شماره تماس : 23-88641720

راهنمای کامل اقامت یونان

اقامت یونان از طریق ثبت شرکت یا کارآفرینی در یونان

راهنمای کامل اقامت یونان عنوان مقاله ای است که در این بخش قصد داریم شما را با تمامی شرایط آشنا نماییم. مطالعه کامل این بخش تقریبا 30 دقیقه زمان لازم دارد. شما می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کنند.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

راهنمای کامل اقامت یونان

در ضلع جنوب شرقی اروپا و در قسمت جنوبی شبه جزیره بالکان کشوری با هزاران سال قدمت و با شکوه و عظمتی به پشتوانه هزاران سال فراز و نشیب به نام یونان واقع شده است. کشور خدایان و فلاسفه که تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ کشورهای غربی به دلیل آورده های علمی و ادبی خود داشته است.

یونان در یکی از بهترین مناطق دنیا واقع شده است. ضلعی که این کشور را در اروپا تشکیل داده است در واقع به عنوان ورودی اتحادیه اروپا شناخته می شود و تلاقی سه قاره اروپا ، آسیا و افریقا را شکل داده است که باعث شده یکی از تاثیر گذارترین کشورها در روابط تجاری اروپا با دنیا باشد.

آب و هوای یونان تحت در اغلب مناطق معتدل است و تحت تاثیر جریانات دریایی قرار دارد. نوار ساحلی طولانی یونان، در مسیر خود زیباترین سواحل دنیا را با طیف ها و تنوع زیادی از انواع دیدنی ها تشکیل داده است. سواحلی که انواع سواحل ماسه ای، صخره ای ، شنی و رنگی و غیره در آنها دیده می شود و همین باعث شده تا بسیاری از شهرهای ساحلی یونان به عنوان میعادگاه عشق بسیاری از زوج های جوان باشد.

بعد از جریانات بحران اقتصادی که تقریبا همه اروپا را در نوردید، و یونان نیز تحت تاثیر این شرایط اقتصادی بدهی ها و مشکلات اقتصادی بدی را تجربه کرد،اما با سیاست گذاری های به موقع و استفاده از توان داخلی و سرمایه گذاری خارجی، امروزه کشور یونان به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و رو به توسعه در دنیا شناخته می شود که تمامی زیر ساخت ها و امکانات لازم را با بالاترین سطح رفاه برای مردم خود فراهم کرده است.

ساختار های آموزشی، رفاه اجتماعی، درمان و بهداشت، حمل و نقل عمومی ، راه اندازی کسب و کار و شرایط ساده تجاری با دیگر کشورها، ارزش پول بالا ( یورو) و همه و همه باعث شده تا امروزه شاهد رشد تقاضا برای اقامت در یونان از طریق راه های مختلف باشیم. موضوعی که البته مورد توجه مقامات یونانی نیز واقع شده است و با اتخاذ راه کارها و تصمیماتی قانونی شرایط اعطا اقامت به متقاضیان از راه های مختلفی در این کشور فراهم شده است.

البته اقامت در اروپا به غیر از گرفتن اقامت یونان از طریق کشورهای دیگر نیز امکان پذیر است. بسیاری از کشورهای اروپایی اقامت کشور اروپا را به متقاضیان از طرق مختلف اعطا می کنند اما چرا باید اقامت یونان را انتخاب کرد و اساسا نقطه برتری یونان برای دریافت اقامت این کشور به نسبت دیگر کشورهای اروپایی چیست.

در ادامه سعی خواهیم کرد تمامی آن چیزی که برای اقامت در یونان نیاز دارید بدانید و همچنین راه های اقامت یونان را به خوبی برای شما شرح دهیم.

شناخت کشور یونان برای اقامت

یونان یکی از قدیمی ترین کشور های دنیا با قدمت و تاریخی بسیار غنی است. این کشور تمدن های زیادی را پشت سر گذاشته و در کنار کشورهایی مانند ایران، مصر و ایتالیا و چین از قدیمی ترین و تارخی ترین کشورهای دنیا شناخته می شود.  این امر باعث شده است که در تمامی شهرهای بزرگ و کوچک یونان همچنان نشانه هایی از تمدن چندین هزار ساله یونان دیده شود و از غنی ترین کشورهای دنیا از نظر داشتن میراث تاریخی و فرهنگی می باشد.

یونان به عنوان الگو و زمینه ساز علم و دانش در غرب شناخته می شود و دانشمندان و فلاسفه زیادی در این کشور دیده به جهان گشوده اند.

وجود طیف گسترده ای از آثار تاریخی در کنار سواحل فوق العاده دیدنی در کشور یونان و همچنین انواع مناظر طبیعی و گردشگری دیگر در یوان باعث شده تا تنوع زندگی در یونان بسیار بالا باشد. در تابستان ورزش ها آبی و پیاده روی و کوه پیمایی و حضور در انواع فستیوال ها و جشنواره ها و در زمستان اسکی و انواع دیگر ورزش های زمستانی از شاخصه های زندگی شاد در یونان است.

یونانی ها مردمانی شاد و سر زنده هستند و به عنوان مردمی فرهیخته و آرام شناخته می شوند. شهرهای تاریخی آن، هراکلیون، لاریسا، ولوس، پاتراس، هانیا، کرسونیسوس، تسالونیکی و چند شهر دیگر از شهرهای مهم این کشور می باشند که جاذبه های گردشگری زیادی هم دارند.

زندگی در یونان با وجود دیدنی های بسیار در این کشور می تواند شما را شگفت زده کند. هر ساله میلیون ها مسافر و توریست تنها برای دیدن جاذبه های گردشگری یونان به این کشور سفر می کنند تا اثاری مانند آکروپولیس، کنوسوس، دلفی، موزه ملی باستان شناسی، معبد زئوس، معبد هفستوس، میدان سینتاگما، باغ ملی، استادیوم پاناتیانائیکو، دروازه ملل و بسیاری دیگر از داشته های یونان را مشاهده کنند.

معماری خاص و منحصر به فرد یونانی ها به همراه غذاهای خوشمزه و بسیار لذیذ و البته سنتی و سالم در یونان از دیگر دلایل انتخاب یونان برای زندگی می باشد. زندگی در یونا به نسبت بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی ارزان تر است و با دریافت اقامت یونان حتی می توان شرایط تحصیل رایگان در یونان و یا بهداشت و درمان رایگان در این کشور را نیز تجربه کرد.

خوب است بدانید که کشور یونان در سال 1981 به اتحادیه اروپا پیوست و هم اکنون از کشورهای عضو ناتو و همچنین توافقنامه شینگن است. منظور اینکه با دریافت اقامت یونان و یا ویزا شینگن از طریق یونان می توانید به تمامی کشورهای عضو این توافقنامه بدون محدودیت رفت و امد داشته باشید.

از دیگر مزایای مهم اخذ اقامت یونان، امنیت و بدون حاشیه بدون این کشور اروپایی است. هر چند در صد امنیت در کشورهای اروپایی و عضو اتحادیه اوروپا غالبا بالا است اما یونان حتی در بین این کشورها نیز از امنیت بالاتری برخوردار است و میزان جرم و جنایت در این کشور به شکل خارق العاده ای پایین است.

همچنین به غیر از آتن که پایتخت یونان است در سایر شهرهای یونان می توانید با هزینه کن اقدام به خرید خانه در یونان و یا سرمایه گذاری در املاک یونان بکنید. البته خرید خانه و ملک در آتن هم امکان پذیر است ولی قیمت های املاک در این شهر به نسبت شهرهای دیگر یونان بالاتر است. خرید خانه در یونان نیز از بهترین روش های سرمایه گذاری در یونان و اروپا است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

کلیه کارمندان و کارگرانی که در یونان کار می کنند از شرایط کاری یونان ابراز رضایت کامل می کنند. بیمه ها در یونان اعتبار زیادی دارند و هزینه های درمان و بهداشت عمومی عمدتا برای مردم و شهروند یونانی رایگان است.

 

چرا اقامت یونان؟

راهنمای 7 روش اقامت در یونان

یونان به دنبال توسعه و افزایش سطح رفاه اجتماعی در این کشور اقدامات زیادی را از حدود 40 سال پیش یعنی دهه 1980 آغاز کرد. یکی از اولین اقدامات این کشور ایجاد شرایط مورد نیاز برای ورود به اتحادیه اروپا بود که در سال 1981 موفق به این کار شد. ورود به اتحادیه اروپا باعث شد تا کشور یونان شرایط مناسب تر و مشخص تری را برای پذیرش مهاجر در راستای توسعه بیشتر فراهم کند.

قبل از ورود یونان به اتحادیه اروپا این کشور همواره با مشکلات زیادی مواجه بود. مهاجرین کشور یونان شرایط خوبی نداشتند و اغلب با تبعیض و دیدگاه های متفاوت با آنها برخورد می شد. حتی استفاده از امکانات ساده زندگی مانند گرفتن یک خط تلفن و یا یک اتومبیل نیز برای مهاجرین کار دشواری بود و به همین دلیل رغبت زیادی هم در بین مهاجرین برای ورود به یونان نبود و یا از روی بی میلی این کار انجام می شد.

مهاجرت به یونان از زمانی قوت گرفت که یونان با پذیرش استاندارد ها  و قوانین و مقررات حاکم در اتحادیه اروپا عملا ساختارهای خود را تغییر داد. این کار باعث شد تا استاندارد ها و رفاه اجتماعی به شکل چشم گیری در یونان افزایش پیدا کند و هر سال بر سطح توسعه اجتماعی و اقتصادی یونان افزوده شود.

هر چند با ورود به قرن بیست و یکم کشور یونان نیز دچار شرایط بحرانی زیادی در موضوعات اقتصادی شد و حتی سرمایه گذاران زیادی نیز به دلایل سخت گیری های قانونی در این کشور سرمایه گذاری نمی کردند اما در سال های اخیر شاهد تغییرات بنیادی در زیر ساخت های کشور یونان هستیم که باعث شده سرمایه گذاران و مهاجرین مختلف از این شرایط برای ورود و اقامت در یونان استفاده کنند.

از دلایلی که یونان به سنبت برخی از کشورهای اروپایی توسعه کمتری یافت این وجود همین شرایط سخت گیرانه در سرمایه گذاری و جذب مهاجر از راه های مختلف بود.

اما امروزه ایجاد شرایط سرمایه گذاری و اعطا ویزا طلایی به سرمایه گذاران در یونان، ایجاد فرصت های آموزشی و تحصیلی در یونان و اعطا اقامت به دانشجویان از طریق قوانین اقامت تحصیلی در یونان، ایجاد شرایط کاری برای راه اندازی کسب و کار در یونان و اقامت از این طریق، اجازه ثبت شرکت در یونان، اجازه راه اندازی و ثبت نمایندگی و شعبه در یونان، اجازه خرید سهام در بازارهای سهام یونان، شروع واگذاری مالکیت صد در صد املاک و مستغلات در یونان به افراد خارجی ، برداشتن تبعیض ها و تفاوت های بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی، نبود محدودیت در سرمایه گذاری در یونان، وجود نیروی کار ارزان قیمت و موضوعاتی مانند ایجاد فرصت های زیاد برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلفی در یونان مانند انواع فعالیت های تجاری ، هتل داری،  ایجاد کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و راهنمای تور، ایجاد فرصت برای حضور در بازارهای مهم و استراتژیک تر یونان مانند حوزه انرژی های تجدید پذیر و غیره و تماما به شرط اقامت و با مالکیت تمام بر دارایی و سرمایه و ایجاد شرایط معافیت های مالیاتی باعث شده تا سرمایه گذاری و اقامت در یونان به عنوان یکی از اهداف سرمایه گذاران و دوستداران اقامت در اروپا باشد.

اقامت در یونان و یا اقامت در اروپا در کنار تمامی مزایای فوق ، ارزش زیادی نیز دارد. کشورهای اتحادیه اروپا از یک سیستم مالی و بانکی مشخص استفاده می کنند و با واحد پول مشترک یورو کار می کنند. ضمن اینکه تمامی این کشورها به همراه بسیاری از کشورهای دیگر غیر اتحادیه اروپایی عضوی از سیتم تجارت جهانی هستند و در بسیاری از نهاد ها و حوزه های بین المللی دیگر با هم اتحادیه و انجمن های مختلفی تشکیل داده اند.

وجود تمامی این شرایط باعث شده است که اقامت در اروپا به عنوان یکی از بهترین فرصت های برای راه اندازی کسب و کار و تجارت باشد که سود دهی بسیار قابل توجه و بدون محدودیتی را برای شرکت ها و اشخاص مختلف فراهم نموده است. همچنین حمایت های تمام قد و همه جانبه از شرکت ها و موسسات داخل اتحادیه اروپا و ایجاد فرصت های مناسب برای همکاری و تجارت آزاد با تمامی دنیا باعث موفقیت در هر نوع کسب و کار و تجارتی در این قاره سبز شده است.

حال زندگی در یونان و اقامت در یونان به عنوان یک کشور اروپایی نه تنها شرایط زندگی با فرصت های کاری عالی را برای سرمایه گذاران و بسیاری از صاحبین کسب و کار و شرکت ها فراهم نموده است بلکه بسیاری از افراد دارای تحصیلات بالا، متخصصین و فرهیختگان و حتی بسیاری از افراد عادی که به دنبال کار در اروپا هستند نیز می توانند به راحتی با پیدا کردن یک فرصت کاری در یونان و کار در یونان در بالاترین سطح رفاه اجتماعی خاص کشور یونان و به صورت کلی اروپا زندگی کنند.

هر چند فرصت های کار، اشتغال، تحصیل و آموزش، کار آفرینی و سرمایه گذاری در یونان برای اقامت در یونان به خوبی فراهم است اما نباید نا دیده گرفت که هزینه های زندگی در یونان به نسبت برخی از کشورهای اروپایی بالاتر است. بنابراین عاقلانه ترین راه این است که ابتدا مسیر کاری خود و کسب درامد خود را در یونان مشخص کنید و یا از طریق مسیر هایی مانند تمکن مالی و یا سرمایه گذاری در حوزه های سود آور در سونان ، درآمد خود را ابتدا در یونان تضمین کنید تا شرایط زندگی راحتی را در یونان تجربه کنید.

هزینه های زندگی در یونان

 

گفتیم که هزینه های زندگی در یونان بخصوص برای افرادی که به دنبال مهاجرت به یونان و اقامت در یونان هستند بالا است و حدود 9.5 درصد تخمین زده شده است. البته هر چند به نسبت برخی از کشورها هزینه های زندگی در یونان بالاتر است اما به همین میزان نیز به نسبت برخی از کشورهای دیگر اروپایی ارزان تر است. بصورت کلی گفته می شود که هزینه های زندگی در یونان از کشورهایی مانند آلمان، انگلستان و یا فرانسه حدود 30 درصد کمتر است ولی به همین میزان نیز درامد افراد در یان کشور کمتر است.

بنابراین برای داشتن یک زندگی با رفاه اجتماعی خوب در یونان باید درامد مناسبی در این کشور داشته باشید. البته لازم به توضیح است که درآمد مناسب به شرط داشتن کار در یونان و یا سرمایه گذاری در یونان کار دشواری نیست و در واقع حوزه های زیادی در یونان برای نیروی کار و یا سرمایه گذاری خارجی نیاز دارند.

در یک نگاه کلی می توان هزینه های کشور یونان را تقسیم بندی کرد. بر این اساس هزینه خرید مواد اولیه زندگی مانند مواد غذایی مناسب و ارزان است. در برخی از شهرهای یونان مواد غذایی و مواد اولیه زندگی مانند سبزیجات به هیچ عنوان وارد نمی شود و همگی بومی هستند مانند شهر رودز، به همین دلیل است که هزینه های مواد غذایی در یونان ارزان تر است. اما برخی از مواد غذایی وارداتی با قیمت های اروپایی برابری می کند.

اما هزینه های سوخت و برخی از کالاها در یونان بالا است. هزینه حمل و نقل عمومی کم  اما هزینه حمل و نقل خصوصی زیاد است. خرید ملزوماتی مانند پوشاک و یا البسه و همچنین لوازم خانگی و غیره نیز در یونان تقریبا قیمت بالایی دارند هر چند با دیگر کشور های اروپایی برابری می کنند. هزینه بیمه و مالیات نیز در یونان تقریبا بالا است اما در عوض هیزنه درمان و بهداشت عمومی در یونان برای افرادی که اقامت یونان را داشته باشند رایگان است. با این وجود داشتن یک درامد همیشگی و حتی کارمندی در یونان می تواند سطح رفاه زندگی مناسبی را برای افراد تضمین کند.

الزام به دانش زبان یونانی برای اقامت در یونان

برای اقامت در یونان و زندگی در این کشور از راه هایی مانند تمکن مالی یونان و یا خرید ملک در یونان و حتی سرمایه گذاری در یونان از راه های مختلف دیگر الزامی برای دانستن زبان یونانی ندارید. اما آنچه که مسلم است این است که تقریبا تمامی مردم یونان یعنی بیش از 99 درصد آنها با زبان یونانی مکالمه می کنند و این زبان ، زبان رسمی مردم یونان است.

در صد کمی از مردم یونان به زبان های انگلیسی و فرانسوی مسلط هستند و یا مکالمه می کنند. از این رو برای افرادی که قصد اقامت در یونان را دارند دانستن زبان یونانی توصیه می شود. برای این کار می توانید آموزش زبان یونانی را در خود کشور یونان ببینید و از آموزشکده های خود یونان استفاده کنید.

شرایط آب و هوایی یونان

شرایط آب و هوایی یونان

یکی از پارامترهای تعیین کننده برای اقامت در اروپا و انتخاب یکی از این کشور ها مانند یونان برای زندگی آب و هوا است. بخصوص اینکه اگر از راه تمکن مالی اروپا برخی از افراد بازنشسته قصد اقامت در اروپا را داشته باشند و بخواهند از آب و هوای خوبی استفاده کنند.

یونان یکی از خوش آب و هوا ترین کشورهای اروپایی است که تحت تاثیر جریانات مدیترانه است.  تابستان های این کشور در اغلب مناطق خنک و زمستان ها نیز هوا به شدت سرد نمی شود و کاملا معتدل است. برخی از شهرهای یونان دارای زمستان های برفی هستند اما اغلب دیگر شهرها در زمستان ها اغلب شاهد بارندگی باران هستند. بصورت کلی آب و هوای یونان را می توان معتدل دانست که همه چهار فصل در آن به خوبی ملموس است.

فرصت شغلی برای اقامت در یونان

یکی از بزرگ ترین مزیت های زندگی و اقامت در یونان این است که شرکت های چند ملیتی و بین المللی زیادی در یونان سرمایه گذاری کرده اند و یا می کنند و همواره این کشور رو به توسعه بوده و هست. این امر باعث می شود که به نیروی متخصص و کار بلد در بسیاری از حوزه های تخصصی و البته مدرن همواره نیاز باشد.

البته لازم به ذکر است که عمده نیاز بازار کار یونان مربوط به نیروهای کاری است که در حوزه هایی تخصص داشته باشند. بخصوص باید در نظر داشت که کشور یونان یک کشور مدرن و با صنعت مدرن و پیشرفته است و همین امر باعث می شود که نیروهایی که به تخصص و دانش روز آگاهی دارند در اولویت استخدام در این کشور باشند.

البته به دلیل رشد تقاضا برای آموختن زبان انگلیسی در یونان مشاغل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی مانند تدریس زبان انگلیسی و یا صنعت توریسم خواهان زیادی دارد و در این حوزه ها می توان با کارآفرینی و یا استخدام دیگران شدن کار پیدا کرد. همچنین صنایعی مانند کشاورزی، صنایع تولیدی به عنوان کارگر و یا مشاغل نگهداری از سالمندان و کودکان نیز از مشاغل مورد نیاز بازار یونان می باشد.

ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که پیدا کردن کار بصورت کلی در اروپا کار ساده ای نیست چرا که باید پیشنهاد کار از طرف کارفرما برای شما ارسال شود. این کار نیاز به آن دارد که کارفرما ابتدا درخواست کار خود را در یونان به مدت سه ماه منتشر و یا آگهی کرده باشد، اگر در این مدت نیروی خود را پیدا نکرد باید این آگهی در سطح کشورهای اتحادیه اروپا منتشر شود و بعد از آن در صورتی که این نیرو در کشورهای اتحادیه اروپا نیز یافت نشد و یا فرصت شغلی یونان در اروپا نیز تامین نشود، این بار کار فرما می توان درخواست نیروی کار را از کشورهای دیگر بدهد.

در این زمان شما می توانید با کارفرما تعامل کنید و در صورت جلب نظر او، کارفرما باید برای شما یک دعوتنامه ارسال کند تا شما بتوانید به این کشور سفر کنید و در صورت موافقت و عقد قرارداد اقامت کاری یونان را دریافت کنید. این اقامت در درجه اول بصورت یک ساله و بعد از دو دوره تمدید دو ساله می توانید برای اقامت دائم یونان از این روش استفاده کنید.

دانستن زبان انگلیسی و یا بخصوص دانش زبان یونانی در موفقیت در کاریابی در یونان تاثیر زیادی دارد. در کنار این دو بهتر است تخصص و دانش حرفه ای خوبی هم داشته باشید تا شانس یافتن کار در یونان را افزایش دهید.

اما راه اندازی کسب و کار در یونان چه به صورت کسب و کار شخصی در یونان باشد چه به صورت ثبت شرکت در یونان و یا کارآفرینی در یونان یک روش عالی برای اقامت دائم در یونان است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

نکاتی که برای اقامت در یونان باید در نظر داشته باشید:

  • در زمان دریافت اقامت یونان ببهتر است فورا و بعد از تکمیل شدن فرایند اقامت یونان، فورا در یکی از بیمه های خصوصی کشور یونان ثبت نام کنید. استفاده از خدمات درمانی و مراقبت و بهداشتی نیازمند ارائه بیمه معتبر است و در یان صورت هزینه شما رایگان و یا بسیار محدود خواهد بود .اما اگر از بیمه درمان استفاده نکنید هزینه بهداشت و درمان در یونان بسیار زیاد خواهد بود.
  • یونان از کشورهایی است که دارای ایالت ها و یا مناطق خود مختار است. این ساختار به معنی این است که هر یک از ایالت ها و یا مناطق یونان دارای قوانین و مقررات منطقه ای خاص ممکن است باشند. این نکته در زمان اقامت در یونان از این نظر حائز اهمیت است که خدمات و شرایط زندگی برای مهاجرین و افرادی که اقامت یونان را می گیرند در همه مناطق یکسان نیست.
  • با وجود اینکه یونان از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته است اما به ندرت در فروشگاه ها و بسیاری از رستوران ها و کافه ها و غیره، از دستگاه های کارت خوان استفاده می شود و عمدتا در یونان رسم بر این است که با پول نقد کار کنند. بنابراین اگر به فکر اقامت در یونان هستید باید این نکته را در نظر داشته باشید که باید همیشه مقداری پول به یورو همراه داشته باشید. البته این به معنی این نیست که اصلا در یونان از کارت خوان استفاده نمی شود چرا که بسیاری از هتل ها، رستوران ها و یا مغازه ها نیز کارت خوان دارند اما پول نقد همیشه مرسوم تر است.
  • برخی از ساختارهای شهری کشور یونان هنوز کاملا به توسعه نرسیده است و در حال توسعه است. یکی از این موارد سیستم فاضلاب شهری در یونان است. بنابراین در نظر داشته باشید که برخی از مناطق یونان سیستم فاضلاب بصورت چاه فاضلاب است.

بیشتر بخوانید:

الزامات ضروری اخذ اقامت تحصیلی یونان در سال 2022

  • اولین قدمی که باید بردارید این است که برای موسسه معتبر در یونان درخواست دهید، از این رو به فرم درخواست ویزای نوع D نیاز دارید. این فرم باید پرینت، تکمیل و امضا شده باشد. حتما فرم های درخواست را با تمرکز کامل بررسی کنید تا در صورت وجود خطا در درخواست، متوجه شوید.
  • پاسپورت با حداقل سه ماه اعتبار و حداقل دو صفحه خالی.
  • دو عکس پاسپورتی
  • بیمه مسافرتی و درمانی با پوشش کامل: در طول مدت اقامت خود در یونان، باید مطمئن شوید که بیمه درمانی معتبری دارید.
  • نامه ای که در آن دلیل سفر به یونان را توضیح می دهید.
  • رزرو هتل، رزرو پرواز، با پرواز برگشت
  • شواهدی مبنی بر سرمایه کافی مالی برای دریافت ویزای تحصیلی در یونان که باید ثابت کنید که بودجه کافی برای انجام هر هزینه ای دارید.
  • در صورتیکه برای تحصیل خود بورسیه دریافت کرده اید، باید مدرک آن را ارائه دهید.
  • از آنجاییکه برای دریافت اقامت تحصیلی خود برای یونان درخواست داده اید ، به نامه پذیرش رسمی از مدرسه انتخابی خود در یونان نیاز دارید، که باید مؤسسه ای باشد که توسط وزارت آموزش یونان تأیید شده باشد. بنابراین در صورت پذیرش درخواست باید موارد زیر را ارائه دهید:
  • نامه پذیرش یا دعوت نامه ای از موسسه ای که در آن آموزش یا تحقیقات خود را انجام خواهید داد.
  • مدرکی دال بر ثبت نام در موسسه ای که در آن آموزش یا تحقیقات خود را انجام خواهید داد.
  • ریز نمرات تحصیلی

شناخت فرهنگ و آداب و رسوم یونان

به عنوان یک مهاجر و یا فردی که برای اقامت اروپا، اقامت در کشور یونان را انتخاب کرده است، شناخت روحیات، آداب و رسوم و فرهنگ های مختلف مردم یونان اهمیت زیادی دارد. بخصوص برای شناخت بهتر این فرهنگ بهتر است ضمن داشتن یک مطالعه کلی در خصوص فرهنگ مردم یونان، فرهنگ مردم منطقه سکونت خود را نیز مطالعه کنید.

بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، فرهنگ ها و اقوام و ملل مختلف کمتر در یونان یافت می شود و این به دلیل ساختار با ثبات کشور یونان در طول تاریخ بوده است. بر خلاف کشورهایی مانند اسپانیا و یا پرتغال که در دل این کشور انواع اقوام و فرهنگ ها زندگی می کنند در یونان کمتر شاهد این موضوع هستیم، هر چند باز هم وجود این فرهنگ ها را در قبایل و طوایف مختلف یونان نمی توان نادیده گرفت.

یونان کشور بسیار متمدن است که تاریخ پر فراز و نشیب این کشور باعث شده تا فرهنگ غنی و یکپارچه و مردمی فوق العاده مقید و مبادی آداب و رسوم داشته باشد. هر چند نگاهی به تاریخ یونان نشان می دهد که بسیاری از آداب و رسوم گذشته امروزه دیگر تکرار نمی شود و خبری از آنها نیست اما از بزرگترین تلاش های دولت یونان هم حفظ آثار و اندیشه ها و رسوم کشور و ارج نهادن به آنها می باشد.

فرهنگی که از ارسطو و سقراط و افلاطون تا هومر و بعد ها تا نسل امروز مرتبا به یادگار مانده است. قبایل و سنت های مختلف در یونان در همه مکان ها و ساختار های اجتماعی این کشور دیده می شود. این کشور دارای ابعاد مذهبی و اجتماعی مختلفی است که منشا در فرهنگ و افکار مردم یونان دارد.

برای زندگی و اقامت در یونان شناخت این لایه های عمیق فرهنگی کار ساده ای نیست. هر یک از اجتماعات و مردم هر یک از مناطق ممکن است باورها و عقاید متفاوتی داشته باشند. در ادامه سعی خواهد شد تا نگاهی اجمالی و کلی به فرهنگ ها و عقاید مردم یونان داشته باشیم اما در نظر داشته باشید که این نگاه باز هم کلی است و باید با ژرف نگری بیشتری واکاوی شود.

سنت های قدیمی در یونان

به همه چیز در یونان با نگاه افتخار و بصورت باور نگاه نکنید و به یاد داشته باشید که سنت و فرهنگ یونان کاملا زنده است و ریشه در باور های آنها دارد و نباید کم ارزش تلقی شده و یا به شکلی مورد تمسخر قرار بگیرد. پوشش مردم یونان و اغلب مناطق ترکیبی از پوشش های امروزی و پوشش های سنتی است که در همه جا دیده می شود.

بسیاری از مردم محلی و بزرگ ترهای یونان با لباس های محلی حتی در اجتماعات شهری دیده می شوند. در منطقه کرت مردانی را خواهید دید که کفش های ساق دار بلند می پوشند، شلوارهای مشکی و چسبیده دارند و لباس راحتی به تن می کنند. زنان در منطقه کارپاتوس در روزهای معمولی با لباس ساده و در روزهای سنتی و مذهبی و یا در مراسم ها و جشن ها از لباس های خاص و رنگی بسیار زیبایی استفاده می کنند. در برخی از مناطق مانند مستووا مردان با جلیقه های و کلا های خاص پشمی دیه می شوند که معمولا با شلوارهای بافتنی زیبایی ترکیب شده اند.

رقص در یونان و در فرهنگ یونانی بسیار ارزشمند است و هیچ چیز به اندازه رقص در جشن ها و مراسم خاص شادی آنها مهم نیست. به همین دلیل هر بهانه ای لازم است تا مردم یونان در هر شرایطی به رقص و پایکوبی بپردازند و این معمولا در همه جا رایج است. رقص ها در یونان ریشه در تاریخ و فرهنگ انها دارد و به زمان هایی تعلق دارد که نوازندگان و هنرمندان یونانی با استفاده از ابزارهای خاص دست ساز آهنگ سازی می کردند و مردم به همراه آنها با خواندن شعر و ترانه سرایی می رقصیدند.

مردم یونان به مراسم های مختلف مذهبی و خانوادگی اهمیت زیادی می دهند. موضوعاتی مانند تولد و نام گذاری، تشییع جنازه و مراسم سوگواری، عروسی و نامزدی و یا حتی حضور در مراسم های تولد و جشن دیگران برای موضوعات مختلف از اصول مهم در زندگی هر یونانی تلقی می شود.

مراسم عروسی در این کشور آداب خاص زیادی دارد. اگر در زمان اقامت در یونان به یکی از مراسم عروسی این مردم دعوت شدید حتما این فرصت را از دست ندهید. جشن پاترا یکی از مهم ترین وشناخته شده ترین جشن های کشور یونان است که در میان انواع جشن های این کشور محبوبیت زیادی دارد.  در جشن پارت ارقص و جادوگری یا تر دستی زیاد انجام می شود. این جشن از جشن های سنتی یونان است که تقریبا در تمامی مناطق یونان پاس داشته می شود. رقص، شعر خوانی، موسیقی و دور همی از مهم ترین اصول این جشن است.

دوشنبه پاک یا دوشنبه تمیز از دیگر مراسم سنتی و مورد اهمیت مردم یونان است. در این جشن مردم تا 40 روز ناشتا می باشند و غذا را ببیرون از خانه به همراه خانواده و بصورت پیک نیک میل می کنند. غذا از نوع غذاهای بی گوشت و یا کم گوشت است و انواع آذین بندی در خیابان ها دیده می شود.

همچنین در می ماه هر ساله جشن پرورش گل در یونان گرفته می شود. در این جشن از گیاهانی فصلی استفاده می شود و همه در این روز گیاه کاری می کنند و در نهایت این گیاهان در پایان تابستان سوزانده می شوند.

جشن صلیب از دیگر مراسم مذهبی در یونان است که در روز 14 سپتامبر هر سال گرفته می شود. این جشن هر ساله و در برخی از مناطق یونان مانند شهر زاکینث گرفته می شود . این جشن به پاسداشت برداشت گندم و آرد است که با آن نان پخته می شود و با ریحان سرو می شود.

کریسمس و عید پاک در یونان شور و حال زیادی ایجاد می کند و در هر منطقه مردم با پختن غذاهای سنتی مخصوص، ایجاد اجتماعات ، برگذاری مراسم رقص و ترانه خوانی و غیره این روزها را جشن می گیرند. در برخی از مناطق ساحلی مانند یونانوارد  رسم است که در روز عیر پاک کشیش، صلیبی را داخل آب های سرد دریا پرتاب می کند و مردهای جوان باید برای پیدا کردن این صلیب وارد این آب های سرد شوند.

انواع مسابقات محلی،  پیشگویی ها و فال گیری، شام آخر خانوادگی، رقص، شکستن گلدان و انواع مراسم دیگر در مناطق مختلف یونان برگزار می شود از مهم ترین روزهای مردم یونان در سال است.

نحوه استفاده از بیمه درمانی در زمان اقامت در یونان

گفتیم که هزینه های بهداشت و درمان در یونان زیاد است و اگر می خواهید از این هزینه ها رهایی پیدا کنید بهتر است که در یک بیمه خصوصی در کشور یونان ثبت نام کنید و از بیمه های خدمات درمانی این کشور در زمان اقامت یونان استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که اقامت در یونان حتی در صورتیکه از وضعیت مالی مناسبی نیز برخوردار باشید بدون داشتن بیمه درمانی مشکل ساز است پس بهتر است حتی در زمان اقامت کوتاه مدت در یونان حتما به فکر تهیه کردن بیمه درمانی باشید.

در یونان انواع بیمه های درمانی دولتی و خصوصی وجود دارند.  اینکه از کدام یک از این بیمه ها می توانید استفاده کنید کاملا بستگی به درآمد و میزان پرداخت شما خواهد داشت اما در هر صورت در زمان اقامت موقت در یونان و تا زمانی که اقامت دائم یونان را نگرفته باشید بهتر است از بیمه درمان خصوصی استفاده کنید.

در زمان مهاجرت و اقامت به یونان، سیستم مراقبت های بهداشت ملی یونان ، در صورت پرداخت مالیات و هزینه های شهروندی شما را تحت پوشش قرار خواهد داد. همچنین نوع فعالیت و یا کسب و کار در یونان کاملا در نوع بیمه تاثیر گذار خواهد بود. در واقع بیمه در یونان همانند بسیاری از دیگر کشورها طبقه بندی شده است. به این صورت شما بسته به نوع کسب و کار و فعالیتی که در یونان انجام خواهید داد ممکن است در گروه کارگران ساختمانی، مهندسین، وکلا، پزشکان و غیره نیاز به پرداخت بیمه داشته باشید.

معمولا بسیاری از بیمارستان ها و مراکز دولتی پزشکی در یونان شلوغ هستند زیرا مردم یونان با استفاده از بیمه های دولتی هزینه ماهیانه کمتری پرداخت می کنند. به همین دلیل در صورت استفاده از بیمه های دولتی در یونان باید برای ردیافت خدمات پزشکی و درمانی و یا بهداشتی در مراکز دولتی و بیمارستان های دولتی منتظر شلوغی و صرف زمان زیاد باشید. البته این بدان معنا نیست که بیمارستان های خصوصی و یا کلینیک های خصوصی با بیمه های دولتی کار نمی کنند، بلکه این مراکز تمامی هزینه های را عهده دار نمی شوند.

سیستم بهداشت و درمان و حتی زیر ساخت های بیمه در یونان در سال های اخیر توسعه خوبی داشته است اما هنوز هم نقاط ضعفی در آنها دیده می شود. بصورت کلی نباید سیستم بیمه و درمان را در یونان با کشورهای خیلی توسعه یافته مانند سوئد و یا آمریکا و انگلستان مقایسه کرد اما در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی سیستم بیمه و درمان در یونان مناسب است.

در یونان به غیر از بیمه درمانی دولتی ، شرکت های خصوصی زیادی هم هستند که کار خدمات بیمه درمانی را انجام می دهند. انتخاب یک شرکت خوب و با کیفیت تضمین کننده دریافت بهترین خدمات درمانی در یونان با هزینه رایگان و یا محدود می باشد. بیمه های خصوصی نه تنها در سطح خود کشور یونان به شکل گسترده تر و منصفانه تر هزینه های درمانی و بهداشتی را پوشش می دهند بلکه در دیگر کشورهای اروپایی نیز بعضا اعتبار دارند.

در زمان اقامت در یونان و برای تشکیل پرونده بیمه درمانی، معمولا شرکت های بیمه خصوصی و یا حتی دولتی لیستی را در اختیار شما قرار خواهند داد که در آن انواع خدمات مورد نیاز برای پوشش قید شده است. نوع بیمارستان ها، نوع درمان ها، نوع پزشکان  و بسیاری از این موارد در این لیست تعیین شده است. بهترین انتخاب برای شما این است که با در نظر گرفتن هزینه ای که می خواهید پرداخت کنید بهترین پزشکان و بیمارستان ها را انتخاب کنید.

اگر در اقامت در یونان را انتخاب می کنید بهتر است در انتخاب یک شرکت بیمه خصوصی خوش نام و معتبر از قبل اقدام کنید. در این کار می توانید از وکلا و خبره های حوزه اقامت در یونان کمک بگیرید.

با این حال برای افرادی که قصد مهاجرت به یونان و اخذ اقامت یونان را دارند در ادامه توضیحاتی برای انتخاب بهترین نوع شرکت ها برای خدمات درمانی و اطلاعات مرتبط دیگر خواهیم پرداخت.

بیمه خصوصی در یونان

معمولا مهاجرت به یونان و اقامت در یونان، با پرداخت هزینه های مالیاتی و هزینه های شهروندی باعث می شود تا بتوانید از خدمات بیمه دولتی استفاده کنید که معمولا در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی رایگان است.

اما همیشه هم استفاده از این خدمات بیمه درمانی ممکن نیست و گاهی خود افرادی که اقامت در یونان را انتخاب می کنند، علاقه ای به استفاده از بیمه دولتی یونان را ندارند. در این خصوص برای امنیت اقامت در یونان خود از بیمه های خصوصی استفاده می کنند که طیف وسیعی را شامل می شوند.

در زمان اقامت در یونان می توانید چه به صورت اقامت موقت در یونان و چه بصورت اقامت دائم در یونان برای دوره ای که در یونان حضور دارید به یکی از بیمه های خصوصی مراجعه کنید و با پرداخت آزادانه بیمه خود بصورت خصوصی ، از خدمات این بیمه ها استفاده کنید که بعضا از خدمات بیمه دولتی یونان هم بهتر است.

اگر از افرادی که قبلا اقامت یونان را گرفته اند سوال کنید به شما مشاوره خواهند داد اما بصورت کلی اغلب این افراد اعتقاد دارند که بیمه های خصوصی در یونان هر چند کمی گران قیمت تر است اما مزایا و خدمات بیشتری را پوشش می دهد. در واعق با وجود اینکه باید کمی بیشتر برای خدمات بیمه خصوصی یونان هزینه کنید اما در عوض این بیمه ها هزینه های بیشتری را در حوزه درمان و بهداشت و تا سقف بالاتر پوشش می دهند.

