاه و یا یک تجارت جدید می باشد.

البته می توان به منظور ایجاد کسب و کار در این کشور حتی اقدام به خرید سهام و یا مشارکت در طرح های کسب و کار این کشور هم نمود که به این روش خرید کسب و کار گفته می شود و معمولا از طرق سایت ها و یا سایر مراکز اطلاع رسانی این نوع طرح ها مشخص و هر فرد با سرمایه گذاری در این طرح ها اقدام به مشارکت و خرید کسب و کار می کند.

برای خرید کسب و کار و یا کارآفرینی در پرتغال هم باید در سیستم ریجستری تجاری پرتغال ثبت نام شود. بصورت کلی برای کارآفرینی و یا شروع یک کسب و کار در پرتغال می تواناین کسب و کار را در سیستم اسپات پرتغال ثبت کرد و یا این کسب و کار را در اداره ثبت شرکت های این کشور بصورت آنلاین ثبت کرد.

 

ثبت کسب و کار در سیستم اسپات

 

متداول ترین راه برای راه اندازی یک کسب و کار در پرتغال ثبت این کسب و کار در سیستمی به نام سیستم اسپات در پرتغال است که فرایندی بسیار ساده را فراهم نموده است. در واقع با استفاده از این روش می توان با هزینه بسیار کم و طرف مدت بسیار کوتاه ، کسب و کار مورد نیاز را راه اندازی کرد.

هر چند اعتبار این نوع شرکت ها بسیار کوتاه بوده و تنها سه ماه اعتبار دارند و برای یک سه ماه دیگر نیز قابل تمدید می باشند.

حسن ثبت نام شرکت یا کسب و کار در سیستم اسپات این است که ظرف مدت تنها حدود یک ساعت می توان این شرکت را بصورت آنلاین راه اندازی کرد.  البته قبل از اقدام باید تمامی سهامداران و یا شرکا مستندات تعریف شده در سایت را آماده کرده باشند و اگر این کار اتفاق بیافتد بلافاصله درخواست ثبت و بارگذاری مستندات به اداره ثبت شرکت ها ارجاع و شرکت در کمتر از یک ساعت ثبت می شود.

در سیستم اسپات کسب و کار پرتغال برای ثبت کسب و کار باید موضوعاتی مانند نام و آدرس محل فعالیت شرکت،  نام شرکا و سهامداران ، میزان سهم و غیره وارد شود. بعد از ثبت شرکت یک گواهی آنلاین برای شما صادی می شود که ثبت کسب و کار و یا شرکت را برای 90 روز اعلام می کند.

البته خبر خوب اینکه این نوع شرکت می تواند بصورت دائمی نیز ثبت شود. برای این کار می توانید به منظور تسریع در شروع کسب و کار ،کسب و کار خود را ابتدا در سیستم اسپانت ثبت و بعدا در طول مدت 90 روز باقی مانده با ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها در پرتغال ، ثبت شرکت را دائمی کنید.

 

ثبت آنلاین کسب و کار

 

این روش نیز برای افرادی مناسب است که قصد دارند کسب و کار خود را فورا و در یکی دو روز راه اندازی و سپس سر فرصت برای ثبت دائمی شرکت اقدام نمایند . در این رشو هم فرآیند کار بصورت کلی مشابهت زیادی به روش قبلی دارد با این تفاوت که باید برای ثبت کسب و کار به آدرس www.portaldaempresa.pt مراجعه شود.

ثبت آنلاین کسب و کار در پرتغال منوط به این است که در مخابرات منطقه ثبت نام شود و هزینه های ثبت آنلاین پرداخت شود.

ضمن اینکه همانند سایر شرکت های دیگر باید برای ثبت این نوع شرکت ها موضوع ثبت نام مالیاتی و ثبت نام بیمه تامین اجتماعی برای شرکا و کارمندان انجام شود و کد مالیاتی یا VAT  و همچنین کد کارگاه تامین اجتماعی دریافت شود

  • مدارک مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار در پرتغال

راه اندازی کسب و کار در پرتغال از هر کدام از روش های فوق یعنی ثبت در اسپات و یا ثبت بصورت آنلاین نیازمند ارائه برخی از مدارک و مستندات می باشد. در نظر داشته باشید که این مدارک عمدتا باید بصورت آنلاین ارائه شود ولی بعضا برای تادیه برخی از این مدارک فرصت هایی داده می شود.

 

مدارک مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار به شرح زیر می باشند:

 

  • مدارک شناسایی شرکا یا سهامدارن کسب و کار
  • مدرکی دال بر ثبت نام و ارائه کد مالیاتی شرکت
  • مدرکی دال بر ثبت نام و ارائه کد بیمه تامین اجتماعی کسب و کار
  • مدارک ثبت شرکت بصورت آنلاین یا در سیستم اسپات برای ثبت دائمی شرکت در اداره ثبت شرکت ها
  • صورتجلسه مربوط به هیئت مدیره مشخص شده شرکت
  • ارائه گواهینامه مشترک
  • ارائه کارت شناسایی شرکت
  • تقاضانامه ای برای ثبت شرکت

در این روش تمامی شرکت های دولتی و یا خصوصی کشور پرتغال با ارائه سهام خود در بورس و یا بانک های این کشور اقدام به فروش قسمتی از سهام شرکت به منظور توسعه فعالیت های خود می باشند. در یان راستا سرمایه گذارانی که میزان مشخصی از سهام این شرکت ها را خریداری نمایند مشمول دریافت اقامت موقت در کشور پرتغال می شوند. اگر این سرمایه گذاری برای حداقل 5 تا 10 سال ادامه داشته باشد می توانند برای دریافت اقدامت دائم اقدام نمایند.

اخذ اقامت کشور پرتغال از طریق سرمایه گذاری در خرید ملک

اخذ اقامت پرتغال از طریق سرمایه گذاری در خرید ملک​

تردیدی نیست که بهترین راه برای اخذ اقامت کشور پرتغال ، سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات این کشور است. عمدتا ویزای طلایی پرتغال تنها برای افرادی صادر می شود که توان سرمایه گذاری در املاک و مستغلات این کشور را تا میزان مشخصی داشته باشند.

بهترین نوع ویزا پرتغال یعنی ویزا طلایی که در کمترین زمان ممکن اقامت در پرتغال را برای فرد به همراه دارد این است که با خرید املاک کشور پرتغال بصورت شخصی و یا با مشارکت با دیگران با حدود مبالغ 280.000 یورو ، 350.000 یورو و یا 500.000 یورو اقدام به سرمایه گذاری در سیستم املاک و مستغلات پرتغال کرده باشد.

اولین بار کشور پرتغال در سال 2012 بود که با ایجاد برنامه ای  به عنوان برنامه اخذ اقامت پرتغال از طریق خرید ملک و تصویب قانونی آن امکان مشارکت و سرمایه گذاری افراد خارجی را در توسعه املاک و مستغلات این کشور فراهم نمود و با شرط سرمایه گذاری به اندازه تعریف شده به راحتی اقامت این کشور را برای افراد سرمایه گذار تضمین کرد که حتی افرادی که در این کشور اقامت نیز نداشته باشند با شرط تامین سرمایه لازم می توانند اقامت این کشور را به دست بیاورند.

از محاسن کلیدی این روش سرمایه گذاری در پرتغال در کنار اقامت ساده فرد سرمایه گذار امکان اقامت  خانواده درجه یک او  در کشور پرتغال می باشد. میزان 500.000 یورو سرمایه اولیه می تواند بهترین میزان مبلغ برای سرمایه گذاری در املاک کشور پرتغال باشد.

تمدید ویزا طلائی پرتغال تنها نیاز به حضور در این کشور برای حدود دو هفته دارد و هر دو سال یک بار انجام می شود و در صورت مداومت در سرمایه گذاری این اقامت به اقامت دائم تبدیل می شود.

با سرمایه گذاری در املاک کشور پرتغال و در کنار آن راه اندازی یک کسب و کار در پرتغال حتی می توان فرآیند اقامت کشور پرتغال را بسیار کوتاه تر و سریع تر انجام داد و حتی برای سایر شرکا نیز اقدام به اخذ اقامت نمود.

 

میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای دریافت ویزا طلایی پرتغال

میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای دریافت ویزا طلایی پرتغال​

همانگونه که توضیح داده شد، ویزای طلایی پرتغال در ازا میزان مشخصی از سرمایه گذاری به سرمایه گذاران داده می شود.  مطابق با آخرین قوانین و مقررات کشور پرتغال برای دریافت ویزا طلایی پرتغال به منظور اقامت کشور پرتغال از طریق خرید ملک به 4  روش می توان اقدام کرد:

  • سرمایه گذاری و خرید ملک در پرتغال به میزان 500 هزار یورو در هر منطقه و یا هر شهری از پرتغال
  • سرمایه گذاری و خرید ملک در مناطق کم جمعیت و کمتر توسعه یافته پرتغال به میزان 400 هزار یورو
  • سرمایه گذاری و خرید ملک قدیمی که بالای حداقل 30 سال سن بنا باشد و نیاز به بازسازی داشته باشد به میزان حداقل 350 هزار یورو در هر منطقه و یا شهری از پرتغال
  • سرمایه گذاری و خرید ملکی که حداقل بالای 30 سال سن بنا داشته باشد و نیاز به بازسازی داشته باشد با حداقل مبلغ 280 هزار یورو مشروط بر اینکه این ملک در مناطق کمتر توسعه یافته و کم جمعیت پرتغال قرار داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت سرمایه گذاری در پرتغال از طریق خرید ملک

ثبت شرکت در اسپانیا

برای اخذ اقامت کشور پرتغال از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک باید اقدامات و مدارک زیر را انجام دهید:

