شماره تماس : 23-88641720

رینگ خونین رومی ها

رینگ-خونین-رومی-ها

رینگ خونین رومی ها

فیلم گلادیاتور و نمونه های زیادی از این فیلم را اگر دیده باشید حتما میدان های بزرگ ساخته شده برای مبارزه بین گلادیاتور ها و یا برده های به اسارت گرفته شده در این میدان ها را دیده اید . وجود این رینگ ها همانند آمفی تئاتر این روز ها برای پادشاهان و سرگرمی آنها و خانواده هایشان از اهمیت زیادی برخوردار بود هر چند جنایت ها و خون بی گناهان زیادی در این زمین ها ریخته می شد . سازه این آمفی تئاتر ها و یا رینگ های خونین باستانی به خودی خود شکوه و عظمتی ترسناک و هول انگیز داشت .

 یکی از با عظمت ترین و با شکوه ترین این آمفی تئاتر های باستانی کولوسئوم می باشد که ساختاری بیضی شکل دارد و در روم ایتالیا به عنوان پایتخت ایتالیا در زمان باستان تا کنون واقع شده است . این آمفی تئاتر در نوع خود بزرگترین و عظیم ترین سازه ایتالیایی ها می باشد . بیش از 50 هزار صندلی در این رینگ تعبیه شده بوده است و 80 ورودی دارد .

کلوسئوم به معنی جایگاه بزرگ می باشد و نام دیگر ان آمفی تئاتر فلاویوسی می باشد . پایه گذار این بنا امپراطور سال های 69 تا 70 روم باستان به نام وسپاسیان می باشد . اما عم او برای تکمیل این بنا کفایت نکرد و سازه توسط پسر او تیتوس در سال 80 و نهایتا برادر تیتوس  ، دومیتیان  به سرانجام رسید .

این آمفی تئاتر  در بین تپه های اسکوئیلین و به عنوان اولین و بزرگترین  آمفی تئاتر و رینگ رومی ها ساخته شد . سازه ای که تا به امروز بدترین و شدید ترین جنایت ها مانند کشتار بردگان و مسیحیان زیادی را شاهد بوده است . همانگونه که ذکر شده نبرد های خونین و تا پای جان از تفریحات بزرگان و شاهان و شاهزادگان رومی بود .این بنا آنقدر برای رومی ها بسیار حائز اهمیت می باشد . شکوه و عظمت و کارآمدی این بنا در طول سال ها و با توجه به تعبیه راه های ورودی فراوان و امکان کنترل جمعیت باعث شده این سازه همچنان به عنوان بنایی مفید و کارامد در این کشور شناخته شود و همچنان برای حفظ اقتدار ان کوشیده شود .

ضمن اینکه کلوسئوم از نقطه نظر توریستی و گردشگری نیز بسیار برای ایتالیا پر اهمیت می باشد. هر ساله تعداد میلیون ها نفر تنها به شوق دیدار این بنای عظیم و حیرت انگیز وارد روم پایتخت ایتالیا شده و این بنا را از نزدیک مشاهده کرده و با یکی از خوفناک ترین سازه ها و بناهای دنیا از نزدیک آشنا شده و عکس ها و فیلم های زیادی به عنوان یادگار می گیرند .

مساحت این بنا در حدود 6 هزار متر مربع می باشد و به شکل بیضی در قطر های 188 و 156 متر ساخته شده است . از نظر ارتفاع با یک ساختما 15 طبقه برابری می کند و نزدیک 48 متر ارتفاع دارد . کف این رینگ با چوب پوشانده شده سات زیرا در قسمت زیر آن محل هایی برای نگهداری تجهیزات و رفت و و آمد حیوانات وحشی و بردگان در نظر گرفته شده بوده است .

در روی صحنه رینگ تعداد 80 دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاق های گنبدی شکل و همچنین حفظ قسمت های پلکان و جایگاه های نشستن و گذرگاه ها دیده شده است .  اتصال طبقات به یکدیگر توسط لبه بیرونی طلاق ها می باشد که با پلکان می توان از طبقه ای به طبقه دیگر آن رفت .

در داخل این سازه سه ردیف طاق گنبدی شکل رو به روی ستون ها ساخته شده است . سبک معماری طبقه اول از نوع دوریکا می باشد ، طبقه دوم ایونیک و طبقه سوم قرنتی می باشد . هر چند این بنا در قرن ها پیش ساخته شده است ولی به دلیل نوع معماری و محل های تعبیه شده برای ورود و خروج راحت و بالا و پایین رفتن بدون مشکل به عنوان یک شاهکار در مهندسی هم شناخته می شود .

در بالای  اسن سه طبقه زیرشیروانی با ستون های مستطیلی و با سبک معماری قرنتی وجود دارد . بین این ستونها هر کدام 40 پنجره وجود دارد که به شکل مستطیلی ساخته شده اند . در قسمت فوقانی دیوارکوب ها و بندگاه ها وجود دارند ، این دوارکوب ها و بندگاه ها وظیفه نگه داشتن  تیرک های مربوط به سایبان ها را بر عهده دارند .

ساختمان کلوسئوم با استحام بسیار زیادی بنا شده است و ترکیبات مختلفی برای بنیاد آن به کار رفته است . فونداسیون  از بتون و ستون ها و طاق ها از سنگ آهک ساخته شده اند . دو طبقه زیرین با ستون ها یی ساخته شده از سنگ توفا که نوعی سنگ متخلخل می باشد .طبقات فوقانی و برخی از طاق های طبقه هایت بالا با آجر های بتونی ساخته شده اند .

کلوسئوم از عجایب هفتگانه دنیا می باشد که از دورن وبیرون نمایی حیرت انگیز و بی نظیر دارد و هنوز به عقیده برخی وجوه نا شناخته ای دارد .این بنا به حدی برای ایتالیا و حتی اروپا ارزشمند است که  بر روی سکه های یورو 5 سنتی هم شکل آن حک شده است . به عقیده مسیحی ها این بنا با خون شهدای مسیحی  به مکانی مقدس تبدیل شده است به همین دلیل در سال 1749 یک چهارم این بنا وقف مصائب مسیح شد و ایستگاه هایی با نام صلیب در ان بنا نهاده شد .

هر چند در سال 1345 و به دلیل زمین لرزه ای بزرگ خسارت های زیادی به این بنا وارد شد و از مصالح ریخته شده ان برای سایر بنا های ایتالیا و روم استفاده شد ولی از شکوه و هیبت این بنا همچنان به اندازهای باقی مانده است که شما را غرق در شگفتی و عظمت خود کند .

اتفاق جالبی که در این بنا در حال افتادن است کج شدن این بنا است هر چند به عقیده بسیاری این موضوع می تواند برای این بنا پایه ریز ویرانی باشد .این ساختمان در قسمت جنوبی 49 سانتیمتر فرو رفته است و همین باعث کج شدن  ساختمان شده است و این موضوع رو به فزون می باشد . این موضوع از سال 2011 تا کنون در حال بررسی و ارائه راه کارهایی برای حفاظت می باشد .

با دیدن این بنا شکوه و عظمت پادشاهان روم را می توان به عینه دید . برای سفر به ایتالیا و دیدن این اثر فوق العاده بهتر است همین امروز با کارشناسان و متخصصین سیاحتگران ساحل آفتاب همراه باشید .

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.