بر خلاف بیمه های دولتی در یونان که هزینه برخی از پزشکان مانند پزشکان خانوادگی را قبول نمی کنند و یا هزینه برخی از دارو ها را تقبل نمی کنند ، شرکت های بیمه خصوصی از این نقطه ضعف آنها استفاده کرده اند و برخی از این این بیمه ها کل هزینه های درمان افراد را بدون محدودیت پوشش می دهند.

نکته مثبت دیگر انتخاب شرکت بیمه خصوصی در زمان اقامت در یونان این است که این شرکت ها شرایط بهتر و لیست بلند تری از پزشکان و جراخان متخصص را پوشش می دهند که با خود این بیمه ها قرارداد دارند. در واقع بیمه های خصوصی یک قرارداد دو طرف با بیمار و پزشکان و بیمارستان ها دارند که با دریافت ماهیانه هزینه ای ثابت بیماران را به لیستی از پزشکان و بیمارستان ها و کلینیک ها ارجاع می دهند و آنها بدون هیچ هزینه ای خدمات درمانی دریافت می کنند. بنابراین توجه به این لیست و نوع پزشکان و خدمات در انتخاب بیمه خصوصی و یا حتی دولتی در یونان در زمان اقامت یونان اهمیت زیادی دارد.

یکی از مشکلات کلیدی بیمه های خصوصی در یونان که شامل بخصوص افراد مهاجر در یونان و یا افرادی است که اقامت یونان را می گیرند این است که بعد از سن خاصی حمایت خود را از این بیماران بر می دارند و در واقع تا سن خاصی خدمات درمانی به آنها ارئه می کنند. مثلا فرد در زمانی که به سن 70 سالگی رسید امتیاز استفاده از بیمه خصوصی را از دست می دهد.

البته این طرح شامل همه افراد است. چه آن دسته از افرادی که اقامت یونان را دریافت کرده اند و چه شهروندان اصلی یونان ممکن است در این تبصره گرفتار شوند. این ممکن است گاها با افزایش چشم گیر حق بیمه نیز همراه باشد. بابراین بهتر است در زمان انتخاب بیمه خصوصی این نوع شرکت ها را انتخاب نکنید.

در عوض برخی از شرکت های بیمه خصوصی در یونان به غیر از تامین هزینه های بیماران خود در داخل یونان در دیگر کشورهای اروپایی و حتی برخی دیگر از کشورها نیز هزینه های آنها را تقبل می کنند و اعتبار دارند.

این نوع بیمه ها که اعتبار زیادی در اتحادیه اروپا دارند به شدت در بین افرادی که مهاجرت به یونان و اقامت در یونان را انتخاب می کنند و حتی در بین خود مردم یونان محبوب هستند. از جمله محبوب ترین این بیمه های خصوصی می توان به شرکت های Alico AIGlife ، Ethniki Asfalistiki، Generali و La Vie Assurance اشاره نمود. این بیمه ها نه تنها در همه مراکز درمانی دولتی و خصوصی یونان اعتبار دارند بلکه تمامی هزینه های درمان بیماران خود را حتی رد خارج از یونان و در اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای دیگر متعهد می شوند و شاید یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی باشند که اقامت یونان را انتخاب می کنند.

خدمات مراکز بهداشتی و درمانی در یونان

  • خدمات درمانی و بهداشتی در یونان در دو حوزه دولتی و خصوصی ارائه می شود. اما اینکه برای اقامت در یونان باید از کدام یم از این خدمات استفاده شود را در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

     

    خدمات بهداشت و درمان دولتی در یونان

     

    مسئولیت ایجاد سیاست های درمانی در یونان  که بصورت کلی شامل تمامی بخش های کشور می شود و همه مردم و شهروندان یونان و افرادی که اقامت یونان دارند و حتی مسافران را پوشش می دهد زیر نظر سازمان Idrima Kinonikon Asfalisseon در یونان می باشد که به اختصار به سازمان IKA شهرت دارد.  کلیه خدمات درمان دولتی زیر نظر این سازمان  و بصورت رایگان انجام می شود. محل تامین هزینه های درمان این سازمان یارانه های دولتی و بیمه های دولتی می باشند.

    بنابراین کلیع افراد داخلی ، خارجی، مقیم و غیر مقیم یونان می توانند در زمان اقامت در یونان از این سیستم درمانی بهره مند شوند به شرط اینکه در سازمان تامین اجتماعی یونان ثبت نام کرده باشند و دارای شماره بیمه تامین اجتماعی باشند.

    بنابراین برای اینکه بتوانید در زمان اقامت در یونان چه از طریق تمکن مالی در یونان و یا اقامت سرمایه گذاری در یونان و حتی در شرایط اقامت تحصیلی و کاری در یونان از این سیستم استفاده کنید باید ابتدا در سیستم تامین اجتماعی یونان ثبت نام کنید.

    در واقع IKA را می توان یک سیستم جامع بهداشتی و درمانی در یونان نامید که کلیه هزینه های درمان و مراقبت شامل بیمارستان ها، پزشکان، چک آپ ها، آزمایشگاه ها، بستری،  دندان پزشکی، مراقبت از مادران،  حمل و نقل بیمار، جراحی و غیره را عهده دار می باشد.

    سیستم درمانی IKA  کاملا به یارانه های دولتی و همچنین درآمد تامین احجتماعی وابسته است. از این نظر کلیه شهروندان یونان و کسانی که اقامت یونان را به دست آورده اند از طرق مختلف باید هزینه های تامین اجتماعی خود را بصورت ماهیانه پرداخت نمایند تا مشمول استفاده از خدمات این سازمان باشند.  سازمان تامین اجتمعی یونان با دریافت حق بیمه مشمولان خود ، به آنها دفترچه ای ارائه می کند که با استفاده از آن خدمات درمانی و بهداشتی رایگان دریافت خواهید کرد.

    افراد خارجی و تمامی آن دسته از افرادی غیر بومی یونان که اقامت یونان را دارند ، چه اقامت موقت یونان داشته باشند و چه اقامت دائم یونان را به دست اورده باشند می توانند خودشان و یا کارفرمای ایشان با پرداخت هزینه های ماهیانه مشخص که هر ساله توسط دولت تعیین می شود از خدمات سازمان IKA بهره مند شوند. افراد بازنشسته و یا افرادی که توانایی پرداخت هزینه های تامین اجتماعی را ندارند نیز متناسب با شرایط خود و بعد از اینکه توسط کارشناسان این سیستم شرایط آنها بررسی شد مشمول استفاده از خدمات خاص این سازمان حتی بدون پرداخت حق بیمه خواهند بود.

    سازمان IKA یک سازمان تمام دولتی است که اغلب مناطق یونان ار پوشش می دهد. اما برخی از مناطق یونان که این سازمان نمی تواند پوشش دهد ، با پرداخت هزینه ها به بیماران این نقیصه جبران می شود. به این صورت که بیمار هزینه ها را خود تامین و بعدا با ارائه فاکتور هزینه های خود را از این سازمان دریافت می کند.

    افرادی که اقامت یونان را به دست بیاورند و به مدت حداقل دو سال حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کرده باشند نیز می توانند بعد از آن نیز تا حدود مشخصی از خدمات سازمان IKA بهره مند شوند. سازمان IKA یک سازمان دولتی و درمانی است که هزینه های خود را از بیمه تامین اجتمعی یونان تاین می کند و خود به عنوان سازمان بیمه شناخته نمی شود.

خدمات درمانی خصوصی در یونان

در مقابل خدمات درمانی سازمان IKA در یونان، بسیاری از شهروندان یونان و یا کسانی که اقامت یونان را دارند از خدمات درمانی خصوصی در این کشور استفاده می کنند. خدمات درمانی خصوصی اغلب به عنوان یک سیستام جایگزین برای خدمات دولتی در یونان شناخته می شوند. این نوع از سازمان ها که تعداد انها زیاد است، اغلب کاملا به بخش خصوصی مرتبط هستند و هزینه های خود را کاملا بصورت نقد از بیمار دریافت می کنند.

اما به منظور جبران هزینه های این بخش درمانی در یونان، بسیاری از شهروندان و افرادی که اقامت در یونان را انتخاب می کنند با ثبت نام در شرکت های بیمه خصوصی بسیاری از هزینه های درمان خود را به این مراکز درمانی خصوصی جبران می کنند. در واقع بسیاری از بیمه های خصوصی در یونان، با ایجاد تعامل و قرارداد با یان بخش های خصوصی کل و یا بسیاری از هزینه ای بیمارانی که از طرف این بیمه ها به این مراکز مراجعه می کنند را پوشش می دهند.

بصورت کلی بسیاری از خدماتی که در مراکز و کلینیک های درمانی خصوصی در یونان ارائه می شود توسط سازمان IKA تعهد نمی شود اما هستند برخی از این شرکت ها که حتی توسط سازمان IKA هم پشتیبانی می شوند.

مهاجران و خارجی هایی که اقامت در یونان را انتخاب می کنند خواه اقامت کاری در یونان با راه اندازی کسب و کار در یونان داشته باشند و یا اقامت تمکن مالی یونان و یا اقامت سرمایه گذاری در یونان اغلب به سمت این نوع موسسات حرکت می کنند زیرا شرایط برتر درمانی با مسئولیت بیشتری را برای بیماران متعهد می شود. اما افرادی که اقامت یونان را از طریق تحصیل و یا اقامت کاری یونان را از طریق کار در یونان انتخاب می کنند اغلب ترجیح می دهند که دلیل هزینه های کمتر از خدمات درمانی IKA ها استفاده کنند.

یکی از مهم ترین تفاوت های بخش درمان دولتی با درمان خصوصی در یونان که اغلب باعث شده تا مهاجران و افراد دارای اقامت یونان به این موسسات گرایش پیدا کنند، این است که عمده کارمنان، پرستاران، پزشکان و کادر اجرایی مراکز درمان خصوصی بر خلاف IKA ها به زبان انگلیسی مسلط هستند و مشکل زبانی کمتر با مهاجران دارند.

همچنین از دیگر مزایای مراکز خدمات درمانی خصوصی در یونان این است که بسیاری از بیمه های خصوصی معتبر در اتحادیه اروپا را نیز پشتیبانی می کنند. همچنین  بسیاری از این مراکز درمانی بصورت بین المللی در یونان فعالیت می کنند و وابسته به کشورهای دیگر هستند که آموزش ها و تخصص های پیشرفته تر و حرفه ای تری دیده اند.

دارو و داروخانه در یونان

  • کلیه مسافران و مهاجران و افرادی که قصد اقامت در یونان را دارند باید این نکته را در نظر داشته باشند که نمی توانند دارویی را وارد کشور یونان کنند و تمامی انواع داروها به خوبی در این کشور وجود دارد. اما اگر قصد سفر به یونان را داشته باشید که نیاز باشد دارویی به همراه داشته باشید می توانید این دارو را در ظروف مشخص و روشن و بصورت درب بسته  به همراه داشته باشید به شکلی که این داروها به خوبی برای دیگران قابل تشخیص باشد.

    دارو در کشور یونان محدودیتی ندارد و به خوبی در دسترس همگان می باشد. اغلب داروها هم توسط بیمه های دولتی و هم بیمه های خصوصی در یونان پشتیبانی می شوند و اگر از هر یک از این بیمه ها در یونان استفاده کنید به احتمال زیاد هزینه دارو شما رایگان خواهد بود و یا نهایتا باید هزینه کمی پرداخت کنید. اما اگر از بیمه های درمان در یونان استفاده نکنید یکی از بزرگترین مشکلات شما در زمان اقامت در یونان تامین هزینه های دارو خواهد بود چرا که قیمت زیادی دارد.

    داروخانه ها در یونان با یک لوگو به شکل سبد سبز رنگ در زمینه سفید مشخص می شوند. دسترسی به داروخانه ها به راحتی امکان پذیر است زیرا در همه مناطق و شهرهای بزرگ و کوچک یونان به وفور داروحانه وجود دارد.

    داروخانه ها اغلب از پرسنلی تشکیل شده اند که به خوبی به ببان انگلیسی صحبت می کنند و د راغلب داروخانه ها پرسنلی وجود دارند که به غیر از با نانگلیسی به زبان های دیگر بین المللی نیز تسلط دارند. این برای افرادی که اقامت یونان را دارند و یا به سونان سفر می کنند بسیار حائز اهمیت است.

    یکی از نکات مهم در زمان زندگی در یونان و اقامت یونان توجه به این نکته است که کلیه داروهای کدئین دار در یونان ممنوع است. استفاده از این نوع داروها در یونان نیاز به تجویز یک دکتر متخصص دارد  و تنها زمانی می توانید از آن استفاده کنید که نسخه پزشک به همراه داشته باشید.

    افرادی که از بیمه های دولتی IKA در یونان استفاده می کنند ممکن برای پرداخت برخی از هزینه های دارو نیاز باشد تا حدود 25 درصد از هزینه ها را خودشان پرداخت کنند. در ضمن در نظر داشته باشید که برخی از دارو ها تنها توسط بیمارستان ها باید تامین شود و این دارو ها در اختیار داروخانه ها نمی باشد.

    برای اقامت در یونان بهتر است با دانش روز به خوبی آشنا باشید زیرا یکی از سیستم های رو به توسعه کشور یونان که به زودی جایگزین سیستم های نسخه قدیمی خواهد شد سیستم تمام الکترونیکی مراقبت های بهداشتی در این کشور است که کلیه نیاز های درمانی و بهداشتی مردم یونان طبق این سیستم و با ارائه نسخه های الکترونیکی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مراجعه به پزشک در زمان اقامت در یونان

در زمان اقامت در یونان به غیر از داشتن بیمه مورد تایید باید به فکر انتخاب یک پزشک به عنوان پزشک خانواده نیز باشید. در نظر داشته باشید که سیستم درمانی یونان به این شکل نیست که شما برای خود بتوانید هر بار به یک پزشک مراجعه کنید. در واقع افرادی که اقامت یونان و یا اقامت در اروپا را انتخاب می کنند، بر اساس شرایط و استاندارد های پزشکی و درمانی در این کشور ها باید بر اساس الگوی درمانی در این کشورها یک پزشک را از لیست پزشکان  معتبر دولتی در این کشور برای خود انتخاب کنند.

بر این اساس بعد از اینکه شرایط اقامت در یونان شد قطعی شد و بصورت اقامت موقت در یونان و یا بصورت اقامت دائم در یونان ساکن شدید بهتر است در اولین فرصت از لیست پزشکات ، خدمات بیمه دولتی یونان و یا خدمات بیمه خصوصی یونان یک پزشک را به عنوان پزشک معتمد خود انتخاب کنید.

این نوع پزشکان معمولا در مرکزی مشخص به مشتریان و یا بیماران خود سرویس دهی می کنند ولی در صورت نیاز این پزشکان با در اختیار داشتن محل سکونت شما به خانه و محل اقامت شما در یونان نیز مراجعه خواهند کرد تا سرویس های مورد نیاز درمانی را به شما ارائه کنند.

بصورت کلی پزشکان خانواده و یا پزشکان طرف قرارداد با بیمه های درمانی دولتی یا سازمان IKA یونان و یا طرف قرارداد با بیمه های خصوصی یونان، باید صلاحیت های لازم را داشته باشند و به همین دلیل معمولا از درجه علمی و تخصصی بالایی برخوردار هستند. مهمترین نکته در خصوص این پزشکان این است که تماما باید مدرک دانشگاهی خود را از معتبرترین دانشگاه های اروپایی دریافت کرده باشند و در خصوص خدماتی که ارائه می کنند مسئول هستند. به این مفهوم که هر گونه مشکل و یا عدم رسیدگی مناسب به بیماران را باید پاسخگو باشند و از این جهت در زمان اقامت در یونان از بابت پزشک با بهترین سیستم پزشکی پشتیبانی خواهید شد.

پزشکان متخصص در یونان

پزشکان متخصص در یونان​

اغلب در زمان اقامت در یونان برای مراجعه به پزشکان متخصص باید پزشک خانواده و یا پزشک عمومی فرد او را به این پزشکان معرفی کند اما با این حال هیچ الزامی وجود ندارد که برای مراجعه به متخصص معرفی نامه ای وجود داشته باشد.

معمولا پزشک متخصص در یونان مراجعه کننده زیادی دارد از این رو  لیست انتظار شما طولانی مدت می شود و باید برای مراجعه به پزشک متخصص انتظار زیادی بکشید. در خصوص پزشکان متخصص ، سیستم بیمه درمان خصوصی در یونان بهتر پوشش دهی می کند. سیستم درمان عمومی یونان یا IKA معمولا تنها تا حدود 15 درصد از هزینه های مربوط به پزشک متخصص را متعهد می شود بخصوص اگر برای مراجعه به این پزشکان به مطب خود پزشک مراجعه شود. اما اگر در بیمارستان و یا کلینیک های عمومیتوسط متخصص ویزیت شوید هزینه های درمان و ویزیت شما معمولا حتی با سیستم دولتی رایگان خواهد بود.

بیمارستان ها در یونان

یکی از بزرگترین مزایای اقامت در یونان سیستم و استاندارد های بهداشتی و درمانی با کیفیت فوق العاده بالا در یونان می باشد به طوری که خدمات درمانی و بهداشتی در بیمارستان های یونان در بالاترین استاندارد های جهانی تعریف شده است.

تمامی بیمارستان های شهرهای بزرگ بصورت کلی از خدمات اورژانس گرفته تا خدمات بستری و سرویس دهی به بیماران و جراحی و خدمات درمانی و بهبود بیمار، در بالاترین استانداردها ارائه می شود و حتی بسیاری از توریست های درمانی یونان را برای درمان انتخاب می کنند. در شهرهای کوچک تر و یا روستاها نیز به خوبی دسترسی به بیمارستان ها برای بیماران فراهم شده است. بنابراین تفاوتی ندارد کدام منطقه از یونان را برای اقامت در یونان انتخاب می کنید زیرا دسترسی به بیمارستان و خدمات درمانی و بهداشتی رد همه مناطق به خوبی فراهم شده و همواره در حال توسعه می باشد.

حتی در مناطقی که خودشان به بیمارستان مجهز نیستند زیرساخت های جاده ای و حمل و نقل با کیفیت بالا برای دسترسی مناسب به نزدیک ترین بیمارستان ها به این منطقه به خوبی فراهم شده است.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در یونان و یا حتی مراکز و سرمایه گذاران داخلی یونان در حوزه بهداشت و درمان در یونان فعالیت می کنند و در حال بالاتر بردن کیفیت بیمارستان ها و خدمات درمانی این مراکز در یونان می باشند. همچنین در صورت اخذ اقامت یونان و یا زندگی در یونان به عنوان خارجی می توانید از خدمات واحد های پزشکی سیار و یا خدمات درمان بین راهی بیمارستان های این کشور نیز به خوبی برخوردار شوید.

در یونان بیمارستان ها به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. خدمات بیمارستان های خصوصی و دولتی هر دو زیر نظر اداره بهداشت و درمان یونان است و به همین دلیل باید حداقل استانداردهای مورد نیاز را داشته باشند. اما به دلیل رقابت بالا در بیمارستان های خصوصی در یونان، خدماتی که در این بیمارستان ها ارائه می شود معمولا با کیفیت بسیار بالاتر می باشد هر چند هزینه های بیشتری باید پرداخت شود که گاها تحت تعهد بیمه های دولتی نیست و تنها برخی از بیمه های خصوصی یونان آنها را تامین می کنند.

هزینه های درمان در یونان

یکی از اصلی ترین معیارهای انتخاب کشورهای اروپایی برای اقامت در اروپا مانند اقامت در یونان برخورداری از مزایاو استانداردهای بالای درمانی در این کشورها است. اما بسیار در خصوص هزینه های درمان در کشورهای اروپایی مانند یونان کنجکاو هستند.

در نظر داشته باشید که افرادی که اقامت یونان را دریافت کرده باشند و در این کشور تحت پوشش خدمات درمانی دولتی و یا خصوصی باشند، بسیاری از هزینه های درمانی خود را به بیمه ها واگذار خواهند کرد و تنها بخش اندکی از برخی از درمان ها را باید خودشان پرداخت کنند.

برای این منظور اگر در زمان اقامت یونان خود سیستم بیمه دولتی یونان را انتخاب کرده باشید ، خدمات درمانی عمومی و خدماتی که در بیمارستان های دولتی دریافت خواهید کرد بصورت رایگان به شما ارائه خواهد شد.  درصد هزینه مراجعه به پزشک متخصص نیز تا 75 درصد از هزینه های شما را پوشش می دهد و برای بازنشستگان نیز تا 90 درصد هزینه های را پوشش می دهد. البته مشروط به اینکه در مطب پزشک و یا در کلینیک های خصوصی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اما اگر در زمان اقامت در یونان از سیستم بیمه های خصوصی استفاده می کنید اینکه چه میزان هزینه های درمانی و بیمارستان های شما پوشش داده شود، بستگی به قرارداد شما با بیمه خصوصی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که اغلب بیمه های خصوصی اگر بصورت کامل پرداخت شوند، کلیه هزینه های درمان و بیمارستان های شما را پوشش خواهد داد.

اما اگر از سیستم بیمه دولتی و یا خصوصی در یونان استفاده نکنید ( که الزامی هم نیست) باید هزینه زیادی بریا درمان و بهداشت در یونان پرداخت کنید. خدمات درمان و بهداشت در یونان و بخصوص هزینه دارو بصورت آزا دواقعا زیاد است هر چند به نسبت برخی از کشورهای اروپایی ارزان تر است.

ضمن اینکه در نظر داشته باشید که هزینه هایی مانند هزینه عینک، پروتز دندان و برخی از عمل های زیبایی تحت پوشش بیمه دولتی یونان نیست و اغلب بیمه های خصوصی نیز تنها بخشی از این هزینه ها را پوشش می دهند.

تحصیل در یونان

سیستم آموزشی یونان

سیستم آموزشی در یونان

 دانش آموزان و دانشجویان مختلف با اهداف تحصیلی در مدارس، کالج ها و دانشگاه های معتبر پرتغال، اقامت در پرتغال را انتخاب می کنند. مدارس و دانشگاه های پرتغال در سطوح جهانی دارای اعتبار بسیار زیادی هستند و این به دلیل استفاده از یک سیستم آموزشی صحیح و منظم در این کشور می باشد.

الگوی مدارس و آموزش در مدارس و دانشگاه های پرتغال از زمان تغییر زیر ساخت های آموزشی در این کشور با بهره مندی از سیستم های آموزشی پیشرفته از کشورهای توسعه یافته اروپای غربی شکل گرفته است. بر این اساس متناسب با دوره آموزشی در مدارس آلمان، در یونان نیز 4 سال تحصیلات اجباری برای دوره ابتدایی تعریف شده است که نام دموتیکو شناخته می شود. سیستم آموزش و پرورش یونان عمدتا برگرفته از ساختارهای آموزشی دو کشور آلمان و فرانسه است.

به همین دلیل کلیه دانش اموزان بعد از  یک دوره اموزشی 4 ساله ابتدایی اجباری باید یک دوره سه ساله دیگر بصورت اجباری در مدارس راهنمایی این کشور دانش آموزان طی کنند و در دبیرستان نیز هر دانش آموز موظف به تحصیل 4 ساله باز هم بصورت اجباری است. دبیرستان ها در یونان به نام ژایمناسیوم تعریف می شوند.

تغییرات ساختاری اساسی در سیستم آموزشی در یونان از ابتدای سال 2001 آغاز شد. اینسیستم با رویکرد تخصصی تر و با هدف ایجاد دانش و مهارت بهتر در دانش آموزان تغییرات زیادی را تجربه کرد و همین امر باعث شد تا ساختار آموزشی یونان به یکی از بهترین و توسعه یافته ترین ساختار های آموزشی اروپا تبدیل شود.

بصورت کلی ساختار آموزشی یونان دانش آموزان را برای سه سطح در تحصیلات اجباری آماده می کند و بعد از آن باید دانش آموزان متناسب با استعداد و مشاوره های تخصصی در یکی از رشته های فنی و یا نظری مورد نظر خودشان به ادامه تحصیل در صورت صلاحدید و اختیاری در دوره های دانشگاهی ادامه دهند.

دوره های اجباری شامل ابتدایی، راهنمایی و  دبیرستان می شود. هر کودک در یونان باید از سن 5.5 تا 6 سالگی دوره آموزش اجباری را آغاز کند و تا 15 سالگی این دوره ادامه خواهد داشت. از آنجا که دغدغه بسیاری از افراد برای اقامت در یونان شرایط تحصیلی فرزندان شان می باشد در ادامه کمیتوضیح در خصوص تحصیل در دوره های ابتدای، راهنمایی و دبیرستان در یونان ارائه می کنیم.

تحصیل در دوره ابتدایی در یونان

  • در دوره ابتدایی تحصیل در یونان به زبان یونانی است. البته برخی از ندارس ابتدایی بین المللی و یا مدارس ابتدایی خصوصی نیز در شهرهای بزرگ یونان مانند آتن وجود دارند که دوره های تحصیلی در این مدارس به زبان انگلیسی ارائه می شود.

    دوره ابتدایی همانطور که گفته شد اجباری است و 6 سال طول می کشد و در واقع داشتن گواهی این دوره برای ثبت نام در دوره راهنمایی الزامی است. در مقطع ابتدایی دروسی مانند ریاضی پایه،  زبان انگلیسی پایه، تالریخ یوناان، جغرافیای یونان، جامعه شناسی،  تعلیمات دینی و ورزش ارائه می شود.

    در هر هفته دانش اموز باید 25 تا 28 ساعت آموزش ببیند و هر سال دانش آموزان با قبولی در امتحانات مجوز ورود به سال بعد را به دست می آورند.

    در دوره ابتدایی تحصیل در یونان به زبان یونانی است. البته برخی از ندارس ابتدایی بین المللی و یا مدارس ابتدایی خصوصی نیز در شهرهای بزرگ یونان مانند آتن وجود دارند که دوره های تحصیلی در این مدارس به زبان انگلیسی ارائه می شود.

    دوره ابتدایی همانطور که گفته شد اجباری است و 6 سال طول می کشد و در واقع داشتن گواهی این دوره برای ثبت نام در دوره راهنمایی الزامی است. در مقطع ابتدایی دروسی مانند ریاضی پایه،  زبان انگلیسی پایه، تالریخ یوناان، جغرافیای یونان، جامعه شناسی،  تعلیمات دینی و ورزش ارائه می شود.

    در هر هفته دانش اموز باید 25 تا 28 ساعت آموزش ببیند و هر سال دانش آموزان با قبولی در امتحانات مجوز ورود به سال بعد را به دست می آورند.

تحصیل در دوره راهنمایی در یونان

 

اگر در زمان اقامت در یونان و یا برای اخذ اقامت یونان فرزند شما شرایط حضور در دوره راهنمایی را داشته باشد، مطابق با قوانین و سیستم آموزشی یونان فرزند افراد مقیم یونان و یا شهروندان یونان بصورت رایگان می توانند در مدارس دولتی یونان تحصیل کنند. اما مدارس خصوصی و بین المللی یونان با پرداخت هزینه دانش آموزان را پذیرش می کنند.

دوره راهنمایی سه ساله و بصورت اجباری است و دانش آموزان بین 12 تا 15 سال در این دوره تحصیل می کنند. مدارس راهنمایی نیز 5 روز در هفته فعال هستن و بین 33 تا 35 ساعت در هفته دوره اموزشی ربای دانش اموزان دارند. به غیر از سطح پیشرفته تر دروس ابتدایی ، دورسی مانند جغرافیای جهان، یک زبان بین المللی ، علوم، زیست ، ادبیات و فیزیک و شیمی نیز به دروس دانش آموزان متناسب با سطح دانش آموزان اضافه می شود.

تحصیل در دوره دبیرستان در یونان

ساختار دبیرستان های یونان متفاوت است. در این کشور دبیرستان ها عمدتا با زبان یونان دموکراتیک تدریس می کنند که اغلب دبیرستان های دولتی هستند. اما به غیر از دبیرستان های دولتی، در یونان دبیرستان های خصوصی و دبیرستان های بین المللی نیز وجود دارند. بسیاری از دانش اموزان بین المللی برای ادامه تحصیل در یونان به یکی از مدارس خصوصی و یا بین المللی مراجعه می کنند.

دبیرستان در یونان 3 ساله است و دانش اموزان بین سنین 15 تا 18 سال در این دوره تحصیل می کنند. در دوره دبیرستان در یونان دانش اموزان برای تحصیلات تکمیلی در دوره های دانشگاهی و یا برای حضور در بازار کار پرورش داده می شوند. بنابراین دانش آموز باید در ابتدای سال رشته خود را مشخص کند.

اگر دانش اموزان رشته های فنی را انتخاب کنند، در دبیرستان های فنی این کشور می توانند ثبت نام کنند و عمده دوره های تحصیلی آنها به صورت کارگروهی برگزار می شود. اما برای سایر رشته های نظری دانش آموز بصورت تکمیلی تر رشته انتخابی خود را مطالعه می کند تا برای ورود به دانشگاه اماده شود. کلیه فارغ التحصیلان دبیرستان های یونان صرف نظر از نوع رشته آنها می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه های یونان شوند.

زیر ساخت های حمل و نقل در یونان

یکی از مهم ترین زیر ساخت های تعیین کننده سطح رفاه و کیفیت زندگی در یک کشور، بخصوص برای افرادی که به دنبال اقامت در کشور دیگری هستند، زیر ساخت های حمل و نقل آن کشور است. در واقع سیستم حمل و نقل در یک کشور اهمیت زیادی در رفاه اجتماعی و برخورداری از امکانات مختلف دارد.

یونان یکی از کشورهای توسعه یافته و مدرن در حوزه زیر ساخت های حمل و نقل و ترابری می باشد. به همین دلیل بسیاری از افرادی که به دنبال اقامت در یونان هستند می توانند به راحتی به سطح رفاه اجتماعی بالا در این کشور اطمینان یابند.

وجود این زیر ساخت ها باعث شده است که به راحتی دسترسی به تمامی مناطق کشور یونان و امکانات مورد نیاز از هر منطقه ای امکان پذیر باشد. استفاده از بهترین فرودگاه ها، سیستم های ریلی و قطارهای شهری و بین المللی ، بهترین جاده ها و بهترین کشتی ها و قابق های گردشگری و مسافربری در یونان باعث شده است تا یک شبکه حمل و نقل پیچیده ولی بسیار روان و پیشرفته را در یونان شاهد باشیم.

بسیاری از شهرهای یونان به فرودگاه های بین المللی مجهز هستند و شهرهای ساحلی این کشور بندرگاه های مسافربری پیشرفته ای دراند. اغلب مناطق کشور یونان با استفاده از قطارهای شهری پوشش داده شده است و هر کجا که امکان ایجاد مسیر ریلی نبوده است اتوبوس ها به راحتی تمامی این مناطق را با کیفیت بالا پوشش داده اند.

کشتی های زیادی کار حمل و نقل کالا و مسافر را در دریای آدریاتیک و دریای اژه بر عهده دارند و تمامی کشورهای اروپایی و اغلب مناطق و کشورهای جهان پرواز مستقیم به یونان دارند. همین امر باعث شده تا اقامت در یونان به یک امر ساده مبدل شود. بخصوص اینکه یونان با ایران فاصله زیادی ندارد و به راحتی افراد علاقمند به اقامت در یونان از ایران نیز می توانند به ایران در هر زمان دسترسی داشته باشند.

زندگی روزمره در یونان

اقامت در یونان یک تجربه منحصر به فرد خواهد بود. این نه تنها از زبان نویسنده بلکه تجربه ای است که افراد دیگری که اقامت یونان را به دست آورده اند در مطالب و تجربیات خود به کرات بیان کرده اند.

در واقع اقامت در کشور یونان به عنوان یکی از زیباترین و شاداب ترین کشورهای اروپایی با آب و هوای مطبوع و دوست داشتنی و مردمانی مهربان و مهمان نواز سراسر امید واری است.

به یاد داشته باشید که اگر اقامت یونان را به دست اوردید با مردمی زندگی خواهید کرد که رسوم و اعتقادات خاص خودشان را دارند. زندگی در یونان با ایران و یا سایر کشور های متفاوت است. مردم یونان سنتی به نام ولتا دارند. طبق این سنت هر روز و در نزدیک غروب آفتاب اغلب مردم به منظور چیاده روی در خیابان ها و گشت و گذار در کنار سواحل و جاده های مخصوص پیاده روی از خانه های خود بیرون می آیند و با خانواده و یا دوستان خود قدم می زنند و در خصوص موضوعات متفاوت گفتگو می کنند.

کافی نت و کافی شاپ ها از بهترین مکان ها برای مردم یونان هستند که اغلب برای سرو یک قهوه یا چایی جایی دنج و دوست داشتنی هستند. به همین دلیل در اغلب مناطق شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستا ها و دهکده های یونان انواع کافی شاپ ها را خواهید دید. حتی برخی از این کافی شاپ ها به پاتوق طرفداران برخی از تیم های ورزشی ، پاتوق دوستداران حزب یا نهاد و یا هر نوع پاتوق دیگری شده است و اغلب شلوغ هستند.

با توجه به اینکه یونان سال ها تحت سیطره ترک ها بوده، فرهنگ مردم ترک نیز در این کشور به خوبی دیده می شود. بخصوص در طرز پخت غذاها و شیرینی های سنتی یونان . غذا در یونان سنتی و اغلب دریایی و سالم است. در اغلب غذاها سبزیجات عضوی اصلی هستند و از مواد غذایی مانند زیتون، میوه ها، روغن زیتون و یا انواع پنیر های محلی نیز زیاد در غذاها استفاده می کنند و گوشت هم محبوبیت زیادی در یونان دارد.

یونانی ها مردمی صلح دوست و ارام هستند. کمترین میزان جرم و جنایت در یونان اثبات کننده این ادعا است. در زمان اقامت در یونان به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد که روابط خانوادگی در یونان از روابط دوستی هم مستحکم تر است. در یونان خانواده به عنوان بزرگترین پشتبان هر فرد تلقی می شود و اصالت خانوادگی اهمیت زیادی در معارفه افراد دارد.

البته در سال های بعد از جنگ جهانی دوم کمی مرکزیت خانواده تحت تاثیر قرار گرفته است. به همین دلیل یکی از راه های اخذ اقامت یونان، اقامت یونان از طرق ازدواج با تبعه این کشور می باشد. چرا که قبلا تعصبات قومی و خاص مردم یونان مانع از این می شد که افراد خانواده با فردی غیر از مردم قومی و یا یونانی ازدواج کند اما بعد از جنگ جهانی دوم و با رشد جمعیت جوان با نگرش متفاوت در این کشور شاهد ازدواج های مختلف در بین مردم یونان و حتی مذاهب و فرهنگ های مختلف در یونان هستیم.

این باعث شده که نه تنها ازدواج ساده تر شود، بلکه طلاق نیز به عنوان موضوعی طبیعی و حق هر انسانی در یونان رسمیت بیشتری پیدا کند. پدر و مادر در خانواده ها اهمتی قبل را ندارند هر چند هنوز هم اصلی ترین فاکتور در روابط خانوادگی هستند و احترام زیادی برای آنها قائل می شوند.

راه اندازی کسب و کار و اخذ اقامت کاری در یونان نیز در سال های اخیر به یک موضوع ساده مبدل شده است. حتی استخدام شدن در شرکت های مختلف یونان که از شرکت های ملی و یا خصوصی یونان هستند و یا حتی شرکت های چند ملیتی و بین المللی یونان هستند نیز ساده شده است. بخصوص اینکه اغلب مردم یونان ترجیه می دهند که کسب و کار شخصی خود را داشته باشند و حتی برای ثبت شرکت در یونان می بینیم که اغلب شرکت ها بصورت ساختارهای خانوادگی اداره می شوند. همین باعث شده تا فرصت استخدام در شرکت های بزرگ تر برای مهاجرین و افرادی که اقامت یونان را گرفته اند ساده تر باشد.

به همین دلیل ایجاد ساختار های توسعه یافته در یونان نیازمند سرمایه گذاری خارجی بیشتری شده است زیرا یونانی ها اغلب کسب و کارهای خودشان را اداره می کنند و کمتر به سمت کسب و کارهای بزرگ تر و کلیدی تر حرکت می کنند.  در واقع چرخه های اقتصادی یونان نیازمند تحول در سرمایه گذاری در بخش های بزرگ تر و با سرمایه بیشتر است و همین امر باعث شده تا فرصت سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی در یونان و راه اندازی کسب و کار در یونان به خوبی فراهم باشد و به همین دلیل دولت یونان برای افرادی که در این پروژه های سرمایه گذاری خوبی داشته باشند اقامت یونان را بصورت طلایی در نظر گرفته است.

کریسمس وعید پاک مهم ترین ایام و مراسم در یونان هستند. به یاد داشته باشید که در صورت اقامت در یونان بصورت کلی به مراسم ها و اعتقادات یونانی ها احترام زیادی بگذارید. مردم یونان ترجیه می دهند که برای برگزاری مراسم خود به روستا ها  و زادگاه های خود بازگردند.

علم، هنر و فلسفه از مهم ترین میراث فرهنگی در بین مردم یونان است. یونانی ها به عنوان یک کشور تاثیر گذار در ادبیات جهانی شناخته می شوند. سینما، تئاتر، موسیقی و یا نمایشگاه های مختلف در یونان از جذابیت های زیادی برخوردار هستند و مردم علاقه زیادی به انها نشان می دهند و این به نوعی جزئی از فرهنگ و اصالت یونانی است.

اقامت در یونان کار ساده ای است و قطعا لذت زیادی می تواند برای هر کسی به همراه داشته باشد و تنها لازمه آن شناخت فرهنگ و آداب و رسوم مردمی است که قرار است با آنها زندگی کنید. در این بین برای شناخت مردم یونان تنها کافی است به اعتقادات و رفتار آنها احترام بگذارید.

رفاه اجتماعی یونان

 سیستم رفاه اجتماعی در یونان همانند بسیاری از کشورهای دیگر اتحادیه اروپا بسیار پیشرفته و توسعه یافته است. اقامت در یونان به دلیل سطح رفاه اجتماعی بالایی که در این کشور وجود دارد به هدف بسیاری از مهاجرین و علاقمندان به سرمایه گذاری در اروپا تبدیل شده است.

توصیف سیستم رفاه اجتماعی یونان کار ساده ای نیست. یونان یک سیستم کاملا پیچیده و خاص در امور رفاه اجتماعی خود دارد که هم شهروندان این کشور را کاملا پوشش داده است و هم افرادی که اقامت یونان را کسب کرده اند می توانند به طرق مختلف از این سیستم رفاه اجتماعی برخوردار شوند.

 صرف نظر از تعاریف متعددی که برای رفاه اجتماعی بیان می شود می توان بصورت کلی رفاه اجتماعی را ترکیبی از بهترین زیر ساخت های بهداشتی، درمانی، حمل و نقل، بیمه ، کار،  تحصیلات، تفریح، امکانات گردشگری و خرید، دسترسی به نیازهای اولیه و ثانویه، امکان سفر بدون محدودیت ، ویزا معتبر، قوانین سالم و یکپارچه و همه گیر، عدم وجود تبعیض و نژاد پرستی، همخوانی درامد و مخارج، امنیت و آرامش زیاد و غیره دانست. از این رو در تمامی این زیر ساخت ها می توان کشور یونان را به عنوان کشوری پیشرفته و توسعه یافته و یا رو به توسعه عنوان کرد.