  • دریافت یک ویزای تجاری برای کشور پرتغال و یا ویزا شنگن اروپا بریا سفر به کشور پرتغال
  • آماده سازی مدارک مورد نیاز به شرح زیر:
  • گذرنامه معتبر برای خود و تمامی وابستگان درجه یک
  • مدارک شناسایی
  • اگر از قبل نسبت به عقد قرارداد انجام شده، عقد نامه
  • ارائه گواهی عدم سو پیشینه برای خود و خانواده مربوط به کشوری که در آن ساکن بوده اید
  • مدارک ثبت نام دانشگاهی برای فرزندان بالای 18 سال به همراه مدرکی دال بر اثبات واریز شهریه دانشگاهی
  • مدارکی دال بر وابستگی خانواده و فرزندان به درآمد خانواده مانند مجرد بودن فرزندان بالای 18 سال
  • حساب بانکی معتبر در پرتغال ( برای این گزینه نیاز به آدرس محل سکونت دارید که با قبوض خدماتی هم انجام می شود.
  • تایید همه مدارک و مستندات توسط کنسولگری پرتغال
  • اقدام برای دریافت اقامت

مزایای اخذ اقامت کشور پرتغال از طریق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

مزایای اخذ اقامت پرتغال از طریق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات​

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در اتحادیه اروپا یکی از بهترین راه ها برای اخذ اقامت کشورهای اروپایی است. اما بصورت کلی برخی از کشورها شرایط سرمایه گذاری ساده تر و هزینه های مناسب تری را برای جذب سرمایه گذاری در نظر گرفته اند که از این دست می توان پرتغال را نام برد. کشور پرتغال برای افرادی که در این کشور در املاک و مستغلات سرمایه گذاری به اندازه های تعریف شده را داشته باشند اقدام به صدور ویزا طلایی می کند.

دریافت ویزا طلایی پرتغال و یا اقامت از طریق سرمایه گذاری می تواند مزایای زیادی داشته باشد که از آن دست می توان به مهم ترین آنها به شرح زیر اشاره کرد:

  • امکان دریافت اقامت برای کلیه اعضا خانواده
  • عدم نیاز به اقامت طولانی مدت در پرتغال و حتی کوتاه اقامت مدت در پرتغال ( تنها با چند بار سفر در سال می توان این اقامت را به دست آورد.)
  • در صورت تداوم سرمایه گذاری به مدت 5 سال به راحتی می توان اقامت دائم پرتغال را به دست آورد.
  • امکان دریافت پاسپورت و شهروندی پرتغال بعد از 5 سال
  • امکان دریافت ویزا شنگن برای سفر به تمامی کشورهای عضو اتحادیه شنگن
  • امکان تحصیل، کار، درمان، و دریافت بسیاری از خدمات دیگر بصورت رایگان

از نکات مهم برای اخذ ویزای طلایی پرتغال از طریق سرمایه گذاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان خرید هر نوع ملک سمی و تایید شده در پرتغال بدون اینکه نیاز به تایید دولت داشته باشد.
  • معیار اخذ اقامت کشور پرتغال از طریق سرمایه گذاری عمدتا ارزش ملک است و مدت زمان سرمایه گذاری ولی راه های دیگری هم برای دریافت اقامت با هزینه سرمایه گذاری وجود دارد
  • هر نوع ملک تجاری و یا مسکونی می تواند خریداری و به منزله سرمایه گذاری در املاک و مستغلات پرتغال باشد
  • شهرهای لیسبون و آلگارو در حال حاضر بهترین مناطق برای سرمایه گذاری در املاک پرتغال محسوب می شوند.
  • پرتغال جزء کشورهای ارزان قیمت برای سرمایه گذاری و اخذ اقامت از طریق خرید ملک می باشد.
  • خرید املاک تجاری و راه اندازی کسب و کار در پرتغال نه تنها می تواند اقامت شما را تضمین کند بلکه یکی از بهترین فرصت ها برای راه اندازی کسب و کار و تجارت در یکی از بهترین کشورهای دنیا با بازار بسیار عالی و دسترسی منحصر به فرد به تمامی نقاط جهان است.

بیشتر بخوانید: اقامت تمکن مالی پرتغال 

اخذ اقامت کشور پرتغال از طریق ازدواج

  • اگر شانس این را دارید که با فردی که تابعه پرتغال است ازدواج کنید می توانید از طریق ازدواج هم تابعیت و اقامت کشور پرتغال را به دست بیاورید.  در نظر داشته باشید که اخذ اقامت ازدواج پرتغال تنها با ازدواج با یکی از شهروندان کشور پرتغال امکان پذیر است و یا باید فرد تابعیت این کشور را قبلا گرفته باشد.

    نکته مهم دیگر برای دریافت اقامت کشور پرتغال از طریق ازدواج این است که باید حتما برای ازدواج در خاک خود پرتغال اقدام کنید و تمامی تشریفات قانونی ازدواج در این کشور را دنبال کنید. برای این منظور باید سند ازدواج شما در خاک پرتغال ثبت شود و رسمیت داده شود. در واقع ازواج باید مدنی و قانونی در خود پرتغال انجام شده باشد و به ثبت رسیده باشد در غیر این صورت مورد تایید این کشور نخواهد بود. حتی اگر با یک تبعه پرتغال در خارج از مرزهای این کشور ازدواج کرده باشید باید مجددا این ازدواج در خاک این کشور ثبت شود.

    نکته مهم اینکه دریافت اقامت کشور پرتغال از راه ازدواج  نیازمند داشتن زندگی مشترک برای مدت مشخصی می باشد که در حال حاضر این مدت حداقل سه سال تعیین شده است. برای این منظور باید در پرتغال با فردی که ازدوا می کنید حداقل سه سال سابقه زندگی مشترک داشته باشید.

     ضمن اینکه باید برای اثبات سازگاری و تطابق خانوادگی فردی که تابعیت کشور پرتغال را ندارد و با یک تبعه پرتغالی ازدواج کرده است در این مدت زبان پرتغالی را فرا گرفته باشد. لازم به توضیح است که ازدواج همجنسگرایان در پرتغال نیز توسط دولت این کشور با وجود مخالفت هایی که وجود داشت، مورد تایید قرار گرفته است.

    افرادی که با تبعه پرتغال ازدواج می کنند و در کمتر از سه سال از او جدا می شوند و طلاق می گیرند باید خاک این کشور را ترک کنند. نکته دیگر اینکه ازدواج با تبعه پرتغال تفاوتی در مرد و زن ندارد ،منظور اینکه یک مرد و یا زن خارجی می تواند با یک مرد و یا زن پرتغالی و یا تبعه پرتغال ازدواج کند. حتی اگر این فرد در حال حاضر در پرتغال زندگی نمی کند می توانید به منظور اخذ اقامت این کشور با ورود به خاک پرتغال ازدواج خود را در این کشور تثبیت و رسمیت ببخشید تا شرایط دریافت اقامت را داشته باشید.

اقامت در پرتغال از طریق تولد

در پرتغال همانند بسیاری دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به غیر از روش های توضیح داده شده از روش تولید نیز که به دو صورت اصل خاک و اصل خون است نیز تبعیت می کند.

اصل خاک در واقع به این صورت است که کودک بدون در نظر گرفتن تابعیت والدین او در آن کشور متولد شود ، بنابراین والدین او می توانند برای اینکه فرزند آنها تابعیت این کشور را به دست بیاورد برای زایمان به خاک آن کشور بروند. این قانون در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا جاری است.

 اصل خون به این موضوع می پردازد که تابعیت یک کودک به تابعیت والدین او وابسته است. در واقع کودک زمانی که والدینی با تابعیت کشور دیگر دارد حتی اگر در آن کشور هم متولد شود باز هم نمی تواند تابعیت ان کشور را به دست بیاورد مگر در شرایط خاص.

در کشور پرتغال برای اخذ اقامت از طریق تولد باید والدین شما نیز اصالت و یا تابعیت پرتغال را داشته باشند. بنابراین کشور پرتغال تابع اصل خون است. بنابراین اگر حداقل یکی از والدین شما تابعیت پرتغال داشته باشد و در این کشور متولد شده باشید و یا حتی در کشور دیگری متولد شوید ولی پدر و مادری با تابعیت پرتغالی داشته باشید می توانید برای دریافت اقامت از طریق تولد در پرتغال اقدام کنید.

پناهندگی در پرتغال

یکی از روش هایی که برخی از افراد برای اقامت در پرتغال در نظر می گیرند اقامت از طریق پناهندگی در پرتغال است. هر چند این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود اما بصورت کلی افرادی که به دنبال اقامت پناهندگی در پرتغال هستند می توانند از دو طریق برای این کار مبادرت نمایند.

روش اول درخواست اقامت پناهندگی قبل از ورود به خاک پرتغال است و روش دوم درخواست پناهندگی پرتغال بعد از ورود به خاک این کشور است.

برای ارائه درخواست پناهندگی و اقامت از این راه در زمان ورود به پرتغال باید به اداره مهاجرت پرتغال این درخواست بلافاصله بعد از ورود به پرتغال تسلیم شود. در صورتیکه قبل از ورود به خاک پرتغال هم درخواست پناهندگی داده شود باید از قبل درخواست پناهندگی پرتغال داده شود و نهایتا در هر دو صورت پرونده و درخواست در طول سه روز بررسی و نتیجه اعلام می شود.

لازم به ذکر است اگر در خاک پرتغال درخواست ارائه شود فرد متقاضی بلافاصله برای بررسی درخواست بازداشت می شود تا روال بررسی کامل و در صورت احراز شرایط توضیح داده شده برای پناهندگی با درخواست او موافقت می شود.

در هر صورت توصیه می شود تا راه های بسیار ساده تری برای درخواست اقامت و اخذ اقامت کشور پرتغال وجود دارد از روش پناهندگی استفاده نکنید.

