شماره تماس : 23-88641720

گودال بزرگ آبی شهر بلیز

گودال

گودال بزرگ آبی

این حفره عظیم به نام Great Blue Hole شهرت داشته و توسط غواص بریتانیایی (Jacques Cousteau)در سال  1997در شهر بلیز (اطراف سواحل شرقی آمریکای مرکزی ) کشف شده است که به عنوان یکی از پنج مکان برتر برای غواصی به شمار می آید .بعلاوه در کتاب Ten Years under water”” توسط  Ned Middleton  به موضوع این پدیده پرداخته شده است .
عملیاتی در راستای کشف این پدیده انجام شده که راز پیدایش این گودال را بر ملا می کند. منشا حفره تشکیلات آهکی زیرزمینی می باشد که پیش از مد و بالا آمدن آب سطح دریا در چهار مرحله تشکیل می شود که عمق آن برآمدگی هایی بر جای می گذارد .استالاکتیت های بازیابی شده در این پدیده ازغارهای غرق شده زیر آب نشات می گیرد که وجود آنها نمایانگر تغییرات زمین شناختی در یک دوره ی زمانی طولانی می باشد و به وجود برخی فلات های زیر زمینی اشاره دارد.همچنین علت شیب این حفره به حرکت و نشست زمین بر می گردد.گودال نامبرده امکان دسترسی به غارهای پنهان شده در زیر دریا را فراهم می کند.
این محل فرصتی مناسب برای غواصان این منطقه به منظور تفریح و تفرج آنها در آب های زلال و آشنایی آنان با برخی گونه های ماهی و کوسه ها ,محسوب می شود)  Caribbean reef shark, Midnight Parrotfish (
همچنین این منطقه (Belize)موقعیت مناسبی را برای گردشگران محلی و مسافرین بوجود آورده است.
از دیگر حفره های آبی به نمونه های شناخته شده در دریای چین (Dragon Hole)، بلیز، باهاما، گوام، استرالیا ,مصر (در دریای سرخ) می توان اشاره کرد.
راه تشخیص گودال ها, مخازن طبیعی و تحت الارضی آب می باشند که معمولا آب های تازه تر و زلال تری را به نسبت آب های دریایی پوشش می دهند.
گردش آب در این مناطق ضعیف بوده و شرایط زندگی برای موجودات دریایی در آن مناسب نمی باشد.
رنگ آب در این نواحی از شفافیت بالای آب و ماسه کربنات سفید و روشن آن حاصل می شود که پایدار ترین طیف رنگی آن مربوط به رنگ آبی است و سایر طیف ها مربوط به رنگ های قرمز,زرد و در نهایت سبز می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.