در یوان تعداد زیادی شرکت های خدماتی و تامین اجتماعی فعالیت می کنند که مطابق با قوانین و مقررات دقیق و مشخص اداره می شوند. این شرکت ها آزادانه با هم در رقابت هستند و هر یک مختار به ایجاد سیاست ها و مقررات خود هستند اما در هر صورت باید قوانین کلی کشور و منافع مردم را در نظر داشته باشند. در واقع می توان وجود انواع شرکت های رفاه اجتماعی در یونان که هر یک فعالیت های متفاوتی دارند را وجود انواع برنامه ها و اهداف رفاه اجتماعی در یونان دانست.

وجود انواع کارگر داخلی، مهاجر ، انواع افراد با بیمه های مختلف ، انواع شرکت ها و کارفرما ها و حتی افرادی که کسب و کار خودشان را دارند و بصورت آزادانه و مختار بیمه خود را پرداخت می کنند باعث شده تا طیف وسیعی از برنامه ها و فعالیت های جانبی در کشور یونان شکل بگیرد.

تنها تا سال 1984 بیش از 650 شرکت در یونان در زمینه های مختلف رفاه اجتماعی در یونان به ثبت رسیده بودند که برای موضوعاتی مانند رسیدگی به افراد نیازمند، موضوعات بهداشتی ، درمانی ، بازنشستگان و ناتوانان جسمی و غیره فعالیت می کردند اما کلیه این شرکت ها موظف بودند که زیر نظر اداره بهداشت و رفاه اجتماعی یونان و همچنین قوانین خاص سازمان تامین اجتماعی یونان و یا حتی سازمان کار یونان فعالیت کنند.

سیستم تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی یونان به گونه ای طراحی شده است که هم خود افراد می توانند با پرداخت بیمه بصورت آزاد و هم کارفرمایان و شرکت ها بیمه آنها را پرداخت کنند. تفاوتی بین افراد مهاجر و یا شهروندان یونان در این خصوص نیست. تمامی افرادی که اقامت یونان را به دست آورده اند از همان ابتدا می توانند بدون دریافت اقامت دائم از سیستم رفاه اجتماعی یونان برخوردار باشند مشروط به اینکه در سازمان تامین اجتماعی یونان ثبت نام کنند و حداقل شش ماه در این سازمان سابقه داشته باشند.

دولت یونان نیز بر اساس مصوبات دولتی این کشور قسمتی از یارانه دولتی خود را برای حمایت و پوشش برخی از کارگران و افراد کم بضاعت در این کشور اختصاص داده است که این شامل مهاجرین غیر قانونی به یونان نیز می شود.

بیمه تامین اجتماعی یونان انواع پوشش های دیگر بیمه ای را نیز به مشمولان خود ارائه می دهد . این سازمان همچنین خدمات بازنشستگی را نیز متناسب با گروه های شغلی و نوع فعالیت هر یک از گروه های شغلی نیز عهده دار می باشد.

سه شرکت بزرگ بیمه یونان که قشر زیادی از مردم یونان را پوشش می دهند و خدمات متناسب و یکسانی نیز به افراد مهاجر و کسانی که اقامت یونان را گرفته اند نیز ارائه می کنند عبارتند از شرکت تامین اجتماعی یونان به نام Idryma Kinonikon Asfaliseon که بصورت مخفف با عبارت IKA شناخته می شود، شرکت بیمه کشاورزی یونان به نام Organismos Georgikon Asfaliseon که بصورت مخفف OGA خوانده می شود و نهایتا شرکت بیمه بازرگانان و صنایع دستی یونان که به نام Tameio Emporikon Viomihanikon Epihiriseon و به صورت مخفف TEVE نامیده می شود. افرادی که اقامت یونان را انتخاب می کنند آزاد خواهند بود که در هر یک از این بیمه ها ثبت نام کنند هر چند عمده افرادی که اقامت یونان را می گیرند بیمه تامین اجتماعی این کشور را انتخاب می کنند.

عمده کارگران، افراد دارای کسب و کار کوچک و یا کارمندان ثبت نام در بیمه تامین اجتماعی را الزاما انتخاب می کنند و بسیاری از افرادی که اقامت کاری در یونان را انتخاب می کنند نیز باید متناسب با قوانین یونان در بیمه تامین اجتماعی یونان ثبت نام و کد بیمه دریافت نمایند. نوع دوم بیمه که بیمه کشاورزی یونان یا OGA باشد عمدتا کشاورزان و کارمندان دولتی یونان را پوشش می دهد و بیمه TEVE نیز اغلب حامی کسب و کارهای شخصی و بازرگانان و تجار است.

به غیر از این سه دست بیمه انواع بیمه های انحصاری دیگر نیز در یونان تعریف شده است . مثلا بیمه وکلا، بیمه خدمات عمومی، بیمه بانک ها و غیره که هر یک عمدتا زیر شاخه های فعالیت های مرتبط با خود را هدف قرار داده اند.

بیمه ها عمدتا بزرگترین سهم را در سطح رفاه اجتماعی در یونان عهده دار هستند. این بیمه ها متناسب با گروه انتخابی بیمه شونده خدماتی مانند بازنشستگی ، ناتوانی جسمی، بیماری، درمان،  زایمان، خاکسپاری، حمایت کارگری و بسیاری دیگر از خدمات را به بیمه شوندگان ارائه می کنند.

در سال های اخیر تغییرات زیادی در قوانین بیمه در یونان انجام شده است. بر اساس این قوانین حمایت دولت از کارگران افزایش یافته و تعهدات شرکت های بیمه نیز افزایش پیدا کرده است و مشاکرت کارکنان و کارفرمایان نیز در پرداخت بیمه تغییر کرده است.

بر اساس تغییراتی که در بین سال های 1993 تا 1996 در خدمات بیمه در یونان به منظور افزایش رفاه اجتماعی در یونان اعمال شد، سهم کارگران از پرداخت بیمه نهایتا به 7.5 درصد رسید. همچنین قوانین مختلفی در حمایت از تساوی حقوق زن و مردو پشتوانه های مورد نیاز برای کارگران و کارمندان اعمال شد. همچنین بر اساس این تغییرات در سال های اخیر تفاوتی بین شهروندان رسمی یونان با افرادی که اقامت یونان را به دست اورده اند و در واقع افراد خارجی و یا حتی مهاجران و افرادی که بصورت قانونی در یونان کار می کنند دیده نشده است.

این توسعه و شفاف سازی در خدمات بیمه و تامین اجتماعی باعث شد تا رفاه اجتماعی در یونان به شکل چشم گیری افزایش پیدا کند و افراد بیشتری از این فرصت و تساوی به وجود امده در این کشور برای دریافت اقامت یونان اقدام کنند.

به غیر از بیمه به منظور افزایش رفاه اجتماعی و همچنین جذب سرمایه گذاری و افراد متخصص در زمینه های مختلف در راستای توسعه هر چه بیشتر در یونان سایر زیر ساخت های این کشور نیز تغییرات مشابهی را اعمال کردند. در این راستا تغییراتی بنیادین در ساختارهای محیط زیست، حقوق زنان و مردان، مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش، تحصیل، شرایط کار و غیره اعمال شد. این ساختارها باعث شد تا یونان در کنار حفظ ارزش های واقعی و سنتی خود بتواند راه های بسیار مناسب تری برای جذب سرمایه گذار به شرط اعطا اقامت یونان به آنها به اجرا بگذارد.

فرایندی که قبلا بسیار دشوار بود. بر اساس این قوانین هم اینک سرمایه گذاران یونان می توانند صاحب کسب و کار و یا سرمایه خود باشند و حتی سود و منافعی که از راه این سرمایه گذاری به دست می آورند به راحتی به کشور خود انتقال دهند. تنها در این سود کشور یونان سهیم می شود و به منظور حفظ این سرمایه ها در داخل کشور یونان خدمات زیادی به سرمایه گذاران اعطا می شود که از جمله آن می توان به اقامت طلایی یونان اشاره کرد.

تغییرات اخیر در ساختارهای مختلف یونان باعث از بین رفتن تبعیض ها، نژاد پرستی و آزادی عمل بیشتر در این کشور شد. سطح رفاه اجتماعی در یونان تا جایی گسترش یافته که هم اکنون نقش مشارکت پر رنگ زنان را در بسیاری از فعالیت ها و سیستم های اداری یونان بر خلاف گذشته می توان به خوبی مشاهده کرد.

تلاقی تغییرات ساختاری در یونان و الحاق این کشور به اتحادیه اروپا و عضویت در سازمان های مختلف مانند ناتو، سازمان بهداشت جهانی و یا سیستم مالی و بانکی دنیا باعث رشد روند مهاجرت به یونان و اقامت در یونان شد. ارزش افزوده ای که مهاجران و افرادی که اقامت یونان را به دست آوردند در این کشور باعث شد تا نگاه ها به افراد خارجی در این کشور بصورت بنیادین تغییر کند. سیاست های یونان هم اکنون تنها سطح رفاه اجتماعی را برای افراد بومی این کشور و یا شهروندان یونان شامل نمی شود. ساختارهای به شکلی برنامه ریزی و تعریف شده اند که تفاوتی بین شهروندان و مهاجران یونان دیده نشده است و همین امر باعث شده تا یونان به یکی از جذاب ترین کشورها برای اقامت در اروپا تبدیل شود.

ضمن اینکه در کنار این سیاست ها و رفاه اجتماعی بالا در یونان ، مردم کشور یونان نیز به دلیل منش و رفتار و اخلاق بسیار خوب و مناسبی که با مهاجران و خارجی داشته اند انگیزه اخذ اقامت یونان را در بسیاری از سرمایه گذاران بالاتر برده اند.

بیشتر بخوانید:

کلیاتی در خصوص اقامت یونان

 تا اینجا شرح کاملی از شرایط زندگی و ساختار کشور یونان از جمله فرهنگ مردم یونان،رفاه اجتماعی ، خدمات بیمه و درمان و حتی آداب و رسوم کشور یونان را با هم مرور کردیم تا به عنوان یک مهاجر و فردی که قرار است اقامت در یونان داشته باشد و زندگی در یونان را تجربه کنید با ساختارهای این کشور بیشتر آشنا شوید.

اما از این پس راه های اقامت در یونان و طرق به دست آوردن اقامت در یونان را با هم مرور می کنیم.

یونان یک بحران مالی سنگین را در حدود ابتدای دهه قرن بیست و یکم تا انتهای این دهه تجربه کرد. بحرانی که سراسر اروپا را در بر گرفت و کشورهایی مانند یونان با استفاده از وام ها و راه های مختلف موفق شدند این بحران را پشت سر گذاشته و شرایط امن و با ثباتی را در کشور خود ایجاد کنند.

آنچه که مسلم است این است که دولت یونان در راستای رقابت در توسعه پذیری و پیشرفت و رسیدن به الگوهای و اهداف توسعه طلبانه خود  در راستا و همسو با دیگر کشورهای قدرتمند اروپایی قوانینی را در کشور خود ایجاد نموده است تا بتواند با استفاده از سرمایه گذاری های خارجی  به این زیر ساخت ها دست پیدا کند.

طبیعتا در این مسیر نیاز به جذب سرمایه داشت و برای هر چه جذاب تر شدن بازار سرمایه خود برای سرمایه گذاران قوانین مختلف از جمله اعطا اقامت را در نظر گرفت.

بخش های مختلفی از کشور یونان هم با وجود پیشرفت های زیادی که این کشور در سال های اخیر داشته است هنوز هم نیاز به  سرمایه گذاری دارد. از همه ترین این حوزه ها می توان به حوزه های تولیدی و اشتغال زایی، گردشگری، کشاورزی، انرژی های نو و تجدید پذیر و فناوری و اطلاعات اشاره کرد.

یونان به غیر از اعطا اقامت طلایی که سرمایه گذاران تا سقف مشخص ، روش ها و قوانین و مقررات انعطاف پذیر تر و سریع تر و ساده تری را برای سرمایه گذاران در نظر گرفت. همچنین  در این راه به بسیاری از دانشجویان، نخبگان، افراد متخصص و صاحب دانش و غیره که در این مسیر توسعه بتوانند به کشور یونان کمک کنند نیز وعده اقامت دائمی یونان را داده است.

بر اساس این روش ها کلیه افرادی که تا سقف مشخص و از راه های تعریف شده در یونان سرمایه گذاری می کنند و یا با ورود به دانشگاه ها و دوره های تخصصی این کشور ، تخصص و دانش عالیه به دست می آورند و همچنین کلیه افرادی که دارای تخصص خاص هستند را با روش های مختلف و شرایط آسان جذب می کند.

این یک فرصت دو طرفه برای هر دو سمت است. یونان نیروی کار متخصص و صاحب دانش و یا سرمایه لازم را به دست می آورد و بسیاری از افرادی هم که  به دنبال رشد و تعالی خود در کشورهای اروپایی هستند و قصد برخورداری از زیر ساخت های موجود در اتحادیه اروپا را دارند می توانند زندگی و اقامت در یونان و یا اروپا را تجربه کنند.

یکی از روش های بسیار دوست داشتنی دریافت اقامت یونان، ویزا طلایی یونان یا اقامت طلایی این کشور است.  ویزا طلایی یونان به آن دست هاز افراد و شرکت هایی تعلق می گیرد که سهم زیادی در توسعه کشور یونان از طریق سرمایه گذاری و یا ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار و یا بهبود زیر ساخت های کشور یونان داشته باشند که اغلب این روش ها بسته به ورود سرمایه و یا اشتغال زایی در یونان است.

آزادی عمل در سرمایه گذاری در یونان به شدت بالا و منعطف است تا جایی که افراد مختلف با توان مالی و سرمایه متفاوت می توانند شانس خود را برای به دست اوردن اقامت یونان تجربه کنند. برخی تنها با ورود مبلغ مشخص در یک پروژه و برخی در ده ها پروژه با سرمایه گذاری های مختلف وارد می شوند.

همچنین لازم به توضیح است که سرمایه گذاری در یونان و دریافت اقامت یونان تنها با یک روش تعریف نشده است. بسیاری با خرید خانه و یا ملک در یونان، برخی با خرید سهام و یا سرمایه گذاری در شرکت ها و بورس یونان، بسیاری با ساخت امکانات و زیر ساخت های مختلف مورد نیاز در یونان، برخی با ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار های حقوقی و یا حقیقی در یونان، برخی با بازسازی و نوسازی زیر ساخت های مختلف کسب و کار و یا املاک در یونان و غیره راه های ورود به کشور یونان و اخذ اقامت یونان را جستجو می کنند.

عمدتا مجوز اقامت یونان در مرتبه برای یک تا دو سال صادر می شود و بعد از دو بار تمدید این دوره اقامت در یونان به مدت دو سال و داشتن سابقته 5 ساله اقامت یونان می تواند این اقامت به اقامت دائم یونان تبدیل شود. مسلم است که دولت یونان به منظور اطمینان از حفظ سرمایه در این کشور و عدم خروج ان بعد از دریافت اقامت یونان این محدودیت ها را اتخاذ کرده است.

همچنین افرادی که در یونان سرمایه گذاری می کنند می توانند به غیر از خودشان اقامت خانواده درجه یک خود مانند همسر و فرزندان را نیز به دست بیاورند. البته این طرح تنها شامل یک همسر و فرزندان کمتر از 21 سال آنها می باشد.

قوانین سرمایه گذاری در یونان

 بصورت کلی مطابق با قوانین و مقررات یونان، ویزا بلند مدت یونان، توسط سفارت کشور یونان در کشور مبدا صادر می شود که اگر در این کشور یونان سفارتی نداشته باشد باید از طریق کنسولگری اقدام شود. ویزا اقامت بلند مدت در یونان اجازه می دهد که افرادی که قصد سرمایه گذاری در یونان را دارند بتوانند بیش از سه ماه  و یا 90 روز  در یونان و حداکثر تا 365 روز یعنی یک سال در یونان اقامت داشته باشند. بنابراین ویزا بلند مدت یونان که به عنوان ویزا ملی یونان نیز شناخته می شود اولین اقدام برای ورود به یونان و سرمایه گذاری و یا کار در یونان می باشد.

بر این اسا افرادی که قصد کار در یونان را دارند و یا قصد سرمایه گذاری و نهایتا اخذ اقامت یونان را دارند باید از طریق وزارت امور خارجه یونان و یا سازمان مهاجرت یونان برای تمدید و دریافت اقامت یونان خود اقدام کنند. در نظر داشته باشید که این روش ها برای افرادی است که از اعضا اتحادیه اروپا تلقی نمی شوند و در واقع از شهروندان غیر اتحادیه اروپایی هستند. دریافت اقامت یونان در این مرحله کاملا بستگی به شرایط فرد متقاضی برای اقامت در یونان را دارد که ممکن است این اقامت کوتاه مدت و یا بلند مدت در نظر گرفته شود. همچنین باید در نظر داشت که این مجوز و یا ویزا کار حقوق افراد را در یونان تعیین می کند.

کلیه بند ها و مواد قانونی مرتبط با ورود و خروج سرمایه گذاران و افراد خارجی غیر اتحادیه اروپایی  به خاک یونان در ماده 16 قانون 4251 قانون اساسی یونان و همچنین ماده 8 قانون 4332 و 84 قانون 4399 یونان نیز به این موارد اشاره شده است.

بر اساس مفاد درج شده در بند این قوانین به موارد کلی که به اقامت یونان ختم می شود و اجازه ورود و خروج افراد را به یونان می دهد اشاره شده است که به صورت خلاصه می توان مواردی مانند نوع برنامه هایی که می توان در آنها سرمایه گذاری کرد، حداقل میزان سرمایه گذاری برای اعظا اقامت، نوع و روش های سرمایه گذاری ، پروژه ها و موضوعات استراتژیک که اجازه سرمایه گذاری در آنها داده نمی شود، میزان مدارک و مستندات در هر بخش و غیره تعیین شده است و عمدتا تمامی این قوانین نیاز به تایید اداره مهاجرت و یا وزارت خارجه یونان دارد.

مزایای دریافت مجوز سرمایه گذاری در یونان

چندین کشور در سطح اروپا از جمله کشور پرتغال، آلمان، اسپانیا و غیره نیز شرایط پذیرش سرمایه و اخذ اقامت اروپا را به افرادی که در این کشورهای سرمایه گذاری کنند دارند. اما به دلایلی توصیه می شود که برای سرمایه گذاری کشور یونان انتخاب شود.

در واقع دریافت مجوز و حق ورود و سرمایه گذاری در کشور یونان به دلایل زیر مزایایی دارد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • سرمایه گذاری در یونان را می توان شخصا و یا با استفاده از یک نهاد حقوقی قانونی در یونان پیگیری کرد و محدودیتی در اروپایی بودن و یا نبودن افراد در سرمایه گذاری در یونان دیده نشده است.
  • کلیه شهروندان غیر اتحادیه اروپایی که یونان را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند می توانند خود به همراه مدیران ارشد شرکت، مدیران میانی و حتی در مواقعی کارشناسان پروژه طرح های سرمایه گذاری ، اقدام به دریافت اقامت یونان بکنند. همچنین خانواده های این افراد نیز می توانند در صورت داشتن شرایط لازم اقامت یونان را بگیرند. بسته به اندازه و مقیاس سرمایه گذاری گاها تا 10 مجوز اقامت برای سرمایه گذاران و مدیران دیگر یک پروژه سرمایه گذاری در یونان صادر می شود که کمتر در کشورهای دیگر اروپایی شاهد آن هستیم.
  • بصورت کلی هر یک از اعضا خانواده سرمایه گذار، مدیران ارشد و یا مدیران میانی و کارشناسان پروژه های سرمایه گذاری بسته به مقیاس سرمایه گذاری می توانند در صورت داشتن شرایط زیر اقامت یونان را به دست بیاورند:
  • همسر او ( شامل حال تنها یک همسر می شود)
  • فرزندان کمتر از 21 سال که ازدواج نکرده باشند.
  • فرزندان متاهل و یا بالای 21 سال سرمایه گذار به شرط اینکه وابستگی والی و یا کاری به سرمایه گذار داشته باشند.

مدت زمان صدور مجوز اقامت یونان برای سرمایه گذار

 مجوز اقامت یونان متفاوت است. معمولا مجوز اقامت اولیه در یونان برای اغلب افرادی که سرمایه گذاری در این کشور می کنند حدود دو سال است و بعدا تمدید می شود . اما بر اساس آخرین تغییرات مجوز اقامت برای افرادی که تا حدود مشخصی در یونان سرمایه گذاری می کنند به همراه مدیران و کارشناسان پروژه یک طرح سرمایه گذاری اغلب اقامت یونان به مدت 5 سال صادر می شود. در صورت حفظ شرایط سرمایه گذاری و اصل سرمایه گذاری در یونان بعد از این 5 سال مجددا به مدت مشابه می توان این اقامت یونان را تمدید کرد.

همچنین می توان بعد از 5 سال برای اقامت دائم یونان اقدام کرد. باید در نظر داشت که  در صورت ابطال و یا منقضی شدن مدت اقامت یونان فرد سرمایه گذار اصلی در یونان اعضا خانواده و همچنین کلیه مدیران و کارشناسان دیگری که از طریق این سرمایه گذاری اقامت یونان را به دست آورده بودند  نیز ، اقامتشان باطل می شود.

همچنین ذکر این نکه اهمیت دارد که فرزندان سرمایه گذار در یونان تنها به شرطی می تواند مجوز اقامت در یونان را از طریق والدین خود به دست بیاورد که زیر 21 سال سن داشته باشد و متاهل نباشد. در واقع باید وابستگی کامل به والدین خود هنوز داشته باشد. طول مدت اقامت فرزندان سرمایه گذاران به شرط اینکه ازدواج نکنند و هنوز وابستگی مالی به والدین خود داشته باشند تا 24 سالگی در مدت اقامت در یونان تمدید خواهد شد. پس از آن فرزندان سرمایه گذاران یونان به شرط وابستگی مالی و بخصوص شریک بودن و یا مشارکت کاری در سرمایه گذاری می توانند اقامت یونان خود را تمدید کنند.

طبق شرایطی نیز فرزندان سرمایه گذاری که بالای 21 سال سن دارند می توانند به همراه والدین خود اقامت یونان را به دست بیاورند. این موضوع بستگی به وابستگی مالی و بخصوص وابستگی کاری دارد که فرزندان به والدین خود دارند و یا والدین وابستگی کاری به فرزندان داشته باشند. مثلا انجام موضوع پروژه سرمایه گذاری و یا مدیریت بخشی از پروژه سرمایه گذاری بر عهده این فرزندان باشد.

بیشتر بخوانید:

هزینه های مرسوم برای درخواست اقامت یونان

بصورت کلی سرمایه گذاران برای اینکه بتوانند برای اقامت یونان اقدام کنند باید هزینه های کلی را در نظر داشته باشند. به غیر از این هزینه ها ممکن است سایر هزینه های جانبی دیگر نیز وجود داشته باشد اما این هزینه های کلی به شرح زیر می باشند:

  • 180 یورو برای هزینه درخواست و صدور ویزا ملی یونان
  • هزینه 500 یورو برای صدور مجوز اقامت 5 ساله ( برای هر دور تمدید این مجوز اقامت یونان باید 500 یورو پرداخت شود)
  • هزینه 16 یورو برای هزینه اقامت الکترونیکی یونان

مجوز سرمایه گذاری در یونان

مجوز سرمایه گذاری و اقامت از طریق سرمایه گذاری در یونان به شهروندان غیر اتحادیه اروپایی ، مدیران ارشد و میانی و یا کارشناسان پروژه سرمایه گذاری در یونان باید توسط اداره سرمایه گذاری خارجی یونان در وزارت اقتصاد و توسعه یونان بررسی و ارزیابی شود و در صورت تایید این سازمان این مجوز صادر می شود. ممکن است دوره ارزیابی این طرح ها از چند روز تا چند ماه به طول بیانجامد. برای این منظور ارائه طرح تجاری یا بیزینس پلن دقیق و شفاف بسیار موثر است.

نوع سرمایه گذاری در یونان

تنوع زیادی در حوزه های سرمایه گذاری در یونان دیده می شود و محدودیت خاصی در بخش ها و محل های سرمایه گذاری در یونان دیده نشده است. آنچه که در یک پروژه سرمایه گذاری در یونان از اهمیت زیادی برخوردار است  تاثیر اجرا و راه اندازی این پروژه سرمایه گذاری در توسعه و زیر ساخت های اقتصادی کشور یونان است.

بصورت کلی این نوع سرمایه گذاری ها ممکن است از طریق سرمایه گذاری هایی که به نام سرمایه گذاری سبز خوانده می شود مانند ساخت امکانات جدید  و یا ایجاد کسب و کار های جدید، بازسازی و گشترش فعالیت ها و کسب و کارهای مختلف و یا سرمایه گذاری در حوزه های کوهستانی یونان باشد که اهمیت زیادی در زیر ساخت های فعلی یونان دارد. و یا ممکن است سرمایه گذاری در حوزه های تخصصی و انرژی های تجدید پذیر و ساختمان سازی باشد.

مهم ترین عوامل در ارزیابی مثبت یک طرح سرمایه گذاری در یونان را می توان عواملی مانند ایجاد شغل و کار جدید، ارتقا سطخ منابع داخلی، بهبود تولیدات و خدمات داخلی، ایجاد شرایط بهتر و جهت دادن به امور صادراتی، نوآوری ، ایجاد فن آوری های جدید، بالا بردن سرعت و کیفیت کار و تولیدات و کلیه عوامل دیگری دانست که در توسعه و اقتصاد ملی یونان تاثیر مثبت می گذارند.

میزان سرمایه گذرای لازم در یونان برای اخذ اقامت یونان

 

در کلیه قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری در یونان محدودیت مشخصی برای میزان سرمایه گذاری و یا هزینه های مختلف در پروژه های سرمایه گذاری در یونان تعیین نشده است. اما اگر هر یک از افراد و شهروندان غیر اتحادیه اروپایی به دنبال اخذ اقامت یونان باشد و قصد داشته باشد در کنار سرمایه گذاری در یونان، اقامت یونان را نیز داشته باشد باید حداقل 250.000 یورو در موضوعات مختلف توضیح داده شده در فوق در کشور یونان سرمایه گذاری کند. این میزان هر چه بیشتر باشد شرایط اعطا اقامت یونان ساده تر می شود اما تفاوتی در متمرکز بودن و یا مستقیم و غیر مستقیم بودن این میزان سرمایه گذاری در پروژه های مرتبط با کشور یونان دیده نشده است.

ضمن اینکه میزان سرمایه گذاری تاثیر مستقیم در تعداد مجوز های اقامت یونان دارد. بنابراین اگر میزان سرمایه گذاری بیشتر شود احتمال صدرو اقامت یونان برای تعداد بیشتری از مدیران و کارشناسا پروژه سرمایه گذاری در یونان وجود خواهد داشت. هر چند نهایتا در خصوص یک فرد و یا یک موضوع سرمایه گذاری در یونان، تعداد مجوز اقامت یونان برای افراد مرتبط نمی تواند بیشتر از 10 مجوز باشد.

شرایط و مراحل صدور مجوز اقامت یونان برای سرمایه گذاران

کلیه افراد و شهروندان غیر اتحادیه اروپایی گه در یونان سرمایه گذاری کرده اند و یا قصد سرمایه گذاری دارند و می خواهند از طریق سرمایه گذاری در یونان اقامت یونان را به دست بیاورند باید شرایط و مراحل زیر را انجام دهند:

  • ورود و سرمایه گذاری در یونان نیاز به طرح توجیهی اقتصادی یا بیزینس پلن دارد. اگر با این طرح شما در ابتدا در سفارت یونان موافقت شد و سپس مورد تایید سازمان امور اقتصادی و مهاجرت یونان قرار گرفت می توانید در یونان اقدام به سرمایه گذاری کنید.
  • برای ورود به یونان و سپس سرمایه گذاری در یونان نیاز به اخذ ویزا نوع D و یا ویزا ملی یونان دارید. برای دریافت این ویزا باید از سفارت کشور یونان درخواست دهید. برای این کار باید وقت مصاحبه ای آنلاین ابتدا درخواست دهید و در این مصاحبه با ارائه مدارک لازم هدف از سرمایه گذاری در یونان را تشریح کنید. در صورت موافقت با اهداف شما، مجوز صدور ویزا نوع D برای شما صادر می شود.  در نظر داشته باشید که این ویزا نهایتا یک ساله است.
  • همانطور که گفته شد زمانی می توانید در یونان اقدام به سرمایه گذاری کنید که قبلا مجوز سرمایه گذاری در یونان را به دست آورده باشید. بنابراین باید مطابق با قوانین شینگن ابتدا وارد یونان شده و اقامت موقت یونان را به بگیرید. سپس باید باید هم زمان با سرمایه گذاری بلافاصله برای اقامت دائم یونان اقدام کنید. این اقامت در واقع اقامت قانونی شما در راستای موضوع سرمایه گذاری است که اگر میزان سرمایه گذاری شما به اندازه حداقل تعریف شده در قانون یونان باشد، شرایط صدور ویزا و اقامت یونان شما مطابق با آئین نامه ویزا طلایی و اقامت طلایی یونان خواهد بود.

دریافت ویزا ورود به یونان

دریافت ویزا ورود به یونان​

اولین اقدام بعد از پذیرش طرح سرمایه گذاری شما در یونان، این است که اقدام به دریافت ویزا ملی یونان بکنید. این ویزا مخصوص افراد اتحادیه اروپایی و غیر اتحادیه اروپایی است و در واقع هر فردی که خواهان ورود و فعالیت در یونان است باید این ویزا را دریافت کند. کسب ویزا ملی یونان هم توسط خود متقاضی و هم توسط نماینده و یا وکیل قانونی او امکان پذیر است.

برای دریافت ویزا ملی یونان باید درخواستی تهیه و به کنسولگری کشور یونان در کشور خودتان ارائه دهید. به همراه این درخواست مدارک و مستنداتی نیز از شما درخواست خواهد شد که توضیح خواهیم داد.

برای دریافت ویزا ملی برای خانواده سرمایه گذار نیز می توان اقدام کرد. منتها در ابتدا باید خود سرمایه گذار شرایط اقامت خود را تثبیت کند و سپس خانواده او می توانند با ارائه درخواست و ذکر وابستگی خود به سرمایه گذار یونان  برای اقامت یونان اقدام کنند.

بر خلاف سال های قبل در سال های اخیر به غیر از ارائه اصل مدارک و کپی برابر اصل و ترجمه اسنادی که برای دریافت ویزا ملی یونان نیاز است ، باید کلیه این مدارک بصورت الکترونیک نیز آماده شود. در نظر داشته باشید که اسناد مورد نیاز برای دریافت اقامت و ویزا ملی یونان باید به زبان یونانی و انگلیسی ترجمه شوند. معمولا در سفارت یونان در کشور خودتان مشاورانی نیز در نظر گرفته شده است که راهکارهای دریافت اقامت یونان و یا سرمایه گذاری در یونان را متناسب با اخرین تغییرات به شما خواهند گفت.

تایید مدارک و مستندات برای سرمایه گذاری در یونان و دریافت ویزا ملی یونان تنها بر عهده کنسولگری یونان نیست. کارشناسان این کنسولگری باید کلیه این مدارک را به همراه طرح تجاری و درخواست شما برای اداره اقتصاد و توسعه یونان نیز ارسال کنند تا ارزیابی های دقیق تری صورت بگیرد. در واقع با تایید وزارت اقتصاد و توسعه یونان شما می توانید ویزا و اقامت یونان را دریافت کنید. پروسه بررسی ، ارزیابی و ارائه نتایج ممکن است کمی زمان بر باشد.

ساده ترین روش ها برای سرمایه گذاری و اخذ اقامت یونان

شاید برای بسیاری از شهروندان غیر اتحادیه اروپایی اخذ اقامت فوری یونان مهم تر از نحوه سرمایه گذاری در یونان باشد. روش های ساده تری نیز برای دریافت اقامت یونان از طریق سرمایه گذاری در یونان نیز وجود دارد و این شرایط می تواند فرایند کاری شما را برای اقامت یونان تسهیل کند.

شهروندان غیر اتحادیه اورپا برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه خود برسند و بتوانند اقامت اروپا و یونان را اخذ کنند می توانند درخواست سرمایه گذاری خود در یونان را به همراه طرح توجیهی و مدارک سرمایه گذاری و نوع پروژه ای که قصد سرمایه گذاری در ان را دارند به صورت مستقیم به دست مقامات اقتصادی یونان برسانند. در این حالت فرایند بررسی اسناد و مدارک در مدت زمان بسیار کوتاه تری انجام خواهد شد و اگر درخواست و طرح توجیهی مورد پذیرش واقع شود، شرایط سرمایه گذاری ، تحت قوانین قوانین یونان با سهولت بیشتری امکان پذیر می شود.

درواقع این نوع ارائه درخواست  و سرمایه گذاری در یونان خود یک نوع سیاست سرمایه گذاری در یونان زیر نظر اداره مهاجرت این کشور است و نظارت بر طرح هایی که به این صورت ارائه می شوند به موسسات و نهاد های دیگر واگذار می شود . این می تواند شانس موفقیت در قبول طرح سرمایه گذاری را نیز به دلیل اینکه موضوع بررسی آن توسط سازمان های متخصص تر و کاردان تر انجام می شود افزایش دهد. در این حالت در صورت موافقت این نهاد یا سازمان، متقاضی شهروند غیر اتحادیه اروپایی می تواند طرح خود را فورا راه اندازی کند و بلافاصله نیز درخواست اقامت یونان را بدهد. حتی اگر میزان سرمایه گذاری مناسب باشد ، ویزا و اقامت طلایی یونان برای او صادر خواهد شد.

مقررات حاکم برای بررسی درخواست سرمایه گذاری فوری در یونان

این نوع درخواست سرمایه گذاری در یونان که به درخواست سرمایه گذاری فوری در یونان شهرت داردنیازمند رعایت برخی از قوانین و مقررات در یونان است. برای این منظور فرد باید بعد از ورود به کشور یونان بلافاصله مدارک و مستندات خود را به دست مقامات اقتصادی یونان برساند و از آنها درخواست اقامت موقت بکند.

مقامات اقتصادی یونان و یا سازمان مهاجرت یونان در طول مدت بررسی این طرح تجاری ، برای متقضی در صورت داشتن شرایط قانونی سرمایه گذاری که شرایط اولیه در نظر گرفته می شود، یک گواهینامه اقامت موقت صادر می کنند. این اقامت موقت یونان به فرد اجازه می دهد که در طول زمان بررسی این طرح تجاری بصورت آزادانه و همانند مجوز اقامت دائم یونان، در کشور یونان اقامت داشته باشد و حتی از تمامی مزایای شهروندان یونان نیز در این مدت برخوردار خواهد بود.

بنابراین در طول این مدت متقاضی می تواند برای تهیه ضمانتنامه معتبری که برای سرمایه گذاری اولیه در یونان نیاز است اقدام کند که بهتر است با تماس و تعامل با مقامات مربوط این کار را انجام دهد تا با ضریب اطمینان بیشتر این کار را بکند. اگر طرح او مورد پذیرش قرار بگیرد، بلافاصله  برای متقاضی یک اقامت اولیه 5 ساله صادر خواهد شد و این دقیقا همان اقامتی است که می تواند پس از آن برای اقامت دائم یونان اقدام کند.

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست سرمایه گذاری فوری در یونان

  • ارائه طرح تجاری به زبان یونانی و انگلیسی
  • ارائه پاسپورت و یا هر سند دیگر مسافرتی که توسط دولت یونان معتبر تشخیص داده شود.  این پاسپورت باید حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه ویزا یونان که حداقل دو صفحه خالی داشته باشد و در ده سال گذشته صادر شده باشد
  • ارائه یک بیمه معتبر مسافرتی که قابلیت پوشش هزینه های کامل درمانی از قبیلا اورژانس ، پزشک و خدمات درمانی مورد نیاز را داشته باشد.
  • ارائه گواهی سو پیشینه و سابقه کیفری که در کشور محل تولد و یا کشوری که 5 سال آخر زندگی خود را در آن بوده اید صادر شده باشد.
  • ارائه مدارک ثبت احوال برای اثبات قومیت فرد در کشور مبدا
  • ارائه یک گواهی معتبر پزشکی که توسط مقامات دولتی یونان به رسمیت شناخته شود. در این گواهی پزشکی باید کلیه سوابق بیماری احتمالی فرد عنوان شود و در ضمن اگر بیماری خاصی وجود دارد باید مشخص شود که این بیماری قابل انتقال و یا خطر برای شهروندان یونان است یا خیر.

همچنین به همراه مدارک فوق باید موارد زیر نیز آماده و ارائه شود:

  • ارائه طرح کامل و جامع سرمایه گذاری یا همان طرح تجاری در یونان که باید موضوعات زیر را پوشش بدهد:
  • نوع و موضوع شرکت یا کسب و کار و جزئیات مربوط به راه اندازی آن و احتمالا در صورت نیاز به راه اندازی شرکت جزئیات مرتبط با نوع شرکت و شرایط لازم برای راه اندازی این نوع شرکت مانند نوع سهامداران، نوع شرکت یا شخصیت شرکت و موضوعات فعالیت شرکت و غیره
  • شرح کامل از نوع پروژه سرمایه گذاری
  • مکان و منطقه مورد نظر برای راه اندازی پروژه سرمایه گذاری و یا سرمایه گذاری
  • میزان سرمایه و بودجه مورد نیاز برای راه اندازی و سرمایه گذاری به همراه جزئیات نحوه تامین و تادیه مالی سرمایه گذاری
  • مدت زمان راه اندازی کسب و کار و یا شرکت یا هر نوع پروژه سرمایه گذاری دیگر
  • چشم انداز و اهداف مورد انتظار برای 5 ساله اول سرمایه گذاری
  • طرح امکانسنجی و پیش بینی های لازم در خصوص موفقیت و شانس اجرایی طرح
  • میزان کار آفرینی و یا حدود شغلی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کشور یونان ایجاد خواهد شد.
  • اطلاعاتی در خصوص سرمایه گذار و یا سرمایه گذاران و سهامداران و میازن مشارکت آنها و میزان سرمایه مورد نیاز از قبیل:
  • نوع برنامه سرمایه گذاری
  • نحوه تامین سرمایه و تادیه سرمایه
  • میزان احتمالی کمک و یا نیاز به کمک های مالی دولت یونان
  • مدیر پروژه سرمایه گذاری
  • سهامداران و میزان سهام آنها
  • موقعیت فرد متقاضی برای سرمایه گذاری در یونان مانند مدیر عامل، اعضا هیئت مدیره، نماینده، وکیل حقوقی
  • تعداد نفراتی که باید برای آنها اقامت یونان صادر شود
  • اعضا خانواده نفراتی که باید برای انها اقامت احتمالی صادر شود
  • مدت اقامت مورد نظر برای اینکه طرح پیشنهادی به اجرا برسد.
  • اثبات تمکن مالی

برای سرمایه گذاری و دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری در یونان یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام شود ایجاد ضمانت مالی برای اجرای طرح است و اینکه فرد توانایی مالی لازم را برای پااسخگویی به دیون احتمالی خواهد داشت.