هزینه های زندگی در پرتغال

قطعا یکی از اصلی ترین معیارهای انتخاب یک کشور برای اقامت هزینه های زندگی در آن کشور است. برای اقامت در پرتغال باید این نکته را در نظر داشته باشید که کشور  پرتغال یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین پیمان نامه شنگن است و این موضوع در کنترل هزینه های این کشور تاثیر زیادی داشته است.

در واقع روابط آزاد تجاری، عدم وجود هیچ نوع ممنوعیت و محدودیت و یا در یک کلام تحریم و وجود استاندارد های بالای زندگی باعث شده که افرادی که در پرتغال زندگی می کنند و درآمد متوسطی در این کشور به یویو داشته باشند به راحتی می توانید هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

پرتغال یکی از کشورهایی است که تا حدودی اقتصاد متکی به کشاورزی به دلیل آب و هوای مناسب دارد. این آب و هوا موجب شده تا بسیاری از زمین های حاصلخیز این کشور برای کشت انواع محصولات به کار گرفته شود و این باعث کاهش هزینه های مواد خوراکی در پرتغال شده است.

برای اخذ اقامت کشور پرتغال بد نیست نگاهی به برخی از هزینه های معمول در این کشور داشته باشیم:

  • هزینه یک پرس غذا : 1200 تا 1500 یورو
  • یک فنجان قهوه و یا کاپوچینو : حدود 1.27 یورو
  • یک فنجان نوشیدنی ساده مثل پپسی : 1.20 تا 1.30 یورو
  • شیر لیتری 0.63 یورو
  • نام هر قرص: 1.09 یورو
  • برنج : 0.87 یورو
  • مرغ هر کیلو: 5.43 یورو
  • گوشت قرمز هر کیلو: 9.40
  • میوه بسته به نوع از بین 1.10 تا 160 یورو
  • آب هر لیتر: 0.55 یورو
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در محدوده شهر : بصورت میانگین 605 یورو
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در محدوده خارج از شهر: بصورت میانگین 435 یورو
  • اجاره یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر: بصورت میانگین 1051 یورو
  • اجاره یک آپارتمان سه خوابه در خارج از شهر: بصورت میانگین 697 یورو
  • خرید یک متر مربع زمین در مرکز شهر : بصورت میانگین 2.653.50 یورو
  • خرید یک متر مربع زمین در خرج شهر : بصورت مینگین 1440 یوروی
  • هزینه حدودی خدمات مانند برق و گاز و تلفن و غیره برای یک واحد 80 تا 100 متری در حدود 95 یورو
  • هزینه ماهیانه اینترنت در حدود 30 یورو

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت کشور پرتغال

دریافت و اخذ اقامت کشور پرتغال از راه های دیگری نیز ممکن است انجام شود، اما معمول ترین و بهترین راه ها برای دریافت اقامت کشور پرتغال مواردی بود که عنوان شد.

باید در نظر داشته باشید که یکی از شرایط عالی اخذ اقامت کشور پپرتغال این است که شما می توانید طبق قواینن این کشور دارای تابعیت دوگانه باشید. منظور اینکه ضمن اینکه اقامت این کشور را به دست می آورید می توانید اقامت کشور مادر خود را هم داشته باشید. نکته مهم این است که در اغلب روش های فوق باید فرد متقاضی اقامت پرتغال ، بین 3 تا 5 سال در این کشور اقامت دائم و یا موقت، بسته به نوع روش درخواست اقامت، داشته باشد و در این مدت به سازمان امور مالیاتی این کشور بصورت متوالی مالیات پرداخت کرده باشد.

بعد از این مدت می تواند برای دریافت اقامت دائم پرتغال اقدام نماید و اقامت دائم پرتغال را به دست بیاورد.

به غیر از مدارک تخصصی هر یک از روش های اخذ اقامت کشور پرتغال تمامی افرادی که خواهان اقامت در پرتغال هستند باید مدارک زیر را هم به همراه داشته باشند:

  • اصل پاسپورت به همراه یک نسخه کپی
  • ترجمه مدارم شناسایی به زبان پرتغال و یا انگلیسی
  • دریافت و تکمیل فرم درخواست ویزا
  • عکس پرسنلی مطابق با مشخصات عکس پاسپورت
  • بیمه نامه معتبر
  • داشتن تمکن مالی
  • ارائه رسید پرداخت هزینه های صدور ویزاکشور 

انتقال حیوان خانگی به پرتغال

حمل حیوانات خانگی از یک کشور اتحادیه اروپایی و یا غیر اتحادیه اروپایی به پرتغال مطابق با قوانین اتحادیه اروپا انجام می شود. این امر مستلزم واکسیناسیون حیوانات علیه هاری و دریافت مدرک سلامت حیوان از مراکز معتبر می باشد.

این قوانین عمدتا شامل حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و انواع موش خرماها می باشد. البته باید در نظر گرفت که برای حیوانات خانگی مردم اتحادیه اروپا در لب مرزها استثنائاتی وجود دارد.

حیوانات خانگی که به پرتغال آورده می شوند باید به همراه خود یک میکوچیپ داشته باشند که به مشخصات گذرنامه آنها متصل شده است. این تنها شکل شناسایی قابل قبول  حیوانات خانگی در پرتغال است و باید قبل از انجام واکسیناسیون هاری در بدن حیوان کاشته شود.

تمامی حیوانات خانگی در پرتغال باید دارای گواهی سلامت و گواهی هاری باشند که این کار باید توسط یک دامپزشک معتبر انجام شده باشد. حیوانات خانگی باید حداقل 12 هفته سن داشته باشند تا بتوان آنها را واکسیناسیون کرد. ضمن اینکه برای انتقال حیوان از کشوری دیگر به پرتغال باید این حیوان 21 روز بعد از واکسیناسیون به این کشور انتقال داده شود.

البته حیوانات خانگی ار می توان با یک واکسیناسیون 3 ساله نیزز به پرتغال انتقال داد به شرط اینکه از زمان واکسیناسیون آنها نهایتا یک سال گذشته باشد. اگر از کشورها ثبت نشده در لیست معتبر پرتغال هم باشید باید برای انتقال حیوان به این کشور  آزمایش خون نیز برای حیوان گرفته باشید.

صاحبین حیوانات خانگی باید نهایتا ظرف 5 روز بعد به حیوان خانگی خود برسند، یعنی نباید بیش از 5 روز بعد از ورود حیوان آنها وارد پرتغال شوند در غیر اینصورت باید هزینه ها را به صورت هزینه های تجاری پرداخت کنند که اصلا نمی تواند مقرون به صرفه باشد.

حیوانات خانگی برای ورود به پرتغال باید از طریق لیسبون، پورتو، فارو، فونچال، پنتادلگادا یا جزیره ترسیرا به این کشور وارد شوند.

ویزای کار پرتغال

شرایط عمومی برای ویزای کار پرتغال

در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله کشور پرتغال یکی از راه هایی که برای اقامت افراد در نظر گرفته می شود کار کردن در این کشورها برای مدت مشخصی است.  امروزه بسیاری از افراد برای ورود به کشور پرتغال گزینه ویزای کار پرتغال را در نظر دارند.

پرتغال  از کشورهای پیشرفته جهان با ضریبا امنیت بالای اجتماعی شناخته می شود  و در ضمن از کشورهای دوست داشتنی و زیبای قاره سبز نیز تلقی می شود. مردم کشور پرتغال با مهاجرین رفتار بسیار خوبی دارند و همانند شهروندان خود کشور پرتغال با آنها برخورد می کنند و تبعیض نژادی در این کشور در ضعیف ترین حالت ممکن است.

این امر باعث شده تا مخاطبین و علاقمندان به کار در پرتغال هر روز بیشتر شوند. ضمن اینکه اقتصاد کشور پرتغال نیز از اقتصاد های خوب و قوی در دنیا است و در صورت داشتن تخصص و یا توان بالا می توان با کار کردن در این کشور به راحتی با هزینه های زندگی مناسب آن، زندگی خوبی را در پرتغال تجربه کرد.

بصورت کلی و مطابق با قوانین کشور پرتغال برای کار در این کشور باید حداقل 16 سال تمام داشته باشید اما برای اینکه بتوانید قرارداد کاری امضا کنید و از خدمات قانونی کار بهره مند شوید باید 18 سال تمام را داشته باشید.

ساعات کاری در پرتغال 40 ساعت در هفته و یا هشت ساعت در 5 روز و 2 روز تعطیلی در روزهای شنبه و یک شنبه می باشد. هر چند قوانین کار در پرتغال آزادانه تنظیم شده و برخی از صاحبین مشاغل تا حدود 60 ساعت یعنی 12 ساعت در روز را هم اجازه کار کردن دارند.

تمامی کارمندان و کارگران در کشور پرتغال باید از بیمه کارفرمایی بهره مند شوند مگر اینکه بصورت پارت تایم با آنها همکاری داشته باشند.  در سال 22 روز مرخصی الزامی برای هر فرد مشخص شده که باید از آنها استفاده کند.

تمامی افرادی که برای کار به پرتغال می روند و دارای سن قانونی نیز هستند باید برای انجام کار طبق قوانین تجاری این کشور قرارداد امضا کنند. این قرارداد ها می تواند دائمی، بلند مدت، کوتاه مدت، پاره وقت و یا دورکاری  و بصورت متناوب باشد.

برای اینکه در کشور پرتغال بتوانید به راحتی صاحب کار شده و کار کنید باید زبان پرتغال را فرا بگیرید هر چند برخی از شرکت های چند ملیتی و بین المللی نیز در این کشور فعال هستند که تماما به زبان انگلیسی کار می کنند اما استخدام شدن در این شرکت ها کمی دشوار تر است.

واحد پولی کشور پرتغال همانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یورو است و نحوه تسویه کار معمولا بر حسب قرارداد و نوع توافق می باشد.

