شماره تماس : 23-88641720

اهمیت خانواده در یونان باستان

اهمیت خانواده در یونان باستان

عکس متن خانواده در یونان

خانواده در یونان باستان همیشه و از ابتدای تشکیل جوامع انسانی مهم ترین و اصلی ترین نهاد جامعه بوده است.  Patriarchy  (یک سیستم که در آن مردان قدرت برتر هستن در واقع مردسالاری است) یک واقعیت بود در حالی که Matriarchy  (زن سالاری) تنها یک گزینه در یونان باستان بود. گرچه پدرسالاری به عنوان یک سیستم متمایز در آن روزها تکامل نیافت، ولی در این واقعیت که برتری مردان در جامعه یونان باستان غالب بود، تردیدی نیست.

یونانیان باستان اهمیت زیادی برای خانواده قائل بودند. مردان حدود بیست و پنج یا سی سالگی ازدواج می کردند. اما در مورد زنان، سن ازدواج تا پانزده یا شانزده سالگی بود. دختران در خانواده های ثروتمند در سن کمتر از خانواده های فقیر ازدواج می کردند. بر خلاف روزهای مدرن، مراسم ازدواج آنچنانی برگزار نمی شد.

تشکیل خانواده در یونان باستان: ازدواج

ازدواج به طور عمده توسط والدین یا سایر اعضای که معمولا مردان بالغ خانواده بودند تنظیم می شد. یک مهمانی برگزار می شد و سپس دختر به خانه مرد منتقل میشد. والدین پسر و خواهران مجرد او نیز در همان خانواده زندگی می کردند. همچنین تعدادی از بردگان هم در همان خانه زندگی می کردند. طلاق در یونان باستان امری عادی نبود. و معمولا طلاق پس از عدم علاقه مرد به زن انجام می شد.

مردان در همه حوزه های زندگی برتر بودند. مردان درگیر مدیریت، تجارت، کشاورزی و غیره بودند. همچنین از فعالیت های اوقات فراغت مانند شکار، کشتی، اسب سواری و غیره لذت می بردند. زنان و دختران مجاز به شرکت در مراسم خوشگذرانی مردان نبودند.

زن در یونان باستان

خانمها در یونان باستان به خانه داری و مراقبت از بچه ها می پرداختند. آنها کارهای خانه و مدیریت مستخدمین و بردگان را انجام می دادند. زنان مجاز به شرکت در مراسم مذهبی، مراسم عروسی و مراسم تشییع جنازه بودند. آنها همچنین می توانستند از همسایگان زن و دوستان خود بازدید کنند. اما محدودیت هایی بر آزادی آنها وجود داشت، هرچند شهر-ایالت اسپارت یک استثنا بود.

گفته شده است که زنان یونان باستان توسط پدر خود تا زمان قبل از ازدواج و پس از آن توسط همسر خود کنترل می شدند. زنان حتی نمی توانستند بازی های المپیک را تماشا کنند. زنان و دختران از حضور در مسابقات ممنوع می شدند. مسابقه ارابه تنها موردی بود که زنان مجاز به شرکت در آن شدند.

در یونان، زندگی خانوادگی و موقعیت فرزندان به طور قابل ملاحظه ای با تکامل زندگی روستایی-کشاورزی به یک سیستم مدرن صنعتی تغییر یافته است. تحقیقات انسان شناسی در زندگی روستایی یونان نشان می دهد که نقش مادر اهمیت زیادی در خانواده یونانیان ایفا می کرد. اگر چه این مرد بود که به عنوان نماینده بیرونی خانواده عمل می کرد و از اعتبار اجتماعی برخوردار بود ولی زن سامان دهنده خانواده، واسطه در اختلافات خانوادگی و نگهبان انسجام خانوادگی بود. تصویر خانوادگی به میزان زیادی بر توانایی زن برای انجام وظایفش بستگی داشت.

جالب است بدانید که، یونانیان فرزندان خود را تا سن 30 سالگی جوان می دانستند. تولد یک کودک خوشبختی بود. خانه تزئین می شد و دوستان و بستگان هدیه می فرستادند. اگر یک نوار پشم بر روی جلوی در آویزان می شد، نشان این بود که نوزاد متولد شده، دختر است. یک شاخه زیتون تولد یک پسر بچه را نشان می داد. به عنوان یک رسم در هنگام به دنیا آمدن کودک، پدر به صورت برهنه، فرزند خود را در اطراف خانه حمل می کرد.

پسران آزادی بیشتری نسبت به دختران داشتند. دختران جوان هنگامی که به سن رشد می رسیدند، به مادر خود در کارهای خانه کمک می کردند. آنها همچنین آواز و رقص را برای شرکت در جشنواره های مذهبی فرا می گرفتند. پسران در سن شش سالگی به مدرسه فرستاده می شدند در حالیکه آموزش برای یک دختر ممنوع بود. پسران برای شرکت در مسابقات ژیمناستیک آماده می شدند. در سن 16 سالگی، آنها برای مشاغل آینده خود آموزش می دیدند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.