برای این منظور باید متقاضی و یا سایر شرکا و سهامداران ثبت شرکت در یونان که قصد اقامت یونان رادارند  موضوعاتی مانند اظهارنامه سه ماهه و سا صورتحساب بانکی از سپرده های مالی و یا ارائه اوراق بهادار و غیره را ارائه نمایند. این نوع اسناد برای کلیه افرادی که سهامدار و متقاضی اقامت یونان هستند الزاما نیاز است که باید به همراه ترازنامه مالیاتی و صورت های مالی هر یک از این افراد ارائه شود.

شرایط و نحوه تمدید مجوز اقامت موقت در یونان

گفتیم که بعد از پذیرش طرح توجیهی سرمایه گذاری در یونان، اقامت اولیه 5 ساله برای سرمایه گذاران در نظر گرفته می شود. این اقامت در هر دوره و بعد از اتمام می تواند دوباره تمدید شود. برای این کار باید قبل از اتمام دوره اقامت موقت یونان برای تمدید دوره اقامت یونان اقدام شود. شرط اصلی تمدید اقامت موقت یونان این است که اصل موضوع سرمایه گذاری همچنان پابر جا باشدو در ضمن متناسب با قوانین و مقررات فعلی یونان نیز باشد. منظور اینکه بر اساس قوانین و شرایط فعلی یونان ممکن است موضوع سرمایه گذاری در شرایط فعلی رد یونان توجیه نداشته باشد و مورد توافق مقامات یونان ادامه این سرمایه گذاری نباشد.

برای تمدید اقامت یونان و یا بهتر است گفته شود اقامت موقت یونان باید درخواست تمدید قبل از منقضی شدن دوره اقامت موقت یونان قبلی برای اداره مهاجرت ارسال شود و اسناد و مدارکی که نشان دهنده وجود اصل سرمایه گذاری در این کشور باشد نیز باید ارسال شود. در ضمن یک نسخه از این درخواست نیز باید برای وزارت امور خارجه یونان ارسال شود.

مدارک و مستندات عمومی مورد نیاز برای تمدید دوره اقامت موقت یونان:

 

  • مدارک عمومی مرتبط با سرمایه گذار، مدیران و کارشناسان پروژه
  • ارائه یک فرم درخواست برای تمدید اقامت یونان
  • تهیه و ارسال 4 عکس جدید با مشخصات پاسپورتی که در ضمن باید فایل این عکس نیز ارائه شود.
  • کپی از پاسپورت و کلیه اسناد مرتبط با اقامت و مشخصات مسافرتی دیگر که در یونان به رسمیت شناخته شود
  • ارائه بیمه نامه معتبر مورد تایید آزانس بیمه بین المللی ( برای هزینه های درمانی و مراقبت های بهداشتی و پزشکی)
  • ارائه مدارک مرتبط با سرمایه گذاری برای اثبات در جریان بودن سرمایه

 

بیشتر بخوانید: 

مدارک مورد نیاز برای خود سرمایه گذار برای تمدید اقامت موقت یونان

  • یک فرم اعلام اجباری که توسط نهاد های رسمی تایید شده باشد که باید توسط خود متقاضی و یا نماینده حقوقی او تهیه شده باشد. این اعلام اجباری در خصوص نوع و میزان سرمایه گذاری و ادامه دار بودن موضوع سرمایه گذاری باید باشد. در ضمن اگر موضوع سرمایه گذاری قبلی منقضی شده و یک سرمایه گذاری جدید اتفاق افتاده نیز باید در خصوص این سرمایه گذرای جدید اطلاعات و اعلام جدید صورت بگیرد. در ضمن باید نحوه سرمایه گذاری جدید، اطلاعات مرتبط ، میزان سرمایه گذاری و محل سرمایه گذاری نیز اعلام شود.
  • ارائه فرم و یا مستندات مالیاتی مانند گواهینامه مالیاتی از اداره مالیات یونان
  • ارائه مجوز یا پروانه بهره برداری از شرکت یا فعالیت تجاری سرمایه گذار

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید اقامت موقت یونان مدیران شرکت ها و سرمایه گذاری های یونان

  • ارائه قرارداد استخدام مربوط به موضوع سرمایه گذاری
  • ارائه گواهینامه مربوط به پرداخت مالیات فرد

 

مدارک مورد نیاز برای تمدید اقامت موقت یونان اعضا خانواده سرمایه گذار

 

  • ارائه یک اعلامیه توسط سرمایه گذار در خصوص وابستگی فامیلی و اینکه هنوز به عنوان تامین کننده و حامی مالی آنها می باشد
  • ارائه گواهینامه مالیاتی مرتبط به حامی مالی خانواده
  • ارائه بیمه نامه هر یک از اعضا خانواده
  • ارائه مدارک شناسایی خانواده که نشان دهنده ارتباط فامیلی فرد با سرمایه گذار باشد
  • ارائه گواهی تولد فرزندانی که در یونان متولد شده اند.

در نظر داشته باشید که کلیه اسناد فوق باید به زبان یونانی برای اداره مهاجرت یونان و یک نسخه برای وزارت امور خارجه یونان ارسال شود. همچنین باید مدارکی به زبان یونانی حتما ترجمه شده باشند. این ترجمه ها یا باید توسط موسسات قانونی و معتبر ترجمه رسمی در یونان و یا وزارت امور خارجه یونان  در آتن ترجمه شده باشند و یا توسط یک کانون معتبر ترجمه رسمی  زیر نظر کانون وکلای یونان و مورد تایید این کانون این ترجمه در یونان آماده شود.

بصورت کلی گواهینامه اقامت برای افراد سرمایه گذار در یونان به دو صورت صادر و یا تمدید می شود:

  • اولین مدل گواهینامه متعلق به سرمایه گذارانی است که از کشورهای عضو کنوانسیون لاهه در یونان سرمایه گذاری می کنند و توسط مقامات خارجی آن کشور مورد تایید قرار می گیرند
  • دومین نمونه مرتبط به سرمایه گذارانی است که عضو کشورهای عضو کنوانسیون لاهه نیستند.

در زمان تمدید دوره اقامت موقت یونان و یا صدور اقامت دائم برای آن دست افرادی که درخواست اقامت دائم یونان را می دهند، مجددا داده های بیومتریک مانند اثر انگشت و قرنیه چشم و عکس دیجیتال از متقاضی و همراهان او گرفته می شود. اما با توجه به اینکه قبلا مجوز اقامت موقت یونان را یک بار دریافت کرده اند دیگر نیاز به ارائه  مستندات بصورت الکترونیکی نخواهد بود مگر اینکه در هر یک از شرایط تغییراتی اعمال شده باشد.

در ضمن اگر قبل از اقامت در یونان، اقامت هر یک از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را یک بار به دست آورده باشید در صورتی نیاز به پاسپورت الکترونیکی یونان خواهید داشت که پاسپورت قبلی شما یا گم شده باشد و یا به هر دلیلی از بین رفته باشد و یا معتبر نباشد.

روش های دریافت اقامت یونان

  • یونان در حال حاضر به عنوان یکی ازاعضا اصلی اتحادیه اروپا شناخته می شود که به دلیل ایجاد زیر ساخت های فوق العاده و چشم انداز عالی برای آینده خود به عنوان یک مقصد فوق العاده برای سرمایه گذاری شناخته شده است. اما اقامت یونان تنها از طریق سرمایه گذاری در یونان تعریف نشده است و سیاست های اقتصادی و توسعه ای یونان به شکلی در نظر گرفته شده است که از طرق مختلف اجازه اقامت در یونان را به افراد مستعد و دارای شرایط خاص می دهد.

    وجود این شرایط باعث شده است که هر ساله هزاران نفر به دنبال اخذ اقامت یونان باشند که از بین  این افراد صدها نفر موفق به دریافت اقامت یونان می شوند. هر چند شاید به راحتی نتوان کلیه راه های تعریف شده برای اقامت در کشورهای اروپایی از جمله یونان را تعریف و به قلم تحریر در آورد اما متداول ترین و شناخته شده ترین مسیرهای دریافت اقامت یونان را می توان به شرح زیر دانست:

    • اقامت یونان از طریق ثبت شرکت در یونان یا کسب و کار در یونان
    • اقامت یونا از طریق خرید ملک در یونان
    • اقامت تمکن مالی یونان یا خویش حمایتی یونان
    • اقامت تحصیلی در یونان
    • اقامت کاری در یونان
    • اقامت از طریق پناهندگی در یونان
    • اقامت از طریق تولد در یونان
    • اقامت از طریق ازدواج در یونان
    • اقامت ورزشی در یونان

    در ادامه قصد داریم شرایط اخذ اقامت یونان از هر یک از مسیرها و روش های فوق را به جزئیات بیشتری برای شما تشریح کنیم.

اقامت یونان از طریق ثبت شرکت در یونان ( راه اندازی کسب و کار در یونان)

یکی از راه های سرمایه گذاری و اخذ اقامت یونان که شامل اقامت طلایی یونان نیز می شود، مسیر ثبت شرکت یا راه اندازی کسب و کار قانونی در یونان است. هر چند در برخی از مطالب ثبت شرکت در یونان با راه اندازی کسب و کار در یونان یکسان دیده می شود اما به صورت کلی این دو روش با هم تفاوت های زیادی دارند.

هم ثبت شرکت در یونان و هم راه اندازی کسب و کار در یونان که به کار آفرینی در یونان هم شهرت دارد از روش های سرمایه گذاری در یونان هستند که در واقع نیاز به ورود سرمایه مشخص در یونان دارند و در ضمن باید برای تعداد مشخصی از افراد ترجیحا کارآفرینی کنند.

ثبت شرکت در یونان

شاید بتوان به جرات گفت یکی از بهترین روش های اقامت در اروپا و یا اقامت در یونان روش ثبت شرکت در یونان یا ثبت شرکت در اروپا باشد. در روش ثبت شرکت می توان به راحتی نه تنها اقامت کشور یونان را گرفت بلکه شرایط کاری خود را نیز در یکی از بهترین مناطق اقتصادی دنیا تضمین کرد. خوشبختانه خود دولت یونان نیز به راحتی برای افرادی که طرح های کسب و کار از طریق ثبت شرکت در یونان را دارند به خوبی تسهیل کرده است.

در حال حاضر روش های و یا قالب های مختلفی برای ثبت شرکت و یا راه اندازی شخصیت حقوقی در یونان تعریف شده است که عمدتا به تبعیت از قوانین و مقررات اتحادیه اروپا این ساختارهای تعریف شده است. اما چند نوع ساختار حقوقی یا ثبت شرکت در یونان بیشتر از همه در بین سرمایه گذاران خارجی مورد توجه می باشد که عبارتند از:

 

ثبت شرکت سهامی با مسئولیت محدود در یونان ( شرکت E)

 

شرکت سهامی با مسئولیت محدود نوعی ساختار حقوقی است که با سرمایه گذاری و مشارکت حداقل سه نفر قابل ثبت است. به دلیل اینکه در این ساختار سرمایه گذاران صاحب سرمایه خود شناخته می شود این نوع شرکت در یونان از محبوبیت زیادی در بین سرمایه گذاران خارجی برخوردار است زیرا از نظر اقتصادی اهمیت بیشتری دارند.

در شرکت سهامی با مسئولیت محدود در یونان شرکا تنها به اندازه سهام خود در شرکت مدیون می شوند و کلیه تعهدات بر عهده سرمایه شرکت است. ضمن اینکه محدودیت های شرکت ها سهامی در سهام بندی نیز در شرکت با مسئولیت محدود وجود ندارد.

شرکت های سهامی با مسئولیت محدود می توانند سهام خود را با نام و یا بی نام منتشر کنند. تصمیم های کلان بر عهده مجمع عمومی موسسین است و مجری این تصمیم ها هیئت مدیره با نمایندگی مدیر عامل در شرکت می باشد.

ثبت شرکت سهامی با مسئولیت محدود در یونان نیازمند حداقل سرمایه 60 هزار یورو می باشد. این شرکت باید رسما در خود یونان ثبت شود و کلیه قوانین و مقررات ثبت این شرکت ها باید مطابق با قوانین اداره ثبت شرکت ها در یونان باشد. برای ثبت شرکت سهامی با مسئولیت محدود باید یک اساسنامه تهیه شود و فرایند ثبت شرکت باید ابتدا در دفاتر رسمی در یونان انجام شود. همچنین باید در بیمه تامین اجتماعی و اداره مالیاتی یونان نیز ثبت نام شود.

همچنین اتاق بازرگانی و وزارت صنعت یونان باید حق استفاده از نام شرکت را تصویب کنند.  پس از طی فرایند نام گذاری و فرایند های ثبت اسناد در دفاتر قانونی یونان باید موضوع شرکت در اداره ثبت شرکت های یونان به ثبت برسد. نهایتا یک ماه سهامدارن بعد از ثبت شرکت سهامی با مسئولیت محدود در یونان فرصت خواهند داشت تا سرمایه تعهد شده را تادیه کنند. در صورت سرمایه گذاری و ثبت شرکت سهامی با مسئولیت محدود در یونان به کلیه مدیران و اعضا هیئت مدیره و نهایتا تا 10 نفر اقامت دائم یونان تخصیص داده می شود.

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان (E.P.E )

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان یکی دیگر از راه های اخذ اقامت یونان از طریق ثبت شرکت است. در این نوع شرکت شرکا تنها به اندازه سرمایه خود در شرکت مسئولیت بر عهده دارند. تصمیم گیری بر عهده شرکا است که ممکن است در بین خود یک تا چند مدیر را انتخاب کنند.

به شرطی می توان با ثبت این نوع شرکت اقامت یونان را به دست آورد که حداقل در حساب شرکت شرکا 18000 یورو تادیه و سپرده کنند. از این میزان سرمایه باید حداقل نیمی از آن در همان ابتدا در حساب شرکت نقدا واریز شود و مابقی نیز در تاریخی مشخص باید توسط مدیران تادیه شود. در زمان ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان باید در اداره مالیاتی و تامین اجتماعی یونان نیز ثبت نام شود و باید 1 درصد از سرمایه تعریف شده برای تاسیس شرکت در یونان به عنوان مالیات پرداخت شود.

طرح تجاری مورد نطر برای راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود در یونان با تایید دادگاه و وزارت صنعت این کشور می باشد و تا حداکثر 10 نفر بسته به میزان سرمایه تعریف شده برای این نوع شرکت می توانند اقامت یونان را با صاحب سرمایه بودن در شرکت و یا مدیریت در شرکت به دست بیاورند.

 

ثبت شرکت مشارکت عمومی در یونان (O.E )

 

برای ثبت شرکت مشارکت عمومی در یونان نیز باید حداقل دو شریک حضور داشته باشند. همانند شرکت های تضامنی در این نوع شرکت مسئولیت هر یک از شرکا نا محدود است و باید پاسخگو کلیه تعهدات شرکت باشند. به همین دلیل معمولا مدیریت شرکت  در این شرکت ها به عهده خود شرکا خواهد بود مگر اینکه توافق کلی دیگری با هم داشته باشند.

در این نوع شرکت ها بر خلاف شرکت های با مسئولیت محدود نمی توان با ایجاد یک قرارداد از برخی از مسئولیت های شرکت شانه خالی کرد و در همه امور شرکا با هم شریک خواهند بود. ثبت شرکت مشارکت عمومی در یونان الزاما نیازی به تادیه سرمایه ندارد. افراد خارجی برای ثبت این نوع شرکت باید طرح تجاری قوی ای داشته باشند و باید از دادگاه مجوز اخذ شود. در این نوع شرکت ها نیز 1 درصد از سرمایه اولیه شرکت به عنوان مالیات در نظر گرفته می شود و تنها شرکا در صورت پذیرش طرح تجاری می توانند حداکثر تا 10 نفر اقامت یونان را بگیرند.

 

ثبت شرکت مختلط در یونان ( E.E)

 

این نوع از شرکت ها معمولا بین یک تا چند شریک تضامنی یا با مسئولیت نا محدود با چند نفر شریک با سهام محدود و شراکت محدود و یا مسئولیت محدود شکل می گیرد. مدیریت این نوع شرکت ها بر عهده شرکا ضامن است و دیگر شرکا معمولا در فعالیت و تصمیم گیری های شرکت دخالتی داده نمی شوند. در شرکت های  مختلط باید نام شریک یا شرکا عمومی یا ضامن در عنوان شرکت قید شود و کلیه مسئولیت شرکت را باید این شرکا بپذیرند.

دقیقا مشخص نشده که چه میزان سرمایه برای راه اندازی شرکت مختلط در یونان نیاز است اما آنچه مسلم است این است که در صورت تادیه حداقل سرمایه 60000 یورو و یا راه اندازی شغل برای تعداد مشخصی در یونان شرکا ضامن می توانند اقامت یونان را بگیرند.  سایر شرکا نیز اگر میزان سرمایه گذاری شرکت در یونان بزرگ باشد می توانند از طریق خرید سهام در این شرکت و اثبات حق سهم زیاد خود در این شرکت اقامت یونان را به دست بیاورند.

اما به غیر از تاسیس شرکت در یونان و یا ثبت شرکت در یونان افراد حقیقی و یا حقوقی می توانند از طریق مشارکت در کسب و کار یونان و یا راه اندازی کسب و کار در یونان نیز به اقامت یونان برسند. از بهترین این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مشارکت غیر فعال در یونان

 

در این نوع مشارکت یک قرارداد کاری غیر رسمی و یا رسمی بین حداقل دو نفر حقیقی و یا حقوقی در یونان شکل می گیرد. یکی از این افرا به عنوان شریک غیر فعال شناخته می شود که تنها برای اداره امور و معاملات تجاری طرف قرارداد است و دیگری به عنوان شریک فعال هویت تجاری به دست می آورد. در این حالت ممکن است دو طرف از افراد خارجی باشند و یا یک طرف به عنوان مقیم یونان و دیگری از افراد غیر مقیم یونان باشد. این نوع شراکت ها اگر در طولانی مدت باشد و یا ادامه دار باشد و در قالب شخصیت حقوقی باشد می تواند منجر به صدور اقامت یونان شود.

 

سرمایه گذاری مشترک

 

همانطور که از نام این نوع فعالیت می توان حدس زد، سرمایه گذاری مشترک نوعی فعالیت اقتصادی و یا تجاری را در یونان پوشش می دهد که می تواند بین یک تا چند نفر شخص حقیقی و یا حقوقی شکل بگیرد و در قالب آن هر یک از این طرف ها انجام بخشی از سرمایه گذاری را عهده دار شده و از سود حاصله بصورت توافقی بهره مند شوند.

اگر این نوع مشارکت در سرمایه گذاری در یونان با استفاده از یک شخصیت حقوقی باشد و یا نیاز به مدیریت در یک مجموعه واحد باشد می تواند برای افراد غیر مقیم ، اقامت یونان را به دنبال داشته باشد. در نظر داشته باشید که این نوع همکاری می تواند بین شهروندان یونان با خارجی ها و یا تماما بین خارجی ها باشد ولی در صورتیکه این همکاری منجر به ارتباط مستمر نشود نمی تواند به راحتی زمینه ساز اقامت یونان باشد مگر اینکه میزان سرمایه گذاری در یونان به اندازه حداقل لازم برای اخذ اقامت یونان باشد.

راه اندازی کسب و کار در یونان

 

 

راه اندازی کسب و کار در یونان بصورت فردی و یا در قالب یک تاجر مستقل ممکن می شود و در این حالت ففرد کاری را در یونان راه اندازی می کند و مالک کسب و کار خود خواهد بود. بنابراین کاملا مشخص است که کلیه دیون و بدهی ها و مسئولیت این نوع کسب و کارها در یونان بر عهده خود فرد است. اما اگر میزان سرمایه گذاری در راه اندازی این نوع کسب و کار به اندازه حداقل لازم و تعریف شده باشد و این کسب و کار قانونا در سازمان تجارت یونان ثبت شود می تواند باعث اقامت در یونان شود.

ثبت نمایندگی شرکت خارجی و یا شعبه شرکت خارجی در یونان

یکی از بهترین روش ها برای داشتن شخصیت حقوقی در یونان که منجر به اقامت یونان برای افراد بنیان گذار و یا مدیران این شعب و نمایندگی ها در این کشور خواهد شد، ثبت نمایندگی و یا شعبه شرکت خارجی در یونان است.

برای ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در یونان باید به غیر از دریافت تاییدیه وزارت امور خارجه، اداره مهاجرت و سازمان تجارت یونان، رئیس منطقه و یا شورای محلی منطقه مورد نظر نیز در یونان طرح تجاری را تایید کند. برای این کار باید فرد و یا شرکت متقاضی به همراه طرح تجاری مدارک زیر را نیز ارائه نماید:

  • کپی از اساسنامه شرکت اصلی یا شرکت مادر
  • صورتجلسه هیئت مدیره یا مجع عمومی شرکت مادر که اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی را داده باشد
  • تعیین وکیل یا نماینده قانونی و قدرتی که او در مراجع قانونی خواهد داشت از طرف شرکت مادر
  • مدارکی که اثبات کند شرکت مادر جایگاه خوبی و یا برند خوبی دارد و می تواند زمینه ساز شرایط خوبی در کشور یونان از جمله اشتغال زایی و یا تامین برخی از خواسته های کشور یونان را داشته باشد.
  • گواهی دال بر تعیین سرمایه گذاری به میزان حدقل 60000 یورو برای نمایندگی و 18000 یورو برای شعبه خارجی در یونان
  • ثبت نام در اداره مالیاتی کشور یونان و ارائه کد مالیاتی
  • تضمین برای اینکه مطابق با شرایط قانونی یونان شعبه و یا نمایندگی فعالیت خواهد داشت.
  • ثبت شعبه و یا نمایندگی در اداره ثبت شرکت ها در یونان

تبصره: کلیه این مدارک باید به زبان یونانی ترجمه شوند و مطابق با قوانین کنوانسیون لاهه باشند.

نکاتی برای ثبت شرکت در یونان به منظور اخذ اقامت یونان

شرکت ها و موسسات تجاری در یونان باید مطابق با قوانین کشور یونان اداره شوند و کلیه دفاتر مالیاتی خود را طبق قوانین مالیاتی این کشور تکمیل و سالیانه ارائه نمایند.

شرکا می توانند در ابتدای امر اقامت 5 ساله یونان را دریافت کنند و در صورت تداوم سرمایه گذاری در یونان اقدام به تمدید اقامت یونان و یا دریافت اقامت دائم یونان پس از 5 سال بکنند.

از سود خالص سالیانه شرکت های ثبت شده در یونان باید 26 درصد از آن به عنوان مالیات پرداخت شود.

شرکا می توانند فردی را به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب کنند که در بین سرمایه گذاران نباشد. این مدیر و یا کارشناسانی که برای امور شرکت در نظر گرفته می شوند نیز می توانند اقامت یونان را به دست بیاورند.

کلیه نمایندگی ها و شعب شرکت های خارجی در یونان می توانند با مالکیت صد در صد خارجی باشند اما باید سالیانه حسابرسی شده و مطابق با قوانین یونان مالیات های خود را پرداخت نمایند.

برای ثبت شرکت در یونان و اخذ اقامت یونان بهتر است از وکلای خبره و افرادی که به زبان یونانی و قوانین یونانی تسلط کافی دارند استفاده شود.

بیشتر بخوانید: 

سرمایه گذاری در یونان از طریق خرید ملک در یونان

یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت یونان خرید ملک در یونان می باشد. در سال های اخیر و بعد از بحران های مالی اوایل قرن بیست و یکم دولت یونان برای کلیه افرادی که تا میزان مشخصی در املاک و مستغلات این کشور سرمایه گذاری کنند اقدام به صدور ویزا طلایی یونان و اقامت طلایی یونان می کند. به این مفهوم که بدون اینکه نیاز باشد در یونان بصورت دائمی ماندگار باشید و یا اقامت داشته باشید می توانید صاحب اقامت یونان شوید و تنها در هر شش ماه حضور یک هفته ای در یونان کفایت خواهد کرد.

خرید ملک به ارزش حداقل 250 هزار یورو در یونان برای دریافت اقامت طلایی یونان لازم است. افرادی که حداقل 250 هزار یورو ملک خریداری کنند می توانند برای خود و خانواده خود اقامت یونان بگیرند.  این اقامت ممکن است در ابتدا بصورت اقامت موقت یونان صادر شود ولی بعد از 5 سال به راحتی امکان تبدیل شدن به اقامت دائم یونان را دارد. دلیل این نوع اقامت موقت یونان این است که دولت یونان تضمین کند که سرمایه گذاری در یونان در حوزه املاک ادامه دار خواهد بود و موقتی نیست.

در یونان روش های زیادی برای خرید ملک وجود دارد. خرید انواع خانه های شهری، آپارتمان ها، انواع خانه های ویلایی، ویلاها و خانه های ساحلی، انواع املاک تجاری ، انواع خانه های قدیمی و بسیاری دیگر از انواع املاک در یونان وجود دارد. برخی با خرید املاک قدیمی در یونان به دنبال بازسازی املاک در یونان هستند تا از این طریق ضمن اینکه با کمترین میزان هزینه اقدام به خرید ملک در یونان می کنند، اقامت خود را در یونان نیز تضمین کنند.

روش خرید ملک و یا زمین و حتی خانه های قدیمی برای بازسازی در یونان بخصوص در مناطق توریستی و یا مناطق ساحلی یونان یک روش تضمین شده برای افرادی است که به دنبال سرمایه گذاری در یونان به جای زندگی در یونان هستند. در یان روش افراد می توانند محل اقامت یونان خود را فراهم کنند و در ضمنن برای زمان هایی که در یونان به سر نمی برند به راحتی با اجراه ملک در یونان به عنوان خانه تعطیلات درآمد بسیار خوبی به دست بیاورند زیرا یونان یکی از پر توریست ترین کشورهای جهان است.

بنابراین هدف از خرید ملک در یونان می تواند بسیار متنوع باشد. برخی خرید خانه برای زندگی ، برخی برای کسب و کار، برخی برای تجارت و برخی برای کسب سود از محل اجاره مسکن در یونان این سرمایه گذاری را انجام می دهند و به درآمد مطلوب به همراه اقامت یونان خواهند رسید.

اخذ اقامت تمکن مالی یونان

در سال 2014 بود که قانون گذاران یونان با تصویب ماده قانونی که  به قانون 4251 مشهور است موافقت کردند که به شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپایی اجازه اقامت یونان را برای دو سال ارائه نمایند مشروط به اینکه این فرد ثابت کند که می تواند هزینه های زندگی خود را بدون نیاز به انجام فعالیت اقتصادی و یا فعالیت تجاری و از طریق درآمد مشخص ماهیانه تامین نماید و در واقع فرد تمکن مالی لازم یا توانایی مالی لازم را برای عهده دار بودن هزینه های زندگی خود را دارد.

طبق قانون اقامات از طریق تمکن مالی افرادی که از طرق مختلف درآمد مشخصی دارند می توانند به راحتی صاحب اقامت یونان برای دو سال شده و در صورت تداوم این موضوع اقامت خود را پس از دو سال تمدید کنند.  حسن این روش اقامت یونان این است که افراد می توانند بعد از 5 سال اقامت دائم یونان را دریافت کنند و بعد از شش تا هفت سال برای شهروندی یونان درخواست بدهند. عیب این روش نیز این است که فرد نمی تواند در طول این مدت که اقامت کوتاه مدت در یونان دارد، برای کار و یا فعالیت تجاری در یونان اقدام کند.

از روش های مختلف درآمد بدون نیاز به کار و فعالیت تجاری در یونان می توان به سرمایه گذاری در بخش ها  ویا سهام های مختلف، ارث، سود از محل کارخانه، دریافت اجاره بها و بسیاری دیگر از این نوع درآمد ها . البته باید یادآور شویم که هر یک از این روش های درآمد باید قانونی باشد و برای این منظور باید بتوانید مشروع بودن درآمد را ثابت کنید.

اخذ اقامت تمکن مالی یونان نه تنها برای خود فرد بلکه برای خانواده او نیز امکان پذیر است. بصورت کلی افرادی که خواهان دریافت اقامت تمکن مالی یونان هستند که به اقامت خود حمایتی یونان نیز شهرت دارد باید مطابق با ماده 1 و بند 1 همین قانون 4251، درآمد لازم برای کلیه اعضا تحت پوشش را نیز داشته باشد.  بر اساس این قانون هر فر باید سالیانه حدود 24000 یورو حداقل درآمد داشته باشد که بتواند برای خود اقامت تمکن مالی یونان را بگیرد.

بر این اساس هر فرد برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان نیاز به درآمد حداقل 2000 یورو در ماه دارد و اگر بخواهد همسر خود را نیز به همراه داشته باشد و برای او نیز اقامت یونان را از طریق خود حمایتی دریافت کند باید 20 درصد اضافه تر درآمد داشته باشد یعنی حدود 400 یورو در ماه بیشتر درآمد نیاز دارد. هر یک از فرزندان نیز نیازمند 15 درصد درآمد بالاتر در ماه برای صاحب درآمد یا سرمایه هستند. یعنی هر فرزند حدود 300 یورو در ماه.

افرادی که خواهان اقامت تمکن مالی یونان هستند باید مدرک یا مدارکی را ارائه نمایند که اثبات کند درآمد آنها ثابت و ماندگار است و در ضمن به اندازه لازم در ماه می باشد.

 این کار نیازمند ارائه مدارک مرتبط مانند زیر می باشد:

  • مدرک بازنشستگی  برای افرادی که حقوق بازنشستگی کافی دارند
  • مدرک سپرده گذاری برای افرادی که از طریق سپرده گذاری درامد دارند
  • صورتحساب ماهیانه برای افرادی که درآمد آنها از طریق اجاره بها می باشد
  • سند خرید سهام و یا صورتحساب سود خرید سهام برای افرادی که از طریق خرید سهام درآمد دارند
  • ارائه صورتحساب بانکی برای افرادی که سپرده زیادی دارند و از سود آن هزینه های خود را عهده دار می شوند

بنابریان تمکن مالی یعنی اینکه درآمد ماهیانه فرد بدون نیاز به فعالیت تجاری و کار در یونان به اندازه کافی هست که سربار یونان و یا دولت یونان نباشد. البته در خصوص افراد بازنشسته موضوع کمی متفاوت است و ممکن است با درآمد کمتر نیز برخی از بازنشستگان بتوانند اقدام به دریافت اقامت تمکن مالی یونان بکنند و گاها میران حقوق آنها مد نظر قرار گرفته نمیش ود  زیرا این افراد نیازی به ورود به بازار کار یونان را ندارند.

 

شرایط اعضا خانواده فرد متقاضی اقامت یونان از طریق تمکن مالی:

 

در بالا در خصوص شرایط متقاضیان دریافت اقامت خود حمایتی یونان یا همان تمکن مالی گفته شد. ضمن اینکه این افراد نباید دارای سو پیشیه و سوابق کیفری نیز باشند.  اما هر یک از اعضا تحت پوشش متقاضی یا خانواده او باید شرایط زیر را داشته باشند تا مشمول خویش حمایتی متقاضی تمکن مالی بشوند:

  • همسر متقاضی تمکن مالی باید بالای 18 سال سن داشته باشد. در ضمن اگر فرد بیش از یک همسر اختیار کرده باشد تنها می تواند برای یکی از این همسرها اقامت تمکن مالی یونان را دریافت کند.
  • فرزنداان متقاضی تمکن مالی یونان نیز نباید بیش از 18 سال تمام داشته باشند. بصورت کلی فرزندان متقاضی ممکن است فرزند خونی خود متقاضی، یا فرزندان منتصب به او مانند فرزند همسر  و یا فرزند خوانده های او باشند.
  • فرزندان بالای 18 سال متقاضی تمکن مالی حتی اگر وابستگی مالی به متقاضی داشته باشند به ندرت موفق به دریافت اقامت تمکن مالی یونان می شوند مگر اینکه از طرق دیگر مانند اقامت تحصیلی اقامت یونان آنها گرفته شود.

افرادی که به دنبال اقامت تمکن مالی یونان هستند می توانند بصورت تمام وقت و دائم ساکن یونان شوند و یا بدون نیاز به حضور و زندگی در یونان اقامت این کشور را دریافت کنند. اگر فرد تنها به دنبال دریافت اقامت یونان باشد و تمایلی به زندگی طولانی مدت در این کشور ندارد بهترین راه دریافت اقامت یونان، اقامت تمکن مالی خواهد بود. در این صورت فرد تنها کافیست یک بار برای اخذ اقامت تمکن مالی یونان وارد این کشور شود و بعد از آن تنها برای هر شش ماه نیاز است که یک هفته در یونان بماند که طی یک سفر چند روزه این مهم تحقق خواهد یافت.

در واقع دریافت اقامت تمکن مالی یونان از این نظر در سال های اخیر و بخصوص در بین افراد دارای شرایط مالی مناسب رواج پیدا کرده است که به افراد این فرصت را می دهد تا بدون نیاز به حضور در یک کشور اروپایی ،به راحتی اقامت اروپا و ویزا شینگن را دریافت کنند و به صورت آزادانه به بسیاری از کشورهای جهان رفت و آمد داشته باشند و از شرایط خاص اتحادیه اروپا ربای مقاصد مختلف بهره مند شوند.

در نظر داشته باشید که دریافت اقامت تمکن مالی یونان نیازمند دریافت یک اقامت کوتاه مدت به مدت دو سال برای درخواست اولیه اقامت است. در طول این مدت شرایط زندگی و رفتار او در یونان بررسی خواهد شد و اگر این فرد مشکلی نداشته باشد می تواند در هر سه سال اقامت یونان خود را تمدید کند. در ضمن بعد از پنج سال امکان تبدیل اقامت موقت تمکن مالی به اقامت دائم یونان وجود دارد.

افرادی که موفق به دریافت اقامت دائم یونان حتی از طریق تمکن مالی شوند، محدودیت های قبلی یعنی عدم دسترسی به بازار کار و اجازه کار در یونان از آنها برداشته می شود و از این پس می توانند آزادانه در یونان زندگی و کار کنند. حتی پس از شش سال تا هفت سال اقامت دائم یونان را می توان با درخواست شهروندی همراه کرد و به شهروند یونان تبدیل شد.

البته نکته مهم در خصوص اقامت تمکن مالی یونان این است که همیشه هم با محدودیت عدم اجازه کار همراه نیست و گاها افراد می توانند اقامت تمکن مالی یونان را با اجازه کار در این کشور همراه کنند. بنابراین دریافت اقامت خویش حمایتی یونان ممکن است از طریق اجاره کار و یا عدم اجازه کار باشد که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد:

 

دریافت اقامت تمکن مالی یونان بدون اجازه کار

 

در بالا بصورت کلی روش دریاف اقامت تمکن مالی یونان بدون اجازه کار توضیح داده شد. در این حالت فرد اجازه نخواهد داشت که در بازار کسب و کار و تجارت یونان وارد شود و یا موقعیت شغلی در این کشور داشته باشد. البته ممکن است فرد به اموری پاره وقت و یا فعالیت های غیر تجاری و یا دورکاری بپردازد اما عمدتا تحت قانون کار یونان نمی تواند کار کند.

حقوق بازنشستگی، ارث و داشتن مبلغ بزرگ سرمایه گذاری شده با سود بالا، خرید سهام، اجراه بها، سند مالکیت ملک، درامد از طریق اجاره خودرو ها و یا وسایل دیگر تجاری و بسیاری دیگر از این شرایط از مواردی هستند که می توان از طریق آنها اقامت تمکن مالی یونان را به دست آورد.

لازمه این نوع تمکن مالی درآمد ماهیانه 2000 یورو برای سرپرست خانواده و 400 یورو برای همسر خانواده و همچنین 300 یورو برای فرزندان خانواده بصورت حداقلی می باشد. البته منظور از داشتن این میزان درآمد این نیست که باید این هزینه در اختیار دولت یونان قرار بگیرد و این هزینه کاملا مرتبط به درآمد فرد برای هزینه های روزمره زندگی خودشان خواهد بود.

نکته مهمی که در خصوص اقامت تمکن مالی بدون اجازه کار باید در نظر داشته باشید این است که اقامت اولیه به صورت دو ساله صادر می شود. بنابراین به منظور اطمینان از اینکه فرد می تواند هزینه های خود و همراهانش را در طول این مدت بدون مشکل تامین کند، باید درامد مورد نیاز برای هر ماه از قبل و برای دو سال در یک حساب بانکی در یونان سپرده شود. بر این اساس افرادی که تمکن مالی یونان را می خواهند باید حدود 48000 یورو در همان ابتدا در حساب بانکی خود در یونان سپرده گذاری کنند که البته این تنها برای یک نفر و آن هم سرپرست خانواده است.

اگر همسر او نیز به همراه او برای اقامت تمکن مالی یونان اقدام کند باید حداقل 9600 یورو اضافی تر برای دو سال در حساب وی سپرده شود و برای هر فرزند نیز باید حداقل 7200 یورو بیشتر در حساب سپرده ، سپرده گذاری شود. بر این اساس یک خانواده چهار نفره برای اینمکه اقامت تمکن مالی یونان را درخواست کند باید در همان ابتدا بر اساس حداقل مورد نیاز ، حداقل 64800 یورو یعنی حدود 65000 یورو در یک حساب بانکی در یونان سپرده گذاری کند.

اقامت تمکن مالی بدون اجازه کار می تواند تا هر زمان ادامه داشته باشد مگر اینکه فرد بعد از اقامت اولیه دو ساله و یک تا دو بار تمدید اقامت سه ساله یونان، درخواست اقامت دائم یونان برای خود و خانواده اش بدهد و در صورت موافقت با اقامت دائم در کشور یونان، او می تواند برای انجام فعالیت تجاری در یونان اقدام کند.

 

دریافت اقامت تمکن مالی در یونان با اجازه کار

 

اقامت تمکن مالی یونان با اجازه کار در واقع نوعی سرمایه گذاری در یونان است به همین دلیل برخی اعتقاد دارند این نوع اقامت را باید در اقامت از طریق سرمایه گذاری در یونان تفسیر و توضیح داد. اما بر اساس قوانین کشور یونان، افرادی که توانمندی ها و تخصص های لازم را داشته باشند و بتوانند با ثبت کسب و کار و یا کارآفرینی در یونان و ورود حداقل 300.000 یورو در بازار کار یونان، شغلی در این کشور راه اندازی کنند نیز به عنوان اقامت تمکن مالی در یونان شناخته می شوند.

