شماره تماس : 23-88641720

فرهنگ غذایی مردم یونان

فرهنگ غذایی مردم یونان

مردم یونان رژیم غذایی مدیترانه ای را رعایت می کنند. مردم این کشور به طور معمول در تهیه غذاهای خود از روغن زیتون، حبوبات، سبزیجات، آب لیموی تازه انواع گوشت مثل گوشت گاو، گوسفند، خوک ، مرغ و خرگوش و ماهی استفاده می کنند. در اکثر غذاهای خود از گندم استفاده می کنند البته ناگفته نماند که از جو نیز در طبخ بسیاری از غذاها استفاده می کنند. همچنین در مصارف روزانه خود از زیتون، پنیر، بادمجان، ماست و کدو سبز استفاده می کنند.

استفاده از انواع آجیل هم بسیار متداول است در اکثر شیرینی ها و دسرها از مغزها استفاده می کنند. به عنوان مثال یک نوع شیرینی در این کشور وجود دارد به اسم filo  که دارای یک خمیر بسار نازک است که داخل آن انواع مغزها قرار می گیر تقریبا مشابه به باقلوا است.

چند مدل غذایی یونانی

یکی از غذاهای مشهور و لذیذ یونان orektika است که معولا به عنوان پیش غذا مصرف می شود.

Yuvalakia یک غذای یونانی با ریشه ترکی است. این غذا با استفاده از گوشت، بلغور وبرنج تهیه می شود این غذا دارای توپک های گوشتی است که هنگام خوردن آن را در سس گوجه فرو می کنن سپس میل می کنند.

تراول yuvalakia

Keftethe یکی دیگر از غذاهای یونانی است که در واقع همان کوفته هایی است که در کشور خودمان، ترکیه، هندوستان و پاکستان … نیز طبخ می شود. اصالت این غذا به دوره امپراتوری عثمانی در این کشور بر می گردد.

تراولKeftethe

Boureki بسیاری از غذاهای یونانی به زمان حکومت عثمانی ها در این کشور بر می گردد یکی دیگر از این غذاها بورک است که امروزه در سراسر دنیا این غذا را به عنوان غذای ترکیه ای می شناشند.

یکی دیگر از غذاهایی که در یونان طبخ و مورد استفاده مردم این کشور قرار می گیرد دلمه است. دلمه ها غذاهایی هستند که در سبزیجات پیچیده می شوند این غذا نیز یکی از غذاهای ترکیه ای است. مردم کشور ترکیه و ایتالیا معتقدند رژیم غذایی مردم یونان برگرفته از غذاهای کشور خودشان است.

Chaniotiko boureki این غذا از سیب زمینی و کاهو چینی و پنیرmizithra  که نوعی پنیر است که از ترکیب شیر و کشک تهیه می شود. این غذا در دو منطقه کرت و خانیه تهیه و پخت می شود و آنقدر در بین مردمشان محبوبیت دارد که حداقل هفته ای دو مرتبه در برنامه غذایی شان قرار می گیرد. 

اکثر غذاهای یونانی به صورت غذاهای کوچک در حد یک لقمه یا به صورت پهن و تخت مثل انواع پای ها تهیه می شود. یونانی ها نیز مانند مردم ایتالیا دارای انواع پیتزا هستند در این کشور با استفاده از خمیر فیلو انواع غذاها تهیه می شود.

یونانی ها تنوع بیشماری از pita (پای) دارند. شمال شرق و مرکز یونان از مناطقی هستند که انواع  pita ها را طبخ می کنند. بخش اعظمی از رژیم یونانیان را آجیل ها و مغز و دانه ها تشکیل می دهند یونانی ها تا آنجا که بتوانند از مغزها در تهیه انواع کلوچه و کیک ها و شیرینی ها استفاده می کنند.

تراول اسفناج

از دوران باستان تاکنون رقابت تنگاتنگی بین آشپزان در تهیه نان نرم و با کیفیت وجود داشته و شهر آتن به داشتن آشپزان خبره در تهیه نان مشهور بوده است. نان آنچنان اهمیتی در رژیم غذایی مردم یونان دارد که مردم احترام زیادی به نانوایان می گذاشتند. در حال حاضر نیز نان اهمیت ویژه ای در رژیم غذایی یونانیان دارد و یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سبد غذایی مردم یونان به حساب می آید که دارای تنوع زیادی است از جمله می توان به  eliopsomo, daktyla, karydopsomo, lagana pita اشاره کرد.

مصرف گوشت در رژیم غذایی یونانیان اهمیت زیادی دارد البته آنها بیشتر تمایل دارند که از گوشت آبزیان استفاده کنند.

خوراک خرچنگ یکی از غذاهایی است که از آبزیان تهیه می شود و البته کمی گران قیمت است.

اسپاگتی با خرچنگ در تهیه این غذا از انواع سبزیجات روغن زیتون و کنجد، خرچنگ و زنجبیل و سایر مواد استفاده می شود

Moussaka یکی از مشهورترین غذاهای یونانی است که برگرفته از غذاهای عربی است مواد اصلی این غذا گوشت و بادمجان است این غذا دارای چندین لایه است که در آن از پیاز و قارچ و پونه و سیرنیز استفاده می شود.

تراول موساکا 1

Keleftiko برای تهیه این غذا از گوشت بره استفاده می شود روش طبخ به این گونه است که گوشت را چندین ساعت در سیر و آب لیمو ترش می خوابانند بعد از چندین ساعت مزه دار شدن با حرارات کم می پزند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.