وضعیت کار و ویزای کاری پرتغال

با توجه به ملیت هر فرد ویزای کار پرتغال برای او ممکن است در مدت زمان متفاوتی صادر شود و یا شرایط متفاوتی برای صدور داشته باشد. تمامی کشورهای عضور اتحادیه اروپا، ایالات متحده و سوئیس برای کار در پرتغال نیاز به دریافت  ویزا کار در پرتغال ندارند. اما تمامی کشور های دیگر  که غیر اتحادیه اروپایی هستند باید برای کار در کشور پرتغال اقدام به دریافت ویزا کار پرتغال بکنند.

برای دریافت ویزا کار در پرتغال نیز اقوام غیر اتحادیه اروپایی نیاز به اجازه کار در پرتغال دارند، معمولا اجازه کار در پرتغال بنا بر درخواست یک کارفرما صادر می شود.

 برای این منظور باید کارفرما ابتدا 3 ماه درخواست کار خود را در کشور پرتغال و بعدا در صورت عدم یافتن فرد مناسب 3 ماه در کشورهای اتحادیه اروپا انتشار دهد و اگر باز نیروی مورد نظر خود را نیافت می تواند درخواست کار برای افراد غیر اتحادیه اروپایی داشته باشد و در صورت توافق با فردی برای او مجوز کار صادر کند.

در ضمن نکته مهم دیگر اینکه ویزا کار پرتغال یا کوتاه مدت صادر می شود و یا بلند مدت. ویزا کار کوتاه مدت  مربوط به قرارداد های موقتی و زود گذر است  که معمولا موضوع کار در کمتر از شش ماه به اتمام می رسد. در این نوع ویزا کار کوتاه مدت در صورتیکه کار از نوع تحقیقات علمی و یا دانشگاهی باشد و یا مربوط به کارهای حرفه ای باشد می تواند تا یک سال نیز تمدید شود.

اما ویزای کار بلند مدت برای افرادی صادر می شود که موضوع فعالیت آنها در این کشور بیش از شش ماه به طول می انجامد.  قبلا در نوع ویزاها گفته شد که این نوع ویزا که به ویزا نوع D شهرت دارد برای اقامت در پرتغال در صورت تمدید چند دوره می تواند موثر باشد.

ویزای همراه برای صاحبین ویزا کار پرتغال

 

افرادی که به هر طریق موفق به دریافت ویزا کار پرتغال می شوند در صورتیکه از اهالی و شهروندان اتحادیه اروپا تلقی شوند مشکلی برای داشتن همراه و اقامت در کشور پرتغال ندارند اما اگر فرد متقاضی و یا دریافت کننده ویزا کار در پرتغال از شهروندان غیر اتحادیه اروپایی باشد باید برای همراهان خود درخوسات ویزا همراه بدهد که به الحاق همراهان شناخته می شود.

به صورت کلی فرد دریافت کننده ویزا کار پرتغال برای افراد زیر می تواند درخواست اقامت به عنوان همراه را بدهد:

  • همسر
  • فرزندان که هم شامل فرزندان قانونی زوج و هم ممکن است فرزند خوانده و یا فرزندان همسر او باشند.
  • والدین شخص دریافت کننده ویزا کار والدین همسر یا همسران او
  • شریک زندگی به هر نوعی که باشد و این موضوع قانونا رسمی شده باشد
  • برادر و یا خواهران کوچکتر که تحت حمایت مالی شخص دریافت کننده ویزا هستند.

پروسه صدور ویزا کار برای همراهان ممکن است کمی طولانی تر از پروسه دریافت ویزا کار پرتغال برای متقاضی باشد و گاها در حدود سه ماه یا 90 روز کاری به طول می انجامد. ضمن اینکه برای بررسی و انجام این پروسه در حد بررسی باید 90 یورو هزینه پرداخت شود که این هزینه تنها شامل وابستگانی است که سن قانونی داشته باشند و قابل استرداد نیست.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار پرتغال

  • متقاضیان دریافت ویزا پرتغال باید قبل از ارائه درخواست ویزا کار از داشتن شرایط لازم برای این کار اطمینان نمایند زیرا هزینه های بررسی و تشکیل پرونده قابل استرداد نیست و در ضمن پروسه بررسی ممکن است گاها طولانی شود.

    بصورت کلی تمامی مدارک باید اصل باشند و در صورت درخواست کپی باید این کپی در مراجع قانونی برابر با اصل شوند. ضمن اینکه تمامی مدارک باید به زبان پرتغال و حتی بهتر است انگلیسی ترجمه شوند. ترجمه نیز باید توسط یک دار الترجمه رسمی انجام شود.

    برای دریافت ویزا کار به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

    • فرم تکمیل شده مخصوص برای درخواست ویزا کار
    • اصل گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار و داشتن حداقل دو برگه خالی . ضمن اینکه باید ویزاهای قبلی نیز ضمیمه شوند ( در صورت وجود)
    • کپی برابر اصل شده پاسپورت
    • مدرک شناسایی ، شامل کارت ملی و شناسنامه و ترجمه رسمی آنها
    • در صورت متاهل بودن باید مدرک ازدواج با ترجمه رسمی ارائه شود
    • داشتن بلیط پرواز به همراه جزئیات پرواز
    • ارائه یک بیمه نامه پزشکی معتبر که در کل منطقه شنگل مورد اعتبار باشد و حدداقل هزینه های تا 30.000 یورو را پوشش دهد.
    • آدرس محل اقامت که می تواند ملکی و یا اجاره ای باشد و باید معتبر باشد
    • ارائه نامه بانکی مبنی بر داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی
    • ارائه نسخه ای از قرارداد کاری با کارفرما و یا نامه درخواست همکاری کارفرما که معتبر باشد
    • ارائه رزومه و سابقه کاری
    • ارائه دو قطعه عکس با مشخصات پاسپورتی

نرخ بیکاری در پرتغال

بصورت کلی بررسی نرخ بیکاری و میزان اشتغال در کشورهایی که قصد مهاجرت به آنها را داریم از اولویت های ما است بخصوص اگر قرار باشد برای ویزای کار در آن کشور اقدام کنیم.

کشور پرتغال یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که علی رغم دسترسی های عالی به سطوح مختلف جهانی و شرایط اقتصادی تقریبا مناسب در این کشور نرخ بیکاری در این کشور به نسبت کشورهای دیگر اروپایی بخصوص حوزه شنگل کمی بالا است.

 در سال های اخیر نرخ بیکاری پرتغال در حدود 7 درصد بوده است و طبق آخرین برآورد های انجام شده پرتغال دارای 6.8 درصد نرخ بیکاری است، یعنی 7 نفر در هر 100 نفر با مشکل بیکاری در این کشور مواجه هستند. البته خبر خوب این است که در سال های اخیر شرایط کار در کشور پرتغال بهبود یافته است اما باز هم نرخ بیکاری در کشور پرتغال به نسبت کشورهای دیگر اروپایی نگران کننده است.

همین موضوع باعث شده است که دولت مردان پرتغال برای اشتغال زایی در این کشور و ثبت شرکت و یا ایجاد شغل تسهیلات ویژه در نظر بگیرند و شاید یکی از بهترین راه ها برای دریافت اقامت کشور پرتغال ثبت شرکت و یا راه اندازی کسب و کار در این کشور باشد. بخصوص اینکه عمده تمرکز اقتصادی کشور پرتغال بر حوزه کشاورزی بوده و موضوع فعالیت های خدماتی و صنعتی در این کشور می تواند موضوعی جذاب و کارآمد باشد.

متوسط حقوق در پرتغال

از دیگر موضوعاتی که برای برخی داشتن اطلاعات در مورد آن برای کسب اقامت کشور پرتغال می تواند حائز اهمیت باشد میزان حقوق پرداختی در این کشور است و اینکه در ماه حدود یا میانگین درامد چگونه خواهد بود.

بصورت کلی افرادی که اقامت کشور پرتغال را دریافت کرده باشند و یا از شهروندان کشور پرتغال تلقی شوند در سال 2016 و 2017 حدود درآمد 124 یورویی در ماه داشته اند. موضوعاتی مانند میزان سواد، نوع کار و محل کار نیز در این میزان دخالت مستقیم دارد.

متاسفانه با وجود پیشرفت های اخیر اقتصادی در پرتغال نمی توان این موضوع را کتمان کرد که شکاف طبقاتی در کشور پرتغال نیز مشهود است و بین فقرا و ثروتمندان این کشور تفاوت زیادی از نظر درآمدی وجود دارد.

کار در شهر لیسبون و بعد از آن پورتو به مراتب بهتر از سایر شهرها است زیرا سطح درآمد در این دو شهر بالاتر است. اما بصورت کلی داشتن سطح تحصیلات بالا و همچنین تخصص کاری می تواند خلا درآمد در پرتغال را به راحتی جبران کند.

بصورت متوسط افرادی که در سطح مدیریت در کشور پرتغال کار می کنند در ماه حدود 156 یورو در سال 2017 درآمد داشته اند، همچنین افرادی که در حوهز های مالی و حسابداری مشغول بوده اند در ماه حدود 93 یورو درآمد بصورت میانگین داشته اند.

مشاغل کارگری نیز سطح حقوق نسبتا خوبی دارند و در حدود 176 یورو میانگین در ماه درامد داشته اند. اما افرادی که در حوزه حمل و نقل و تدارکت و یا مشاغل خدماتی کار می کنند حداقل در ماه در کشور پرتغال درآمد حدود 358 یورویی را نشان می دهند که این اهمیت کارهای خدماتی و تخصصی را در کشوری مانند پرتغال نشان می دهد.

