شماره تماس : 23-88641720

کاخ الحمرا اسپانیا

28

کاخ الحمرا اسپانیا

اسپانیا بی شک یکی از تاریخی ترین و زیباترین کشور های دنیا محسوب می شود که به خاطر جاذبه های تاریخی ، فرهنگی ، گردشگری ، تفریحی و همچنین به دلیل وجود آب و هوای بسیار عالی و مردمان خوش رفتار و مهمان دوست به عنوان قطب اول گردشگری دنیا شناخته شده است . اگر بخواهیم جاذبه های این کشور را به شماره در آوریم کاری غیر ممکن نیست ولی بسیار سخت است . هر فردی بنا بر دلایلی خود این کشور را برای مسافرت ، اقامت و یا سرمایه گذاری انتخاب می کند و الحق که برای هر مخاطبی حرفی برای گفتن دارد .

هر یک از شهر های اسپانیا در دل خود جاذبه های گردشگری فراوانی دارند که ممکن است به دلایل شهرت برخی آنها را بیشتر از سایر جاذبه های دیگر شنیده باشیم و با آنها بیشتر آشنا باشیم ولی برخی شهرت کمتری دارند اما چیزی از مناطق و بناهای گردشگری دیگر کم ندارند.

در این مقاله قصد داریم تا با یکی از مهیج ترین و زیباترین بناهای تاریخی کشور اسپانیا در شهر گرانادا آشنا شویم. در گرانادا کاخی معروف به نام الحمرا وجود دارد که بصورت قلعه ای کوچک در سال 889  بعد از میلاد بنا شده است . این کاخ را بر روی خرابه های قلعه ای رومی در این شهر بنا کرده اند که با گسترش آن تبدیل به بنایی خیره کننده و زیبا شد .

کاخ الحمرا دارای بخش های متعددی می باشد که هر کدام در نوع خود بی نظیر هستند . در قسمتی از این کاخ مجموعه کاخ ها را می توانید ببینید که در کنار هم به شکل زیبایی ساخته شده اند ، در قسمت دیگر آن قلعه هایی را می بینید که برای محافظت از کاخ و به شکل پیچیده و مرموزی ساخته شده اند . در قسمت بعدی میراث جهانی و در سمت دیگر کاخ هم  بناهایی ساخت هشده که هر کدام معماری بی نظیر  و منحصر به فرد قرون وسطایی خود را دارند .

بسیاری از گردشگران کاخ الحمرا را کاخی مقدس و مذهبی و زیارتی می دانند و بر خود واجب می دانند که از این مکان بازدید و زیارتی هم داشته باشند و همین موضوع باعث شده است تا این کاخ معمولا شلوغ باشد . مثلا در وسط تابستان و در گرمای این فصل مردم محلی و گردشگران زیادی بصورت پیاده  به کاخ الحمرا می آیند که تعداد آنها تقریبا 6000 نفر در هر روز می باشد . این جمعیت به حدی زیاد هستند که بازرسی ورودی را با مشکل مواجه می کنند . این قله متعلق به قرن 14 میلادی است  و دیدن آن را حتما باید تجربه کنید هر چند شلوغ باشد . البته بهتر است برای بازدید از این کاخ زیارتی و مسجد درون این کاخ ماه های خلوت سال را برای بازدید انتخاب نمایید .مثلا در فصول سرد سال گردشگران کمتری به این شهر می آیند و مردم محلی هم خیلی در زمان های اوج بازدید به این مکان نمی آیند ولی اگر تابستان به گرانادا رفته اید و می خواهید حتما از این کاخ بازدید کنید صبح های خیلی زود و آخر شب هم این مکان باز است و مطمئنا خلوت تر از سایر مواقع روز است .

الحمرا به معنی قلعه سرخ می باشد و نام این کاخ بر گرفته شده از قلعه الحمرا عمان می باشد . برای اولین بار که کاخ الحمرا در قالب یک کاخ یا قلعه کوچک بر روی خرابه های قلعه ای رومی بنا شد به دستور  ساکوئل ها – نگید  به عنوان یکی از وزرای یکی از سلطان های قرن یازدهم گرانادا ساخته شد . در آن زمان این محل در کنار شهر یا روستای کوچکی واقع شده بود که امروزه تنها ویرانه ای از آن بر جای مانده است . بعدها امیر نسرید دستور داد تا این کاخ تکمیل شود و به مجموعه ای از کاخ و قلعه تبدیل شود .

بعدا این محل توسط مسیحی ها تسخیر شد و مسجدالحمرا که در این مجموعه ساخته شده بود تبدیل شد به کلیسایی برای عبادت مسیحیان و عبادتگاهی هم  به نام سانفرانسیسکو در آن بنا نهاده شد . با روی کار آمدن کارلوس اول قسمتی از کاخ به دستور او تخریب شد زیرا می خواست  فضای کافی و مناسب برای  فعالیت های رنوسانسی داشته باشد. اما همین که این بنا به دست ناپلئون افتاد الحمرا تبدیل شد به سرباز خانه ناپلئون و رو به تخریب گذاشته شد. این خرابه ها تا به امروز آثارشان هست هرچند خوشبختانه بسیاری از آن ها بازسازی شدند .

نقطه اوج و فوق العاده کاخ الحمرا را باید در مجموعه قصر های این کاخ مشاهده کرد . برای رسیدن به مجموعه قصر ها از اتاقی رد خواهید شد که مربوط به قرن 14 و با معماری بسیار دیدنی ساخته شده که بعد ها یعنی حدود دو قرن بعد تبدیل به کلیسای کوچکی شد که در گوشه ای از آن برای دعا و عبادت استفاده می شده است . سقف چوبی هندسی  این اتاق با منحنی های  بسیار مهیج شما را می تواند تا چند دقیقه غرق خود کند و هر بیننده ای نمی تواند از این معماری زیبا به راحتی دل بکند .

با گذر از این اتاق وارد محوطه اصلی کاخ خواهید شد . در محوطه این کاخ دو درب قرینه همدیگر را خواهید دید که  با قابی از کاشی و با گچ بری های فوق العاده  تزئین شده اند .درب سمت راست درب خروجی است و درب سمت چپ شما را وارد فضا و سالنی پر پیچ و تاب و زیبا هدایت می کند . طراحی این قسمت از کاخ برگرفته شده از معماری اسلامی می باشد که در آن زمان به شکلی طراحی می شدند که داخل خانه یا کاخ از بیرون مشخص و پیدا نباشد .  بخش مرکزی این  قصر به عنوان اقامتگاه امیر یوسف در قرن 14 احداث شده است .

اتاق های زیادی هم در این کاخ تعبیه شده که همگی رو به استخر یا حوضی بزرگ و مستطیل شکل باز می شوند و این اتاق ها برای استراحت و خواب استفاده می شده اند . رنگ آمیزی دیوار ها با رنگ های مختلف  جلوه ای زیبا و تاثیر گذار به این قصر داده سات . تمامی ابعاد این کاخ  و قلعه و مسجد آن به شکلی با شکوه تزئین و رنگ آمیزی شده اند و با تلفیق معماری منحصر به فرد آنها به عنوان مکانی فوق العاده برای صرف حداقل یک روز به عنوان بازدید ارزش دارد .

برای بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری شهر اسپانیا و داشتن سفری سراسر هیجان و خاطره همین امروز با کارشناسان و متخصصین سیاحتگران ساحل آفتاب تماس گرفته و از تجربه و امکانات عالی تور های این مجموعه برخوردار شوید .

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.