شماره تماس : 23-88641720

نحوه اخذ ویزای اسپانیا و دریافت اقامت دائمی

نحوه اخذ ویزای اسپانیا و دریافت اقامت دایمی

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال مهاجرت به اسپانیا و اقامت در آن کشور هستند مطمینا” سوالاتی برایتان در ارتباط با نحوه اخذ ویزای اسپانیا و دریافت اقامت دایمی آن کشور پیش آمده است. در چنین شرایطی ممکن است از دوست و آشتا یا هر کسی که فکر میکنید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشد اطلاعات ضد و نقیضی بدست آورده باشید. و یا حتی با مراجعه به وب سایت های موجود تا حدودی آگاهی از چند و چون کار بدست آورده باشید. از این رو در این مجال تصمیم داریم شما را با زیر و بم شرایط و قوانین دریافت اقامت در اسپانیا آن هم از طریق ازدواج با شهروند اسپانیایی آگاه کنیم.

اخذ اقامت اسپانیا از طریق ازدواج

همانطور که میدانیم یکی از حقوق قانونی که شهروندان مقیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند، رفت و آمد و اقامت آزاد در کشورهای عضو اتحادیه است. همچنین هرگاه یکی از شهروندان ساکن در اتحادیه، با فردی خارج از اتحادیه ازدواج کند حق رفت و آمد و سکونت در این سرزمین به همسر قانونی وی نیز تعلق می گیرد. این نوع اقامت در کشور اسپانیا را اقامت از طریق ازدواج می نامند. برای اینکه فرد مهاجر بتواند اقامت اسپانیا را بدست آورد نامزد او می بایست از سفارت اسپانیا تقاضای خود را اعلام نماید و با اسناد و مدارکی که ارایه مینماید باید بتواند ثابت کند که قصد وی حقیقتا” ازدواج و زندگی با تبعه خارجی بوده و هیچ گونه فریب و دروغی در کار نیست.

همچنین فرد اسپانیایی باید بتواند مدارکی ارایه نماید که نشان دهنده و اثبات کننده تمکن مالی وی باشد به گونه ای که ثابت شود ایشان میتوانند هزینه های زندگی همسر خود را نیز تامین نماید.اگر همه مدارک و اسنادی که سفارت طلب مینماید تکمیل شود و سفارت مطمین شود که قصد فرد مورد نظر حقیقتا” ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است، برای تبعه خارجی ویزا صادر میشود. پس از صدور ویزا تبعه خارجی میتواند به این کشور مسافرت کرده و در آنجا مقیم شود. لیکن ایشان میبایست بعد از مدت سه ماه از ورود خود به اسپانیا برای دریافت کارت اقامت اسپانیا اقدام نماید و نیز پس از گذشت یکسال میتواند جهت دریافت کارت اقامت دایم درخواست دهد. با دریافت این کارت و مجوز ایشان رسما” شهروند رسمی اسپانیا محسوب خواهد شد و این اتفاق تنها یکسال یا حداکثر یکسال و نیم زمان خواهد برد در صورتیکه در سایر روشها فرد خارجی جهت تحصیل اقامت دایم و شهروندی این کشور میبایست 10 سال بدون ارتکاب هرگونه جرمی و سابقه کیفری در اسپانیا سکونت داشته باشد.

مراحل قانونی اقدام برای ازدواج و کسب موجوز اقامت دایم در اسپانیا:

    • ثبت سند ازدواج در کشور اسپانیا

اخذ اقامت اسپانیا از طریق ازدواج

فرد متقاضی دریافت اقامت دایم ، می بایست در اولین مرحله از مراحل قانونی این کار، نسبت به ثبت سند ازدواج در کشور اسپانیا اقدام نماید.لازم به توضیح است برای این کار فرد مهاجر نمیتواند ازدواج خود را در سفارتخانه این کشور ثبت نماید. بلکه وی می بایست درخواست خود مبنی برثبت ازدواج با شهروند اسپانیایی تبار را به شهر محل اقامت وی یا یکی از شهرستانهای مورد نظر در کشور اسپانیا ارسال نماید این درخواست میبایست همراه با اسنادی شامل گواهی تولد همسر، گواهی آپوستیل تولد فرد متقاضی و نیز کپی پاسپورت و گذرنامه وی باشد.