بهترین بازار کار در پرتغال

پرتغال کشوری است توسعه یافته که همچنان در حال توسعه و ایجاد زیر ساخت های توسعه ای است. بنابراین فعالیت در اموری که به زیر ساخت ها و توسعه این کشور کمک کند بصورت کلی بازار کار خوبی دارد.

سرمایه گذاری رد سال های اخیر در حوزه گردشگری و جذب گردشگر در پرتغال باعث شده که اکنون بازار مشاغل مرتبط با گردشگری در پرتغال بازار خیلی خوبی باشد. بسیاری از مهاجران و افرادی که حتی تحصیل در پرتغال می کنند به خوبی با شغل های پاره وقت و فصلی در این کشور در حوزه گردشگری درآمد کسب می کنند.

موضوعاتی مانند هتل داری، رستوران داری و یا ارائه تسهیلات مختلف مانند تور لیدری به گردشگران از اموری است که در حوزه گردشگری به آن  نیاز است.

بازار صنایع مخابراتی و شبکه های تلفن همراه و خود خدمات مرتبط با فناوری و ارتباطات نیز در سال های اخیر در پرتغال مورد توجه زیادی قرار گرفته است. افرادی که در حوزه های مهندسی مخابرات و یا تعمیرات تلفن های همراه و غیره تخصص داشته باشند نیز می توانند در این بازار در پرتغال مشغول به کار شوند.

از دیگر مشاغل بسیار مورد توجه و نیازمند به نیروی کار متخصص در پرتغال می توان به موارد دیگری مانند موارد زیر هم اشاره کرد:

  • حوزه فناوری زیست محیطی(بیوتکنولوژی)
  • فعالیت در حوزه های مواد شیمیایی و محصولات مرتبط
  • خدمات بهداشتی و درمانی
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • دارو شناسی و دارو سازی
  • خدمات مرتبط با انرژی های خورشیدی

و …

راه های اخذ اقامت کشور پرتغال

پیدا کردن یک کار خوب اولین نیاز اخذ اقامت کشور پرتغال از طریق کار کردن است. هر فردی که عضوی از شهروندان اتحادیه اروپا نباشد بدون پیدا کردن کار عمالا شانس خود را برای اقامت از طریق کار در پرتغال از دست داده است.

راه های مختلفی برای کاریابی در پرتغال وجود دارد،مانند رفتن به پرتغال و جستجو از کارخانه ها و افراد، سپردن به دوستان و آشنایان و غیره اما شاید بهترین راه برای یافتن کار در پرتغال اقدام از طریق موسسات کاریابی  و بنگاه های خدمات کسب و کار در پرتغال باشد. در سال های اخیر بسیاری از موسسات و بنگاه های کاریابی پرتغال اقدام به راه اندازی سایت های معتبر و معرفی برخی از کارها نیز در این سایت ها نموده اند.

آنچه که مهم است داشتن یک رزومه کاری به زبان انگلیسی و ترجیحا زبان پرتغال است. سپس می توانید این رزومه کاری را برای کارفرمایان مختلف از طریق این بنگاه ها و یا با شناخت این موسسات و شرکت ها  و ارسال مستقیم رزومه برای آنها اقدام نمایید.

در این رزومه کاری باید مشخصات کامل شما، تجربیات، تخصص ها،  مدارک زبان، میزان تسلط به زبان انگلیسی و زبان پرتغال،  سوابق تحصیلی و غیره درج شده باشد.

در نظر داشته باشید یافتن کار در پرتغال مستلزم این است که کارفرمای شما ابتدا کار را برای مدت سه ماه در موسسات کاریابی پرتغال انتشار داده باشد و بعد از آن به مدت سه ماه دیگر در موسسات کاریابی اتحادیه اروپا به دنبال نیروی خود بوده باشد و اگر در این دو صورت نیروی کار مورد نظر خود را نیافت می تواند از شهروندان غیر اروپایی برای استخدام استفاده کند.

اگر شغلی با این توضیحات در پرتغال پیدا کردید باید کارفرما برای شما مجوز کار دریافت کند و به مقامات مهاجرتی پرتغال ارائه دهد تا شما بتوانید فرایند ویزای کار پرتغال خود را دنبال کنید.

موسسات کاریابی پرتغال

یکی از ساده ترین راه های یافتن کار در پرتغال استفاده از موسسات کاریابی معتبر در این کشور است.  البته موسسات کاریابی که برای پرتغال فعالیت می کنند همیشه در این کشور مستقر نیستند و گاها برخی از این موسسات در اتحادیه اروپا و برای چندین کشور فعالیت می کنند.

عدمه موسسات کاریابی اروپا از جمله کشور پرتغال دارای سایت بوده و بسیاری از فرصت های شغلی موجود را در این سایت ها معرفی می کنند.  معمولا در این سایت ها و یا حتی برخی از شبکه های اجتماعی آنها با ارائه لیستی از مشاغل مورد نیاز در کشور ، در خصوص جذب نیرو مورد نیاز اقدام می کنند.

بهترین راه برای استفاده از خدمات کاریابی در پرتغال این است که یک رزومه و سوابق کاری و تحصیلی با شرحی از فعالیت های مورد علاقه خود تهیه و برای این موسسات ایمیل و یا ارسال کنید. این به آنها کمک می کند تا در صورت یافتن شغلی متناسب با زمینه فعالیت و تجربیات شما آنها نیز به شما دسترسی داشته باشند و بتوانند راحت تر توانایی ها و علایق شما را درک کنند.

بصورت کلی موسسات کاریابی زیادی در پرتغال برای یافتن کار مناسب فعالیت می کنند که معتبرترین و بهترین این موسسات که خدمات چند زبانه نیز ارائه می کنند به شرح زیر می باشند:

  • Indeed
  • Learn4Good
  • SAPO Emprego
  • Net Empregos
  • Empregos Online

اقامت کشور پرتغال و اخذ تابعیت از طریق کار در پرتغال

ویزا

همانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی دریافت مجوز کار برای کشور پرتغال تنوع زیادی دارد و حتی در اغلب موارد بستگی به وضعیت شاغل و نوع شغل انتخابی دارد. بر همین اساس نیز مجوز اقامت برای کار صادر می شود. یعنی متناسب با مجوز کار است که مجوز اقامت صادر می شود و عمدتا به شرح زیر می باشد:

  • مجوز اقامت برای کارکنان:

این نوع درخواست و یا مجوز برای افرادی صادر می شود که به عنوان کارمند و یا کارگر قصد دارند برای شرکت و یا موسسه و یا حتی کارگاهی در پرتغال مشغول به کار شوند. این مجوز در هر بار تنها برای یک سال صادر شده و اعتبار دارد و پس از آن در صورت موافقیت به ادامه همکاری برای مدت یک سال دیگر نیز تمدید می شود.

بر اساس تجربه افرادی که برای 5 بار و یا 5 سال متوالی این مجوز را بتوانند به دست بیاورند و در پرتغال اقامت داشته باشند می توانند بعد از این 5 سال برای اقامت دائم اقدام نمایند. البته این موضوع کاملا بستگی به شرایط کاری و افراد هم دارد.

  • مجوز اقامت افراد خبره و محققین

این نوع مجوز، نوعی مجوز برای افرادی است که در زمینه ای علمی و یا تخصصی دارای تخصص و توانایی بالایی باشند. تمامی پژوهشگران، محققین، معلمان و کارکنان ویژه و دارای مهارت خاص شامل این بند از مجوز اقامت می شوند. بصورت کلی مجوز اقامت افراد خبره و محققین نیز یک ساله است و باز هم این مجوز می تواند تا  سال مرتبا تمدید شود و بعد از  سال نیز می توان از آن برای اقامت دائم اقدام نمود.

کارگران و یا کارمندان بسیار حرفه ای و صاحب صلاحیت غیر اتحادیه اروپایی می توانند در صورت داشتن مدارج علمی بالا و تحصیلات بسیار خوب از یک دانشگاه معتبر با استفاده از دریافت کارت آبی ویزای کار اتحادیه اروپا برای درخواست کار و اقامت اقدام نمایند.

کارت های آبی اتحادیه اروپا معمولا بین یک تا چهار سال اعتبار دارد و در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به غیر از انگلستان و دانمارک اعتبار دارد و دارنده این کارت می توانند با استفاده از خدمات ویژه این کارت در هر یک از این کشورها مشغول به کار شده و درخواست اقامت بکند.

افراد سرمایه گذار که با مبالغی مشخص در کشور پرتغال سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کنند می توانند مطابق با قوانین این کشور از ویزای طلایی اقامت این کشور استفاده کنند. این یک روش تصویب شده در پرتغال به منظور جذب سرمایه گذار خارجی است.

  • اقامت کار داوطلبانه و آموزش در پرتغال

این مجوز برای افراد خارجی است که در پرتغال برای آموزش تخصص خاص و یا انجام فعالیتی داوطلبانه اقدام می کنند. این اقامت معمولا کوتاه مدت و در زمان انجام فعالیت داوطلبانه در پرتغال و یا طول دوره آموزش می باشد.

  • اقامت از طریق خود اشتغالی در پرتغال

ثبت شرکت و یا راه اندازی یک کار سودآور و کسب و کار کوچک در پرتغال یکی از راه های دیگر برای کسب اقامت کشور پرتغال می باشد. اقامت از طریق خود اشتغالی در پرتغال نیاز به کارآفرینی دارد و باید ارزش اقتصادی و سرمایه گذاری را داشته باشد.

  • اقامت از طریق کار دانشجویی

در این نوع مجوز به دانشجویانی که در کشور پرتغال مشغول به تحصیل هستند این اجازه داده می شود که در کنار تحصیل خود در پرتغال در این کشور فعالیت اقتصادی هم داشته باشند. ضمن اینکه آنها می توانند با استفاده از این مجوز کار دانشجویی پرتغال برای امور تحقیقاتی و حرفه ای دیگر نیز اقدام نمایند.