دلیل این امر این است که در این حالت نیز فرد وابستگی مالی به بازار کار یونان ندارد و می تواند از طریق کسب و کار خود و بدون نیاز به اشغال کردن موقعیت های شغلی موجود در بازار یونان ، در این کشور کار کند و درآمد داشته باشد و چه بسا حتی برای افرادی نیز اشتغال ایجاد کند.

البته برای دریافت اقامت تمکن مالی در این حالت یک شرط دیگر نیز لازم است و آن هم این است که در یک حساب بانکی این نوع افراد باید حداقل 60.000 یورو سرمایه گذاری یا پس انداز کنند. این پس انداز به عنوان پشتوانه مالی برای افراد در نظر گرفته می شود تا در صورتیکه در کسب و کار خود موفق نبودند بتوانند از طریق این پس اندازه وابستگی مالی خود را تامین کنند و مشکلی برای هزینه های زندگی خود در کشور یونان نداشته باشند.

بنابراین افرادی که به دنبال فرصت اقامت تمکن مالی در یونان با اجازه کار هستند شاید یان فرصت ، بسیار ارزشمند باشد. در نظر باید داشت که بازار کالا و خدمات در یونان بسیار شرایط خوبی دارد و دسترسی به آب های بین المللی و بازار بزرگ اروپا یک امتیاز ویژه برای افرادی خواهد بود که به دنبال توسعه شغلی و کسب و کار خود هستند. از این رو بسیاری از افراد این نوع اقامت تمکن مالی را به اقامت تمکن مالی بدون اجاهز کار ترجیح می دهند

ضمن اینکه اگر شما خانواده ای 4 نفره باشید تقریبا به همین اندازه باید در حساب بانکی خود پول سپرده گذاری کنید و داشتن یک هزینه 300 هزار یورویی می تواند شما را وارد یکی از بهترین بازارهای اروپا برای فعالیت تجاری بکند.

اقامت تمکن مالی با اجازه کار نیز ابتدا دو ساله صادر می شود و بعد از آن برای هر سه سال قابل تمدید است و می توان بعد از 5 سال به اقامت دائم یونان تبدیل شود. البته بر هلاف تمکن مالی بدون اجازه کار، در شرایطی که برای اقامت تمکن مالی یونان با اجازه کار اقدام کنید باید اولا کسب و کار خود را راه اندازی کنید و این امر را اثبات کنید و دوما باید در یونان حضور داشته باشید و نمی توانید تنها دو هفته در سال به یونان بیایید و حضور داشته باشید.

 

مدارک لازم برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان

 

  • ارائه پاسپورت معتبر برای متقاضی و هر یک از اعضا خانواده
  • گواهی اثبات کننده تمکن مالی مانند صورتحساب بانکی، سند مالکیت ملک، گردش حساب و غیره
  • ارائه فیش یا هر سند دیگری که اثبات کند سپرده گذاری شما به تعداد نفرات خانواده در حساب بانکی یونان انجام شده است
  • ارائه گواهی شغلی سرپرست خانواده مانند کارت مهندسی، مجوز فعالیت و غیره
  • ارائه 10 عکس برای هر یک از نفرات که در چند ماهه گذشته گرفته شده باشد و دارای مشخصات پاسپورتی باشد
  • ارائه مدارک شناسایی فرد و خانواده او
  • ارائه گواهی عدم سو سابقه و سو پیشینه
  • ارائه یک بیمه نامه معتبر
  • ارائه گواهی سلامت از پزشکی که مورد تایید سفارت یونان باشد

همچنین لازم به یادآوری است که تمامی مدارک فوق باید به زبان یونانی ترجمه شده باشد. این ترجمه باید توسط یک دارالترجمه معتبر انجام شود و سپس هم توسط نهاد وزارت خارجه ایران و  هم دادگستری ایران تایید و مهر شود.

اقامت در یونان از طریق کار ( اقامت کاری یونان)

ویزای-طلایی (2)پرتغال در سال 2022 ساحل آفتاب

یکی دیگر از راه های اقامت به یونان، اقامت به یونان از طریق کار است. در سال های اخیر و با توجه به رشد و توسعه زیادی که یونان داشته است درخواست های کار بیشتری برای این کشور ارسال شده است و عمدتا افرادی که کار در یونان را انتخاب می کنند، با هدف اقامت در این کشور است.

اما باید در نظر داشت که یافتن کار در یونان حتی با وجود سرعت پیشرفت و توسعه اقتصادی و تجاری سال های اخیر یونان کاری دشوار است. بخصوص افراد غیر اتحادیه اروپایی شانس کمتری برای ورود به بازار کار یونان را دارند. دلیل شرایط دشوار یافتن کار در یونان به چند عامل وابسته است. یکی اینکه هنوز درصد بیکاری کشور یونان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی پیشرفته کمی بالاتر است، دوم اینکه هر فرصت شغلی ابتدا باید در خود یونان و به مدت سه ماه در سایت ها و فرصت های شغلی یونان مطرح شود تا در صورتیکه فردی در داخل یونان برای این کار مناسب بود این کار در درجه اول به او برسد.

اگر حتی نیروی کار مورد نیاز شرکت ها در داخل یونان یافت نشد، متقاضی نیروی کار مطرح شده در درجه دوم باید در سطح اتحادیه اروپا به دنبال نیروی کار خود باشد و برای این منظور باید به مدت سه ماه نیز این آگهی استخدامی در سطح کشورهای اتحادیه اروپا مطرح شود و اگر نهایتا بعد از این شش ماه نیروی کار برای شغل مطرح شده پیدا نشد، کارفرما می تواند نیروی کار خود را از بیرون از اتحادیه اروپا استخدام کند.

در این حالت کافرما باید از بین گزینه هایی که به دنبال کار در یونان هستند و یا با مطرح کردن درخواست نیروی کار در کشورهای دیگر نیروی کار خود را پیدا کند. حتی ممکن است متقاضی کار خود با کارفرما تعامل کند و برای شغل مورد نیاز کارفرما اعلام آمادگی کند. در هر صورت راه های زیادی برای یافتن کار در یونان وجود دارد که در ادامه تشریح خواهد شد اما اینکه فرصت گرفتن کارهای اعلام شده تا چه حد نصیب کارجو می شود موضوع چندان ساده ای نیست.

اخذ ویزای کار یونان

بنابراین مهم ترین نیاز کارجو برای اقامت کاری در یونان و یا کار در یونان داشتن یک پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرماست که می تواند از راه های متنوعی به دست بیاید. کارفرما برای استخدام افرادی که غیر اتحادیه اروپایی هستند نیاز به ارائه دلایل موجه دارد و باید اثبات کند که از قبل آگهی استخدام او برای یونان و اتحادیه اروپا منتشر شده است.

متقاضی کار در یونان باید با یک ویزا کوتاه مدت و 30 روزه وارد یونان شود و در این مدت باید بتواند تاییدیه کارفرما را دریافت کند. این کار ممکن است قبلا و با استفاده از اینترنت و یا تعاملات ایمیلی و تلفنی انجام شده باشد و یا یک واسطه این کار را انجام داده باشد اما در نهایت برای قطعی شدن نیاز شما و اطمینان دادن به کارفرما در خصوص شرایط شما این کار انجام می شود.

در صورت موافقت کارفرما برای اینکه شما برای او کار کنید باید خود کارفرما یک پیشنهاد شغلی برای شما تهیه کند و آن را به اداره استخدام نیروی انسانی و وزارت کشور یونان ارائه نماید. وزارت کشور و اداره کار و استخدامی یونان شرایط درخواست را بررسی می کنند و نتیجه را اعلام خواهند کرد. در نظر داشته باشید که ممکن است یک فرصت شغلی بین چند ماه و حتی تا یک سال زمان نیاز داشته باشد تا در این روش تکمیل شود.

افرادی که موفق به پیدا کردن کار در یونان می شوند،  در ابتدا یک اقامت یک ساله در یونان دریافت خواهند کرد و هر سال در صورت توافق کارفرما و رضایت برای ادامه همکاری این قرارداد می تواند تمدید شود و اقامت کاری یونان نیز تمدید خواهد شد. اگر این پروسه برای مدت 5 سال ادامه داشته باشد ، کارجو می تواند برای اقامت دائم در یونان اقدام کند. در این صورت است که همراهان او نیز می توانند برای اقامت دائم یونان اقداک کنند.  تابعیت یونان نیز بعد از داشتن اقامت دائم و گذشت حداقل 7 سال از اقامت در یونان می تواند درخواست داده شود.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت کاری یونان

ویزای کارآفرینی پرتغال

فرم تکمیل شده ویزا متقاضی

  • مدارک شناسایی فرد
  • پارسپورت معتبر و یک نسخه کپی از آن
  • 6 عدد عکس با مشخصات پاسپورتی
  • ارائه یک گواهی سلامت روحی و جسمی معتبر
  • دریافت و ارائه یک بیمه نامه معتبر
  • گواهی عدم سو سابقه و سو پیشینه
  • ارائه مستنداتی در خصوص محل اقامت در یونان
  • ارائه نامه تمکن مالی برای اقامت موقت در یونان
  • پرداخت هزینه های مالیاتی و گواهی پرداخت این هزینه های مالیاتی
  • ارائه نامه و یا پیشنهاد کاری کارفرما
  • تاییدیه مستندات و مدارک فرد از طرف سفارت یونان در ایران و یا وزارت خارجه ایران

کلیه این مدارک باید به زبان یونانی نیز ترجمه شوند و در ضمن تایید سفارت یونان در ایران را داشته باشند.

شرایط پیوستن خانواده افراد دارای اقامت کار یونان

شاید در این جا این سوال مهم مطرح شود که برای افرادی که موفق به یافتن کار در یونان می شوند و به دنبال آن اقامت کاری یونان را به دست می آورند، امکان اینکه بتوانند افراد همراه خود را نیز به یونان ببرند و برای آنها اقامت یونان را بگیرند وجود دارد یا خیر؟ در قوانین یونان برای افرادی که در یونان کار می کنند این شرایط فراهم شده است که خانواده درجه یک خود یعنی فقط همسر و فرزندان خود را به همراه داشته باشند. البته منظور تنها یک همسر و فرزندانی است که زیر 18 سال سن داشته باشند.

بر این اساس افرادی که موفق به اقامت کاری یونان می شوند در صورتیکه شغلی معتبر و تقریبا دائم و یا با ثبات پیدا کنند می توانند برای دریافت اقامت همراهان خود نیز اقدام کنند. منظور اینکه فرد باید شغلی را در یونان پیددا کرده باشد که ساختارمند و معتبر باشد و به عنوان شغل دائمی تلقی شود و نمی توان از طریق شغل موقت و یا نیمه وقت برای همراهان ویزا یا اقامت یونان گرفت.

 

مدارک مورد نیاز برای همراهان افرادی که اقامت کاری یونان را گرفته اند:

 

  • مدارک شناسایی همسر و فرزندان که وابستگی آنها را به فرد صاحب اقامت یونان اثبات نماید
  • ارائه پاسپورت معتبر به همراه کپی
  • گواهی سلامت جسمی و روحی
  • ارائه بیمه نامه معتبر
  • ارائه عدم سو سابقه و سو پیشینه
  • ارائه اسناد ازدواج

کلیه این مدارک نیاز به ترجمه به زبان یونانی و تایید در سفارت یونان در ایران را دارند.

نرخ بیکاری در یونان

همانطور که گفته شد یونان از یک بحران بزرگ مالی که دامن همه کشورهای اروپایی را کم و بیش گرفته بود به تازگی رهایی یافته است و به همین دلیل هنوز به دنبال جبران کمبود ها و مشکلات دوران بحران مالی خود در بین سال های حدودا 2003 تا 2013 است. در این حدود 10 سال تشعشعات بیکاری همه جای یونان را در بر گرفت و رشد بی سابقه بیکاری در یونان دیده شد.

رشد بیکاری در سال 2013 در یونان به حدود 25 درصد رسید. این یکی از کم سابقه ترین سال های یونان با رشد درصد بیکاری تا این میزان است. اما پس از آن دولت یونان با کمک های مالی اتحادیه اروپا و با تعیین قوانین و مقررات مختلف که بخصوص در حوزه های سرمایه گذاری در یونان توسط افراد خارجی و یا در حوزه های گردشگری و غیره انجام داد، موفق شد تا نرخ رشد بیکاری در یونان را منفی کند.

اکنون و بعد از گذشت حدود شش سال از این سیاست ها شاهد نتایج بسیار خوبی در این کشور هستیم تا جایی که نمودارهای بیکاری در یونان نشان دهنده کاهش نرخ بیکاری تا حدود 20 درصد رد سال 2017 هستیم. با این حال همچنان نرخ بیکاری در یونان بالا است و این بدین مفهوم است که هر کسی شاید شانس یافتن کار در یونان را نداشته باشد و اقامت کاری در یونان بسیار دشوار خواهد بود.

اما با این وجود مطابق با قوانین و مقررات موجود در یونان افراد دارای تحصیلات بالا و یا متخصصین در حوزه های مختلف شانس بالاتری برای گرفتن اقامت کاری در یونان دارند و این بدین دلیل است که ایران افراد در توسعه زیر ساخت های این کشور نقش پر رنگی خواهند داشت. در ضمن بسیاری از افراد متخصص و یا سرمایه گذاری که بتوانند در حوزه های مختلف یونان کارآفرینی کنند نیز مطابق با سیاست های اقتصادی یونان به راحتی می توانند اقامت از طریق کار یا سرمایه گذاری را در این کشور به دست بیاورند.

میزان حقوق و مزایا در یونان

یونان نیز مطابق با بسیاری دیگر از کشورهای جهان هر ساله میزانی از حقوق را به عنوان حداقل حقوق در کشور معرفی می کند. بر این اساس در سال 2018 و 2019 حداقل میزان حقوق در یونان ماهیانه 385 یورو بوده است و حداکثر 12.595 یورو نیز دریافت حقوق در یونان وجود داشته است.

آنچه که مسلم است این است که میزان حقوق در یونان توسط خود کارفرما تعیین می شود و به همین دلیل اغلب نوع شغل، مشخصات شغل و میزان تخصصی بودن و حتی ساعات کاری شغل، تعیین کننده میزان حقوق در یونان بوده است.

هر چند کسب و کارهای بسیاری در یونان به صورت خویش فرما و یا شخصی اداره می شوند و بسیاری از افراد متخصص در یونان کسب و کار خودشان را دارند و به همین دلیل می توان به راحتی به این تخمین دست یافت که میزان درآمد افراد در یونان تا حد زیادی می تواند متغیر بوده و با توجه به نوع شغل افراد باشد.

اما اگر به عنوان یک حقوق بگیر و به عنوان کارگر و یا کارمند در یونان مشغول به کار شوید با توجه به بررسی ها و اظهاریه های اداره کار یونان می توان به در حدود میانگین 2.788 یورو در ماه را برای کارمندان در یونان پیش بینی کرد هر چند بسیاری از افرادی که در اقامت یونان را دارند کمتر از این میزان در ماه درآمد دارند و این میزان حقوق عمدتا مربوط به کارمندان با تحصیلات بالا است. فردی با تحصیلات حدود  لیسانس و داشتن تخصص های معمول دانشگاهی و با تجربه کاری کم در یونان حدودا بین 1050 یورو تا 1100 یورو حقوق می گیرد.

عمده ترین مشاغل مورد نیاز در یونان

هر چند یافته ها و شواهد نشان دهنده این موضوع است که پیدا کردن کار در یونان و اقامت کاری در یونان کار بسیار دشواری خواهد بود اما با این وجود این بدین مفهوم نیست که در یونان اصلا موقعیت شغلی وجود ندارد. یونان کشوری در حال توسعه است و به دنبال رسیدن به فاکتورهای رقابت پذیری هم راستا با دیگرکشور های اروپایی است.

در این استا سیاست گذاری ها و شرایط توسعه طلبی یونان باعث شده است که در برخی از زمینه ها تخصصی و یا غیر تخصصی که در سال های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است نیروی کار نیاز باشد. از این رو می توان در برخی از حوزه ها نیروی کار مورد نیاز یونان را بیشتر احساس کرد.

بر این اساس مطابق با آخرین بررسی ها و وضعیت کار موجود در یونان می توان به این نتیجه رسید که اغلب کارها و لیست کارهای یونان مربوط  به حوزه هایی مانند کشاورزی و دامپروری و یا رشته های مرتبط با این حوزه ها، حوزه های گردشگری و توریسم، حوزه آموزش زبان و خدمات آموزشی مرتبط دیگر و یا حوزه های انرژی های تجدید پذیر و نانو دانست. حتی افرادی که در این زمینه ها اقدام به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار در یونان بکنند، درصد موفقیت بالاتری به نظر می رسد داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 

نحوه کاریابی در یونان

اما اگر به دنبال کار در یونان هستید و فکر می کنید شانس و یا تخصص لازم برای ورود به بازار کار یونان را دارید و یا حتی به دنبال امتحان کردن شانس خود برای یافتن کار در یونان و اخذ اقامت کاری در یونان هستید بر خلاف بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی باید کمی بیشتر تلاش کنید.

منظور از تلاش صرفا بازار کار یونان نیست و یا نرخ بالای بیکاری در یونان، بلکه منظور این است که با توجه به قوانین و مقررات یونان، افرادی که به دنبال کار در یونان و دریافت اقامت کاری در یونان هستند باید یک ویزا موقت 30 روزه یونان دریافت کنند و به صورت حضوری به کشور یونان رفته و در این کشور کار پیدا کنند.

هر چند ممکن است بسیاری از طریق موسسات حقوقی و یا کارگزاری های مرتبط در ایران موفق به رایزنی و یافتن کاری در یونان بشوند اما باز هم برای اجرای قوانین این کشور باید به یونان بروند و یا تعامل با کارفرما از نزدیک یک قرارداد همکاری با او امضا کنند. طبق این قرارداد کارفرما درخواست همکاری شما را به همراه دلایل توجیهی به اداره کار یونان خواهد داد تا در صورت موافقت امکان حضور شما در یونان فراهم شود. در یان هنگام شما باید برای دریافت ویزای کار یونان اقدام کند.

از مهم ترین راه هایی که می توانید برای کاریابی در یونان و اخذ اقامت کاری در یونان اقدام کنید موارد زیر هستند:

 

  • یکی از راه های خوب کاریابی در یونان این است که از طریق کارگزاری ها و یا کاریابی های بین المللی از ایران و یا کشور خودتان اقدام کنید. معمولا کارگزاری ها و موسسات حقوقی بین المللی بهترین گزینه برای کاریابی در کشورهای اروپایی مانند یونان هستند. این موسسات با تعامل با انواع کاریابی های محلی همیشه لیستی از انواع مشاغل مورد نیاز را در دست خواهند داشت که در صورت درخواست شما می توانند برای ایجاد شرایط و تعامل با کارفرما اقدامات لازم را برای شما انجام دهند.
  • دومین راه این است که همانطور که در بالا مطالعه کردید با اخذ ویزا 30 روزه به یونان سفر کنید و به کاریابی های مختلف در این کشور سر بزنید و برای فرصت های شغلی مختلف درخواست دهید. این کار نیاز به تسلط به زبان یونانی دارد زیرا اغلب کاریابی ها در یونان به زبان انگلیسی مسلط نیستند. مگر اینکه به کاریابی های بین المللی در یونان مراجعه کنید.
  • سومین راه این است که از طریق سایت شرکت ها و ادارات مختلف در یونان برای یافتن کار و شغل مورد نظر خود درخواست دهید. بسیاری از شرکت های بزرگ و بین المللی در کشور یونان شعبه یا نمایندگی دارند و حتی برخی از شرکت های بزرگ بین المللی یونان را برای محل فعالیت خود انتخاب کرده اند. از این رو ممکن است به تخصص شما نیاز داشته باشند. این نوع شرکت ها معمولا لیست فرصت های شغلی و شرایط احراز شغل را در سایت های خود اعلام می کنند.
  • راه دیگر این است کهبدون حضور در یونان برای کاریابی در یونان به سایت موسسات کاریابی در یونان رفته و برای پیدا کردن کار در یونان در سایت انها ثبت نام کنید. برخی از مهم ترین این سایت ها یا کاریابی های معتبر در یونان که بسیار شهرت دارند عبارتند از FORIS، EURO WORK ، IKIA FRONTIDA – GONTZOU ISMINI ،  ZIKAS EVANGELOS ،  ARISTON  ،  ZIKAS EVAGGELOS  که می توانید به راحتی با همین نام سایت آنها را پیدا کنید.

نحوه دریافت اقامت یونان یا تابعیت یونان از طریق مهاجرت کاری به یونان

صرف نظر از اینکه از کدام یک از روش های فوق موفق به کاریابی در یونان می شوید برای اینکه بتوانید اقامت یونان را به دست بیاورید باید یک دعوتنامه کاری از کارفرما به دست بیاورید. این دعوتنامه یعنی موافقت وزارت کشور یونان و اداره کار یونان با درخواست کارفرما برای حضور شما در یونان و کار در یونان. از این رو برای شما به همراه این دعوتنامه یک اقامت یک ساله صادر می شود.

این اقامت یک ساله یونان در هر سال با بررسی شرایط شما در یونان و در صورت موافقت دو طرف یعنی کارفرما و کارگر قابل تمدید است. بهترین شرایط برای حفظ این اقامت کاری این است که درصد رضایت کارفرما از کارگر یا کارمند بالا باشد. این باعث خواهد شد که قرارداد کاری شما از قبل تنظیم شود و مشکل و تعهدی نیاز نداشته باشید. همچنین باید در نظر داشته باشید که رفتار و سوابق شما نیز برای تمدید این اقامت کاری در یونان اهمیت زیادی دارد.

اگر در 5 سال متوالی فرد دارای اقامت موقت کاری یونان بدون مشکل به راحتی موفق به تمدید اقامت کاری خود شود، می تواند بعد از 5 سال برای اقامت دائم یونان درخواست دهد و بعد از آن برای شهروندی یونان یا تابعیت یونان بعد از حداقل 7 سال اقدام کند. در نظر داشته باشید برای دریافت تابعیت یونان از طریق کار باید ابتدا 5 سال متوالی اقامت موقت شما تمدید شده باشد و اقامت مجاز داشته باشید و بعد از آن باید اقامت دائم یونان را به دست آورده باشید و بعدا برای تابعیت یونان به راحتی می توانید اقدام کنید.

از موضوعات مهمی که می تواند برای اقامت دائم یونان و اخذ تابعیت یونان به فرد دارای اقامت کاری در یونان کمک کند نداشتن سو سابقه ، نداشتن بد رفتاری،  نداشتن بدهی مالیاتی،  حضور دائم و مستمر در یونان،  ادغام و پذیرفته شدن در بین جامعه یونان، فرا گرفتن زبان یونانی و غیره.

نکاتی در خصوص اقامت کاری در یونان

  • برای دریافت اقامت کاری در یونان افراد غیر اتحادیه اروپایی مانند ایران باید از ویزا نوع D استفاده کنند که این بدین مفهوم است که نهایتا می توانید تا 90 روز در یونان اقامت داشته باشید. بنابراین باید به محض ورود به یونان و حداکثر ظرف 30 روز برای دریافت اجازه کار در یونان به مقامات محلی یونان مراجعه کنید
  • اجاره کار در یونان یا با دعوتنامه شرکت های یونانی برای افراد جویای کار صادر می شود و یا برای افرادی صادر می شود که بخواهند در نمایندگی ها و یا شعب خارجی شرکت های ایرانی در یونان مشغول به کار شوند. از این رو ممکن است گاها یک شرکت ایرانی با ثبت نمایندگی در یونان و یا ثبت شعبه خارجی در یونان قصد تامین نیروی کار خود را از افراد ایرانی داشته باشد و بر این اساس می تواند با صدور دعوتنامه برای افراد جویا کار در یونان، برای آنها اقامت کاری در یونان دریافت کند.
  • افرادی که به انها پیشنهاد کار شده و قصد اقامت کاری در یونان را دارند باید توانایی و کفایت کاری خود را به دفتر نیروی انسانی یونان نیز اثبات نمایند.
  • افرادی که اقامت کاری در یونان دریافت می کنند حتی اگر اقامت موقت یونان باشد، درست از شرایط شهروندان یونان برخوردار خواهند شد و می توانند به راحتی از مزایای شهروندی این کشور نیز استفاده کنند.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب افراد برای اقامت کاری در یونان

حال با در نظر گرفتن حدود 20 درصد نرخ بیکاری در یونان و با توجه به اینکه پیدا کردن شغل در یونان کار ساده ای به نظر نمی رسد اما داشتن برخی از شرایط نه تنها در یونان بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی باعث می شود تا یافتن کار در یونان برای متقاضی ساده تر شود.

از جمله این عوامل می توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

    • داشتن سن مناسب: افراد جوان تر و در محدوده سن جوانی یعنی زیر 35 سال شرایط بهتری برای پیدا کردن شغل در یونان دارند. در نظر داشته باشید که فاکتور سن برای کاریابی در یونان و در دیگر کشورها به دلیل توانایی بالاتر فرد در انجام امور محوله و اینکه در سال های بیشتری می توان از این نیروی کار استفاده کرد تاثیر زیادی در انتخاب افراد برای کار در یونان دارد.
    • شرایط جسمانی: هر چند در کشورهای اروپایی شرایط احراز شغل و استانداردهای شغلی به گونه ای تعریف شده است که پیدا کردن شغل در این کشورها وابسته به وضعیت جسمانی به تنهایی نباشد اما در هر صورت اغلب مشاغل مورد نیاز در یونان و دیگر کشورهای اروپایی مانند مشاغل فنی و مهندسی، مشاغل کشاورزی، مشاغل مرتبط به خدمات و تاسیسات و غیره نیاز به شرایط جسمانی مناسب دارد به همین دلیل اغلب شرکت ها تست جسمانی و یا حتی برگه سلامت از افراد طلب می کنند.
    • تحصیلات: تحصیلات هر چه بیشتر باشد نشان دهنده تخصص بالاتر فرد در حوزه های مختلف می باشد. بخصوص برخی از مشاغل مانند مشاغل حوزه مدیریت، کنترل کیفیت ، آموزش و غیره کاملا به تحصیلات بالا وابسته است.
    • سطح زبان بالا و دانش زبان یونانی: تردید نداشته باشید که هر چه در زبان یونانی تسلط بیشتری داشته باشید شانس بالاتری برای یافتن کار در یونان خواهید داشت. اما بسیاری از شرکت های بین المللی و یا چند ملیتی در یونان نیز وجود دارد که به دنبال افرادی مسلط به زبان انگلیسی هستند. بهتر است اگر به دنبال کاریابی در یونان هستید در زبان یونانی و انگلیسی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید.
    • سابقه کار: بسیاری از شرکت ها در یونان ترجیح می دهند افرادی را استخدام کنند که امتحان خود را پس داده باشند و بتوانند در حوزه های مختلف به آنها با دانش تجربی خود هم کمک کنند. اینکه افراد دانش آموخته در دانشگاه ها تخصص خیلی زیادی در حوزه های تجربی ندارند تنها مختص ایران نیست و در تمام دنیا افرادی که تجربه و سابقه کار بیشتر داشته باشند به عنوان افرادی با تخصص بالاتر مطرح می شوند و خواهان بیشتری دارند.
    • نداشتن سابقه کیفری و سو پیشینه: یکی از  موضوعاتی که شانس شما را برای پیدا کردن کار در یونان افزایش می دهد سابقه عالی و مناسب و نداشتن سابقه سو پیشینه کیفری است. این موضوع حتی در دریافت اقامت یونان نیز به شما کمک زیادی خواهد کرد.
    • سابقه حضور در یونان: یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب افراد برای مشاغل مختلف در یونان سوابق این افراد در یونان است. به همین دلیل افرادی که ادامه تحصیل در یونان را انتخاب کرده اند و تحصیلات تکمیلی در یونان را گذرانده اند بیشتر شانس کاریابی در یونان دارند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت اقامت کاری در یونان برای شهروندان اتحادیه اروپا با شهروندان غیر اتحادیه اروپایی

 

اساسا گفته می شود که در بین افراد عضو اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا تفاوتی در شغل و مزایای شغلی در یونان دیده نمی شود. مستندات و شواهد نیز همین موضوع را اثبات می کنند و در یونان آنچه که باعث افزایش درامد و حتی پیدا کردن کار در یونان می شود عمدتا به عوامل تخصصی و دانش و مهارت فرد و یا نوع شغل مربوط می شود.

اما تفاوت های کلیدی در یافتن کار در یونان بین اشخاص اتحادیه اروپا با اشخاص غیر اتحادیه اروپا عمدتا به نوع ورود این افراد و اولویت بندی در مشاغل در این کشور مربوط می شود.  شهروندان اتحادیه اروپایی می توانند بدون دریافت ویزا و بدون محدودیت در یونان ساکن شوند و به دنبال کار باشند اما شهروندان غیر اتحادیه اروپایی باید ویزا نوع D دریافت کنند و به یونان سفر داشته باشند و در واقع نیاز به ویزا کار یونان برای اقامت در یونان دارند. این باعث می شود تا فرصت های کاری را زودتر از توسط اروپایی ها در یونان بررسی شود.

نکته دیگر اینکه بعد از اینکه کارفرما موفق به یافتن نیروی مورد نظر خود در یونان نشد، باید به مدت سه ماه این فرصت را به شهروندان اتحادیه اروپا بدهد تا انها با اولویت اول برای پست مورد نظر درخواست کار بدهند و اگر در این سه ماه نیروی مورد نظر او پیدا نشد می تواند برای دیگر کشورها نیز شغل مورد نظر را اگهی کند و این خود شانس شهروندان غیر اتحادیه اروپایی را برای یافتن کار در یونان تحت تاثیر قرار می دهد.

اقامت تحصیلی در یونان

 یکی دیگر از راه های بسیار محبوب برای اقامت یونان روش اقامت تحصیلی در یونان است. در سال های اخیر اقامت تحصیلی در یونان خواهان بیشتری پیدا کرده است و افراد بیشتری تمایل دارند که برای ادامه تحصیل رد یونان اقدام کنند.

در زمان اصلاحات در یونان یکی از موضوعاتی که به شدت دستخوش تغییرات شد، موضوع ساختار های آموزشی در این کشور بود. کارشناسان زیادی در این حوزه فعالیت کردند و با الگو برداری از کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش مانند فرانسه و انگلیس و آلمان، یونان موفق شد ساختار آموزشی خود را از مبنا، یعنی از همان دوران ابتدایی اصلاح کند.

این امر باعث شد که مهاجران زیادی برای پذیرش در دانشگاه ها و حتی سایر مقاطع تحصیلی دیگر در یونان متقاضی شوند. دبستان ها و مدارس راهنمایی یونان و به دنبال آن دبیرستان های یونان تغییر ساختار دارند. این مدارس در دو حزوه خصوصی و دولتی سازمان دهی شدند و بسیاری از مدارس بین المللی در یونان شکل گرفت. هر چند هنوز هم اغلب دبستان ها و مدارس راهنمایی در یونان به زبان یونانی تنها تدریس می کنند اما با این حال در بین آنها مدارس دو زبانه خصوصی که به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود بخصوص در شهرهای بزرگ دیده می شود.

از طرفی ساختار دبیرستان ها نیز به صورت خصوصی و بین المللی سازمان دهی شد. دانش آموزان توسط استعداد یاب های کار بلد، به سمت تحصیلات تکمیلی و یا  حوزه های فنی و تخصصی بسته به استعدادشان سوق داده می شود. و نهایتا این تحصیلات در دانشگاه ها نیز ادامه پیدا می کند.

دانشگاه های یونان نیز اغلب بازسازی و نوسازی شدند و بسیاری از امکانات آموزشی در این دانشگاه ها تغییر کرد. این دانشگاه ها با دانشگاه های بزرگ و مطرح جهان ارتباط دو طرفه ایجاد کردند.

شرایط تحصیل در یونان برای اقامت تحصیلی یونان

یونان از همان ابتدا به دلیل ساختار علمی و تمدن پیشرفته شناخته شده بود و همین امر باعث شد که این کشور نقش تعیین کننده ای در فرهنگ و تمدن کشورهای غربی داشته باشد.  این کشور در حوزه های تعلیم و تربیت در طول تاریخ فعالیت های زیادی انجام داده بود اما عدم رسیدگی به این ساختارها و تغییر در تشکیلات آموزشی باعث شده بود تا کمی نیاز به تغییر ساختار در آنها دیده شود. با ایجاد قوانینی برای تغییر زیر ساخت های مختلف در یونان، سیستم آموزشی یونان نیز تغییرات زیادی را تجربه کرد.

امروزه هزاران نفر هر ساله در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یونان مشغول به تحصیل می شود. برای این منظور شهروندان اتحادیه اروپا بدون محدودیت در دانشگاه های این کشور پذیرش می شوند. اما دانشجویان خواهان ادامه تحصیل در یونان از کشورهای غیر اتحادیه اروپایی باید  از طریق ویزا تحصیلی یونان اقدام کنند. ویزا تحصیلی یونان نیز از زیر گروه های ویزا نوع D یونان و یا ویزا ملی یونان است.

ساختار دهی دانشگاه های یونان به شکلی است که در اغلب دانشگاه های این کشور عمده رشته های تحصیلی دیده می شود و تقریبا هر فردی با هر نوع رشته تحصیلی شانس ادامه تحصیل در یونان را دارد. لازم به توضیح است که دانشگاه ها در یونان نیز به دو صورت دولتی و خصوصی اداره می شود. عمده دانشگاه های دولتی یونان اغلب رشته های تحصیلی را به زبان یونانی ارائه می کنند و تنها در برخی از سطوح تحصیلی مروبط به تحصیلات عالی برخی از رشته ها را به زبان انگلیسی ارائه می کنند.

اما در بین دانشگاه های خصوصی یونان، بسیاری از این دانشگاه ها رشته های مختلفی را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. بخصوص در حوزه کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی اغلب رشته ها در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی هم ارائه می شود. در بین تمامی رشته ها، رشته پزشکی و دانشگاه های پزشکی یونان شهرت زیادی به دست آورده اند. اعتبار دانشگاه های یونان بسیار زیاد است تا جایی که فارغ التحصیلان این دانشگاه ها می توانند به راحتی در هر منطقه ای در دنیا مشغول به کار شوند.

بصورت کلی در کل یونان 24 دانشگاه و 16 دانشکده فنی وجود دارد که عمدتا رشته های پزشکی، دندانپزشکی، علو انسانی ، وکالت، فیزیک و شیمی، دارو سازی و معماری و شهرسازی را ارائه می کنند. هر ترم تحصیلی در دانشگاه های یونان 13 هفت هطول می کشد. دوره های کارشناسی حدود 4 سال و دوره های کارشناسی ارشد 2 سال به طول می انجامد  و دوره دکتری در یونان نیز بین 2 تا 4 سال  ادامه خواهد داشت. رشته های پزشکی و داندانپزشکی نیز بین 5 تا 6 سال ادامه خواهند داشت.

مهم ترین و شناخته شده ترین دانشگاه یونان ، دانشگاه آتن است که در جهان شهرت زیادی دارد.  دانشگاه های کرت، تراکیس و تسالونیکی نیز دارای اعتبار زیادی هستند. در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های یونان پذیرش دانشجو خارجی دارند ولی در مقطع ارشد و دکتری بیشترین پذیرش را انجام می دهند. برخی از دانشگاه های یونان بورس کامل تحصیلی و یا کمک هزینه تحصیلی نیز به دانشجویان خارجی ارائه می کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های یونان نیز بصورت متوسط ارزیابی می شود. البته نکته مهم در هزینه های دانشگاهی و زندگی در یونان منطقه ای است که دانشجو پذیرش می شود.

تحصیلات عالی در یونان در مراکز آموزش عالی، دانشگاه های تخصصی، دانشگاه های فنی و مهندسی، دانشگاه ها پلی تکنیک ، مرکز هنرهای زیبا و مراکز عالی فنی انجام می شود که دانشجویان با توجه به نوع رشته و تحصیلات خود می توانند در یکی از این مراکز پذیرش بگیرندو لازم به توضیح است که پذیرش در دانشگاه های یونان الزاما در رشته های مرتبط به دوره های قبلی تحصیلی انجام نمی شود. هر یک از دانشگاه های یونان شرایط اقامت در یونان را برای دانشجویان خارجی خود به نحوی سازمان دهی و پیش بینی کرده اند و اغلب مجهز به خوابگاه هایی برای دانشجویان غیر بومی می باشند.

پذیرش در مقطه کارشناسی در یونان نیاز به ارائه مدرک معتبر از پایان تحصیلات دوره دبیرستان دارد، برای کارشناسی ارشد باید مدرک معتبر از کارشناسی و برای دکتری باید مدرک دوره کارشناسی ارشد ارائه شود. حسن ادامه تحصیل در یونان این است که اغلب دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند و مدارک تحصیلی در ایران را به رسمیت می شناسند.

نکته دیگر اینکه ادامه تحصیل  در اغلب دانشگاه های یونان رایگان است و در ضمن به مدرک زبان نیز برای حضور در دانشگاه های یونان نیازی ندارید. در هر دانشگاهی که در یونان پذیرفته شود ، خود آن دانشگاه شما را در آکادمی های تخصصی برای مطالعه زبان ثبت نام می کند و شما باید در این آکادمی های زبان برای آموختن زبان یونانی اقدام کنید. در پایان دوره زبان نیز به شما مدرک زبان یونانی اعطا می شود. این مدرک در اقامت در یونان بسیار حائز اهمیت است.

چرا اقامت تحصیلی در یونان

 مردم یونان مردمی بسیار خونگرم و صمیمی هستند. آنها به داشتن تاریخی غنی از هنر، فرهنگ و فلسفه شناخته شده اند و همیشه به عنوان مردمی آگاه و صاحب اندیشه شناخته شده اند. اینکه تاثیر بسیاری این مردم در تمدن کشورهای اروپایی داشته اند کاملا مسجل است.

اولین دانشگاه  جهان در یونان ساخته شد و یونان اولین کشوری است که به بالاترین ارزش آموزشی  دانشگاهی در جهان نائل شد. دانشگاه های یونان هم در بین مردم این کشور از اعتبار زیادی برخوردار هستند و هم در بین اروپایی و ها جهانیان. در بین کشورهای عضور اتحادیه اروپا، دانشگاه های یونان از اعتبار بسیار زیادی برخوردار هستند. از این رو فارغ التحصیل شدن در یونان، به عنوان یک ارزش و درجه علمی بالا شناخته می شود.

مردم یونان نیز به دانشجویان احترام زیادی می گذارند و در همه زمینه ها سعی می کنند با دانشجویان برخورد بهتری داشته باشند. دانشگاه آتن،  دانشگاه پارتراس، دانشگاه کرت، دانشگاه اقتصاد و بازرگانی، داشنگاه تسالونیکی و دانشگاه ایوانینا از دانشگاه هایی هستند ک هدر بین رده بندی های جهانی دانشگاه ها هر ساله در رتبه های بالایی در جهان قرار می گیرند.

