شماره تماس : 23-88641720

کشف پروانه پلاستیک خوار

d8f6d62d-d5ae-46ab-b522-8cc3b13847c6

کشف پروانه پلاستیک خوار

با کشف غیر منتظره نوعی لارو که از پلاستیک تغذیه می کند امید ها برای حل مشکلات زیست محیطی زباله های پلاستیکی زیاد شد .

یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی  زباله های موجود در طبیعت می باشد . پژوهشگران موسسه ی زیست فناوری و زیست پزشکی  کانتابریای اسپانیا  بصورت تصادفی متوجه شدند که لارو پروانه لانه زنبوری تمایل به جویدن کیسه های پلاستیکی دارد . این نوع ذائقه غذایی در این پروانه به شکلی کاملا تصادفی کشف شد .اما حالا با وجود چنین کشفی پژوهشگران قصد دارند راهی برای تجزیه سریع موارد پلی اتیلنی که در بسیاری از محصولات پلاستیکی کاربرد دارد و باعث تخریب شدید زیست محیطی می شوند پیدا کنند .

100 لارو پروانه لانه زنبوری با نام علمی گالریا ملونا  می توانند در نصف روز  حدود 92 میلی گرم پلاستیک را هضم کنند . یکی  از اعضاء محقق این تیم به نام فدریکا برتوچینی گفت :

این پژوهش اولین پژوهش علمی است که نشان می دهد این نوع لارو توانایی تجزیه شیمیایی پلیمرهای پلی اتیلنی را دارند . هنگامی که این گونه را از زیست گاه خود یعنی کندوی زنبور عسل برداشتیم و در کیسه ای پلاستیکی قرار دادیم پس از مدتی با کیسه های خالی و سوراخ مواجه شدیم . این لاروها توانسته بودند کیسه ها را جویدده و فرار کنند .

محققان بر این باورند که هر چند این موجودات با موم عسل تغذیه می کنند  ولی با توجه به آنزیم های ویژه ای که در روده خود دارند  ترکیبات شیمیایی همانند موم را قادر به شکستن هستند و می توانند پلی اتیلن را نیز تجزیه کنند . به منظور دریافت نتایج بهتر تیم تحقیقاتی با له کردن این لارو ها و پوشاندن سطح پلی اتیلنی با لایه های نازک خمیر حاصل شده  متوجه شدند که در مدت 14 ساعت این ماده 13 درصد از سطح پلاستیکی را خورده بود . این حشرات که به کرم موم هم شهرت دارند از خودشان مقدار کمی اتیلن گلیکول دفع می کنند که این یعنی علامتی برای این که پلی اتیلن را هم هضم می کنند .

البته قبلا هم توانایی هضم پلی اتیلن در نوعی کرم دیگر و نوعی باکتری دیگر هم دیده شده بود و این ویژگی منحصر به این نوع لارو تنها نیست .

شاید به نظر عالی بیاید که با پرورش هزاران لارو و قرار دادنشان در محل های دفن زباله مشکل زباله های پلاستیکی  در همه جهان مرتفع شود .اما با این حال دانشمندان به دنبال راه کاری بهتر و مدون تر می باشند . هر چند این کارایی اهمیت زیادی دارد ولی افزایش بی رویه لارو هم می تواند حیات زنبور های عسل را به خطر اندازد .

به نقل از گاردین دو نوع رایج این کرم های موم که یکی از انها گالریا ملونیا می باشد سالانه باعث تخریب کلونی های زنبور عسل در ایلات متحده بالغ بر 5 میلیارد دلار می شوند . بهترین راه تلاش برای ایجاد ماده ای بر اساس ساز و کار طبیعی تجزیه پلاستیک  این نوع لارو ها می باشد .

پرتوچینی اذعان دارد : هدف ما استفاده از چنین کشفی پیدا کردن راهکاری مناسب برای نجات اقیانوس ها ، رود ها و سایر مناطق طبیعی از آثار مخرب زباله های پلی اتیلنی  جمع شده در این مکان ها می باشد .

بر اساس تخیمن های موجود سالیانه بیش از هزار میلیارد کیسه پلاستیکی در تمام سطح زمین  استفاده و دور انداخته می شوند . طبق گمان دانشمندان  از این میزان  حدود 269 هزار تن راه به اقیانوس ها پیدا می کنند . در واقع اگر زود فکری برای این موضوع نشود  تا سال 2050 بیش از ماهی در درون اقیانوس ها زباله خواهیم داشت . در حال حاضر تولید پلاستیک از همیشه بیشتر است  و اصلا توانایی بازیافت  کافی این میزان زباله وجود ندارد .

شاید ذائقه عجیب این لارو ها ی لانه زنبوری بتواند تا حدودی این معضل را مرتفع نماید  ولی دانشمندان تاکید دارند  که ما همچنان باید راهی برای کاهش  مصرف و بازیافت این زباله ها باشیم . همانطور که برتوچینی اشاره کرد : هرگز نباید عمل اشتباه  ریختن زباله در طبیعت با توجه به پیدا شدن راهی برای تجزیه انها انجام شود .

منبع : SIENCEALERT

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.