در تمامی روش های فوق اینکه افراد بتوانند برای  سال مجوز اولیه خود را تمدید نمایند اهمیت زیادی دارد. در طول این مدت اگر بتوانند به  خوبی در شغل خود موفق باشند و مشکلات قانونی و سو پیشینه ای نداشته باشند به راحتی می توانند بعد از  سال برای اقامت دائم در پرتغال درخواست بدهند.

بعد از دریافت اقامت دائم می توان برای درخواست تابعیت و یا شهروندی پرتغال نیز اقدام نمود. بنابراین اصل اولیه برای درخواست تابعیت پرتغال دریافت اقامت دائم است و بعد از شش سال می توان اقدام به دریافت تابعیت پرتغال کرد.

توصیه می شود افرادی که به دنبال دریافت اقامت دائم و شهروندی پرتغال هستند در طول مدت اقامت خود در این کشور تسلط خود به زبان پرتغالی را افزایش دهند، قوانین و مقررات ایت کشور را یاد بگیرند و هیچ نوع خلاف و سو پیشینه ای از خود به جای نگذراند.

 

ویزا تحصیلی پرتغال

 

شرایط عمومی برای ویزا تحصیلی در پرتغال

کشور پرتغال در تمامی مقاطع تحصیلی دانش آموز و دانشجو پذیرش دارد. این کشور از کشور های عضو اتحادیه اروپا است و طبیعی است که عمده تصمیمات و سیاست گذاری های تحصیلی در این کشور تایع قوانین و مقررات اتحادیه اورپا و با رویکرد داخلی باشد.

بر این اساس تمامی افرادی که خواهان تحصیل در پرتغال هستند باید تمامی مدارج علمی خود  را به ترتیب طی کرده باشند. به این منظور فردی که تمایل به تحصیل در دانشگاه های پرتغال را دارد باید قبلا دوره دبیرستان خود را گذرانده باشد.

تحصیل در دوره های ابتدایی در پرتغال

اگر ساکن پرتغال هستید و یا فرزند کوچک دارید و قصد مهاجرت و اقامت در پرتغال را دارید باید این نکته را به خوبی بدانید که در نظام آموزشی پرتغال تحصیل در مقاطع ابتدایی  کاملا اجباری است. بنابراین به محض رسیدن سن کودک به شش سال تمام باید او را در یکی از مدارس ابتدایی این کشور ثبت نام کنید.

البته نگران نباشید، برخی از مدارس پرتغال بخصوص در شهرهای پورتو و لیسبون بثورت بین المللی هستند و با زبان انگلیسی نیز تدریس دارند.

دوره ابتدایی در کشور پرتغال سال است و بعد از آن دانش آموزان باید دوره متوسطه را در دو سال طی کنند. در یان دو سال به خوبی زبان پرتغال به دانش اموزان بین المللی تدریس و آموخته می شود. در کنار زبان پرتغالی نیز سایر مهارت ها و علوم دیگر مانند ریاضی، شیمی و غیره تدریس می شود.

ضمن اینکه یکی ازتفاوت های اساسی دانش اموزان در پرتغال این است که در کنار زبان پرتغالی دو زبان بین المللی دیگر نیز به دانش آموزان در دوره متوسطه آموزش داده می شود.

بعد از گذراندن این دوره باید دانش اموزان تصمیم بگیرند که کدام روش ادامه تحصیل را بر می گزینند. آنها می توانند تحصیلات خود را بصورت آکادمیک ادامه دهند و یا به سمت تحصیلات کاربردی و فنی مانند آموزش مهارت های کامپیوتر، حسابداری، الکترونیک ، لوله کشی و غیره متمایل کنند.

اگر علاقمند به تحصیل فرزندان خود در دوره های ابتدایی و متوسطه در پرتغال هستید باید خودتان نیز در این کشور حضور داشته باشید و اقامت کشور پرتغال را دریافت کرده باشید و با فردی از نزدیکان شما به عنوان قیم قانونی و سرپرست او در پرتغال تعیین شود تا شرایط دریافت ویزا تحصیلی را در پرتغال داشته باشد.

بین 10 تا 20 هزار یورو نیز هزینه  شهریه سالیانه تحصیل در مدارس بین المللی ابتدایی و متوسطه پرتغال می باشد که این تفاوت قیمت با توجه به نوع مدرسه، شرایط منطقه و محل تحصیل و غیره تعیین می شود.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی در پرتغال

 

همانگونه که توضیح داده شد برای تحصیل در پرتغال باید افراد سلسله مراتب تحصیلی را به خوبی طی کرده باشند. بر این اساس افرادی که  خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی در پرتغال هستند باید قبلا مدرک دیپلم خود را که نشان دهنده تحصیل در 12 سال متوالی در مقاطع قبلی می باشد را از مراکز معتبر ارائه نمایند.

دانشگاه های پرتغال به دو دسته تقسیم می شوند، برخی نیازی به آزمون ورودی ندارند و برخی آزمون ورودی می گیرند. بنابریان برای تحصیل در برخی از این دانشگاه ها باید اثبات کنید که توانایی لازم را دارید و انی منطو به قبول شدن در یک آزمون عمومی و نه چندان تخصصی برای تعیین میزان سطح شما می باشد.

البته لازم به توضیح است که این آزمون مانند کنکور در ایران نیست و شما می توانید در صورت توافق برای تحصیل در این دانشگاه معمولا در سفارت پرتغال در کشور خودتان این آزمون را انجام دهید تا قبل از سفر به پرتغال و دریافت ویزا پرتغال شرایط پذیرش شما مشخص شده باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که این آزمون تنها برای افرادی است که غیر اتحادیه اروپایی هستند و افرادی که عضو اتحادیه اروپا باشند همین که دیپلم این اتحادیه را داشته باشند کفایت می کند.

نکته بسیار مهم اینکه برای تحصیل در کشور پرتغال در مقطع کارشناسی حتما باید مدرک زبان پرتغالی B1 و یا بعضا B2 را داشته باشید، زیرا تحصیل در دوره کارشناسی در کشو رپرتغال عمدتا به زبان پرتغالی است و دانشگاه های بین المللی کمتر در مقطه کارشناسی با زبان انگلیسی تدریس دارند.

دانشگاه های پرتغال از دانشگاه های قدیمی اروپا و بسیار شناخته شده هستند. حدود 50 دانشگاه، 80 دانشکده پلی تکنیک و 6 موسسه نظامی در پرتغال وجود دارند.

افرادی که ویزا تحصیل در پرتغال را دریافت می کنند معمولا به مدت طول تحصیل خود ویزا اقامت تحصیلی دریافت می کنند که در مقطع کارشناسی با توجه به نوع رشته تحصیلی بین 3 تا 4 سال می باشد و در صورت نیاز به ادامه قابل تمدید می باشد.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در پرتغال

 

ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در پرتغال یا کارشناسی ارشد یکی از بهترین گزینه های ادامه تحصیل در اروپا است. بسیاری از دانشگاه های بین المللی پرتغال شرای طپذیرش دانشجو بین المللی را دارند و تدریس در این دانشگاه ها هم به زبان انگلیسی  هم پرتغالی فراهم شده است و بعضا برخی از این دانشگاه ها نیز شرایط آموزش زبان پرتغالی نیز برای دانشجو فراهم نموده اند.

برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد در پرتغال باید مدرک معتبر لیسانس داشته باشید و بهتر است مدرک تحصیلی دوره کارشناسی شما با رشته مورد تقاضا در ارشد تطابق داشته باشد.

دانشگاه های پرتغال به شرطی دانشجو به زبان انگلیسی پذیرش می کنند که مدرک زبان آیلتس (IELTS ) ، تافل (TOFEL )، سی ای ای (CAE/CPE )، پی تی ای (PTE) را داشته باشند. بر این اساس نمره مورد قبول برای ۀیلتس، تافل و غیره  حداقل 6.5 بصورت کلی در نظر گرفته می شود هر چند این نمره عموما با توجه به نوع رشته و نوع دانشگاه متفاوت است.

معمولا با توجه به نوع رشته ای که قبول شده اید، نوع دانشگاه و بخصوص طول دوره تحصیل برای شما ویزا پرتغال صادر می شود و در این مدت می توانید در کشور پرتغال بدون محدودیت ساکن شوید و حتی به صورت پاره وقت به کار در کنار تحصیل مشغول شوید.

 

تحصیل در مقطع دکتری در پرتغال

 

دانشگاه های آکادمیک پرتغال تنها دانشگاه هایی هستند در این کشور که در مقطع دکتری پذیرش دانشجو دارند و سایر دانشگاه ها هیچ نوع مقطع دکتری ای ارائه نمی کنند. بنابراین افرادی ککه خواهان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کشور پرتغال هستند باید برای دانشگاه های آکادمیک پرتغال درخواست ارسال نمایند.

سیستم آموزشی مقطع دکتری کشور پرتغال سیستمی مشابه با ساختار آموزشی انگلستان را ارائه می دهد. بنابراین دانشجویان مقطع دکتری پرتغال حداقل 3 سال و حداکثر 4 تا 4.5 سال باید در این کشور تحصیل نمایند.

درست متناسب با ساختار آموزشی دکتری ای که در ایران ارائه می شود برای تحصیل در مقطع دکتری پرتغال نیز باید در ترم های اولیه یعنی تا حدود ترم چهارم بصورت آکادمیک و دروس مختلف را مطالعه کنید و بعد از این مدت در دو سال پایانی باید بر روی تحقیقات، فعالیت های عملیاتی و مرتبط با تز خودتان کار و مطالعه انجام دهید.

در نظر داشته باشید که پذیرش در مقطع دکتری در کشور پرتغال نیازمند معرفی یک سوپروایزر  یا استاد راهنما  است ، بنابراین دسترسی و داشتن اطلاعات لازم نسبت به اساتید این کشور  برای اینکه بتوانید رد پرتغال پذیرش دکتری بگیرید اهمیت زیادی دارد.