همچنین از دیگر دلایل انتخاب یونان برای ادامه تحصیل در اروپا می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • جایگاه ویژه و استراتژیک یونان در اروپا و جهان به عنوان دروازه ورودی اروپا و به عنوان یکی از بهترین مکان ها از نظر دسترسی به سه قاره جهان یعنی آسیا، اروپا و افریقا
  • موقعیت اقتصادی رو به رشد کشور یونان و تلاش رو به افزایش برای بهبود هر چه بیشتر ساختار ها و زیر ساخت های مختلف این کشور از جمله زیر ساخت های آموزشی در یونان
  • توسعه و پیشرفت یونان در حوزه توریسم و گردشگری
  • سرمایه گذاری روز افزون اغلب شرکت ها و سرمایه گذاران بین المللی و تاسیس روز افزون انواع شرکت های بین المللی و چند ملیتی در یونان
  • اعتبار بالای دانشگاه های یونان و مدارک دانشگاهی یونان در بین جامعه تجاری و علمی جهان
  • تحصیل رایگان در دانشگاه های یونان در دوره کارشناسی
  • ارائه بورسیه و کمک هزینه تحصیلی و زندگی در اغلب دانشگاه های یونان
  • امکان ادامه تحصیل در یونان به زبان انگلیسی و امکان آموختن زبان یونانی هم زمان با تحصیل
  • امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های یونان برای اغلب رشته های تحصیلی
  • شرایط راحت اقامت در یونان در زمان تحصیل
  • امکان دریافت اقامت دائم یونان بعد از تحصیل در یونان
  • امکان کاریابی ساده تر در یونان به واسطه تحصیل در دانشگاه های یونان
  • داشتن ویژگی تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه های یونان با بسیاری از دانشگاه های معتبر اروپایی
  • امکان ادامه تحصیل راحت تر بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های یونان در دیگر دانشگاه های معتبر آمریکا و اروپا
  • بدون محدودیت در اقامت در یونان و امکان داشتن زندگی ساده و با آرامش در یونان همانند دیگر شهروندان این کشور
  • اخذ ویزا شینگن و امکان تردد بدون محدودیت به دیگر کشور ها

البته لازم به توضیح است که با دریافت اقامت تحصیلی در یونان تنها امکان تحصیل رایگان در دوره کارشناسی در یونان فراهم است و در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری باید دانشجو هزینه های تحصیل را پرداخت کند. هر ند اغلب دانشگاه های یونان برای دوره های کارشناسی ارشد و دروه دکتری در یونان نیز کمک هزینه تحصیلی و در مواردی نیز بورسیه کامل تحصیلی یونان را ارائه می کنند.

تحصیل در مدارس یونان

  تحصیلات در یونان در سه سطح تا دوره دانشگاه ادامه دارد. این سه سطح شامل دبستان، راهنمایی و دبیرستان است و تا سن 15 یا نهایتا 16 سالگی دانش آموزان را پوشش می دهد. تحصیلات در یان سه سطح برای کلیه دانش آموزان یونانی و آن هایی که اقامت یونان را دارند الزامی است. دانش آموزان بعد از دوره راهنمایی باید در دوره دبیرستان با استفاده از مشاوره تخصصی کارشناسان متد تحصیلی خود را تعیین و ادامه تحصیل کنند.

آموزش در مدارس یونان تماما به زبان یونانی است و تنها برخی از مدارس بین المللی در هر یک از سطح وجود دارند که به زبان انگلیسی تدریس می کنند. جالب است بدانید که والدین موظف هستند که تحصیلات کودکان خود را در این دوره ها پیگیری کنند و اگر دانش آموزی از تحصیل باز بماند، والدین او به دادگاه فرا خوانده خواهند شد.

نرخ بی سوادی در یوان به همین دلیل تقریبا صفر است چرا که حتی افرادی خارجی و یا آنهایی که به تازگی اقامت یونان را دریافت کرده اند نیز باید الزاما کودکان خود را برای مدارس بفرستند. نوع تدریس در مدارس یونان به صورت ترمی واحدی است .

در طول دوره تحصیل در مدارس یونان عموما زبان یونانی، ریاضیات، هنری، علوم تجربی،  تربیت بدنی، تعلمیمات دینی و اجتماعی ارائه می شود و در سطوح بالاتر جغرافیا، تاریخ ، زبان انگلیسی، جامعه شناسی و برخی از دروس دیگری نیز به آنها افزوده می شود و در واقع دانش آموز برای دانشگاه آماده می شود و یا ممکن است برای بازار کار از طریق آموزش فنی آماده می شود.

در دوره ابتدایی دانش آموزان 25 ساعت در هفته، در دوره راهنمایی 28 ساعت در هفته و در دوره دبرستان یا متوسطه 33 تا 35 ساعت در هفته باید در کلاس درس حضور داشته باشند و بعضا برنامه های فوق آموزشی نیز برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود.

نوع سازماندهی مدارس در یونان کاملا استاندارد است. در این دوره ها دانش آموزان بر اساس سن طبقه بندی شده اند و اگر مدرسه به صورت بین المللی باشد عمدتا دانش آموزان در یک سطح در یک کلاس قرار می گیرند. دو روز شنبه و یکشنبه برای کلیه سطوح مدارس در یونان تعطیل است.

تحصیل در دروه کارشناسی در یونان ( لیسانس در یونان )

بسیاری از دانشگاه های خصوصی و برخی از دانشگاه های دولتی و معتبر یونان در دوره کارشناسی یا لیسانس هر ساله تعداد زیادی دانشجو می پذیرند. دروه های کارشناسی در یونان هانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اغلب برنامه ریزی می شود و از استاندارد های آموزش جهانی تبعیت دارد و به همین دلیل حدود 3 تا 4 سال به طول می انجامد.

اغلب تحصیل در دوره کارشناسی در یونان رایگان است و دانشجویان نباید هزینه های تحصیلی دوره کارشناسی در یونان را بدهند مگر اینکه در دوره های خاص پذیرفته شوند و یا در برخی از دانشگاه های خصوصی پذیرش شوند که نیاز به پرداخت هزینه داشته باشد. به غیر از هزینه های تحصیل معمولا هزینه بیمه و خدمات اجتماعی و درمانی نیز به دانشجویان در دوره لیسانس در یونان ارائه می شود.

بر خلاف برخی دیگر از کشورهای جهان پذیرش در دوره لیسانس در یونان محدودیت سنی دارد و دانشجویان نباید بیش از 19 سال سن داشته باشند. اغلب دوره های تحصیلی در مقطع لیسانس در یونان به زبان یونانی برگزار می شوند و به همین دلیل افرادی که به زبان یونانی تسلط داشته باشند شانس بالاتری برای پذیرش در دوره کارشناسی در یونان دارند. البته افرادی هم که به زبان یونانی تسلط ندارند توسط خود این دانشگاه ها در دوره زبان ثبت نام می شوند و زبان یونانی را در کنار رشته تحصیلی خود مطالعه خواهند کرد. حسن دیگر پذیرش در دوره لیسانس در یونان این است که حتی هزنیه ثبت نام و یا هزینه کتاب نیز توسط دانشگاه داده می شود.

تمامی دانشجویانی که در دوره کارشناسی یونان پذیرفته می شوند باید از ویزا ملی یونان و یا ویزا نوع D شینگن استفاده کنند و اقامت یونان را دریافت کنند. در این حالت ابتدا یک اقامت یونان به مدت دوره تحصیلی برای دانشجو صادر می شود و بعد از این در صورت نیاز امکان تمدید اقامت یونان برای دانشجو می باشد و بعد از 5 سال می تواند به اقامت دائم یونان تبدیل شود.

دانشجویان دوره کارشناسی یونان حق ندارند در یونان مشغول به کار شوند و یا کار دائمس داشته باشند اما می توانند به صورت پارت تایم یا نیمه وقت و نهایتا به مدت 20 ساعت در هفته در این کشور کار کنند و یا همین میزان کار می توانند به  راحتی کلیه هزینه های اقامت یونان خود را برای زندگی تامین کنند.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ( فوق لیسانس در یونان )

بسیاری از دانشگاه های یونان در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارند. تحصیل در دوره فوق لیسانس در دانشگاه های یونان بسیار محبوبیت دارد و هر سال بر تعداد دانشجویانی که این کشور را برای تحصیلات تکمیلی در دوره کارشناسی ارشد انتخاب می کنند افزوده می شود زیرا اعتبار دانشگاه های یونا برای دروه ارشد بسیار زیاد است.

هر چند در دوره کارشناسی ارشد در یونان نیز اغلب دانشگاه ها زبان یونانی  را انتخاب کرده اند اما برخی از رشته های پر مخاطب و پر طرفدار در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می شود. برای ادامه تحصیل در دوره فوق لیسانس و اقامت یونان از این طریق باید حتما یا در زبان یونانی و یا زبان انگلیسی مدرک زبان داشته باشید. هر چند برخی از دانشگاه های یونان دوره های زبان را به عنوان دوره تکمیلی برای دانشجویان خود برنامه ریزی می کنند.

اغلب رشته های تحصیلی در دوره فوق لیسانس در یونان هزینه دارند و باید دانشجو این هزینه را تقبل کنند اما هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در یونان به نسبت بسیاری دیگر از کشورهای اروپای غربی کمتر است. البته برخی از دانشگاه های یونان مانند دانشگاه آتن نیز با استفاده از بودجه های دولتی دانشجویان خود را بورسیه می کنند که این بورسیه ممکن است بورسیه کامل تحصیلی و یا به عنوان بخشی از دوره تحصیلی را پوشش دهد و یا به عنوان کمک تحصیلی برای تحصیل در یونان در اختیا ردانشجو قرار بگیرد. در دوره کارشناسی ارشد نیز دانشجو به صورت تمام وقت نمی تواند در یونان مشغول به کار شود و تنها به صورت نیمه وقت و نهایتا تا 30 ساعت می تواند در هفته کار کند.

تحصیل در دوره دکتری در یونان

اغلب دانشگاه های تراز اول و معتبر یونان، در دوره دکتری پذیرش دانشجو دارند. تحصیل در دوره دکتری در یونان بین 3 تا 4 سال بسته به رشته تحصیلی طول می کشد. مهم ترین نکته در دوره دکتری ارائه تز و دفاع از آن است که این تز باعث طولانی تر شدن و یا کاهش مدت زمان تحصیل در دوره دکتری یونان می شود. در نظر باید داشت که ارائه این تز نقش سر نوشت سازی در آینده افراد در یونان و اقامت یونان یا حتی اقامت اروپا برای آنها دارد.

ادامه تحصیل در دوره دکتری در یونان نیازمند ارائه مدرک معتبر از دوره کارشناسی ارشد است. خوشبختانه اغلب دانشگاه های ایران موردتایید نظام آموزشی یونان هستند و دانشجویانی که دوره کارشناسی ارشد خود را در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران گذرانده باشند نیز می توانند به راحتی در دانشگاه های یونان برای دکتری پذیرش بگیرند.

نکته مهم در ادامه تحصیل در دوره دکتری در یونان این است که اغلب دانشگاه های این کشور ترجیح می دهند که دوره های تحصیلی پشت سر هم باشد بخصوص دوره های ارشد و دکتری را دوره های دنباله هم می دانند و به همین دلیل بهتر است فاصله زیادی بین این دو دوره نباشد. تحصیل در دوره دکتری در یونان اغلب به زبان انگلیسی است و سطح دانشگاه های این کشور نیز در ارائه دوره دکتری بسیار بالا است و به همین دلیل بسیاری از افراد دوره دکتری در دانشگاه های یونان را انتخاب می کنند و از این روش برای اقامت یونان نیز استفاده می کنند.

همچنین لازم به توضیح است با اقامت در یونان و ادامه تحصیل در دوره دکتری در یونان خود دانشگاه های این کشور دوره های آموزش زبان یونانی را نیز برای شما ترتیب خواهند داد که بهتر است در این دوره ها نمره خوب به دست بیاورید زیرا در ارائه اقامت یونان به شما اهمیت زیادی دارد. تمامی دانشجویان دوره دکتری یونان از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور و یا کمک هزینه های دانشگاهی این دانشگاه ها می توانند استفاده کنند و در ضمن تحصیل در دوره دکتری در یونان یکی از ارزان ترین راه های ادامه تحصیل در اروپا است.

ادامه تحصیل در دوره پزشکی در یونان

افرادی که خواهان ادامه تحصیل در دوره پزشکی در یونان هستند و یا دوست دارند در دوره های مشابه پزشکی مانند دندانپزشکی و یا دارو سازی در یونان مشغول به تحصیل شوند می توانند از همان ابتدای دوره پزشکی عمومی و یا دوره تخخصص خود را در دانشگاه های درجه یک یونان انتخاب کنند.

اغلب دانشگاه های یونان دوره پزشکی را به صورت رایگان ارائه می کنند و در بیشتر این دانشگاه ها به دوره های مرتبط با پزشکی به زبان یونانی یا انگلیسی ارائه می شود. رشته های پزشکی و داندانپزشکی یونان بسیار محبوب هستند و دانشگاه های ارائه دهنده دوره پزشکی و دندان پزشکی در یونان اعتبار بسیار زیادی در سطح جهان دارند. به همین دلیل دانشجویانی که در یونان در رشته های پزشکی فارغ التحصیل شده باشند شانس زیادی برای کار کردن در کلیه کشورهای جهان را دارند و حتی در خود یونان به راحتی به آنها ویزا واقامت کاری داده می شود.

تحصیل در دوره پزشکی در یونان حدود 6 سال بسته به گرایش دانشجو می باشد.  با در نظر گرفتن اینکه کشور یونان از کشورهای تاثیر گذار در علم پزشکی در جهان بوده است و بسیاری از اطبا یونان باستان هنوز هم کتبی دارند که در دانشگاه های جهان تدریس می شود می  توان به خوبی به این نکته و اهمیت پزشکی در یونان پی برد. تخصص پزشکی یکی از معتبرترین رشته های درسی در دوره های تحصیلی در یونان است که به راحتی نیز برای این نوع رشته ها پذیرش و اقامت در یونان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

مزایای تحصیل در یونان

شاید بعد از همه این صحبت ها بهتر باشد به یک جمع بندی کلی در خصوص مزایای تحصیل در یونان به عنوان یکی  از بهترین کشور ها برای تحصیل در اروپا اشاره کنیم:

  • دانشگاه های یونان از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه ها در اروپا و جهان هستند.
  • بسیاری از دانشگاه های یونان شرایط اقامت دانشجو را فراهم می کنند و تسهیلات اقامت یونان در نظر دارند.
  • تحصیل در دانشگاه های یونان هم به زبان یونانی و هم زبان انگلیسی امکان پذیر است.
  • عمده دانشگاه های یونان مورد تایید در تمامی جهان هستند و بسیاری از این دانشگاه ها توسط وزارت علوم ایران نیز تایید شده اند.
  • بر خلاف بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا، تحصیل و اقامت در یونان در زمان تحصیل این امکان را به دانشجو می دهد که به صورت نیمه وقت مشغول به کار شود.
  • با سیسات گذاری های مناسبی که در کشور یونان انجام گرفته، بسیاری از خدمات شهری برای افرادی که اقامت تحصیلی در یونان دارند یا بصورت رایگان ارائه می شود و یا با تخفیف های عالی صورت می گیرد. مانند استفاده از کارت های مخصوص برای حمل و نقل شهری، استفاده از تخفیف های ویژه برای بازدید از امان تاریخی و موزه ها و گالری ها و استفاده رایگان از خدمات شهری دیگر مانند رویداد های فرهنگی
  • دانشگاه های یونان، دانشجویان را در تمامی مقاطع تحصیلی بیمه می کنند و به همین دلیل هزینه های درمانی برای دانشجویان در زمان اقامت در یونان رایگان است.
  • برخی از دانشگاه ها برای دانشجویان خارجی خود خدمات اضافی تر مانند پرداخت هزینه غذا را نیز متعهد می شوند.
  • برخی از دانشگاه ها به دانشجویان خارجی برای اقامت راحت در یونان خوابگاه می دهند
  • امکان استفاده از بورسیه تحصیلی کامل و یا با درصد های متفاوت در یونان وجود دارد
  • اغلب دانشگاه ها در یونان به دانشجویان خود خدمات کمک مالی و تسهیلات مالی ارائه می کنند.
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه های معتبر یونان توسط سازمان IKY و برخی از موسسات خصوصی و عمومی تامین می شود و حتی برخی از شرکت های بین المللی نیز در برخی از دانشگاه ها به برخی از دانشجویان بورس تحصیلی می دهند.

هزینه تحصیل در یونان

  •  هزینه تحصیل در یونان را باید با تعبیر هزینه های اقامت تحصیلی تفسیر کنیم. در نظر داشته باشید که افرادی که اقامت تحصیلی در یونان می گیرند صرف نظر از هزینه های دوره های تحصیلی احتمالی باید هزینه اقامت مانند اجاره خانه، هزینه خوراک و غذا و بسیاری از هزینه های جانبی دیگر را نیز در نظر داشته باشند.

    این نوع هزینه ها نیز بسته به نوع پذیرش و حتی بورسیه های احتمالی در دانشگاه های یونان متفاوت است اما هزینه های جانبی کمتر تحت پوشش بورسیه های تحصیلی در یونان و یا دیگر کشورهای اروپایی دیده می شوند.

    بر این اساس افرادی که اقامت یونان را از طریق تحصیل به دست می آورند عمدتا در کنار زبان انگلیسی باید زبان یونانی نیز آموزش ببینند. آموزش زبان یونانی یا توسط موسسات وابسته به دانشگاه ها و یا موسسات آزاد برنامه ریزی  می شود. اگر این دوره ها در موسسات آزاد برگزار شود باید هزینه ای در برای هر ترم آموزش زبان یونانی هزینه 1500 یورو پرداخت شود. هر چند این هزینه در همه موسسات یکسان نیست و این هزینه به صورت میانگین می باشد.

    نکته مهم دیگر اینکه هر چند هزینه تحصیل در بخصوص دوره کارشناسی در یونان رایگان توصیف می شود ولی این رایگان بودن تحصیل در یونان اغلب خاص افرادی است که از شهروندان اتحادیه اورپا تلقی می شوند و یا از نخبگانی هستند که توسط خود دانشگاه ها بورسیه می شوند. اما با در نظر گرفتن دوره تحصیلی و همچنین مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی باید بین 6500 تا 10000 یورو در سال عمده دانشجویان یونان برای تحصیل پرداخت نمایند. همچنین سایر هزینه های زندگی در یونان صرف نظر از هزینه کرایه خانه و یا خرید خانه در یونان چیزی در بین 800 تا 1200 یورو در ماه است.

    به منظور کاهش هزینه های اقامت در یونان و تحصیل پیشنهاد می شود که در صورت امکان ترجیخا از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی یونان استفاده شود و یا بهتر است درمناطق و شهرهای کوچک تر و حاشیه ای تر یونان برای اقامت در یونان استفاده شود که هزینه اقامت و کرایه خانه کمتر است. دسترسی و وسایل حمل و نقل عمومی در یونان بسیار خوب هستند و زیر ساخت های بسیار مناسبی دارند از این رو اقامت در شهرهای کوچکتر و یا حاشیه ای تر نباید مشکلی برای تردد و استفاده از خدمات دانشگاه داشته باشد اما در عوض هزینه های اقامت یونان را کاهش می دهد.

شرایط تحصیل رایگان در یونان

گفتیم که یکی از راه های اقامت در یونان ، اقامت تحصیلی در این کشور است.  بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا در تمامی مقاطع تحصیلی می توانند به صورت کاملا رایگان در یونان مشغول به تحصیل شوند. اما برای دیگر مردم جهان که جزئی از شهروندان اتحادیه اروپا تلقی نمی شوند ادامه تحصیل در یونان به صورت رایگان کمی پیچیدگی دارد و دشوار تر است.

در واقع برای تحصیل رایگان در بخصوص دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در یونان باید به اساتید و یا دانشگاه های یونان اثبات شود که شما ارزش پذیرفته شدن برای تحصیل رایگان در دانشگاه یونان را دارید و در واقع این دانشگاه و یا استاد است که تصمیم می گیرد که شما در دانشگاه بورسیه شوید یا خیر.

در نتیجه تنها راه تحصیل رایگان در یونان و اقامت تحصیلی رایگان در یونا پذیرفته شدن و بورسیه شدن در دانشگاه های یونان است. البته شرایط پذیرش و گرفتن بورسیه از دانشگاه های یونان به سختی کشورهای پیشرفته دیگر نیست اما با این حال شامل حال همه افراد نمی شود. امروزه تنوع اعطا بورسیه در دانشگاه های یونان زیاد است و اغلب دانشگاه های این کشور از بودجه دولتی و یا خصوصی و حتی بعضا با کمک برخی از افراد برای بورسیه کردن دانشجوها در یونان استفاده می کنند.

دریافت بورسیه تحصیلی در یونان

  •  یونان به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته اتحادیه اروپا است که بر خلاف بسیاری دیگر از کشورهای این اتحادیه شرایط تحصیل ساده تر و ارزان قیمت تری دارد. با این حال در اغلب دانشگاه های این کشور چه دانشگاه های دولتی یونان و چه دانشگاه های خصوصی ، کمک هزینه های دولتی ، شرکت های بزرگ خصوصی داخلی و بین المللی و غیره وجود دارد که باعث می شود شرایط برای بورسیه کردن دانشجویان مستعد وجود داشته باشد.

    افرادی که خواهان دریافت بورسیه دانشگاه های یونان یا همان بورسیه تحصیلی یونان هستند باید پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود، از طریق تکمیل فرم های موسوم به فرم های سری ب (B) درخواست بورسیه خود را برای این دانشگاه ارسال کنند. این درخواست چند روز بعد از ارسال بررسی خواهد شد. ممکن است سایر اسناد و مدارک دیگر نیز از متقاضی بورسیه تحصیلی دانشگاه یونان درخواست شود. مدارکی مانند سوابق کاری، سوابق پژوهشی و یا علمی ، سوابق تدریس، نمرات دانشگاهی و نمره زبان و غیره. اگر دانشگاه و یا احیانا استاد راهنما ( در دوره دکتری) درخواست و مدارک فرد متقاضی را تایید کند، فرد می تواند از بورسیه تحصیلی یونان استفاده کند.

    با توجه به سیاست ها و قوانین دولتی  و همچنین سیاست ها و قوانین هر دانشگاه، ممکن است شرایط اعطا بورسیه تحصیلی در یونان به دانشجویان در هر دانشگاه یونان متفاوت باشد. بنابراین اگر در دانشگاهی در یونان درخواست بورسیه شما پذیرفته نشد، این به این مفهوم نیست که امکان قبول بورسیه تحصیلی در دیگر دانشگاه های یونان نیز برای شما فراهم نیست.

    همچنین در نظر داشته باشید که بورسیه های تحصیلی در یونان تفاوت های زیادی با هم دارند. برخی بورس های تحصیلی در یونان شامل کلیه هزینه های تحصیل و حتی کمک هزینه زندگی در یونان می شود، برخی تنها هزینه های تحصیلی را پوشش می دهد ولی به صورت کامل، برخی از بورسیه های تحصیلی حدود 50 تا 60 درصد ، برخی 80 درصد و برخی 20 درصد هستند. در برخی دانشگاه ها نیز تنها با ارائه کمک هزینه تحصیلی به دانشجو موافقت می شود که ممکن است بلا عوض و یا بصورت وام باشد.

بیشتر بخوانید:

اقامت در زمان تحصیل و اقامت بعد از تحصیل در یونان

 تمامی افرادی که برای ادامه تحصیل کشور یونان را انتخاب می کنند باید با استفاده از ویزا ملی یونان و یا ویزا نوع D شینگن به این کشور سفر کنند و بلافاصله با مراجعه به اداره مهاجرت و یا ارگان های محلی اقامت در یونان خود را اعلام کنند و به واسطه آن تا دو سال در یونان می توانند اقامت داشته باشند. با توجه به اینکه تحصیل به خصوص در دوره کارشناسی و دوره دکتری حدود 4 سال به طول می انجامد، معمولا نیاز است که این اقامت دوباره برای یک دوره دو ساله تمدید شود.

در کشور یونان کلیه افرادی که قصد دارند اقامت دائم یونان را بگیرند باید حدود 5 سال در این کشور اقامت داشته باشند. حتی افرادی که از راه سرمایه گذاری در یونان و یا راه اندازی کسب و کار در یونان و خرید ملک در یونان قصد دریافت اقامت یونان را دارند بلافاصله به آنها اقامت دائم داده نمی شود و بعد از چند سال می توانند اقامت موقت یونان خود را به اقامت دائم یونان تبدیل کنند.

لیکن با اقامت حدود 4 سال تا 5 سال در دوره تحصیلی در یونان برای کلیه افرادی که به دنبال اقامت پس از تحصیل در یونان هستند شرایط مناسب تر است. معمولا دانشجویانی که از شهروندان اتحادیه اروپا هستند مشکلی با اقامت بعد از تحصیل در یونان ندارند و اغلب دانشجویان غیر اتحادیه اروپایی هستند که کمی با چالش بیشتر برای اقامت پس از تحصیل در یونان مواجه می شوند.

خوشبختانه در تغییرات سال های اخیر در قوانین کشور یونان این مشکل مرتفع شده است. بر این اساس کافی است که دانشجویان در طول تحصیل خود بتوانند با انجام کار نیمه وقت و یا پارت تایم در یونان، و در اواخر تحصیل تبدیل کردن این شرایط کار به کار دائم در یونان، اقامت تحصیلی یونان خود را به اقامت کاری در یونان تبدیل کنند. هر چند برخی از دانشجویان به بهانه دنباله دار شدن تز دکتری و یا نیاز به ادامه تحصیل در دوره های بالاتر بخصوص در دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکتری ، اقامت خود را تمدید می کنند.

البته باید در نظر داشت که بلافاصله بعد از تحصیل در یونان، دولت این کشور مجوزاقامت موقت یونان آنها را باطل نمی کند و معمولا تا شش ماه به آنها فرصت داده می شود. این فرصت بسیار خوبی است که دانشجویان بتوانند در شرکت و یا کسب و کاری در یونان مشغول به کار شده و اقامت کاری در یونان را به دست بیاورند. شاید در اصل خود کشور یونان نیز این فرجه بعد از تحصیلات در یونان را به همین دلیل گذاشته باشد تا بتواند از استعداد و کارآمدی دانشجویانی که در این کشور تحصیل کرده اند بهرمند شود.

خبر خوب اینکه دانشجویانی که در خود یونان فارغ التحصیل شده باشند، شانس بالاتری برای یافتن کار در یونان خواهند داشت، بخصوص اینکه مدت زمان تحصیل در یونان نیز فرصت خوبی برای یافتن کار در یونان و توافق با کارفرمایی در یونان است.

کافی است مدت اقامت موقت دانشجوایان در یونان به 5 سال برسد و حتی اگر در طول این مدت بتوانند اقامت کاری یونان را بگیرند و حدو دو تا سه سال نیز مالیات در این کشور پرداخت نمایند به راحتی می توانند اقامت دائم یونان را به دست بیاوند و این دقیقا همان کاری است که اغلب دانشجویانی که قصد اقامت بعد از تحصیل در یونان را دارند انجام می دهند.

تحصیلات غیر دانشگاهی در یونان ( آموزش متفرقه در یونان)

 ادامه تحصیل در یونان تنها خاص دانشجویان نیست. بر اساس قوانین و مقررات کشور یونان افرادی که شرایط لازم را داشته باشند می توانند در برنامه های فنی و حرفه ای این کشور نیز به منظور تکمیل دوره های آموزشی خود و یا حتی تحصیلات تکمیلی خود ادامه تحصیل دهند.

رشته هایی مانند MBA ، مهندسی عمران، مکانیک صنعتی و مکانیک خودرو، برق و قدرت و یا الکترونیک و غیره از این دست رشته های تحصیلی هستند که در یونان به عنوان رشته های فنی و کاربردی شناخته می شوند و در برخی از مراکز غیر دانشگاهی دوره ها تحصیلات تکتمیلی برای رشته های فنی در یونان گذاشته می شود و از اعتبار بسیار بالایی نیز برخوردار است.

طول این دوره ها عمدتا در یونان به صورت سه ساله برنامه ریزی می شود و دوره ها کاملا کاربردی و عملیاتی است. مدرکی که پس از پایان دوره تحصیلات فنی تکمیلی در یونان به دانشجویان ارائه می شود نوعی دیپلم است که به نام Dokimou Axiomatikou شناخته می شود و در اغلب دانشگاه های معتبر جهان و حتی دانشگاه های بزرگ خود یونان معتبر شناخته می شوند و در بازار کار جهانی نیز اعتبار کامل دارند.

به غیر از این موضوعات فنی ، دانشجویان و یا علاقمندانی که شرایط لازم را داشته باشند همچنین می توانند در دوره های هنرهای زیبا و یا مراکز آموزش عالی غیر دانشگاهی یونان برای آموختن انواع هنرها ثبت نام کنند. معمولا این دوره ها در سطوح مختلف ، مبتدی، متوسطه و حرفه ای برگزار می شود و به صورت ترمی می باشد. هر ترم از این دوره ها بین شش تا نه ماه زمان می برد و در پایان به دانشجو مدرک بین المللی در رشته و یا گرایش تحصیل کرده داده می شود.

همچنین موسساتی به نام موسسات آموزش عالی یونان یا IEK در یونان فعالیت می کنند که بسیاری از رشته های فنی و حرفه ای و یا رشته های تخصصی و تکمیلی را ارائه می کنند و کارآموز را برای ورود به بازار کار آماده می کنند. اغلب این موسسات به زبان یونانی و برخی نیز به زبان انگلیسی دوره های خود را برگزار می کنند و در نهایت بعد از 4 ترم کار آموز به عنوان یک متخصص و حرفه ای در رشته گذرانده شده می تواند بله راحتی جذب بازار کار در یونان شود.

سیستم آموزش عالی و یا آموزش فنی و حرفه ای در یونان کاملا دولتی است. هر چند برخی از این موسسات نیز هستند که با دریافت هزینه های بالا کار آموزش عالی را در سطوح مختلف در یونان ارائه می دهند. این موسسات ممکن است مورد تایید دولت یونان باشند اما عمدتا تحت لیسانس و یا مجوز موسسات کشورهای دیگر در یونان فعالیت می کنند.

الزامات زبان برای ثبت نام در دانشگاه های یونان

 همانطور که گفته شد اغلب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در یونان، به زبان یونانی تدریس می کنند. در این میان برخی از دانشگاه ها نیز هستند که برخی از رشته ها و دروس را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. آنچه که اهمیت دارد این است که برای پذیرش در دانشگاه های یونان ارائه مدرک زبان یونانی اهمیت زیادی دارد و می تواند کمک زیادی به موفقت در تحصیلات در یونان بکند. برای این منظور ارائه یک گواهینامه زبان برای اثبات توانایی زبان کفایت می کند.

دانشگاه های و موسسات آموزش عالی یونان نیز که عمدتا به زبان انگلیسی تدریس می کنند برای پذیرش دانشجو در یونان الزاما به مدرک زبان آیلتس نیاز دارند. داشنت مدرک زبان آیلتس با نمره 6.5 برای پذیرش در این دانشگاه ها کفایت می کند. البته مدرک زبان تافل نیز اغلب پذیرفته می شود.

لازم به توضیح است که الزاما تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یونان در همان ابتدا مدرک زبان از دانشجویان طلب نمی کنند. بسیاری از این دانشگاه ها خود بصورت مستقیم و به عنوان یک کلاس اضافه و یا با عقد قرارداد با موسسات آموزش زبان، دوره های آموزش زبان یونانی را برای دانشجویان خود ترتیب می دهند که البته هزینه جداگانه دارد.

اما اگر قصد اقامت در یونان بعد از تحصیل را دارید باید الزاما مدرک زبان یونانی دریافت کنید. این مدرک زبان و همچنین آمیخته شدن با فرهنگ مردم یونان برای اینکه بتوانید اقامت دائم یونان را به دست بیاورید از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت تحصیلی در یونان

 

به صورت کلی اگر به عنوان دانشجو در دانشگاه های دولتی و یا دانشگاه های خصوص یونان پذیرفته شوید و یا حتی در موسسات آموزش عالی یونان پذیرفته شوید، این خود دانشگاه است است که مدارک مورد نیاز را برای پذیرش شما مشخص می کند. به همین دلیل همیشه ارائه مدراک مشخص و ثابت امکان پذیر نیست و ممکن است دانشگاه به دانشگاه متفاوت باشد و حتی برخی از سیاست ها و قوانین منطقه ای نیز در نوع ارائه مدارک تاثیر گذار است.

 

اما به صورت کلی برای دریافت اقامت تحصیلی در یونان یا تحصیل در یونان به مدارک زیر عمدتا نیاز خواهید داشت:

  • ارائه یک گذرنامه معتبر
  • ارائه فرم درخواست تکمیل شده و ترجمه شده
  • ارائه عکس جدید که در سال اخیر انداخته شده باشد با مشخصات پاسپورتی ( معمولا 2 تا 6 عکس نیاز است)
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه و توافق دانشگاه
  • ارائه فرمی که مشخص می کند هدف شما از تحصیل در یونان چیست
  • بلیط و محل اقامت
  • ارائه کدرکی دال بر داشتن تمکن مالی مناسب برای مدت زمان اقامت تحصیلی در یونان
  • ارائه بیمه خدمات درمانی معتبر و مورد پذیرش در یونان
  • ارائه رزومه کاری و تحصیلی و ترجمه آن به زبان یونانی
  • ارائه مدرک احتمالی زبان یونانی و یا زبان انگلیسی یا هر دو

اقامت از طریق سرمایه گذاری در یونان

در سال های اخیر تبلیغات زیادی در خصوص سرمایه گذاری در یونان دیده و شنیده شده است. در بین کشورهای اروپایی، یونان را می توان یکی از معدود کشورهایی دانست که شرایط فوق العاده ای را برای سرمایه گذاری در نظر گرفته است و شاید بهترین حسن سرمایه گذاری در یونان اقامت طلایی یونان باشد.

دولت یونان به منظور جلب توجه سرمایه گذاران و توسعه سرمایه گذاری خارجی در این کشور، قوانینی را تصویب و به اجرا گذاشته است که بر حسب آن هر فردی می تواند در یونان سرمایه گذاری کند و در ازا ان نه تنها به سود و افزایش سرمایه زیاد با حق مالکیت صد در صد برسد ، بلکه به راحتی و بدون نیاز به حضور و ماندن در یونان، اقامت دائمی یونان را نیز دریافت کند و به شهروند یونان یا بهتر است بگوییم شهروند اروپا تبدیل شود.

هر چند برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز اقامت در اروپا را به شرط سرمایه گذاری در این کشورها ارائه می کنند اما دریافت اقامت سرمایه گذاری یونان، یکی از مقرون به صرفه ترین و ساده ترین راه های اقامت از طریق سرمایه گذاری در اروپا است.

 

چگونه با سرمایه گذاری در یونان اقامت دائم یونان را به دست می آوریم؟

 

شرایط سرمایه گذاری در یونان ساده است و مسیرهای سرمایه گذاری در این کشور عمدتا مشخص و معلوم هستند. سرمایه گذاری در املاک مختلف در یونان، سرمایه گذاری در بازار بورس یونان، ورود سرمایه به یونان و راه اندازی کسب و کار در یونان ، ثبت شرکت در یونان و بسیاری دیگر از این روش ها به عنوان سرمایه گذاری در یونان شناخته می شوند.

هر چند برخی از موضوعات استراتژیک در یونان مطرح شده است اما عمده زیر ساخت ها و بازارهای یونان قابلیت سرمایه گذاری و اخذ اقامت طلایی یونان را دارند. چیزی که برای دریافت اقامت دائم یونان از روش سرمایه گذاری مهم است این است که حداقل به میزان 250 هزار یورو در این کشور سرمایه گذاری شود. هر چه بیش از این اندازه سرمایه گذاری شود ، امکان دریافت اقامت افراد بیشتری فراهم می شود.

به عنوان مثال افرادی که با ثبت شرکت و ورود حدود 1 میلیون یورو به یونان کسب و کار خود را شروع می کنند می توانند برای کلیه شرکا و برخی از مدیران اقامت دریافت کنند که البته سقف مشخصی دارد و نهایتا در هر سرمایه گذاری برای 10 نفر بیشتر نمی توان به شرط رسیدن به سقف تعیین شده ، مجوز اقامت دائم یونان را گرفت.

اما اگر میزان سرمایه گذاری در یونان به کمتر از 250 هزار یورو برسد چی؟  کاملا مشخص است در این شرایط نیز امکان سرمایه گذاری در یونان وجود دارد و به صورت کلی سرمایه گذاری در یونان محدودیتی ندارد و افراد با هر میزان سرمایه می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند. اما برای اینکه بتوانید اقامت دائم یونان را با ویزا طلایی دریافت کنید باید حداقل 250 هزار یورو در یونان سرمایه گذاری کنید.

در شرایط کمتر می توانید در طول زمان سرمایه خود را افزایش دهید و به حد مورد نیاز برای دریافت اقامت دائم یونان از طریق اقامت طلایی یونان یا سقف سرمایه برسید. اما اگر برای دریافت اقامت یونا با سرمایه کمتر عجله دارید می توانید راه های دیگر را امتحان کنید.

راه هایی مانند خرید سهامدر یونان، سرمایه گذاری در پروژه های ساخت و ساز در یونان و یا خرید ملک در یونان قطعا نیاز به اثبات سرمایه گذاری 250 هزار یورو برای صدور اقامت یونان به صورت طلایی دارند. اما با ثبت شرکت در یونان و یا راه اندازی کسب و کار های مختلف در یونان می توانید با سرمایه بسیار کمتر نیز اقامت یونان را دریافت کنید.

البته لازم به توضیح است که برای دریافت این نوع اقامت با سرمیاه کمتر در یونان باید یک طرح توجیهی قوی داشته باشید و در یونان کارآفرینی کنید و بهتر است برای افرادی نیز در این کشور شغل ایجاد کنید.

داشتن شرایط سرمایه گذاری در یونان

 نکته بسیار مهم دیگر برای سرمایه گذاری در یونان و دریافت اقامت یونان این است که بتوانید شرایط لازم برای سرمایه گذاری یونان را به دست بیاورید. به یاد داشته باشید که حتی افرادی با سرمایه گذاری بسیار زیاد نیز وجود داشته اند که نتوانسته اند اقامت دائم یونان را بگیرند. این به دلیل نداشتن شرایط لازم برای سرمایه گذاری در یونان است.

