شماره تماس : 23-88641720

 جشن سه پادشاه در اسپانیا

 جشن سه پادشاه در اسپانیا

تراول جشن پادشاه

جشن روز سه پادشاه یکی از جشن ها و رسوم قدیمی کشور اسپانیاست در این جشن که در روز 6 ام ژانویه برگزار می شود سه نفر که لباس پادشاهان قدیمی را بر تن دارند در حالی که آلات موسیقی به دست دارند و آنها را می نوازند به سمت کودکان شیرینی و شکلات پرتاب می کنند.

این جشنواره اهمیت زیادی برای مردم اسپانیا دارد و حتی می توان میزان اهمیت آن را با کریسمس یکی دانست. همانطور که بابانوئل در کریسمس به کودکان هدیه می دهد در این جشن نیز سه پادشاه به کودکان هدیه، شیرینی و شکلات می دهند. این جشن ریشه مذهبی دارد و مربوط به عیسی مسیح و کلیساست.

در روایات آمده که در زمان تولد حضرت عیسی مسیح سه انسان وارسته، دانشمند از سمت مشرق زمین به محل تولد حضرت عیسی آمده اند و به مناسبت تولد ایشان به تمام کودکان شهر هدایایی داده اند.

نامهای این سه انسان فرزانه ملچور، گاسپار و بالتازار بوده است، که هر ساله در روز تولد عیسی مسیح که مصادف با 6 ام ژانویه است کارناوالی از شادی و هدیه در داخل شهر به راه می افتد و مردم این گونه این روز بزرگ را جشن می گیرند.

داستان این سه پادشاه از این قرار است که این سه نفر که در بعضی روایات آنها را سه دانشمند و ستاره شناس ایرانی می دانند به دنبال ستاره بیت الحم به بیت الحم واقع در فلسطین برای پیدا کردن حضرت عیسی مسیح می روند و برای آن حضرت سه هدیه، زر که نشانه طبیعت زیبا، مر نشانه سختی و درد و مرگ و کندر نشانه زندگی ابدی است می دهند.

در بعضی داستانها آمده است که این سه پادشاه قبل از ورود به بیت الحم نزد هیرود پادشاه یهیودیان می روند تا میلاد حضرت مسیح را به وی تبریک بگویند و هیرود به بهانه دیدار با حضرت عیسی همراه آنان می شود تا از این طریق مکان آن حضرت را پیدا کند و وی را به قتل برساند ولی زمانی که این سه دانشمند به افکار پلید هیرود آگاهی می یابند از ادامه راه منصرف شده و به خانه هایشان باز می گردند.

نام این سه دانشمند اولین بار در کلیسایی در ایتالیا دیده شده که در کتیبه ای که از کاشی های مرسوم در آن زمان درست شده تصویر این سه نفر نشان داده شده و نامهایشان بالای سرشان نوشته شده است. در این تصویر تعدادی از فرشتگان با درشکه ای از هدایا دیده می شوند که توسط سه نفر رانده می شود که یکی از افراد این تصویر لباس مرسوم پارسی در آن زمان را بر تن داشته و دیگری کلاهی شبیه به کلاه مردم ترکیه بر سر دارد. چنانچه در بعضی روایات آمده این سه نفر از سه نژاد متفاوت و دارای سنین مختلف جوان، میانسال و پیر هستند.

در روایت دیگری آمده است که توماس یکی از 12 یار نزدیک عیسی مسیح این سه نفر را در صبا که مکانی در جنوب اتیوپی است ملاقات کرده و آن سه را غسل تعمید داده و هر سه آنها به اسقف های اعظم تبدیل شده اند.

پس از اینکه این سه نفر به شهادت رسیدند اجسادشان در کلیساهایشان رها شد، سپس اجساد آنها را به سنت النا در قسطنطنیه برده اند و در نهایت در سال 12 میلادی استخوانهای آنها را به شهر کلن آلمان برده اند و در واقع دلیل بنا شدن کلیسای کلن وجود اجساد این سه نفر بوده که حدودا 600 سال ساخت این کلسیا زمان برده است.

امروزه در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا، آلمان، اروگوئه، فنلاند، ایتالیا، سوئد، کرواسی، اسلواکی روز 6 ام ژانویه را به بزرگداشت این سه دانشمند جشن می گیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.