دلیل این موضوع این است که شما باید مدارک و مستندات و دلایل درخواست ادامه تحصیل خود را برای این استاد ارسال کنید تا پس از بررسی و با توجه به ظرفیت و شرایط خاص این استاد پذیرش خود را در صورت موافقت این استاد دریافت کنید.

داشتن رزومه کاری و رزومه تحصیلی خوب در پیدا کردن استاد راهنما یا سوپروایزر و و به دنبال آن پذیرش توسط استاد و حتی دانشگاه اهمیت بسیار زیادی دارد.

ضمن اینکه بهتر است قبل از ارسال درخواست برای این استاد ، زبان انگلیسی خود را تکمیل کرده باشید زیرا پذیرش در مقطع دکتری حداقل به نمره زبان آیلتس 7 نیاز دارد. داشتن مقالات معتبر، بخصوص مقالات ISI نیز درصد موفقیت شما در اخذ پذیرش دکتری را افزایش می دهد.

 از جمله امتیازات دیگر برای پذیرش در مقطع دکتری در اروپا و یا پرتغال داشتن تجربه کاری مرتبط، داشتن کتاب و مقالات چاپ شده معتبر، داشتن مدرک معتبر در مقطع کارشناسی ارشد و غیره می باشد.

بورس تحصیلی در پرتغال

بورس تحصیلی در پرتغال

بصورت کلی دریافت بورسیه یعنی اینکه کل یا مقداری از هزینه های تحصیل شما توسط دانشگاه و یا دولن یک کشور در ازا خدماتی که بعدا از شما دریافت می شود تامین شود.

در کشور پرتغال درصد کمی از دانشگاه های این کشور دانشجویان مقطع دکتری و یعضا حتی مقطع کارشناسی ارشد را بورسیه می کنند. برای دریافت بورسیه این دانشگاه ها تمامی شرایط توضیح داده شده برای پذیرش در مقطع دکتری با درصد بالاتر اهمیت دارد.

به عنوان مثال داشتن نمره بالا در زبان آیلتس یا تافل یعنی داشتن نمره حدود 7.5 به بالا، داشتن مقالات ISI و یا کتاب چاپ شده، داشتن رزومه کاری بسیار خوب، داشتن سابقه تحصیلی خوب بخصوص در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی و غیره می تواند به شما کمک زیادی بکند.

در نظر داشته باشید که بورسیه تحصیلی در پرتغال نیز ممکن است بخش و یا کل هزینه های تحصیل و زندگی شما در پرتغال را تامین کند. معمولا هر ساله دانشگاه هایی که دانشجویانی را قصد بورسیه کردن دارند ، لیست شرایط بورسیه خود را اعلام می کنند که در سایت و یا مراکز علمی دیگر نمایش داده می شود.

دریافت بورسیه تحصیلی متناسب با هر دانشگاه متفاوت است و اغلب این دانشگاه ها شرایط و مقررات خاص خودشان را دارند که معمولا در شرایط پذیرش دانشجو در وب سایت این دانشگاه ها توضیح داده می شود.

معمولا بورس تحصیلی در پرتغال با اعلام مبلغ سالیانه بورسیه دانشجو مثلا 6000 یورو در سال و یا با اعلام درصد بورسیه تحصیلی مثلا 50 درصد یا 75 درصد اعلام می شود. بنابراین نوع واحد ها، کلاس ها و یا شرایط زندگی شما در بورس درصدی پرتغال کمتر اثر گذار می باشد ولی برای بورسیه های مبلغی باید شرایط زندگی خود را متناسب با این میزان مبالغ تعیین کنید تا اگر نمی توانید هزینه ای پرداخت کنید با مشکل مواجه نشوید.

هزینه های تحصیل در پرتغال

هزینه های تحصیل در پرتغال
  • پرتغال به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی هزینه های تحصیلی کمتری دارد و این شاید به دلیل رقابت پذیری در جذب دانشجو باشد و یا به دلیل سیاست گذاری های که این کشور در راستای ارتقا سطح تحصیلات در این کشور دارد.

    بصورت کلی هزینه های تحصیل در پرتغال را نمی توان با هزینه های زندگی متمایز کرد، چرا که صرف نظر از هرینه های هر ترم و کتاب و تحقیقات شما در پرتغال باید هزینه های مسکن، خوراک ، پوشاک و غیره را نیز در نظر گرفت.

    قبلا در همین مقاله در خصوص هزینه های زندگی در پرتغال توضیحات کافی آورده شد. بنابراین با توجه به هزینه های مسکن، خوراک، پوشاک و سایر هزینه های معمول در پرتغال، در صورتیکه از بورسیه تحصیلی پرتغال استفاده نمی کنید باید در حدود 600 تا 900 یورو به صورت ماهیانه برای زندگی در پرتغال کنار بگذارید.

    ضمن اینکه متناسب با هزینه تحصیل در سال 2018 و 2019 هزینه دانشگاه های مختلف پرتغال را می تواند بین 700 تا 4000 یورو در سال برآورد کرد.

    به عنوان مثال تحصیل در دانشگاه کاتولیک پورتو  حدود 700 یورو در سال هزینه دریافت می کند، انستیتوی پلی تکنیک باراگانکا بصورت سالیانه حدود 1.050 یورو هزینه دریافت می کند،  انستیتو پلی تکنیک لیریا حدود 1.050 دریافت هزینه دارد،  دانشگاه پلی تکنیک تومار بین 1200 تا 1400 یورو ، دانشگاه کویمبرا حدود 2500 یورو و دانشگاه پورتو در حدود 4000 یورو هزینه تحصیلی در سال دریافت می کنند و سایر دانشگاه ها نیز متناسب با شرایط خودشان در حدود همین قیمت ها دریافت هزینه سالیانه دارند.

    کار دانشجویی همراه با تحصیل در پرتغال

    یکی از سوالات همیشگی علاقمندان به تحصیل در پرتغال این است که آیا می توان در کنار تحصیل در پرتغال اقدام به انجام کار دانشجویی و یا پاره وقت کرد یا خیر؟

    بر خلاف بسیاری از کشورهای که با کار دانشجو مخالفت می کنند ، دانشجویانس که پرتغال را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند می توانند با دریافت ویزا تحصیلی پرتغال در این کشور کار دانشجویی یا پاره وقت داشته باشند. البته باید در نظر داشت که این امکان برای دانشجویان فراهم شده و دانش آموزانی که کمتر از 18 سال دارند نمی توانند در این کشور مشغول به هیچ نوع کاری بشوند.

    بر این اساس دانشجویان مقطع کارشناسی در هر هفته می توانند تا 10 ساعت کار پاره وقت، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند تا 20 ساعت کار پاره وقت و دانشجویان مقطع دکتری تا 30 ساعت کار پاره وقت در پرتغال انجام دهند.

    لازم به توضیح است حتی برای انجام کار پاره وقت و یا کار دانشجویی در پرتغال باید از سازمان مهاجرت و اداره کار پرتغال مجوز دریافت شود. البته کارهای تحقیقاتی، علمی، آموزشی و برخی دیگر از این نوع فعالیت ها در قالب دانشگاهیی ارتباطب با اداره کار این کشور ندارد اما بصورت کلی بهتر است این مجوز دریافت شود.

    درآمد کار پاره وقت در پرتغال گاها از کار تمام وقت نیز بیشتر است و این کاملا به نوع کاری که شما انجام می دهید باز می گردد. در هر صورت انجام کار پاره وقت در پرتغال به راحتی می تواند درصد زیادی از هزینه های تحصیلی شما را تامین کند.

ویزا همراه برای دانشجویان در پرتغال

مطابق با سیاست ها و قوانین کشور پرتغال تمامی صاحبین ویزا تحصیلی در کشور پرتغال چه در مقاطع ابتدایی و متوسطه تحصیل نمایند و چه در مقاطع بالاتر یعنی تحصیل در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشدو یا دکتری در پرتغال انجام دهند می توانند برای همراهان خود نیز درخواست ویزا همراه بدهند.

البته در نظر باید داشت که همه افراد نمی توانند به عنوان همراه برای صاحبین ویزا تحصیلی شناخته شوند.  بر این اساس کودکان و فرزندان زیر 18 سال که برای تحصیل در مقاطع متوسطه و یا ابتدایی وارد پرتغال می شوند می توانند برای پدر و مادر خود نیز به عنوان هرماه درخواست ویزا کنند.

همچنین افرادی که برای ادامه تحصیل وارد پرتغال می شوند می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود که به سن قانونی نرسیده اند نیز درخواست ویزا همراه بدهند. به یاد داشته باشید که منظور از فرزندان زیر 18 سال می توان فرزندانی از شما که به فرزند خواندگی  شما هستند هم شامل شود.

برای هر فرد که به عنوان همراه قرار است به صاحب ویزا تحصیلی پرتغل ملحق شود مدارکی لازم است که اثبات نماید که این فرد از واجدین شرایط دریتف ویزا همراه پرتغال می باشد.