به صورت کلی برای اثبات داشتن شرایط لازم برای سرمایه گذاری در یونان فاکتورهای مختلفی وجود دارند که هر ساله ممکن است تغییراتی در آنها به وجود بیاید و بهتر است با سفارت خانه یونان در ایران این موضوعات را بررسی کنید. اما داشتن حداقل 18 سال تمام، نداشتن سابقه کیفری و یا سو پیشینه به خصوص نداشتن سابقه کیفری که به تقصیر باشد و در نهایت اثبات اینکه هزینه یا سرمایه گذاری از درآمد و یا دارایی های خود فرد است و مشکل قانونی برای سرمایه ای که وارد یونان می شود وجود نداشته باشد، از مهم ترین پیش نیاز ها برای سرمایه گذاری در یونان است.

 

امکان اخذ اقامت همراهان در سرمایه گذاری در یونان

 

تمامی افرادی که با سرمایه گذاری در یونان با حداقل تعریف شده یعنی 250 هزار یورو قصد دریافت اقامت یونان را دارند، می توانند به غیر از خودشان برای همسر و فرزندان خود نیز اقامت دائم یونان را یدون محدودیت دریافت کنند.

البته لازم به توضیح است که بدون محدودیت منظور از نظر تعداد فرزندان است به شرط اینکه زیر سن قانونی یعنی 18 سال تمام باشند. اما اگر فرد بیش از یک همسر داشته باشد ، تنها برای یکی از آنها می تواند اقامت یونان را دریافت کند.

فرزندان بزرگتر از 18 سال به شرط اثبات وابستگی به خانواده می توانند اقامت یونان را به دست بیاوند و در صورتیکه بیش از 24 سال داشته باشند باید اثبات شود که در سرمایه گذاری سرپرست خانواده نقش مستققیم دارند. به عنوان مثال مدیریت سرمایه گذاری و یا کسب و کار را بر عهده دارند.

همانطور که گفته شد راه های سرمایه گذاری و اخذ اقامت طلایی یونان زیاد هستند و شرط ورود سرمایه مشخص به یونان است. در زیر مهم ترین روش های سرمایه گذاری در یونان را با هم مرور خواهیم کرد.

اقامت یونان ازطریق سرمایه گذاری در املاک

مهم ترین و مرسوم ترین روش برای اخذ اقامت کشورهای اروپایی را می توان خرید ملک دانست. اما همه کشورهای اروپایی رویکرد اعطا اقامت به سرمایه گذاران در خرید ملک را ندارند. این در حالی است که خرید ملک محاسن زیادی برای سرمایه گذار دارد و به خوبی باعث می شود تا نه تنها اقامت اروپا را به دست بیاورد بلکه سرمایه خودرا نیز کاملا در اختیار داشته باشد و از رشد سرمایه خود نیز اطمینان تقریبی داشته باشد و یا حداقل اطمینان دارد که بازگشت سرمایه اصلی در هر زمان در اختیار خود اوست.

اما یونان به عنوان یکی از کشورهای مطرح اروپایی است که شرایط خرید ملک و سرمایه گذاری در املاک را برای افراد خارجی فراهم نموده است. بسیاری از شهروندان غیر اتحادیه اروپایی به منظور دریافت اقامت دائم یونان و این هم از نوع اقامت طلایی ، خرید ملک در یونان را انتخاب می کنند.

مطابق با قوانینی که در یونان و از حدود سال 2004 به این طرف تعیین و تصویب شده است و مرتبا به روز رسانی می شود، افراد خارجی می توانند با خرید ملکی به حداقل ارزش 250 هزار یورو اقامت خود و همراهانشان را در یونان تضمین کنند. بر اساس این قوانین افرادی که به سن قانونی رسیده باشند ، یعنی 18 سال تمام را داشته باشند و سابقه کیفری و سو پیشینه نداشته باشند می توانند در بازار املاک و مستغلات یونان سرمایه گذاری کنند و با خرید املاکی با حداقل ارزش 250 هزار یورو نه تنها اقامت یونان را برای خود بلکه برای خانواده شان نیز دریافت کنند.

طیف وسیعی از انواع املاک و مستغلات در یونان وجود دارد. از آپارتمان های لوکس و چند طبقه گرفته تا پنت هوس های فوق العاده زیبا و عالی و خانه های شهری ، خانه های روستایی، کلبه ها و خانه های دهکده ای، انواع ویلا  بصورت مستقل و یا در مجتمع های ویلایی و غیره در یونان وجود دارد. در یونان می توان اقدام به خرید هر یک از این خانه ها با ارزش های متفاوت کرد. در این کشور می توان از حدود 100 هزار یورو تا بیش از 3 میلیون یورو برای خرید یک خانه پرداخت کرد و صاحب خانه شد.

اخذ اقامت با خرید آپارتمان در یونان

یکی از متداول ترین و بیشترین انواع خانه در یونان، آپارتمان ها هستند. همانند اغلب کشورهای جهان در شهرهایی که جمعیت بیشتری ساکن هستند، رویکرد آپارتمان نشینی در یونان و بخصوص در شهرهایی مانند آتن حاکم شده است. آپارتمان ها اغلب خانه هایی با بیش از 4 تا 5 طبقه هستند که ممکن است در هر طبقه نیز چندین واحد ساختمانی تعبیه شده باشد.

در یونان آپارتمان ها ممکن است به صورت مجزا و یا در مجتمع های آپارتمانی ساخته شده باشند. در مجتمع های آپارتمانی اغلب ممکن است فضای سبز و استخرهایی نیز به همراه دیگر امکانات مانند باشگاه بدنسازی ، زمین گلف و غیره نیز پیش بینی شده باشد. در شهری مانند آتن ، تسالونیکی و یا پاتراس می توان به راحتی با هزینه ای بین 150 هزار تا 500 هزار یورو اقدام به خرید آپارتمان در یونان کرد. آپارتمان های یونان اغلب نو ساز و با امکانت به روز هستند و اغلب افرادی اقدام به خرید این آپارتمان ها می کنند که قصد داشته باشند دسترسی مناسبی به امکانات شهری داشته باشند و یا کسب و کار آنها در مراکز شهرها می باشد.

افرادی که به دنبال اقامت در یونان در شهرهای بزرگ هستند، می توانند با خرید آپارتمان در یونان به ارزش حداقل 250 هزار یورو ، اقامت دائم یونان را به دست بیاورند. لازم به توضیح است که حتما نیاز نیست همه سرمایه شما برای خرید یک خانه هزینه شود، برخی برای به دست آوردن اقامت یونان ممکن است دو تا چند آپارتمان در یونان خریداری کنند و یا اقدام به خرید مجتمع آپارتمانی در یونان بکنند.

اخذ اقامت با خرید خانه شهری در یونان

 یکی دیگر از راه های اخذ اقامت یونان از طریق خرید ملک ، خرید خانه های شهری در یونان است. خانه های شهری طرفداران زیادی در اروپا و بخصوص یونان دارند. حسن یونان این است که خانه های شهری را هم در شهرهای بزرگ و هم در شهرهای کوچک و حتی در سواحل این کشور نیز می توانید پیدا کنید.

بصورت کلی خانه شهری در یونان به خانه ای گفته می شود که در یک یا نهایتا دو طبقه ساخته می شود، دارای سقف شیب دار و از نوع سبک است و یک باغ کوچک و یک حوض یا استخر نیز دارد. خرید خانه شهری در محله های بومی یونان این حس را به سرمایه گذار یونان انتقال می دهد که گویی به عنوان یک شهروند واقعی یونان است و به راحتی می تواند با مردم بومی و اصیل یونانی زندگی کند.

برای خرید خانه شهری در یونان می توانید خانه های شهری مستقل و یا خانه های شهری در یک مجموعه خانه شهری را خریداری کنید. خانه های شهری مستقل در متراژ های متفاوتی یافت می شوند و ممکن است باغ و استخر شخصی نیز داشته باشند. اما خانه های شهری که در یک مجتمع ساختمانی در یونان قرار دارند معمولا چندین خانه شهری هستند که از یک استخر و باغ به صورت مشترک استفاده می کنند. همانطور که گفته شد خرید خانه شهری هم در شهرهای بزرگ و هم در دهکده ها و روستاها و حتی در سواحل یونان امکان پذیر است. به همین دلیل خانه های شهری در یونان با قیمت های متفاوتی یافت می شوند.

برای خرید خانه شهری در یونان می تواند از بین 70 هزار یورو تا 350 هزار یورو هزینه کنید و متناسب با سلیقه و بودجه خود صاحب خانه در یونان شوید و اقامت یونان را نیز به دست بیاورید.

اخذ اقامت با خرید خانه روستایی در یونان

 در یونان بیش از 200 ساحل قابل سکونت وجود دارد. در اطراف این سواحل پر سات از روستاهای بکر و قدیمی و بسیار دیدنی که در سال های اخیر کانون توجه زیادی در سرمایه گذاران املاک یونان بوده است. روستاهایی که در کنار ساحل قرار دارند و یا در فاصله کمی از ساحل قرار دارند. البته در یونان روستاهای زیادی وجود دارند که از سواحل یونان فاصله زیادی دارند و در مجاورت جنگل ها و مراتع این کشور قرار گرفته اند.

خانه های روستایی اغلب یا از نوع خانه های سنگی و یا با سازه های چوبی هستند که اگر بازسازی و نوسازی نشده باشند به دوران های تقریبا دور باز می گردند.  روستاهای یونان بهترین مکان برای خرید خانه رویایی افرادی هستند که دوست دارند در محیطی آرام و با آب و هوای فوق العاده زندگی کنند. مثلا بازنشستگانی که به دنبال اقامت یونان از راه خرید ملک هستند می توانند با هزینه کم یک خانه عالی برای خود از نوع خانه روستایی در یونان خریداری کنند و از راه تمکن مالی یونان و یا خرید ملک در یونان اقامت دائم یونان را به دست بیاورند.

خرید خانه روستایی در یونان را می توان از قیمت 50 هزار یورو در روستاهای کمی دور دست تر از شهرها تا قیمت حدود 150 هزار یورو در روستاهای محبوب تر  این کشور انجام داد.  البته جایی برای نگرانی نیست، زیرا بسیاری از این روستا ها یا دسترسی بسیاری خوبی به شهرها و امکانات شهری دارند و یا در طرح های توسعه ای یونان قرار دارند و به زودی به بهترین امکانات و زیرساخت ها مجهز می شوند.

اخذ اقامت با خرید خانه قدیمی و بازسازی خانه قدیمی در یونان

 دولت یونان طرح اعطا اقامت یونان را برای افرادی که اقدام به خرید خانه های قدیمی یونان می کنند و این خانه های را بازسازی، نوسازی ، ترمیم و یا تعمیر می کنند با شرایط ساده تری در نظر گرفته است. بر این اساس کافی است شما اقدام به خرید خانه قدیمی در یکی  از مناطق یونان بکنید و با بازسازی آن با تسهیلات بانکی به راحتی اقامت یونان را نیز به دست بیاورید.

حسن خرید خانه های قدیمی یونان این است که اغلب خانه های قدیمی در مناطق بسیار عالی از نظر آب و هوایی قرار گرفته اند. دهکده های توریستی و سواحل یونان پر است از انواع خانه های قدیمی که برای بازسازی فوق العاده اند. تعریف خانه های قدیمی معمولا به خانه هایی اطلاق می شود که متعلق به دهه 1960 تا 1970 هستند. این خانه ها اغلب به دلیل شرای طمحیطی با خرابی هایی مانند ریزش سقف، ترک خوردن دیوارها، خراب شدن تاسیساتی مانند لوله کشی و برق کشی و یا ریختن نمای ساختمان و غیره مواجه شده اند.

بسیاری از افرادی که قصد سرمایه گذاری هدفمند در یونان را دارند با خرید خانه های قدیمی که از نوع خرید ملک ازران قیمت در یونان هستند، و با استخدام افراد خبره و کارشناسان متخصص ، نه تنها صاحب خانه در یونان می شوند، بلکه می توانند خانه خود را به صورت رویایی و در بهترین مکان های یونان بسازند و البته اقامت دائمی یونان را نیز بگیرند.

در واقع خرید خانه قدیمی در یونان ارزان ترین روش خرید خانه در یونان است. به هزینه های کمتر از 100 هزار یورو می توان به راحتی در بهترین مکان ها یک خانه قدیمی یونانی خرید و با استفاده از طرح های دولتی برای بازسازی، نوسازی ، تغییر فرم  و یا حتی تغییر کلی ساختار ساختمان، خانه ای متناسب با نیاز و سلیقه خود ایجاد کنند. در نظر داشته باشید که برای خرید خانه قدیمی و ترمیم و بازسازی این نوع خانه ها در یونان نیاز به کارشناسان و مشاورانی دارید که به خوبی به مناطق و هزینه های بازسازی در هر منطقه آگاهی دارند و باید در ضمن نسبت به صحت اسناد و مدارک ملک نیز اطمینان پیدا کنید. بنابراین برای خرید خانه فرسوده در یونان و بازسازی خانه در یونان حتما از مشاوران کار بلد و شایسته استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 

اخذ اقامت با خرید ویلا در یونان

اخذ اقامت با خرید ویلا در یونان

همانطور که گفته شد یونان با داشتن هزاران کیلیومتر خط ساحلی و بیش از 200 ساحل متفاوت برای زندگی یکی از بهترین مکان ها برای داشتن خانه های ساحلی و یا ویلا ساحلی است. ویلا در یونان تنوع زیادی دارد . ممکن است به صورت مستقل ساخته شده باشد و یا در یک مجتمع ویلایی قرار گرفته باشد.  ویلاهای لوکس و درجه یک یونان معمولا با قیمت هایی بالاتر از 800 هزار یورو فروخته می شوند اما ویلاهایی که در مجتمع های یولایی قرار دارند را می توان با هزینه هایی در حدود 250 هزار یورو تا 500 هزار یورو خریداری کرد.

لازم به توضیح است که ویلا ها ساختمان هایی یک طبقه هستند که دارای باغ و استخر هستند و در یونان معمولا با نمای سفید و در کنار دریا ها ساخته می شوند. هر چند ویلا جنگلی نیز در یونان به وفور یافت می شود. در میان ویلاها نیز می توان اقدام به خرید ویلا قدیمی و بازسازی آن در یونان کرد.

اخذ اقامت با خرید زمین در یونان

  •  یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در املاک یونان و اخذ اقامت طلایی یونان خرید ملک در یونان است. هرگاه سخن از سرمایه گذاری در املاک یونان می شود، عمدتا تصور ما به سمت خانه ها و یا ساختمان هایی با رنگ و شکل و ابعاد متفاوت می رود. این در حالی است که در یونان مناطقی وجود دارد که در طرح توسعه دولت یونان قرار دارند.

    بسیاری از مناطقی که توسط دولت یونان برای سرمایه گذاری افراد خارجی تعیین شده است، شامل زمین هایی هستند که باید از ابتدا ساخته شوند. بر این اساس شما می توانید زمینی را با متراژ و مشخصات خاث خریداری و ملک مورد نظر خود را از ابتدا در این مناطق بسازید.

    در نظر داشته باشید که دریافت مجوز ساخت و ساز در یونان کار دشواری نیست ، بخصوص اگر این زمین ها در مناطقی باشند که توسط دولیت تعیین شده اند و در دست طرح های باز آفرینی و یا نو سازی و یا حتی ساختمان سازی هستند.

    اما برخی از مناطق یونان مانند زمین هایی که در مجاورت مرز ها قرار دارند و یا زمین های کشاورزی یونان در حوزه استحفاظی و استراتژیک یونان قرار دارند و معمولا به راحتی نمی توان این زمین ها را خریداری و  ساختمان سازی کرد.

    هر چند همیشه خرید زمین در یونان با اهداف ساختمان سازی همراه نیست و ممکن اس برخی به دنبال سرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی در یونان بوده و قصد خرید باغ میوه و یا زمین های کشاورزی برای راه اندازی کسب و کار در یونان در این حوزه ها را دارند.

اخذ اقامت با خرید املاک تجاری در یونان

وقتی صحبت از املاک تجاری می شود منظور ساختمان هایی است که در ثبت اسناد آنها ، موضوعات تجاری مانند هتل، رستوران، فروشگاه، تعمیرگاه و غیره ثبت شده است. عمده افرادی که به دنبال خرید ملک تجاری در یونان هستند، قصد راه اندازی کسب و کار در یونان را دارند. به عنوان مثال برخی از سرمایه گذاران به منظور راه اندازی کسب و کاری در حوزه توریسم در یونان، اقدام به خرید رستوارن و یا هتل و هاستل می کنند.

قیمت این نوع املاک تجاری بسیار متفاوت است و نمی توان به راحتی حوزه قیمت آنها را تعیین کرد. هر چند برای خرید یک هتل وقتی به لیست قیمت ها نگاه می کنیم از قیمت 800 هزار یورو تا بیش از 3500 یورو را نیز مشاهده می کنیم. پاساژ ها، رستوران ها، مغازه ها، گاراژ ها و بسیاری دیگر از این املاک به عنوان ملک تجاری در یونان شناخته می شوند.

خوشبختانه در قانون یونان هیچ محدودیتی برای خرید املاک تجاری در یونان نیز برای افراد خارجی دیده نشده است. بخصوص افرادی که اقدام به خرید ملک تجاری در یونان می کنند به راحتی می توانند برای خود و خانواده اقامت دائم یونان را دریافت کنند. معمولا خرید ملک تجاری در کشور یونان نه تنها نیاز به سرمایه ای بالا برای سرمایه گذاری در یونان دارد، بلکه به راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی و ایجاد شغل نیز کمک می کند و قطعا این نوع سرمایه گذاری ها در یونان از موضوعات محبوب دولت یونان نیز می باشد.

نتیجه گیری برای اقامت یونان از طریق خرید ملک

  • مهم نیست در چه حوزه ای از املاک یونان قصد سرمایه گذاری دارید. اهمیت سرمایه گذاری و خرید ملک در یونان به میزان سرمایه ای است که هر یک از سرمایه گذاران وارد یونان می کنند. حداقل سرمایه گذاری به میزان 250 هزار یورو، منجر به اعطا اقامت برای سرمایه گذار و همراهان او می شود. تفاوتی ندارد این سرمایه گذاری در شهرهای بزرگ ، شهرهای کوچک، مناطق روستایی و دهکده ها و یا مناطق ساحلی و غیره باشد و حتی تفاوتی ندارد شما اقدام به خرید زمین در یونان ، خرید خانه در یونان، خرید  آپارتمان در یونان، خرید ویلا در یونان و یا خرید ملک تجاری در یونان می کنید، آنچه اهمیت دارد میزان سرمایه گذاری در این کشور است.

    در نظر داشته باشید که هر چه میزان سرمایه گذاری بالاتر باشد شانس بیشتری برای دریافت اقامت افراد بیشتر در یونان را دارید.

بیشتر بخوانید: 

نحوه دریافت اقامت یونان از طریق خرید ملک در یونان

گفتیم که خرید ملک به ارزش حداقل 250.000 یورو می تواند باعث صدور اقامت یونان برای شما و همراهانتان شود. برای این منظور باید در نظر داشته باشید که همان ابتدا این اقامت یونان برای شما به صورت دائمی صادر نمی شود. در ابتدا معمولا اقامت یونان برای 5 سال به سرمایه گذار و همراهان او اعطا می شود و پس از آن به شرط اینکه هنوز مالکیت زمین در یونان یا مالکیت ملک در یونان را داشته باشید این اقامت یونان برای شما تمدید می شود و حتی می توانید برای اقامت دائم درخواست دهید.

بعد از یک دوره 5 ساله دیگر که منجر به ماندگاری سرمایه به مدت 10 سال در یونان شده باشد و یا حتی بعد از 7 سال، صاحب اقامت موقت یونان، می تواند درخواست شهروندی یونان را بدهد.

برای دریافت اقامت یونان از این طریق باید میزان سرمایه گذاری و هدف از سرمایه گذاری خود را برای سفارت یونان مشخص کنید. سپس با دریافت یک ویزا ملی یونان، وارد این کشور می شوید و در مدت زمانی که در این کشور هستید باید سرمایه خود را در حسابی در یونان پس انداز کنید و به دنبال خرید ملک در یونان باشید.

توصیه می شود از قبل با استفاده از خدمات مشاوران حقوقی و متخصصین این حوزه ، خانه یا ملک خود را انتخاب کنید . برای این کار رفتن یک سفر معمولی به یونان نیز کفایت می کند. بعد از این که ملک را پسند کردید می توانید با استفاده از خدمات وکلای حرفه ای کار عقد قرارداد را انجام دهید. این عقد قرارداد به عنوان سند سرمایه گذاری و تمایل شما به خرید ملک در یونان است و با ارائه آن به اداره مهاجرت یونان می توانید اقامت 5 ساله خود را دریافت کنید.

ملک باید ابتدا در دفاتر اسناد رسمی یونان مورد بررسی قرار بگیرد و سپس با اثبات سلامت و درست بودن اسناد زمین باید ملک در سازمان ثبت اسناد یونان به نام خریدار جدید انتقال داده شود و کار خرید ملک در یونان به اتمام می رسد.

امضا قرارداد 10 ساله سهام در یونان

یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری و دریافت اقامت یونان، روش خرید سهام به صورت بلند مدت در یونان سات که به امضا قرارداد 10 ساله سهام هم شناخته می شود. در این روش که نوعی سرمایه گذاری در املاک یونان نیز شناخته می شود، فرد به جای خرید یک ملک جاری، اقدام به اجاره سهام آن می کند. در این حالت فرد سرمایه گذار یک ملک تجاری ارزشمند را در یونان به مدت 10 سال اجاره می کند.  در واقع سرمایه گذار با پرداخت هزینه ای مشخص به مدت 10 سال یک مکان تجاری را به صورت کامل اجاره می کند و از سود حاصل از آن بهره می برد.

عموما این نوع املاک تجاری در یونان زیاد هستند، انواع هتل ها، مراکز توریستی، مراکز اقامتی توریستی، پاساژهای تجاری و غیره از این دست املاک در یونان هستند.

فرد سرمایه گذار در این رشو با سپرده کردن حداقل 250 هزار یورو در حساب صاحب ملک تجاری که ممکن است یک فرد حقیقی و یا یک شخصیت حقوقی در یونان باشد و یا ممکن است ملکی در اختیار دولت باشد، مجاز خواهد بود تا برای خود و خانواده اش اقامت یونان را دریافت کند. ممکن است این سرمایه به عنوان سرمایه در گردش در یونان تبدیل شود. به این مفهوم که در ابتدا یک اقامت 5 ساله  یونان برای فرد صادر می شود و پس از این پس سال نیز به دلیل 10 ساله بودن سهام مجددا اقامت یونان سرمایه گذار تمدید می شود. اما بعد از این دوره ممکن است دوباره آن ملک تجاری تمدید قرار داد شود و یا این سرمایه برای دیگر اجاره و یا خرید سهام دیگر مراکز تجاری در یونان به کار گرفته شود. در این حالت فرد می تواند اقامت دائم یونان را به دست بیاورد.

روش خرید مشارکتی املاک در یونان

بسیاری از سرمایه گذاران یونان از این روش برای دریافت اقامت یونان استفاده می کنند. در این روش فرد سرمایه گذار به جای خرید یک ملک ارزان قیمت و یا به جای خرید یک ملک بصورت مالکیت صد در صد ، اقدام به مشارکت در خرید یک ملک گران قیمت و یا با ارزش زیادی در یونان می کند. ممکن است در خرید مشارکتی ملک در یونان، سرمایه گذار 50 درصد سهام یک ملک را خریداری کند و یا ممکن است حتی کمتر از آن یعنی در حدود 30 درصد سهام ملک را خریداری کند.

در این حالت که به سرمایه گذاری مالکیت مشترک در یونان نیز شهرت دارد، طرفین مطابق با یک قرارداد یا تفاهم نامه یک ملک را خریداری می کنند که تمامی هزینه آن را نمی توانند به تنهایی تامین کنند و یا به هر دلیل قصد دارند مشارکتی خرید کنند. شرط اعطا اقامت یونان به این افراد این است که حداقل سهمی که خریداری کرده اند، بیش از 250 هزار یورو ارزش داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است یک ملک با ارزش 1میلیون و 200 هزار یورو در یونان با مشارکت سه نفر خریداری شود و هر کدام حدود 400 هزار یورو برای خرید ملک مشارکتی در یونان هزینه کرده باشند. در یان حالت هر سه نفر می توانند اقامت دائم یونان را دریافت کنند.

در روش خرید مشارکتی ملک در یونان هر یک از طرفین در صورت خرید حداقل سهام مورد نیاز می تواند اقامت یونان را به همراه خانواده اش دریافت کند، اما این اقامت یونان به این معنی نیست که الزاما باید در یونان حضور داشته باشند. در این روش نیز فرد سرمایه گذار در املاک یونان می تواند اقامت یونان را بدون نیاز به حضور دائم در یونان به دست بیاورد و تنها کافی است که برای هر 6 ماه یک هفته در یونان حضور داشته باشد. این حضور در یونان اغلب برای تمدید و دریافت کارت شناسایی ملی اتحادیه اروپا است که به حضور خود فرد الزاما نیاز است.

اقداماتی مورد نیاز برای اقامت از طریق خرید ملک در یونان

  افرادی که قصد اقامت در یونان از طریق خرید ملک را دارند باید ابتدا کار انتقال پول مورد نیاز برای خرید ملک در یونان و یا خرید سهام ملک در یونان را به این کشور انجام دهند. حدودا بعد از ورود سرمایه به یونان که نیاز دارد در یک حساب بانکی یونان این پول سپرده شود نزدیک به 40 روز تا دو ماه برای دریافت اقامت یونان زمان لازم است. البته مشروط به اینکه متقاضی خرید ملک در یونان از قبل ، یعنی قبل از درخواست ویزا کار سرمایه گذاری در ملک را انجام داده باشد و یا در مراحل انجام باشد.

برای خرید ملک در یونان باید اقدامات مورد نیاز برای انتقال ملک در دفاتر اسناد رسمی یونان انجام شود. اقداماتی مانند بررسی اسناد ملک، بررسی اطلاعات خریدار و فروشنده، مالکیت و حق فروش ملک، مستندات لازم، تنظیم قرارداد، دریافت و پرداخت پیش پرداخت یا سپرده و غیره از موضوعاتی هستند که در دفاتر اسناد رسمی در یونان انجام می شوند.

فرد برای اینکه بتواند در یونان اقدام به خرید ملک بکند باید در منطقه مورد نظر خود اقدام به تاسیس حساب مالیاتی بکند و شماره مالیاتی دریافت کند. هزینه های مالیاتی خرید و فروش ملک نیز در دفاتر اسناد رسمی یونان پرداخت می شود. بعد از نهایی شدن قرار داد خرید در این دفاتر و مشخص شدن مالکیت ملک می توان برای دریافت اقامت دائم یونان و یا اقامت 5 ساله اقدام کرد. در نظر داشته باشید که این کار بهتر است با نظارت و مشاوره وکلای خبره حقوقی انجام شود که بهتر است از کشور خودتان باشند که به زبان شما آشنایی دارند.

بصورت کلی هزینه وکیل، دفاتر اسناد رسمی یونان و هزینه انتقال اسناد نباید بیش از 15 هزار یورو در یونان بشود. اما هزینه مالیات برای انتقال ملک بسته به ارزش ملک محاسبه می شود و حدود 24 درصد از ارزش افزوده ملک در نظر گرفته می شود.

نحوه اخذ اقامت یونان از طریق خرید ملک

چرا باید از طریق خرید ملک اقامت یونان را دریافت کرد؟

 یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت یونان و یا حتی اقامت اروپا سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات یونان است. در واقع دلایل زیادی وجود دارد که می توان ادعا کرد که خرید ملک در یونان از بهترین روش های دریافت اقامت یونان است.

به صورت کلی افرادی که با سرمایه گذاری در املاک یونان، اقامت این کشور را دریافت می کنند می توانند از مزایای زیر بهره مند شوند:

  • داشتن محل سکونت و یا کسب و کار و عدم نیاز به پرداخت هزینه اجاره
  • امکان کار بدون محدودیت در یونان و کسب درآمد بدون محدودیت در یونان و همانند شهروندان یونان
  • امکان زندگی در یونان درست همانند مردم عادی و شهروندان یونان
  • امکان تحصیل در یونان به صورت رایگان
  • امکان استفاده از خدمات اجتماعی و درمان و بهداشت در یونان به صورت رایگان
  • در دست داشتن دارایی و سرمایه و امکان تبدیل آن به پول نقد در هر زمان
  • ارزش افزوده روز افزون برای املاک در یونان
  • امکان اجاره ملک در یونان و کسب درآمد جانبی در یونان با سود زیاد
  • فرایند ساده و بسیار مقرون به صرفه برای بازسازی و نوسازی املاک در یونان
  • امکان خرید ملک با قیمت ارزان در یونان
  • تنوع انواع ملک در یونان و عدم محدودیت در خرید ملک برای دریافت اقامت یونان
  • اعطا اقامت به ساده ترین روش ممکن در صورت خرید ملک در یونان
  • امکان دریافت اقامت سایر اعضا خانواده با خرید ملک به ارزش تعریف شده
  • امکان دریافت اقامت یونان برای دیگر نفرات شریک در سرمایه گذاری در املاک یونان در صورت داشتن حداقل سرمایه گذاری لازم
  • عدم نیاز به سپرده گذاری در صورت خرید ملک در یونان به منظور دریافت اقامت یونان
  • عدم نیاز به تمکن مالی برای خرید ملک در یونان به منظور دریافت اقامت یونان

و بسیاری از دلایل دیگر که هر کدام می تواند به تنهایی برای تشویق افراد برای اقامت در یونان کفایت کند.

خرید ملک در یونان، مهمترین روش اخذ اقامت و تابعیت

مراحل خرید ملک و اخذ اقامت در یونان

خرید ملک در یونان به عوامل زیادی بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان دقیقا ساختار مشخص و یکنواختی را برای خرید ملک و املاک یا خرید خانه در یونان نوشت. اما اگر قصد سرمایه گذاری و خرید ملک را در یونان دارید می توان به صورت یک سلسله مراتب عواملی که برای خرید خانه یا ملک در یونان باید انجام دهید را مشخص کرد.

 برای خرید ملک در یونان حدودا باید به ترتیب اقدامات زیر انجام شود:

  • ابتدا باید ببینید به چه دلیل قصد خرید ملک در یونان را دارید و یا اینکه هدف شما از خرید ملک در یونان چیست؟
  • وقتی هدف شما برای خرید ملک در یونان مشخص شد، باید مشخص کنید که چه نوع ملکی برای هدف شما مناسب است. مثلا به دنبال خرید آپارتمان در یونان باید باشید یا یک ویلا و اینکه کنار دریا و در مناطق توریستی باشد یا در مکان های شهری و پر رفت و آمد یونان؟
  • به چه میزان قصد سرمایه گذاری و خرید ملک در یونان دارد؟
  • آیا برای سرمایه گذاری در امکلا یونان قصد دارید تنهایی عمل کنید یا شریکی نیز دارید یا حتی می توانید به صورت خرید سهام در ملک در یونان سرمایه گذاری کنید؟
  • به همراه سرمایه گذاری در املاک، قصد اقامت در یونان را هم دارید یا خیر؟
  • قصد دارید در محله های بومی یونان زندگی کنید یا در مکان های توریستی تر و مکان هایی که بیشتر خارجی وجود دارد؟

با مشخص شدن این عوامل می توانید تعیین کنید که در کجا و با چه هزینه ای اقدام به خرید ملک در یونان بکنید. سپس باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک وکلی حقوقی معتبر انتخاب و با او قرارداد امضا کنید. بهتر است این وکلی را در داخل ایران انتخاب کنید.
  • از میان لیست املاکی که پیشنهاد می شود، چند مورد را انتخاب کنید.
  • طی یک سفر چند روزه به یونان، از ملک بازدید کنید و شرایط ملک را در یونان بررسی کنید.
  • در صورت موافقت با شرایط و قیمت ملک، یک پیش قرارداد با فروشنده ملک در حضور وکیل خود امضا کنید و مبلغی را در حسابی مجزا سپرده گذاری کنید. حدود 10 درصد از قیمت ملک معمولا به عنوان بیعانه پرداخت می شود.
  • فراینده بررسی اسناد و انجام معامله را به وکیل خود واگذار کنید و در کنار آن به دنبال تقاضا اقامت در یونان باشید.
  • با قطعی شدن خرید ملک در یونان، می توانید ظرف نهایتا 40 روز تا 2 ماه اقامت یونان را دریافت کنید. این اقامت 5 ساله است و بعد از 5 سال قابل تمدید است. در صورت حضور 7 ساله در یونان می توانید برای اقامت دائم یونان خود و خانواده اقدام کنید.

 

اقامت یونان از طریق ثبت شرکت یا کارآفرینی در یونان

 به صورت کلی راه های راه اندازی کسب و کار و تجارت در یونان زیاد است. اما اگر به دنبال کارآفرینی در یونان باشید و یا قصد ثبت شرکت در یونان داشته باشید به یکی از طرق زیر می توانید این کار را انجام دهید:

  • راه اندازی کسب و کار شخصی مانند باز کردن رستوران ، مغازه، تعمیرگاه و غیره
  • ثبت شرکت با شراکت دو نفره در یونان
  • ثبت شرکت سهامی در یونان
  • ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان
  • ثبت شعبه شرکت خارجی در یونان
  • ثبت نمایندگی شرکت خارجی در یونان
  • ثبت شرکت مشارکتی در یونان

یکی از اقدامات اساسی دولت یونان برای سرمایه گذاری در این کشور تشویق سرمایه گذاران به راه اندازی کسب و کارهای مختلف در یونان و یا کار آفرینی در یونان در ازا اعطا اقامت یونان بوده است. در واقع اعطا اقامت کشور یونان و صاحب سرمایه و کسب و کار شدن در یونان و بهره مندی از بازار بزرگ و پر از پتانسیل یونان و همچنین سود زیاد از سرمایه گذاری در بازار یونان به هدفی عالی برای راه اندازی کسب و کار در یونان از روش های مختلف تبدیل شده است.

دولت یونان نیز با هدف بهبود شرایط اقتصادی خود و توسعه زیر ساخت ها و پیشرفت های روز افزون با ساده سازی و تسریع شرایط راه اندازی کسب و کار در یونان برای افراد خارجی و دادن اقامت دائمی به آنها این انگیزه را تقویت کرده است. بر این اساس همانطور که در بالا اشاره شد، برای راه اندازی کسب و کار در یونان به غیر از امکان ایجاد و راه اندازی مشاغلی مانند رستوران، مغازه و تعمیرگاه و غیره ، افراد متخصص می توانند اقدام به ثبت انواع شرکت های حقوقی در یونان بکنند و یا حتی در صورت داشتن شرکت خارجی با ایجاد شعبه خارجی در یونان یا ایجاد نمایندگی شرکت در یونان، کسب و کار خود را توسعه داده و حتی اقامت یونان را نیز به راحتی دریافت کنند.

قوانین اعطا اقامت یونان ( ثبت شرکت در یونان)

  • زمانی می توان اقامت یونان را با ثبت شرکت در یونان به دست آورد که ثبت شرکت در یونان مطابق با قوانین این کشور اتفاق بیافتد. بنابراین شرکت هایی که تنها محل فعالیت خود را به یونان انتقال می دهند شامل حال دریافت اقامت یونان نمی شوند. مگر اینکه در یک حوزه در یونان سرمایه گذاری مجزا بکنند.
  • برای ثبت شرکت در یونان هیچ الزامی وجود ندارد که با یک یونانی شریک باشید. بر خلاف برخی از کشورهای دنیا می تواند در یونان یک شرکت را بدون نیاز با مشارکت افراد مقیم این کشور به ثبت رساند و در واقع می توان یک شرکت تمام خارجی یونان با مالکیت صد در صد تاسیس کرد.
  • برای به دست آوردن اقامت از طریق ثبت شرکت در یونان باید حداقل 400 هزار یورو در یونان سرمایه گذاری شود. البته این قانون مشمول شرکت های سهامی سرمایه گذاری نمی شود.
  • برای به دست آوردن اقامت یونان می توان یا با ثبت انواع شرکت و با سرمایه 400 هزار یورویی اقدام و یا اقدام به خرید اوراق قرضه از موسسات اعتباری یونان به ارزش حداقل 400 هزار یورو و برای حداقل طول مدت سه سال کرد.
  • به جای ثبت شرکت می توان در یکی از موسسات مالی یونان با سرمایه گذاری و یا سپرده گذاری با مبلغ 400 هزار یورو نیز به صورت بلند مدت یعنی حداقل یک ساله، اقامت یونان را به دست آورد.
  • همچنین می توان به راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در یونان برای اقامت یونان اقدام به خرید حداقل 800 هزار اوراق قرضه از شرکت های تجاری دیگر کرد.

ثبت شرکت در یونان

یونان در یکی از بهترین مناطق دنیا از نظر استراتژیکی قرار گرفته است و به عنوان ورودی قاره سبز یا قاره اروپا شناخته می شود و کانون اتصال این قاره به قاره های آسیا و افریقا است.  برای بسیاری از افرادی که به دنبال توسعه و موفقیت در کسب و کارهای خود هستند ثبت شرکت در یونان یکی از بهترین انتخاب ها است. یونان به واسطه ایجاد شرایط ثبت شرکت برای افراد خارجی و اعطا اقامت یونان به افراد  خارجی توانسته بسیاری از این سرمایه گذاران را در یونان دور هم جمع کند.

اساسا راه اندازی شرکت در یونان قطعا تنها برای مزیت اقامت در یونان نیست.  ثبت شرکت در یونان مزایای زیادی به همراه دارد که دسترسی به یکی از بهترین مکان های و بازارهای دنیا برای خرید و فروش شاید اصلی ترین دلیل آن باشد.

همانطور که در بالا توضیح داده شد راه های زیادی برای ثبت شرکت در یونان وجود دارد. مطابق با آخرین آمار روزانه بیش از 50 ویزا طلایی و اقامت  طلایی یونان برای افرادی که در یونان کسب و کار راه اندازی کرده اند صادر می شود و حدود 1.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در یونان برای ثبت شرکت در یونان مشخص شده است.

شهرهای آتن و پیرهس بزرگ ترین و محبوب ترین شهرهای یونان برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت هستند. مهم ترین انواع شرکتی که در یونان ثبت می شود و در بین سرمایه گذازان خارجی از محبوبیت بیشتری برخوردار است شرکت مشارکت سهامی محدود یا A.E و شرکت با مسئولیت محدود یا E.P.E می باشد. هر چند برای ثبت شرکت در یونان و دریافت اقامت یونان از طریق ثبت شرکت روش های دیگری نیز وجود دارد اما به صورت کلی  این دو قالب شرکت اغلب توسط سرمایه گذاران خارجی  برای راه اندازی شخصیت حقوقی در یونان انتخاب می شود. شرکت مشارکت سهامی عمومی، شرکت تضامنی  و غیره نیز در یونان وجود دارند.

