شماره تماس : 23-88641720

جزیره سیپادان Sipadan

جزیره سیپادان Sipadan

عکس متن جزیره سیپادان

جزیره سیپادان، یک بهشت ​​دریایی  است و در میان غواصان برای تنوع زیستی غنی، صخره های بی نظیر مشهور است. این جزیره  به عنوان یکی از ده مقصد غواصی مهم در جهان شناخته شده است. این جزیره در دریای  Celebes  که در نزدیکی Borneo مالزی واقع شده است قرار دارد. از شگفتی های این منطقه می توانید به راحتی از شهر Semporna دیدن کنید که فقط 35 کیلومتر از شمال جزیره فاصله دارد و یا با حدود یک ساعت قایق سواری به این جزیره خواهید رسید.

در ابتدا  این جزیره به عنوان Siparan شناخته شده بود، این جزیره پس از ورود یک گروه محلی با همین نام نامگذاری شد. مردم سپیاران اغلب به جزیره می آمدند تا تخم مرغ های لاک پشت ها را جمع کنند و با گذشت زمان، نام  این جزیره Sipadan شد؛ با این حال، گروه قومی محلی باجو Bajau همچنان به نام  قبلی این جزیره را می خوانند.

تاریخ این جزیره همواره با یک مبارزه مداوم بین حفاظت از محیط زیست، گردشگری و سود اقتصادی درگیر بوده است. برای چندین دهه مردم از سراسر جهان برای دیدن زیبایی بکر این جزیره می آیند، اما گردشگری بی پروا اغلب زندگی دریایی را تهدید می کند. خوشبختانه، در چند سال اخیر، دولت مالزی برای محافظت از اکوسیستم های ظریف خود اقدامات بزرگی را انجام داده است، اما دستیابی به این نکته آسان نیست.

در سال 1964، دولت صباح اقدامات دیگری را برای حفاظت از حیات وحش در این جزیره انجام داد که با استفاده از آن از تخم مرغ های لاک پشت ها محافظت کرد.

در نقاط مختلف جهان مکان های کوچکی در زمین وجود دارد که در آن یک غواص می تواند مانند مدارس سرپوشیده، یک لاکپشت دریایی از گونه های کمیاب، تعداد انگشت شماری از کوسه ها و یک گروه از ماهی های Angelfish، triggerfish، morays و gobies در یک جا ببینید. در Sipadan، چنین منظره های شگفت انگیز خیلی معمولی است، غواصان خوش شانسی که در آبهای این جزیره شنا می کنند می توانند  whale sharks, manta rays  و گروهی از hammerheads را ببینند. این منطقه به عنوان مکانی برای تنوع زیستی با بیش از 3000 گونه ماهی و صدها گونه مرجانی شناخته شده است که آبهای این جزیره را به عنوان خانه خود انتخاب کرده اند.

جغرافیای منحصر به فرد این جزیره آن را به یکی از سایت های معروف قواصی در دنیا تبدیل می کند. این جزیره از جزایر اقیانوس مالزی است،جنگل های سرسبز و سواحل شنی سفید آن در بالای یک آتشفشان ماقبل تاریخ قرار دارند و 600 متر از دریا و آبهای ساحلی اطراف جزیره ارتفاع دارد و تا حداقل 20 متر در سال امکان مشاهده  در آن وجود دارد با این حال، دید در طول فصل خشک می تواند تا 50 متر باشد.

الزام مجوز ورود

بازدید از جزیره سیپادان نیاز به مجوز صادر شده توسط Sabah Parks دارد. این سازمان یک سازمان دولتی صباح است. تعداد محدودی از 120 مجوز در هر روز موجود است. این حرکت خوب دولت مالزی برای به حداقل رساندن آسیب بر روی صخره ها و زندگی دریایی اطراف جزیره است. درخواست مجوز از سوی شما توسط اقامتگاه انتخابی شما در نظر گرفته خواهد شد.

اگر یک مجتمع مجوز بلا استفاده برای یک روز خاص داشته باشد، باید این مجوزها به پارک های صباح Sabah بازگردانده شود تا این مجوزها به سایر استراحتگاهها ها که مجوز های اضافی نیاز دارند مجددا توزیع شود. بنابراین، اگر اقامتگاهی که در آن اقامت دارید، مجوزهای تخصیص داده شده روزانه اش به اتمام رسیده است است، اما اقامتگاه دیگری دارای مجوز روزانه است ممکن است بتوانید این مجوز ها را بدست آورید اما هزینه های اضافی ممکن است اعمال شود.

اکثر استراحتگاه ها از روش تخصیص مجوز round-robin استفاده می کنند تا شانس همه افراد بازدید کننده از جزیره سیپادان را به حداکثر برسانند. با این حال، تعدادی از این استراحتگاهها ترجیح می دهند این شانس را به گردشگرانی که مدت بیشتری در اقامتگاهشان هستند بدهند. با این حال شما قبل از رفتن به این مکان بهتر است اطلاعات هتل ها و اقامتگاهها را مطالعه فرمایید.