مدارک لازم برای دریافت ویزا همراه صاحب ویزا تحصیلی پرتغال :

  • یک نسخه کپی برابر اصل از کارت اقامت و یا ویزا اقمات تحصیلی فرد اصلی یا صاحب ویزا تحصیلی
  • ارائه نسخه اصلی و کپی برابر اصل از پاسپورت تمامی نفرات متقاضی برای دریافت ویزا همراه
  • اصل گواهی ازدواج و ترجمه آن برای همسر
  • اصل شناسنامه و یا گواهی تولید فرزندان صاحب ویزا تحصیلی
  • ارائه آدرس محل اقامت صاحب ویزا تحصیلی ( ملکی یا استیجاری)
  • اثبات توان مالی یا تمکن مالی صاحب ویزا تحصیلی برای تامین مخارج همراهان

ارائه گواهی عدم سو پیشینه برای تمامی متقاضیان ویزا همراه

دانشگاه های برتر پرتغال

دانشگاه های برتر پرتغال

قطعا برای افرادی که به دنبال تحصیل در پرتغال  یا ادامه تحصیل در دانشگاه های پرتغال هستند شناخت دانشگاه های معتبر این کشور که بخصوص مورد تایید وزارت علوم ایران باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

خوشبختانه کشور پرتغال دانشگاه های معتبری دارد که بسیاری از این دانشگاه ها توسط نهاد های مختلف بین المللی مودر تایید می باشند که در این بین نام وزارت بهداشت و درمان و وزارت علوم ایران نیز به چشم می خورد.

بصورت کلی دانشگاه های دارای رتبه جهانی پرتغال که از اعتبار زیادی برخوردار هستند به شرح زیر می باشند:

  • دانشگاه نوا د لیسبون ( universidade nova de lisbon) – این دانشگاه هم مورد تایید وزارت بهداشت و هم وزارت علوم بوده و در جایگاه 444 رنکینگ جهانی طبق اخرین رده بندی دانشگاه های جهان قرار دارد
  • دانشگاه کویمبرا (university of Coimbra) – مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم. جایگاه 335 در رنکینگ جهانی
  • دانشگاه لیسبون (university of Lisbon) – مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم- رتبه 233
  • دانشگاه پورتو ( university of porto) – مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم- رنکینگ 223
  • دانشگاه دی بیرا اینتریور ( universadade de beira in terior) مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم- رنکینگ 1011
  • دانشگاه مینهو (university of Minho) – مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم- رنکینگ 427
  • دانشگاه آویرو (university of Aveiro ) – مورد تایید وزارت علوم- رنکینگ 508
  • دانشگاه اوورا (universidade de evora) – مورد تایید وزارت علوم – رنکینگ 1204
  • دانشگاه آلگارو (university of the Algarve) – مورد تایید وزارت علوم- رنکینگ 1192

البته در این بین برخی دیگر از دانشگاه های و یا دانشکده های پرتغال نیز هستند که مورد تایید وزارت علوم باشند اما از نظر رنکینگ جهانی شاید جایگاه خیلی مناسبی مانند دانشگاه های فوق نداشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست ویزا تحصیلی پرتغال

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا تحصیلی پرتغال​

شرایط آب و هوایی یونان برای زندگی

بصورت کلی سازمان مهاجرت پرتغال زمانی برای شما ویزا تحصیلی صادر می کند که از دانشگاه و یا دانشکده ای در پرتغال نامه پذیرش اخذ کرده باشد. برای این منظور هر کدام از دانشگاه ها و یا دانشکده های پرتغال زمانی را برای پذیرش دانشجو در هر سال اعلام می کنند که در این مدت باید افراد رزومه و مدارک خود را برای دانشگاه مربوطه و یا استاد راهنما ارسال کنند و در صورت تایید و صدور نامه پذیرش برای دریافت ویزا تحصیلی اقدام نمایند.

 برای این منظور و پس از دریافت فرم پذیرش دانشگاه باید این فرم به همراه مدارک زیر برای سازمان مهاجرت پرتغال برای بررسی و صدور ویزا تحصیلی ارسال شود:

  • پاسپورت معتبر با داشتن حداقل شش ماه زمان اعتبار
  • دریافت فرم ویزا و تکمیل آن به زبان پرتغال و یا انگلیسی
  • ارائه نامه پذیرش
  • در صورت داشتن آزمون پذیرش برای دانشگاه باید مدرک قبولی زمینه مستندات شود
  • ارائه ریز نمرات و مدارک مرتبط با دوره های تحصیلی قبلی به همراه ترجمه آنها به زبان انگلیسی و پرتغالی
  • فیش واریز هزینه های دانشگاه و یا مدرکی که نشان دهنده واریز بوده و یا اثبات کند شما بورسیه کامل شده اید.
  • ارائه رزومه های تحصیلی و کاری به همراه ترجمه در صورت وجود
  • ارائه فرمی که به نام فرم انگیزه نامه شناخته می شود و در آن انگیزه تحصیل شما درج شده است
  • فیش واریز هزینه های مرتبط به صدور ویزا تحصیلی پرتغال
  • گواهی مرتبط به سلامت روحی و جسمی متقاضی
  • ارائه بیمه نامه معتبر مسافرتی
  • مدرکی در خصوص محل اقامت متقاضی ویزا تحصیلی پرتغال ( خانه، خوابگاه و غیره)
  • دو قطعه عکس با مشخصات پاسپورتی و رنگی
  • ترجمه ای از تمامی مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه
  • مدرکی دال بر توانایی تامین مالی هزینه های تحصیلی یا همان تمکن مالی
  • گواهی عدم سو پیشینه معتبر

شرایط کار پس از تحصیل در پرتغال

لازمه دریافت اقامت هر کشوری از جمله کشور پرتغال این است که فرد متقاضی در آن کشور اولا سابقه اقامتی مناسبی داشته باشد و دوما توانسته باشد برای خود شغلی دست و پا کرده باشد.

با توجه به اینکه شما در زمان تحصیل و با استفاده از ویزا تحصیلی پرتغال توانسته اید مدت زمان حداقل سه تا چهار سال را در کشور پرتغال زندگی کنید با داشتن یک شغل مناسب در این کشور و دریافت یک تا دو سال ویزا کار در این کشور به راحتی می توانید این ویزا و اقامت را تبدیل به اقامت دائم و بعدا شهروندی پرتغال بکنید.

برای دریافت ویزا کار پرتغال همانگونه که در قسمت قبلی توضیح دادیم با داشتن تخصص به کاری و داشتن تسلط به زبان پرتغال می توانید شانس خود را تقویت کنید. حتی اگر بتوانید در کشور پرتغال با توجه به تخصص خود اقدام به راه اندازی کسب و کار در پرتغال و یا ثبت شرکت در پرتغال در زمینه خاصی بکنید راحت تر می توانید شرایط اقامت دائم پرتغال خود را فراهم کنید.

اقامت دائم در پرتغال یعنی رسیدن به ویزا شنگل و امکان دسترسی به بسیاری از امکانات و رفاهیات زندگی در سطح بالا و بهره مندی از یک زندگی مدرن و با آسودگی زیاد. اما این امکان تنها در سایه توانایی های کاری و زبانی شما محقق خواهد شد و کاملا به خود شما بستگی دارد.

برای دریافت تابیعت پرتغال و یا اخذ اقامت دائم پرتغال باید بعد در انتهای زمان تحصیل خود و یا بعد از آن بلافاصله و قبل از باطل شدن ویزا تحصیلی اقدام کنید و با ارائه مدارم زیر اقامت خود را دائمی کنید:

  • دو قطعه عکس با مشخصات پاسپورتی
  • دریافت فرم درخواست اقامت دائم و تکمیل آن به زبان پرتغال یا انگلیسی
  • ارائه مدرکی که نشان دهد شما در چند سال گذشته در پرتغال تحصیل می کرده اید و یا کار انجام می داده اید
  • ارائه مدرک زبان و یا اثبات توانایی زبان پرتغالی
  • اثبات تمکن مالی با ارائه صورتحساب ماه های قبل
  • عدم داشتن سابقه سو و یا مشکلات رفتاری و اخلاقی ثبت شده در پرتغال
  • تکمیل مستندات و قبول قوانین و مقررات پرتغال برای تعهد به اجرای قوانین و احترام به فرهنگ این کشور و در ضمن اطلاع داشتن از این قوانین.

سوالات متداول در خصوص دریافت راهنمای کامل اقامت کشور پرتغال

سخن پایانی

با توجه به پیچیدگی ها و مراحل قانونی موضوع اقامت و امور سرمایه گذاری، شناخت بهترین مراکز کاریابی، واقف بودن به مسائل حقوقی و قانونی برای ثبت شرکت، راه اندازی کسب و کار و کار آفرینی، بررسی الزامات دانشگاه ها و داشتن شناخت از اساتید همه و همه لازمه ی تخصص، تسلط و دانش زیادی می باشد از این رو پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام هر کار برای اقامت، جهت داشتن انتخاب درست و تصمیم گیری مناسب با وکلا و کارشناسان متخصص و حرفه ای شرکت ساحل آفتاب به عنوان برترین موسسه حقوقی در ایران، با سال ها تجربه و سابقه درخشان و روابط قوی بین المللی، مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما بهترین مشاوره را دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای کامل اقامت در پرتغال طبق آخرین و به روزترین اطلاعات در سال 2022 ، می توانید وب سایت ما و یا صفحات ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان حرفه ایی شرکت ساحل آفتاب تماس بگیرید. تیم ما دارای تجربه گسترده ای در قانون مهاجرت و قوانین بین المللی می باشد که با مشاوره دقیق، بهترین شانس را برای راهنمای کامل اقامت در پرتغال داشته باشید.

مطالب مرتبط

اقامت یونان از طریق تمکن مالی
اقامت طلایی پرتغال در سال 2023
خرید ملک در یونان 1
اقامت تمکن مالی پرتغال در سال 2023
اقامت طلایی یونان 1
اخذ اقامت پرتغال شرایط 2023
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

2 پاسخ

  1. سلام
    خسته نباشین
    همه چیز درباره اقامت پرتغال گفتین به جز هزینه های مشاوره اخذ اقامت پرتغال که خودتون میگیرین
    میشه اونم بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه های اخذ اقامت پرتغال خیلی بسته به شرایط و مدارک شما داره
      برای بررسی شرایط شما و اعلام قیمت لطفا با بخش اقامت شرکت ساحل آفتاب تماس بگیرید
      ارادت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.