شماره تماس : 23-88641720

موزه ملی هنر در ایتالیا

عکس موزه ملی هنر در ایتالیا

موزه ملی هنر در ایتالیا

 یکی از پروژه های معروف قرن بیست و یکم در حوزه ی هنر، موزه ی هنر (ماکسی) در رم می باشد که یکی از پروژه‌های شاخص معمار معروف «زاها حدید» به شمار می آید. موسس این پروژه وزارت فرهنگ ایتالیا است که در سال ۱۹۹۸ مسابقه‌ای برای ساخت بنای آن برگزار کرد که از میان طرح‌های ارائه شده طرح «زاها حدید» و پروسه ی اتمام پروژه بیش از ده سال به طول انجامید . سراسر این موزه مملو از آفرینش‌‎های هنری معاصر در این کشور و رویکردی میان رشته‌ای به هنر و تولیدات زیبا شناختی دنیای پیش رو داشت.

زاها حدید بر این باور بود که موزه نامبرده به عنوان یک اثر هنری نه تنها یک شی‌ء هست، بلکه نمایش آن نیازمند فضایی متفاوت می‌باشد.

شکل ظاهری ساختمان موزه مجموعه به گونه ایست که فضاهای عظیمی به شکلی سیال در امتداد یکدیگر قرار گرفته و بیننده را میان عظمت خود قرار می‌دهند. از این رو حجمی که از خارج به چشم می خورد، پس از ورود، به شبکه‌ای از سیرکولاسیون تغییر شکل پیدا می کند.

پیوستگی فضا در عین به کارگیری هندسه و طراحی خاص، نمایانگر زندگی پرآشوب امروزه می باشد. پلکان‌های سیاه رنگ و حالت سقف‌ها افراد بازدیدکننده را به حرکت مدام در میان فضاها ترغیب کرده و توجه آن ها را به آثارهنری به نمایش درآمده جلب می کند.
همچنین، تیغه‌های باریکی که از سقف آویزانند باعث مهار نور شده و در انتهای خود ریلی دارند که باعث تمایز و تشخیص آثار هنری از یکدیگر می گردند.

علاوه بر وجود فضاهای نمایشگاهی در موزه، فضاهای دیگری همچون آمفی تئاتر، کتابخانه، دفاتر اداری و فروشگاه این موزه را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که  در سال ۲۰۱۰، موزه ماکسی موفق به دریافت جایزه انستیتوی سلطنتی معماران بریتانیا را که در میان مردم به جایزه استرلینگ معروف می باشد،گردید.

این موزه از نظر موقعیت مکانی در محله‌ای مسکونی قرار گرفته است که دارای زمین‌هایی با کاربری نظامی و صنعتی می باشد و حیاط مجموعه نیز محل نمایش آثار بزرگ است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.