شماره تماس : 23-88641720

مراسم کریسمس در اسپانیا

29

مراسم کریسمس در اسپانیا

سال جدید میلادی در همه کشور هایی که سال میلادی را تقویم خود قرار داده اند دارای سنت ها و روش های خاص خود بوده و شور و هیجان هر کشور با کشور ها ی دیگر متفاوت می باشد . کشور زیبا و با وقار اسپانیا نیز هر ساله سال نو میلادی را جشن گرفته و برای آن برنامه ها و مراسم ویژه ای دارند .

اسپانیایی ها کریسمس را Navidades می نامند  و ایام کریسمس و جشن انها از بین 24 دسامبر تا 6 ژانویه به طول می انجامد . مردم اسپانیا علاقه زیادی دارند تا این روز ها را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کرده و افرادی هم در شهر ها و کشور های دیگر مشغول به کار و یا فعالیتی می باشند برای این روزها به پیش خانواده خود باز می گردند و در کنار آنها سال جدید را آغاز می کنند . برای اسپانیایی ها کریسمس نوعی جشن مذهبی می باشد و این جشن با مراسم مذهبی و دعا خواندن همراه است . اما به هر حال این ایام نه تنها برای خود اسپانیایی ها و سایر کشور های با تقویم میلادی دارای حس و حال خوب و جشن های مختلف است که افرادی هم که در این کشور ها و اسپانیا زندگی  و فعالیت می کنند هم با این لذت ها همراه خواهند شد.

در روزه 22 دسامبر اسپانیایی ها با برگزاری لاتاری های بزرگ و اعلام نتایج آن در جراید ، تلویزیون و رادیو در واقع کریسمس برای مردم اسپانیا آغاز شده است . مراسم لاتاری موسیقی سنتی و خاص خود را دارد و با پخش این آهنگ در واقع اعلام می شود که کریسمس در راه است .

Nochebuena روز جشن کریمس در اسپانیا است که  در همان تاریخ 24 دسامیر می باشد . خانواده ها دور میز جمع می شوند ، دعا می کنند ، غذاهای سنتی و شیرینی صرف  می کنند ودر کنار دیگر اعضاء خانواده خوش هستند . خانواده های مختلف در اسپانیا که با هم رابطه فامیلی دارند دور هم جمع می شوند و میز خانوادگی خیلی بزرگتر از یک خانواده کوچک است .

در نیمه شب 24 دسامبر آیین عشای ربانی یا مراسم  Misa del Gallo برگزار می شود  و بسیاری از خانواده ها به همراه هم به این مراسم می روند و با سرود ها ی مخصوص کریسمس و موسیقی و شعر خوانی و همراهی با خواننده و دایره زنگی و گیتار حسابی خوش می گذرانند .

اما بابانوئل در اسپانیا چند دهه است که باب شده و او را سانتاکلاوس می نامند . در این روز افرادی با لباس بابا نوئل به بچه ها هدیه می دهند و روز بعد بچه ها در محل های مختلف مثل پارک ها این هدایا را به هم نشان می دهند .

البته موارد مشابه بابا نوئل در اسپانیا باز هم وجود دارند مثلا فردی به نام  Olentzero که  از کوه های باسک به شهر می آید و به بچه های خوب کادو می دهد و برای بچه های بد نه تنها کادو ندارد که تنبیه هم می کند  و یا  Tió de Nadal که در کاتالونیا و آراگون مشهور است و به بچه ها هدیه سال نو می دهد . هر چند بابانوئل تقریبا در بیشتر شهر های اسپانیا فراگیر شده ولی باز هم هر محل و شهر کوچکی هم برای خود از این شخصیت ها دارد .

شب سال نو بیشتر با دوستان سپری می شود . همه افرادی که با هم دوستی صمیمی دارند در پارک ها و زیر ساعت های بزرگ میدان ها و کلیسا ها و یا ساختمان های مختلف جمع می شوند و ضمن خوردن شیرینی و آواز خوانی منتظر سال نو می شوند .

روز ششم ژانویه روز خوردن کیک  Roscón de Reyes است . کیکی حلقوی شکل که به عنوان وعده صبحانه خورده می شود  و همه قنادی ها آن را دارند .

در سایر روز های کریسمس در همه نقاط شهر موسیقی و جشن و کنسرت برگزار است و قیمت ها به شدت تخفیف دارند . فروشگاه ها برنامه های خود را دارند و تزئینات و تخفیفات عالی برای مشتریان خود دارند . درخت کریسمس با اشکال مختلف تزئین می شود و تقریبا در همه خانه ها و مغازه ها و معابر یکی از این درخت ها را با اشکال جالب می توان دید .غذاهای سنتی در همه روز ها و توسط همه رستوران ها با تخفیف به مشتریان عرضه می شود و همه جا شادی دیده می شود .

در آغاز زمستان و در کوتاه ترین روز سال مراسمی شبیه به چهارشنبه سوری ما در این کشور به نام برگزار Hogueras می شود که خانواده ها دور آتش جمع می شوند و با خوردن نوشیدنی و شیرینی های مختلف و به بهانه دوری از بیماری و رنج از روی آتش می پرند . این مراسم را در گرانادا و خائن بیشتر برگزار می کنند ولی در سایر شهر های اسپانیا هم این مراسم تبعیت می شود و واقعا الهامی از چهارشنبه سوری قدیم در ایران است .

بازارچه های فصلی کریسمس را در همه جا می توان مشاهده کرد . بازارچه هایی که مخصوص این ایام بوده و فعالیت اصلی آنها فروش شیرینی و شکلات و آبنبات های مخصوص کریسمس و هدایای مخصوص این روز برای کودکان می باشد . این بازارچه ها را در همه نقاط دنیا که کریسمس را جشن می گیرند به شکل های مختلف می توانید ببینید .

اما به غیر از کیک حلقویRoscón de Reyes که قبلا در مورد آن گفته شد شیرینی ها و غذاهای سنتی که در این ایام در اسپانیا به وفور دیده می شود را نمی توان نادیده گرفت . از شیرینی های بسیار خوشمزه و عالی سنتی اسپانیا که در کریسمس هم بسیار زیاد پیدا می شود می توان به شیرینی  Turrón اشاره نمود .  این شیرینی مثل نوقا می باشد که با سفیده تخم مرغ ، شکر ، عسل ، بادام بو داده و انواع مغز خشکبار تهیه می شود و طعمی بی نظیر دارد . البته جدیدا این شیرینی را با کاکائو و قهوه و مارزیپان هم تزئین می کنند و یا به غیر از شکل مستطیلی به روش های دیگری هم برش و عرض می کنند که تجربه انواع جدید آن هم لذت بخش است .

هر چند در هر شهر و روستا و محل اسپانیا و با توجه به عقیده و مذهب و سنت آنها غذاهای سنتی متفاوتی طبخ می شود ولی پایه اصلی همه این غذاها ، غذاهای دریایی مختلف است . دوازده انگور  از سنت های رایج اسپانیا در خوردن است که در شب سال نو اتفاق می افتد و به نشانه 12 ضربه زنگ ساعت خورده می شود .این خرافه در برخی از افراد به شکل عجیبی رشد کرده و تا این کار را انجام ندهند برای خودشان سال خوبی را متصور نیستند . به همین دلیل هسته و پوسته انگو را جدا می کنند تا در این کار موفق شوند .

با ساحل آفتاب همراه باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.