    • شهرداری و اداره اتباع خارجی اسپانیا

در ادامه و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل بالا فرد مهاجر می بایست نسبت به ثبت تقاضای خود و شرح کاملی از وضعیت خود و همسرش در اداره شهرداری شهر مورد نظر اقدام نماید. همچنین میبایست همزمان با این کار با مراجعه به نشانی اینترنتی www.mpr.es و در قسمت درخواست مجوز اقامت، نسبت به دریافت یک وقت مراجعه حضوری به دفتر اتباع خارجی اسپانیا اقدام نماید.معمولا” پس از این کار اداره مربوطه برای یک یا دو ماه بعد به فرد متقاضی وقت مراجعه خواهد داد.حال باید بگوییم موقع مراجعه به دفتر اتباع خارجی ، فرد متقاضی چه مدارکی باید همراه خود داشته باشد:

    • شناسنامه یا کارت شناسایی همسر
    • اصل پاسپورت هر دو نفر
    • اگر قرارداد کاری یا شغلی وجود دارد حتما” آنرا باید با خود همراه داشته باشند
    • دو سری کپی از سند ازدواج صادر شده در کشور اسپانیا
    • یک سری کپی از ثبت نام وضعیت فرد متقاضی در شهرداری مربوطه در اسپانیا
    • سه قطعه عکس رنگی پاسپورتی

 

    • دریافت مجوز اقامت موقت

در آخر، می بایست از دفتر پلیس شهر مربوطه نامه مورد نظر را دریافت کرده و مجددا” به دفتر اتباع خارجی مراجعه نماید.در زمان مراجعه فرد متقاضی به دفتر پلیس، باید مدارکی شامل نامه دفتر اتباع خارجی ( که به وی تحویل داده شده است )، سه قطعه عکس پاسپورتی، و ثبت وضعیت خود در شهرداری را به همراه داشته باشد. سپس فرمی به ایشان داده میشود که طبق آن می بایست به بانک مراجعه و مبلغ 10 یورو به حساب اعلام شده ( متعلق به اداره پلیس ) واریز نماید. پس از انجام موفقیت آمیز این مراحل، حدودا” یکماه بعد فرد نامه دیگری دریافت میکند که همراه آن کارت اقامت موقت اسپانیا می باشد. این مجوز اقامت به صورت موقت و 5 ساله خواهد بود. یعنی فرد میتواند تا 5 سال در این کشور مقیم گردد. لازم به توضیح است فردی که از این طریق و به شیوه ازدواج با شهروند اسپانیایی توانسته اقامت 5 ساله این کشور را دریافت نماید بعد از گذشت یکسال اقامت میتواند برای اخذ تابعیت اسپانیا اقدام نماید. برای این کار میبایست درخواست خود را از طریق اداره ثبت احوال محل اقامت به وزارت دادگستری اسپانیا ارسال نماید. برای ثبت این درخواست هم مدارکی لازم است که شرح آن در زیر آمده است:

    • گواهی تولد
    • گواهی سوء پیشینه صادر شده از سوی مراجع ذیصلاح در کشور محل تولد فرد مهاجر
    • گواهی سوء پیشینه صادره از سوی مقامات ذیصلاح کشور اسپانیا
    • گواهی اقامت صادره از سوی اداره شهرداری شهر محل سکونت در اسپانیا
    • گواهی، اسناد و مدارکی که نشان دهد اقامت فرد متقاضی در اسپانیا قانونی بوده است.
    • گواهی ازدواج صادر شده از سوی اداره ثبت احوال کشور اسپانیا
    • گواهی تولد همسر اسپانیایی

لازم به توضیح است که با ثبت درخواست مربوطه و ارایه مدارک و مستندات مورد نیاز و درصورت انجام بررسی های مربوطه و صدور تاییدیه قانونی مبنی بر استعلام مدارک حدودا” سه تا پنج ماه بعد از سوی وزارت دادگستری نتیجه درخواست اقامت دایم فرد متقاضی به اداره ثبت احوال و سپس از طریق آن مرجع به اطلاع ایشان خواهد رسید.

برای آشنایی با روش های دیگر اخذ اقامت اسپانیا به صفحه راهنمای کامل اقامت اسپانیا مراجعه فرمایید.

  

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.