سایت های غواصی معروف

Sipadan دارای دوازده مکان غواصی است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. مکان ها عبارتند از: the Coral Gardens, White-Tip Avenue, Turtle Patch, Staghorn Crest, Lobster Lair, Hanging Gardens, West Ridge and North Point. با این وجود که تعداد زیادی reef sharks در Avenue White-Tip دیده می شود و فراوانی مرجان های نرم در the Coral Gardens بسیار زیاد است با این حال جالب ترین مکان ها Sipadan Jetty ، Turtle Cavern، Barracuda Point، South Point و Mid Reef هستند. که در ادامه توضیح مختصری از ویژگی های هر یک ارائه می دهیم:

Sipadan Jetty / Drop-Off: غواصی خود را می توانید به محض اینکه قایق خود را در Jetty Sipadan انداختید شروع می شود. این منطقه در شمالی ترین نقطه جزیره واقع شده است و ساحل این منطقه به طور ناگهانی به 600 متر پایینتر از سطح دریا منتهی می شود و برای غواصی بسیار جذاب است. همانطور که در حال شنا هستید، می توانید مرجان های سخت و نرم را از یک طرف و در طرف دیگر گروههای باراکاودا، ماهی خال  دار و ماهیان دریایی را ببینید. از غواصی خود لذت ببرید اما همچنان مواظب کوسه های صخره ای مایل به سفید و گاها لورا کوسه ها باشید!

Turtle Cavern: شاید مورد بحثترین و عجیب غریبترین سایت غواصی در جزیره همین Turtle Cavern باشد همچنین این سایت به عنوان آرامگاه لاک پشت شناخته شده است. با حدود 20 متر پایین رفتن و فقط یک شنا کوتاه به سمت راست Jetty یک سیستم غار گسترده وجود دارد. مردم محلی می گویند اینجا مکانی است که در آن لاک پشت ها می آیند تا روزهای آخر عمر خود را بگذرانند و می میرند و در حقیقت اسکلت لاک پشت را می توان در اینجا یافت. خوشبختانه، هرچند، تعداد زیادی لاک پشت زندگی می کنند که هنوز در خارج از غارها شنا می کنند. با این حال بسیاری از غواصان تعداد کمی از لاکپشت های سبز را بینJetty Drop-Off Turtle Cavern ومیشینجا آخر عمر خود را بگذرانند و بهتر است اطلاعات هتل ها و اقامتگاهها را مطالعه فرمایید.و  مشاهده می کنند.

Barracuda Point: همانطور که از نام آن پیداست، این سایت غواصی برای بازدید از گروهای بزرگی از باراکودا شناخته می شود. صدها بارکراس در این جا جمع شده اند و اگر خوش شانس باشید، ممکن است توفان باراکودا را ببیند زیرا گروهها با یک مارپیچ سریع تشکیل یک دیوار چرخشی از ماهی می دهند. مرجان های سخت و نرم همراه با کوسه های دریایی سیاه و سفید، سرخ مایل به قرمز، پرتقال ماهی، پرتقال عقاب و پرنده ماهی نیز می توانند در این سایت دیده شوند. نقطه Barracuda Point با یک قایق سواری 3 دقیقه ای به سمت راست Jetty در دسترس است و سایت حدود 20 متر به سمت پایین آب است.

South Point: این منطقه با یک قایق سواری 15 دقیقه ای از Jetty واقع در جنوب شرقی این جزیره در دسترس است. این سایت شامل یک دیوار است، یک لبه در حدود 20 متر زیر آب، در این سایت غواصی می توانید کوسه های نادر، مانند hammerheads و thresher ، که عموما در عمق حدودا 40 متری دیده می شود، نگاه کنید. کوسه های سفید رانی را می توان در آب های کم عمق همراه با ماهی های دریایی، مورا، و انواع مختلف مرجان یافت. جریان های شدید نیز می توانند در این سایت پیدا شوند، بنابراین غواصان باید مراقب باشند!

Mid Reef: یکی از رنگارنگ ترین سایت های غواصی در اینجاست، تاکید در اینجا بر روی مرجان ها ست. در شرق جزیره، این سایت حدود 10 دقیقه از Jetty توسط قایق سواری در دسترس است و با عمق غواصی 15-20 متر است. در این سایت غواصی حتما حواستان را برای دیدن لاک پشت های سبز نیز جمع کنید.

برای غواصانی که در تمام طول روز شاهد دیدن لاک پشت های بزرگ و کوسه های بزرگتر هستند، در نزدیکی جزیره مابل و جزیره Kapalai که تنها با یک قایق رانی 20 دقیقه ای در دسترس هستند گنجینه های پنهان مانند nudibranchs کوچک و pipefish وجود دارند.

بهترین زمان برای غواصی

غواصی در تمام طول سال در جزیره سیپادان با دیدگاه مناسب در طول سال اتفاق می افتد. با این حال، برای تجربه های نفس گیر، با دید بهترتا 50 متر، شما باید در طول فصول خشک سال که بین ماه های مارس و اکتبر است برای غواصی به این جزیره بروید. غواصان مطمئنا از درجه حرارت بین 26 تا 34 درجه سانتیگراد (78 تا 93 درجه فارنهایت) لذت می برند.

چگونه به اینجا بروید

نزدیکترین شهر به سیپادان شهر Semporna، است که در ساحل شرقی صباح است و نزدیکترین فرودگاه فرودگاه تاواو Tawau است. پروازهای مستقیم به فرودگاه Tawau از Kota Kinabalu از طریق فرودگاه بین المللی Kota Kinabalu (IATA: BKI) وجود دارد. و از کوالالامپور از طریق فرودگاه بین المللی کوالالامپور (IATA: KUL) و Johor Bahru از طریق فرودگاه بین المللی سنایی (IATA: JHB) پروازهایی وجود دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.