شماره تماس : 23-88641720

راز موفقیت کشور های اسپانیا ، فرانسه و آلمان در جذب گردشگران خارجی

dsfr_53_1492490752

راز موفقیت کشور های اسپانیا ، فرانسه و آلمان در جذب گردشگران خارجی

طبق آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد سه کشور قدرتمند قاره سبز در حوزه گردشگری و سفر به ترتیب کشور های اسپانیا ، فرانسه و آلمان می باشند .

به گزارش خبرگزاری ایسنا / اسپانیا به عنوان برترین کشور در حوزه جذب گردشگران خارجی طبق گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد شناخته شده است . این کشور سالانه بیش از 68 میلیون گردشگر را پذیرا می باشد و از این راه توانسته بیش از 56.4 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشد .

سهم حوزه گردشگری در کشور اسپانیا از تولید نا خالص داخلی 68.8 میلیارد دلار است و بیش از 937 هزار نفر در این حوزه در اسپانیا بصورت مستقیم مشغول به کار می باشند .

عوامل زیادی مانند منابع غنی فرهنگی و طبیعی و همچنین وجود زیر ساخت های مناسب خدمات گردشگری توانسته این موفقیت بزرگ را برای این کشور به همراه داشته باشد . اخیرا صنعت توریسم در کشور اسپانیا از تسهیل سیاست های مالی  در کشور بهره مند شده است و بی تردید امنیت بالای این کشور هم توانسته نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران بخصوص منطقه خاور میانه و اروپای غربی داشته باشد .

هر چند دولت اسپانیا تمام تلاش خود را برای فراهم کردن این امکانات برای گردشگران به کار بسته و تنها دغدغه آنها تدام چنین پیشرفت و توسعه ای می باشد . مثلا با وجود اینکه سیستم حمل و نقل در این کشور از بهترین های دنیا و جز 15 کشور برتر دنیا می باشد ولی نسبت به سال های قبل به نظر رو به افول می آید و نیاز به به روز رسانی و مدرنیزه کردن سیستم حمل و نقل بخصوص زمینی زیاد به چشم می خورد .

رتبه های دیگر این کشور هم نیاز به بهبود دارد . مثلا رتبه محیط کسب و کار در این کشور رتبه 75 و رتبه آزادی بین المللی رتبه 43 در بین کشور های جهان می باشد که باید بهبود یابد .

طبق گزارشات سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد درباره صنعت گردشگری و رقابت در این زمینه اسپانیا توانست با کسب نمره 5.4 در جهان به عنوان نخستین کشور در این زمینه شناخته و انتخاب شود .

دلایل دیگر به دست آوردن چنین رتبه ای توجه به ریز عوامل و فاکتورهای موجود در این کشور می باشد به عنوان مثال این کشور در ایمنی و امنیت رتبه 18 ، در سلامت و بهداشت رتبه 18 ، در منابع انسانی و بازار کار رتبه 34، در فناوری اطلاعات و تکنولوژی رتبه 29 و در رقابت پذیری رتبه 98 را در بین تمام کشور های دنیا دارد .

بهترین عملکرد های اسپانیا به موضوعات سفر و گردشگری با رتبه 5 ، حمل و نقل هوایی با رتبه 9 ، زیر ساخت های حمل و نقل زمینی با رتبه 15 ، زیر ساخت های خدمات گردشگری با رتبه 2 و منابع فرهنگی و سفرهای تجاری با رتبه 2 بر می گردد .

اما فرانسه با قرار گرفتن در جایگاه دوم بهترین کشور ها در زمینه جذب گردشگر سالانه پذیرای 84.5 میلیون گردشگر از سراسر دنیا می باشد .هر چند در موض  وع امنیت در سال های اخیر این کشور مشکلاتی را داتشه است اما با این حال توانسته درآمدی بیش از 45.9 میلیارد دلار از ورود گردشگر به این کشور کسب نماید و سهمی 3.7 درصدی صنعت گردشگر در تولید ناخالص داخلی فرانسه  معادل 89 میلیارد دلار دارد .

همچنین با اشتغال زایی 1.17 میلیون شغل این صنعت در کشور فرانسه 4.2 درصد از مشاغل این کشور را به خود اختصاص داده است .

هر چند از بعد امنیت و ایمنی کشور فرانسه بخصوص با حملات تروریستی سال های 2015 و 2016 در رتبه 67 جهان قرار گرفته است ولی همچنان این کشور به عنوان محبوب ترین کشور در حوزه توریستی می باشد .  رتبه های 3 در منابع فرهنگی ، رتبه 7 حمل و نقل زمینی و رتبه 13 ارتباطلات هوایی باعث شده همچنان این کشور از لحاظ رقابت پذیری سطح بالایی را به خود اختصاص دهد .

با کاهش قابل ملاحظه بلیط ها و قیمت های هتل ها و … تلاش شده است کمبود امنیت و نگرانی در این خصوص جبران شود . ولی با این وجود در آمد گردشگری در این کشور نتوانسته مانند 4 سال پیش باقی بماند و کمی افول داشته ولی همچنان مسئولین  این کشور در تلاش برای حفظ شاخصه های رقابتی این کشور هستند .

در گزارش سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد تنها در حوزه امنیت و ایمنی فرانسه نتوانسته اقدار خود را حفظ نماید و در سایر شاخصه ها همچنان در حال رقابت می باشد . این کشور از نظر فرهنگی و سفر های تجاری رتبه 3 ، از نظر زیر ساخت های حمل و نقل هوایی و زمینی رتبه 13 و 7 و از نظر سفر و گردشگری رتبه 27 جهان را به خود اختصاص داده است .

جایگاه سوم متعلق به کشور آلمان می باشد که با جذب 40 میلیون گردشگر و درآمد 36.8 میلیارد دلاری در این جایگاه قرار گرفته است .این کشور از نظر شمار گردشگرانی که به این کشور می روند در جایگاه هفتم و پس از کشور های فرانسه ، آمریکا ، اسپانیا ، چین ، ایتالیا و ترکیه قرار گرفته است .

در تولید ناخالص ملی این کشور سهم صنعت گردشگری 3.9 درصد معادل 130 میلیارد دلار می باشد و حدود 3 میلیون نفر هم در این صنعت مشغول به کار می باشند .

دلایلی را که باعث موفقیت آلمان در این صنعت شده است مواردی همچون منابع فرهنگی منحصر به فرد  با رتبه 6 ، زیر ساخت های مناسب گردشگری با رتبه 9 و بازار کار قدرتمند با رتبه 7 می توان نام برد .

اما آلمان هم نتوانسته در امنیت و ایمنی اقتدار قبل خود را مانند فرانسه حفظ کند و با 31 پله سقوط به رتبه 51 جهان رسیده است . آلمان هم با کاهش قیمت بلیت ها  و هتل ها این کمبود را جبران کرده است  تا جایی که باعث صعود 11 پله ای این کشور در حوزه رقابت پذیری شده است .

آلمان از نقطه نظر منابع طبیعی نیز افول چشم گیری داشته است و با 17 پله سقوط به رتبه 35 جهان رسیده است . مقامات دولتی این کشور به دنبال پیدا کردن راه هایی برای جذب بیشتر گردشگر و حل مشکلات امنیتی اخیر در این کشور می باشند . همچنین باید در حوزه سفر و گردشگری که رتبه 52 جهان را دارند نیز تجدید نظر کرده و فکری برای افزایش این رتبه بکنند .

خبرگزاری ایسنا

96/01/30

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.