در زیر به دو نوع شرکت محبوب تر در یونان اشاره خواهیم کرد و تا حدودی روش ثبت این نوع شرکت ها را به همراه شرایط اخذ اقامت از طریق این نوع شرکت ها توضیح می دهیم.

 شرکت سهامی محدود ( E) یا Anonymous Etaireia

 همانند بسیاری از شرکت های سهامی دیگر ، برای ثبت شرکت مشارکت سهامی در یونان، وجود حداقل دو تا چند سهامدار که ممکن است حقیقی و یا حقوقی باشد کفایت می کند. برای ثبت این نوع شرکت ها سرمایه گذارها باید حداقل 60 هزار یورو به عنوان سرمایه اولیه شرکت در حسابی در یونان و به نام شرکت واریز کند. میزان سهام در این نوع شرکت ها تعیین کننده میزان مسئولیت شرکا می باشد. بنابراین اگر شرکتی تنها با دو سهامدار در یونان به ثبت رسید مسئولیت این شرکت بر عهده این دو سهامدار و به میزان سهام آنها می باشد.

برای ثبت شرکت سهامی  دو نوع شریک در نظر گرفته می شود. دسته اول از شرکا به عنوان شریک فعال شناخته می شوند که فعالیت تجارت شرکت را بر عهده دارند و شرکا نوع دوم در یان شرکت ها غیر فعال شناخته می شود و تنها تامین کننده سرمایه در شرکت هستند.

ثبت شرکت مشارکت محدود سهامی یونان، کاملا شخصیت حقوقی خود را خواهد داشت. افرادی که این نوع شرکت ها را در یونان راه اندازی می کنند در صورت تادیه 400 هزار یورو می توانند برای خود و خانواده شان و حتی برای دیگر مدیران و کارشناسان شرکت در صورت داشتن صلاحیت لازم و میزان و سقف سرمایه گذاری لازم اقامت یونان را دریافت کنند.

عموما برای ثبت شرکت های سهامی محدود در یونان حداقل سه نفر یا بیشتر به عنوان شریک یا سهامدار انتخاب می شوند و هر یک میزانی از سرمایه مورد نیاز شرکت را تعهد و تادیه می کنند و در قبال این سهام در شرکت مسئولیت خواهند داشت. از این طریق به ازا در صورت سرمایه گذاری 400 هزار یورویی برای ثبت شرکت در یونان و به ازار هر 250 هزار یورو برای هر یک از شرکا و همراهانش اقامت یونان صادر می شود.

 چرا باید شرکت سهامی در یونان ثبت کنیم؟

 با وجود اینکه تعداد شرکت های قابل ثبت در یونان توسط افراد خارجی چندین مورد است اما یکی از محبوب ترین این قالب شرکت ها شرکت سهامی است. دلایل مختلفی می تواند برای این منظور در نظر گرفته شود که مهم ترین آنها می تواند عوامل زیر باشد:

  • شرکت های سهامی محدود می توانند تا میزان زیادی سرمایه و با تعداد سهامدار زیادی را جذب کنند.
  • در شرکت های سهامی محدود هر فرد تنها به اندازه سهام خود در شرکت مسئولیت دارد
  • در این نوع شرکت ها همه سهامداران شانس برابر برای دریافت اقامت یونان را دارند.
  • مدیران و کارشناسان شرکت ها نیز حتی اگر از بین شرکا نباشند در صورت داشتن شرایط لازم و مسئولیت در شرکت می توانند اقامت یونان را به دست بیاورند.
  • هر فرد در شرکت دارای حق رای و تصمیم گیری می باشد.
  • به راحتی در این نوع شرکت ها می توان نقل و انتقال سهام انجام داد.
  • شرکت های سهامی محدود می تواننند از تسهیلات و خدمات بانک ها و موسسات مالی دیگر در یونان به راحتی بهره مند شوند.
  • شرکت های سهامی به صورت کلی اعتبار زیادی در یونان دارند و به راحتی توسط مشتریان خارجی نیز پذیرفته می شوند.

 ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان ( P.E) یا شرکت Etaireia Periorismenis Efthinis

 به صورت کلی شرکت های با مسئولیت محدود در کشورهای اروپایی محبوبیت زیادی دارند. ساختار این نوع شرکت ها به گونه ای است که شرکا تنها به اندازه سرمایه ای که وارد شرکت می کنند در قبال بدهی ها و مسئولیت های شرکت متعهد می شوند. برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان نیاز به حداقل 4500 یورو سرمایه اولیه است اما اگر به دنبال اقامت در یونان از طریق ثبت شرکت با مسئولیت محدود هستید باید حداقل در حساب شرکت 400 هزار یورو سرمایه گذاری شود.

میزان سهم هر فرد در شرکت شانس او را برای به دست آوردن اقامت یونان مشخص می کند. بر این اساس برای دریافت اقامت یونان نیاز به 400 هزار یورو بوده و هر فرد باید حداقل 250 هزار یورو برای دریافت اقامت یونان در شرکت سهم داشته باشد.

از دلایل محبوبیت زیاد ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان و دریافت اقامت یونان از طریق ثبت این نوع شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت با مسئولیت محدود را می توان حتی با سرمایه بسیار کم هم راه اندازی کرد.
  • هر فرد در شرکت با مسئولیت محدود در یونان تنها به اندازه سرمایه خود در شرکت مسئول تلقی می شود.
  • تشریفات کمتری برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان وجود دارد.
  • شرکت های با مسئولیت محدود ننیز در بین بانک ها و موسسات مالی یونان اعتبار زیادی دارند.
  • رشد سرمایه و یا کاهش سرمایه در این نوع شرکت ها ساده تر است و حتی شرکا نیز به راحتی می توانن نقل و انتقال سرمایه را انجام دهند.

 شرایط و مراحل ثبت شرکت در یونان

 گفتیم که یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت یونان ثبت شرکت در یونان است. برای این منظور پس از بحران های مالی که یونان را تماما تحت تاثیر خود قرار داد ، کشور یونان با کمک اتحادیه اروپا شرایطی و قوانینی متفاوت و به شکل بسیار ساده تری برای سرمایه گذاری در این کشور برای ثبت شرکت در نظر گرفت که یکی از این شرایط اعطا اقامت طلایی به سرمایه گذاران در یونان از طریق ثبت شرکت و یا راه اندازی کسب و کارهای دیگر بود.

بر این اساس دولت یونان در سال 2010 لایحه ای را تقدیم مجلس و به تصویب رساندد که بر اساس آن شهروندان غیر اتحادیه اروپایی نیز می توانند با ورود سرمایه به اندازه مشخص به یونان در این کشور اقدام به ثبت شرکت و در ازا آن اقامت یونان را دریافت نمایند.

انواع مختلفی از شرکت را می توانند افراد خارجی در یونان ثبت کنند که ثبت شرکت سهامی محدود و همچنین ثبت شرکت با مسئولیت محدود در یونان از پر طرفداراترین قالب های ثبت شرکت در یونان شناخته شد. بر اساس قوانین به تصویب رسیده در یونان، وظیفه ثبت شرکت در یونان به عخده دفاتر اسناد رسمی این کشور در درجه اول می باشد. بر این اساس این دفاتر ابتدا مدارک و مستندات مورد نیاز را دریافت واقدامات مورد نیاز را برای ثبت شرکت در یونان برای افراد خارجی انجام می دهند. پس از تکمیل مدارک باید این مدارک برای ثبت نهایی شرکت به اداره ثبت شرکت ها و یا سازمان ثبت اسناد و املاک یونان ارسال شود.

به صورت کلی اغلب انواع شرکت ها برای افرادی که به دنبال ثبت شرکت در یونان هستند نیاز مند تادیه حداقل 400.000 تا 450.000 یورو به عنوان سرمایه اولیه و ثابت هستند که باید در حساب شرکت تادیه شود و در زمان فعالیت شرکت نمی تواند این هزینه کمتر شود. در ابتدا فرد می تواند با تکیه بر این میزان سرمایه برای اقامت دائم خود و خانواده را دریافت کنند. هر یک از سهامداران که حداقل 250 هزار یورو از این سرمایه را نیز تادیه کرده باشد مشمول دریافت اقامت یونان برای خود و خانواده اش می شود.

دفاتر اسناد رسمی یونان به عنوان متولی ثبت شرکت در یونان مطابق با قوانین یونان مدارک و مستنداتی را برای ثبت شرکت مطالبه می کنند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد. در ضمن لازم به توضیح است که ثبت شرکت بین افراد بومی و یا مقیم یونان با افراد خارجی هیچ تفاوتی ندارد.

 مدارک لازم برای ثبت شرکت در یونان

 توافقنامه بین شرکا برای ثبت شرکت در یونان

  • ارائه طرح توجیهی که توسط سفارتخانه یونان در ایران مورد تایید قرار گرفته باشد
  • ارائه مدارک هویتی کلیه شرکایی که قصد سرمایه گذاری و ثبت شرکت در یونان را دارند. در ضمن اگر فردی از شرکا از افرادی است که اقامت یونان را دارد باید مدارک و شرایط اقامتی او نیز پیوست شود.
  • انتخاب یک نام برای شرکت مطابق با فرمت تعیین نام در یونان
  • تعیین قالب مورد نظر برای شرکت
  • لیستی از شرکا به همراه میزان سهام هر یک از شرکا
  • ارائه فرم درخواست به اتاق بازرگانی یونان برای ثبت شرکت
  • ارائه درخواستی برای ثبت شرکت به اتاق بازرگانی یونان و همچنین یک نسخه برای اداره ثبت شرکت ها
  • اقدام به ثبت شرکت و موضوع شرکت در دفاتر تجارت عمومی یونان
  • ثبت نام در اداره مالیاتی یونان و دریاف کد مالیاتی
  • معرفی شرکا، اعضا هیئت مدیره، کارکنان و سایر ذی نفعان و سرمایه گذاران در بیمه تامین اجتماعی و دریافت کد بیمه برای آنها

 هزینه های مرسوم برای ثبت شرکت در یونان

 به منظور دریافت اقامت یونان از طریق ثبت شرکت  به غیر از سپرده گذاری حداقل 400 هزار یورویی در یونان هزینه های دیگری نیز باید انجام شود که تا حدود زیادی به نوع شرکت و منطقه ای که قرار است شرکت در
آن در یونان ثبت شود و همچنین موضوع فعالیت شرکت وابسته است. به صورت کلی هزینه های جانبی که باید برای ثبت شرکت به منظور دریافت اقامت یونان شود را می توان موارد زیر دانست:

  • حق الزحمه دفاتر اسناد رسمی در یونان برای تنظیم اسناد و مدارک مورد نیاز
  • هزینه وکیل برای ثبت شرکت که متناسب به داخلی و یا خارجی بودن وکلی این هزینه متفاوت است
  • هزینه ای در حدود 7000 یورو برای تنظیم و صدور اسناد شرکت مانند اساسنامه و آگهی تاسیس شرکت
  • هزینه ای در حدود 1000 یورو برای ثبت نام شرکت در اتاق بازرگانی یونان
  • پرداخت 1 درصد از سرمایه تعیین شده برای ثبت شرکت در یونان به عنوان مالیات شرکت
  •  

هزینه ای برای ثبت شرکت در اتاق بازرگانی یونان و در منطقه ای که قرار است شرکت در یونان ثبت شود. ضمن اینکه بعد از ثبت شرکت در اتاق بازرگانی منطقه باید اسناد برای ثبت نهایی شرکت به اتاق بازرگانی اصلی یونان نیز ارسال شود.

  • هزینه های مربوط به ثبت نام شرکت در بیمه تامین اجتماعی و تهیه لیست بیمه و همچنین دارایی

 مزایای دریافت اقامت یونان از طریق ثبت شرکت در یونان

 با وجود اینکه راه های زیادی برای دریافت اقامت یونان وجود دارد همواره گفته می شود که یکی از بهترین راه ها برای اخذ اقامت یونان برای سرمایه گذاران روش ثبت شرکت در یونان است. یونان کشوری توسعه یافته در اروپا است و در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در حوزه های اقتصادی و تجاری داشته است. ایجاد شرایط امن سرمایه گذاری در یونان باعث شده است که در سال های اخیر بسیاری از شرکت های بزرگ و موفق دنیا در این کشور سرمایه گذاری کنند.

اکنون بازار مصرف یونان با  بیش از 140 میلیون مصرف کننده به یکی از پر سود ترین بازارهای اقتصادی در جنوب شرقی اروپا مبدل شده است. دسترسی این کشور به قاره های آسیا و افرریقا و مجاورت آن با دریای مدیترانه فرصت های زیادی برای رشد سرمایه و رسیدن به بازارهای بسیار پر بازده اروپا آ افریقا و آسیا را فراهم نموده است.

از طرفی نیز یونان به عنوان کشوی که از سرمایه گذاری به شدت حمایت می کند شناخته شده است و در این کشور بازارهای نو ظهور تولیدی و خدماتی به عنوان عاملی عالی برای توسعه زیر ساخت های این کشور شناخته می شود که به خوبی تحت حمایت های دولتی قرار می گیرد.

یونان از جمله کشورهایی است که در حوزه های مختلفی نیازمند سرمایه گذاری است و تقریبا می توان با ارائه یک طرح توجیهی مطلوب و درست امکان سرمایه گذاری و ثبت شرکت در یونان را به دست آورد. بازارهایی مانند انرژی های نو و تجدید پذیر، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، خدمات، آموزش و غیره از بازارهای پر سود در یونان هستند.

در کنار امنیت فوق العاده بالایی که برای سرمایه گذاران در یونان فراهم شده است، دولت یونان امکان مالکیت صد در صدی املاک و مستغلات و به صورت کلی دارایی ها را برای شرکت ها به رسمیت شناخته است. در این کشور به راحتی می توان سود حاصل از سرمایه گذاری و تولید و یا خدمات در قالب شرکت ها را بعد از پرداخت مالیات از کشور بدون محدودیت خارج کرد . ضمن اینکه بانک ها و موسسات مالی در یونان با حمایت دولتی از سرمایه گذاران در حوزه های تجاری به خوبی با پرداخت وان های بلند مدت حمایت می کنند.

رشد روز افزون ثبت شرکت در یونان در سال های اخیر نشان دهنده این امر است که آینده ای فوق العاده در انتظار شرکت های یونانی خواهد بود. برآوردها نشان می دهد که تنها در سال گذشته بیش از 4000 شرکت در یونان به ثبت رسیده است که آماری خیره کننده است. همچنین بالغ بر 3000 شرکت بزرگ و بین المللی در سال گذشته در یونان اقدام به ثبت شعبه خارجی و یا ثبت نمایندگی در یونان کرده اند.

در یک نظر سنجی از سرمایه گذاران در یونان مشخص شد که تحلیل های این شرکت ها نشان دهنده ثبات و رشد سود حاصل از سرمایه گذاری در یونان در طول سال های آتی خواهد بود. یونان از شرایط پایدار و با ثباتی رد اقتصاد خود بهره می برد و بعد از بحران مالی سیاست های پولی این کشور با قدرت بیشتر برنامه ریزی می شود.

دولت یونان به افرادی که در این کشور اقدام به ثبت شرکت می کنند اقامت یونان و حتی تابعیت یونان را می دهد. هر چند وجود حداقل سرمایه گذاری برای اعطا اقامت یونان لازم است اما با این وجود افرادی که اقدام به ثبت شرکت در یونان با هزینه ای کمتر می کنند، مانند ثبت شرکت سهامی عام با 18000 یورو سرمایه گذاری اولیه می توانند بعد از مدتی برای دریافت اقامت دائمی یونان اقدام کنند. موضوعی که شاید در کمتر کشور اروپایی شاهد آن باشیم.

اما شاید بزرگ ترین مزیت ثبت شرکت در یونان این باشد که فرد می تواند بدون نگرانی در کشور یوننان در زمان اقامت یونان کسب و کار داشته باشد. بسیاری از روش های دیگر اقامت یونان مانند تحصیل در یونان به راحتی فرصت کار در اختیار افراد در زمان اقامت یونان قرار نمی دهند و حتی در یونان شرایط کار چندان مناسب نیست و داشتن یک کسب و کار به عنوان یک مزیت در زمان زندگی در یونان می تواند باشد و با خیال آسوده به عنوان منبع کسب در آمد در یونان خواهد بود.

دریافت ویزا شینگن و امکان رفت و آمد آزادانه به بسیاری از کشورهای اروپایی، دریافت شهروندی یونان بعد از اقامت چند ساله در یونان، امکان افتتاح حساب بانکی و داشتن کارت بانکی بین المللی و ده ها دلیل دیگر نشان می دهد که ثبت شرکت در یونان بهترین راه برای اخذ اقامت یونان است.

 بهترین موضوعات برای ثبت شرکت به منظور دریافت اقامت راحت یونان

 هر چند یکی از بهترین راه های اخذ اقامت یونان ثبت انواع شرکت در این کشور است اما باید در نظر داشت که همه انواع موضوعات برای ثبت شرکت در یونان پذیرفته نمی شود. در واقع برای ثبت شرکت در یونان باید ابتدا یک طرح تجاری تهیه شود و در این طرح تجاری باید انواع جزئیات شرکت تشریح شود. یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این طرح تجاری باید آورده شود، موضوع شرکت یا فعالیت شرکت است.

البته جایی برای نگرانی نیست و اگر طرح توجیهی به خوبی تهیه شده باشد تقریبا تمامی انواع موضوعات را می توان در یونان به صورت ثبت شرکت اجرایی کرد. اما با این وجود برخی از موضوعا شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارند و یا بیشتر مورد توجه در شرایط رشد و توسعه زیر ساخت ها در یونان قرار می گیرند. به صورت کلی می توان برخی از این موضوعات را به شرح زیر دانست:

  • ثبت شرکت در حوزه کشاورزی و یا صنایع غذایی در یونان
  • ثبت شرکت در حوزه دامداری و یا پرورش ماهی و آبزیان در یونان
  • ثبت شرکت در صنعت فراوری زیتون و روغن زیتون
  • ثبت شرکت در حوزه توریسم و گردشگری در یونان
  • ثبت شرکت در حوزه های انرژی های تجدید پذیر و انرژی ها نو
  • ثبت شرکت در حوزه IT و یا هر نوع فعالیت مرتبط با فناوری و اطلاعات
  • ثبت انواع شرکت های خدماتی و تدارکاتی
  • ثبت شرکت در موضوعات نو و جدید در قالب طرح های کارآفرینی

بیشتر بخوانید:  

کارآفرینی در یونان و دریافت اقامت یونان

منظور از کار آفرینی در یونان ارائه طرح ها و متد ها و یا موضوعات جدید کاری و یا تنها ثبت شرکت در یونان نیست. هر چند ارائه ایده ها و طرح های نو در یونان بخصوص در حوزه های که بتواند به سرعت و عملکرد بهتر شرکت های تولیدی و خدمات در یونان کمک کند بهتر مورد پذیرش هستند اما به صورت کلی کارآفرینی در یونان به راه اندازی کسب و کارهایی اطلاق می شود که برای دو تا چند نفر شغل ایجاد کند.

بحران مالی در یونان باعث شد تا در سال های بین 2008 تا 2013 کشور یونان به رقم بی سابقه بیکاری و نزیک به 30 درصد بیکاری در کشور برسد. معضلی که هنوز هم آثار آن وجود دارد و باعث شده علی رغم رشد سریع زیر ساخت ها و توسعه فراوانی که یونان در سال های اخیر داشته، اما باز هم نرخ بیکاری در این کشور بالا باشد.

از این رو دولت یونان به افرادی که بتوانند با ایجاد یک کسب و کار برای چند نفر کار و یا شغل ایجاد کنند، وعده اقامت یونان را داده است. صنایع زیادی وجود دارد که می توان در آنها اقدام به کار آفرینی در یونان کرد. آنچه که اهمیت دارد این است که طرح توجیهی که برای کار آفرینی در یونان ارائه می شود بتواند برای تعداد مشخصی و برای مدت مشخصی شغل ایجاد کند. فعالیت در حوزه های گردشگری و تورسیم و همچنین در حوزه های فناوری و اطلاعات در سال های اخیر بیشتر طرفدار را داشته و  شغل های زیادی در این حوزه ایجاد شده است.

 شرایط کار آفرینی در یونان برای دریافت اقامت یونان

 افرادی که قصد دریافت اقامت یونان و در کنار آن کار آفرینی در یونان را دارند می توانند به منظور این کار یک طرح توجیهی و یا طرح تجاری تهیه کنند. این طرح باید به گونه ای تهیه شده باشد که برای چند نفر بتواند اشتغال زایی در یونان داشته باشد و در ضمن باید به زبان انگلیسی و زبان یونانی باشد.

فرد متقاضی اخذ اقامت یونان از طریق کار آفرینی در یونان باید بعد از موافقت با طرح توجیهی که در سفارت یونان و سپس اداره اقتصاد و تجارت یونان انجام می شود، یک حساب بانکی معتبر در یونان باز کند و سرمایه ای را به این حساب واریز کند. این کار برای اثبات تمکن مالی متقاضی است. لازم به توضیح است در کنار این تمکن مالی و همچنین بر اساس یک نامه و یا درخواست فرد برای مصاحبه به سفارت و یا اداره سرمایه گذاری خارجی یونان فرا خوانده می شود. در طول این مصاحبه فرد باید دلایل کار آفرینی و  شرایط کار خود و نحوه اداره و تامین سرمایه کار خود را توجیه کند.

برای این موضوع فرد متقاضی دریافت اقامت از طریق کار آفرینی در یونان باید محلی را برای کسب و کار خود، توانایی های خود  و یا رزومه مرتبط و یا مدرک تحصیلی مرتبط خود و غیره را نیز ارائه نماید. اگر با درخواست کار آفرینی او موافقت شود، اجازه صدور ویزا کار آفرینی برای متقاضی داده می شود و فرد فرصت دارد که در مدت زمان دو ساله ای که اعتبار این ویزا کار آفرینی در یونان است ، کسب و کار خود را در یونان راه اندازی و به درامدی که توضیح داده است برسد. در این فرصت باز هم ممکن است فرصت به سود رسیدن و یا درآمد برای فرد تمدید شود و اگر موفق شود در این دوره به سود و مزایای تعریف شده برسد و کسب و کار او کار آفرینی لازم را انجام داده باشد می تواند برای اقامت دائم یونان اقدام کند.

کار آفرینی در یونان یکی از حوزه های به سدت مورد حمایت یونان است و نقش مهمی در اقتصاد ملی و اشتغال زایی در این کشور در سال های اخیر بر عهده داشته است. بسیاری از موضوعات کار آفرینی در یونان که به راحتی منجر به صدور اقامت یونان برای کار آفرینان شده است در حوزه های گردشگری و توریسم ، در حوزه های تولیدی  و خدماتی و یا در حوزه های فناوری و اطلاعات بوده استو هر چند در زمینه های نو ظهوری مانند انرژی های تجدید پذیر نیز بسیاری اقدام به کار آفرینی و دریافت اقامت یونان کرده اند.

بخصوص در حوزه گردشگری کار آفرینی زیادی در سال های اخیر در یونان انجام شده است که این کار به واسطه تحصیل در یونان و توسط دانشجویانی بوده است که در یونان ادامه تحصیل داده اند و یا در حال تحصیل در یونان هستند.

راه اندازی انواع رستوران، کافه ، تورهای گردشگری، آژانس های مسافربری، هتل، خدمات حمل و نقل و غیره از دیرگ موضوعا کار آفرینی هستند که در یونان در سال های اخیر شدت گرفته است و به دلیل حضور کسب و کارهای متفاوت در یونان و همچنین حضور بیش از پیش مسافر و توریست هر ساله در یونان، این کسب و کار ها به خوبی همچنان مورد نیاز است و از موضوعات مورد نیاز برای کارآفرینی در یونان همچنان تلقی می شود.

جالب تر اینکه در سال های اخیر برخی از دانشجویان در یونان با راه اندازی کارگاه های کار آفرینی در یونان نه تنها برای خود اقامت دائم یونان را دریافت کرده اند بلکه بسیاری دیگر از دانشجویان یونان را برای حضور در بازار های یونان و راه اندازی کسب و کار خودشان راهنمایی می کنند و آموزش ها لازم را به آنها ارائه می دهند. این کلاس های آموزش کار آفرینی در یونان با مدرک و یا گواهینامه های معتبر همراه است که حتی در دیگر کشور ها نیز اعتبار زیادی دارد.  بسیاری از دانشجویانی که در این دوره ها موفق به دریافت مدرک شده اند و آموزش های لازم را فرا گرفته اند موفق شده اند با کمک دولت یونان و حمایت های مالی موسسات مالی و بانک های یونان، کسب و کار خود را در یونان در قالب کار آفرینی در یونان راه اندازی و به راحتی اقامت یونان خود را هم دریافت کنند.

ساعات کاری در یونان

راه اندازی کسب و کار در یونان و یا کار آفرینی در یونان یکی از تجربه های فوق العاده برای داشتن یک کسب و کار عالی و با آینده رو به رشد در یونان است. در اغلب موارد افرادی که اقدام به کار آفرینی در یونان می کنند به راحتی و با استفاده از شرایط مناسب کشور یونان به موفقیت های لازم در حوزه کاری خود می رسند و این امر در کنار اقامت دائم یونان به آنها کمک می کند تا آینده ای بسیار خوب برای خود از نظر مالی و اقتصادی و خانواده از نظر رفاهی و نشاط فراهم کنند.

ساعات کار در یونان تعریف شده است و هر فرد باید در هفته 5 روز و هر روز بین 8 تا 10 ساعت کار کند. اغلب کسب و کارها بین 8 تا 9 ساعت فعالیت را انتخاب می کنند. اما در نظر داشته باشید که برای کار آفرینی رد یونان ، هیچ قانونی شما را محدود به ساعات کار نمی کند و شما می توانید برای موفقیت کسب و کار خود حتی به صورت شبانه روزی فعالیت خود را در یونان انجام دهید. هر چند در برخی از ایام سال به دلیل کوتاه بودن زمان روز برخی از مشاغل حدود 5 ساعت در روز هم کار می کنند.

اقامت یونان از طریق تمکن مالی

احتمالا شما هم در خصوص اقامت تمکن مالی زیاد شنیده اید. یکی از روش های فوق العاده عالی برای اقامت در یونان و حتی برخی دیگر از کشورهای اروپایی دیگر اقامت از طریق تمکن مالی در یونان است.

بر اساس قوانین سال های اخیر یونان که از سال 2014 قطعیت و تصویب شده است، نوعی اقامت به متقاضیان اقامت اروپا و یا اقامت یونان به نام اقامت خود حمایتی در یونان اعطا می شود که خاص افراد دارای شرایط مالی و سرمایه مناسب تنها نیست و افرادی که بتوانند میزان درآمد ثابت ماهیانه در حداقل ممکن تعریف شده را داشته باشند نیز می توانند اقامت خود حمایتی یونان را دریافت کنند.

اقامت خود حمایتی یا اقامت تمکن مالی یونان از عبارت Financial Independent Person گرفته شده است و به صورت اقامت FIP نیز تعریف می شود. این عبارت به معنی افراد مستقل مالی ترجمه می شود و به افرادی گفته می شود که از نظر درآمد مستقل بوده و به راحتی می توانند هزینه های خود و خانواده شان را تامین کنند.

طرح اقامت تمکن مالی تنها خاص کشور یونان نیست. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا دیگر نیز مانند اسپانیا ، پرتغال و یا آلمان نیز ، اقامت تمکن مالی اروپا را به واجدین شرایط اعطا می کنند. روش تمکن مالی یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین روش ها برای دریافت اقامت اروپا یا اقامت کشور خاصی در اروپا مانند اقامت یونان است و به سرعت نیز این نوع اقامت به داوطلبان اعطا می شود.

 اقامت تمکن مالی یونان چیست؟

 همانطور که از اسم این نوع اقامت می توان متوجه شد، اقامت تمکن مالی نوعی اقامت است که بر اساس شرایط مالی افراد صادر می شود. منظور این است که فرد از نظر مالی مستقل است و می تواند هزینه های خود و خانواده یا همراهان خود را به راحتی تامین کند و نیاز به فعالیت تجاری ، کار و یا هر نوع اقدام اقتصادی دیگر در یونان ندارد. بنابراین در ماه بر اساس استاندارد های تعریف شده در یونان این فرد باید حداقل درآمد ممکن را داشته باشد و این موضوع را اثبات کند.

برای اثبات تمکن مالی نیاز به ارائه مدارک و مستندات مشخصی است. این مدارک و مستندات می تواند هر نوع سند و یا صورتحساب یا هر موضوع دیگری باشد که اثبات کند فرد در ماه به صورت ثابت و در ماه های گذشته در آمد مورد نیاز را داشته است و می تواند با تکیه بر این درآمد بدون اینکه نیاز به کار کردن در یونان را داشته باشد هزینه خود و خانواده یا همان همراهان خود را به راحتی تامین کند.

در ادامه این متن به روش هایی که می تواند به صدور اقامت یونان زا طریق تمکن مالی یا خود حمایتی منجر شود و اینکه چه مدارک و مستنداتی نیاز دارید و همچنین افرادی که می توانند اقامت خود حمایتی یونان را بواسطه فرد دارای تمکن مالی بگیرند بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

اثبات مالی برای دریافت تمکن مالی در یونان

  خوب همانطور که مشخص است برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان تنها یک شرط کلیدی وجود دارد و آن هم این است که باید اثبات کنید شرایط مالی مناسب دارید. در روش اقامت به شرط تمکن مالی در یونان، منظور از توانایی مالی زیاد داشتن سرمایه زیاد نیست . زیرا در این حالت فرد ممکن است یک درآمد موقت و یا مثلا ارث به دست آورده باشد و به راحتی این سرمایه بعد از مدتی از دست او خارج شود. در روش اقامت تمکن مالی باید فرد ثابت کند که شرایط مالی او از نظر درآمد ماهیانه مناسب است.

برای اثبات این کار در هر کشور میزان درآمد متفاوت تعریف شده است. اما برای دریافت اقامت یونان متناسب با سیاست ها و قوانین حاکم در این کشور، داشتن درآمد بیش از 2000 یورو در ماه تعیین کننده این توانایی مالی خواهد بود. برای این منظور فرد باید از مسیری قانونی و مطمئن درآمد مناسبی داشته باشد که بیش از 2000 یورو در ماه است. هر چه این در آمد بیشتر باشد شانس دریافت اقامت یونان از راه تمکن مالی بیشتر است اما ترجیحا نباید درآمد او از 2000 یورو کمتر باشد زیرا ممکن است شرایط دریافت اقامت او به چالش کشیده شود.

البته داشتن درآمد 2000 یورو در ماه تنها برای خود فردی است که قصد اقامت در یونان را دارد. اگر این فرد همراهانی داشته باشد باید درامد بیشتری هم داشته باشد. مثلا افرادی که با همسر و فرزندان خود برای اقامت یونان از طریق تمکن مالی اقدام می کنند باید متناسب با تعداد نفرات خانواده درامد ماهیانه داشته باشند.

بر اساس قوانین تمکن مالی در یونان هر فرد برای دریافت اجازه اقامت همسر خود از طریق تمکن مالی در یونان نیز باید 20 درصد درآمد اضافی تر داشته باشد که با احتساب 2000 یورو در ماه در حدود 400 یورو اضافی تر می شود. همچنین برای دریافت اقامت فرزند نیز باید 15 درصد درآمد اضافی تر اثبات شود که این نیز در حدود 300 یورو در ماه می شود. بنابراین مجموع افراد خانواده که البت هباید مشمول استفاده از تمکن مالی سرپرست خانواده باشند برای دریافت اقامت تمکن مالی در نظر گرفته می شود.

ذکر این نکته نیز بسیار حیاتی است که دریافت اقامت تمکن مالی در یونان با ارز 5700 تومانی در ایران محاسبه شده است. در آمدی معادل بر 12 میلیون تومان حداقل رد ماه را می توان با معیار ارزش پول ایران با ارز 5700 تومانی برای دریافت اقامت یونان برای یک نفر در نظر گرفت. حال برای یک خانواده 4 نفره به پول ایران باید درآمد حدود 18 میلیون تومان اثبات شود.

بیشتر بخوانید: 

سایر الزامات برای دریافت اقامت تمکن مالی در یونان

 بر خلاف تصور بسیاری از افراد داشتن درامد ماهیانه تنها شرط برای دریافت اقامت تمکن مالی در یونان و یا تمکن مالی اروپا نیست. یکی ازالزامات اولیه اثبات تمکن مالی سپرده گذاری در یکی از بانک های یونان است. البته این سپرده به اندازه درآمد ماهیانه کلیه اعضا خانواهد و برای دو سال است. یعنی باید برای 24 ماه از قبل پول درامد خانواده در یک حساب در یونان ذخیره یا پس انداز شود. این کار به نوعی محکم کاری است و دولت یونان قصد دارد با این روش اطمینان حاصل کند که درامد مشخص شده بعد از صدور تمکن مالی از بین نمی رود. یعنی فرد می تواند در طول دو سال اقامت خود در یونان هزینه های خود را به راحتی تامین کند و اگر نتوانست این سپرده به عنوان ضامن او خواهد بود.

دلیل اینکه باید دو سال از دوره اقامت در یونان از راه تمکن مالی را از قبل سپرده گذاری کنید این است که اقامت اولیه یونان برای افرادی که تمکن مالی یونان را می گیرند تنها 2 ساله است. اما بعد از دو سال با بررسی شرایط و در صورت ثبات در شرایط می توانید این اقامت را مجدد تمدید کنید و بعد از 5 سال برای اقامت دائم یونان اقدام کنید.

با شرایط تعریف شده یک خانواده 4 نفری باید برای دو سال 72000 یورو حداقل رد یونان سپرده گذاری کنند.

از دیگر الزامات تعیین شده بریا اقامت تمکن مالی یونان نداشتن سو سابقه و یا سو پیشینه است. افرادی که سو سابقه کیفری و یا سو پیشینه در امور مالی و جنایی و کیفری داشته باشند به سختی می توانند اقامت کشورههای اروپایی از جمله اقامت یونان را حتی از طریق تمکن مالی به دست بیاورند.

شرط دیگر برای اقامت تمکن مالی یونان این است که فرد قصد انجام امور تجاری در یونان را نداشته باشد و در واقع منبع در آمد او فعالیتی که در یونان انجام می دهد نباشد و از منابعی دیگر بتواند شرایط مالی و توان مالی خود را اثبات کند. البته راه دیگری نیز برای تمکن مالی یونان با سرمایه گذاری و امکان کار در یونان وجود دارد که از نوع خود حمایتی و یا مختص افراد مستقل مالی نیست. در ادامه این روش را هم توضیح خواهیم داد.

افرادی که قصد دارند در یونان فعالیت تجاری داشته باشند نمی توانند برای تمکن مالی یونان اقدام کنند. این افراد باید حداقل 5 سال با شرایط محدودیت فعالیت در یونان باقی بمانند و بعد از آن با تبدیل اقامت خود به اقامت دائم یونان می توانند برای فعالیت های تجاری در یونان نیز اقدام کنند.

همچنین افرادی که برای اقامت یونان از طریق تمکن مالی اقدام می کنند نباید بدهی مالیاتی و یا هر نوع بدهی دیگری در سیستم بانکی و یا سیستم های ثبت شده دیگر در کشور خودشان داشته باشند. هر نوع بدهی باعث می شود که با نگاه داشتن سو پیشینه به افراد نگاه شود.

شرایط دیگری که برای صدور اقامت تمکن مالی بخصوص برای خانواده افراد مطرح است، داشتن بیش از 18 سال سن برای همسر خانواده و نداشتن بیش از 18 سال سن برای فرزندان خانواده می باشد.

 

منابع درآمدی افرادی که قصد اقامت تمکن مالی در یونان را دارند چه مواردی می تواند باشد؟

 

با توضیحاتی که ارائه شد متوجه شدید که هر روش درآمدی نیز نمی تواند مناسب برای دریافت اقامت تمکن مالی در یونان باشد. به عنوان مثال اگر محل درآمد شما از سرمایه ای باشد که محل آن مشخص نیست دریافت اقامت تمکن مالی یونان کار ساده ای نخواهد بود.

عمدتا افرادی که برای تمکن مالی یونان اقدام می کنند ممکن است افراد بازنشسته باشند که از محل درآمد بازنشستگی خود که بیش از 2000 یورو در ماه است می توانند برای تمکن مالی یونان اقدام کنند. برخی نیز به دلیل درآمد از سود سپرده گذاری از سپرده گذاری هایی که منشا مشخص مانند ارث دارند می توانند تمکن مالی یونان را دریافت کنند. خرید سهان و سود سهام ماهیانه و یا چند ماه یکبار با شرط حداقل 2000 یورو برای هر ماه، در امد از راه اجاره دادن ملک در کشور یونان و یا هر کشور دیگر و سایر روش های مرتبط به این روش ها که درامد ماهیانه شما را تضمین کند می تواند بهترین مسیر برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان باشد.

به یاد داشته باشید که درآمد ماهیانه شما نباید از محل اشتغال شما در یونان باشد. به این مفهوم که اولا شما اجازه کار در یونان را از این روش ندارید و دوم اینکه درآمد تضمینی تلقی نمی شود.

همچنین مشارکت در طرح های عمرانی و تجاری ، ساخت و ساز ، تامین سرمایه و غیره نیز از انواع دیگر موضوعاتی هستند که می توانند در صورت داشتن ح نصاب درآمد ماهیانه منجر به صدور اقامت یونان از راه تمکن مالی برای افراد مختلف شوند. در نظر داشته باشید که اقامت تمکن مالی وابسته به جنسیت افراد نیست . منظور اینکه هم مرد و هم زن می توانند به شرط داشتن درامد ماهیانه مشخص و تعریف شده برای خود و خانواده اقدام به دریافت اقامت تمکن مالی در یونان بکنند.

 

طرح اعطا اقامت خود حمایتی یونان

 اقامت خود حمایتی یونان در واقع همان اقامت تمکن مالی یونان است. همانطور که گفته شد ، اقامت خود حمایتی یونان از واژه لاتین Financial Independent Person گرفته شده است و به همین دلیل گاها اقامت از طریق FIP و یا اقامت FIP یونان نیز تعریف می شود.

طرح اقامت خود حمایتی یونان به دنبال اهداف مختلفی برای یونان شکل گرفت. در این روش افراد دارای استقلال مالی و یا توان مالی بالا می توانند با سپرده گذاری هزینه درآمد دو سال خود از قبل در یکی از بانک های عامل در یونان، سرمایه ای را وارد این کشور بکنند. سرمایه ای که با کمترین میزان سود در خدمت دولت این کشور قرار می گیرد تا با استفاده از آن زیر ساخت ها و نیازهای جامعه یونان را برای رقابت در سطح اول دنیا داشته باشد.

در واقع یکی ورود سرمایه و دیگری هزینه کردن در یونان به عنوان دو عامل درآمد  زا در دولت یونان تلقی می شوند و می تواند از مهم ترین دلایل اعطا اقامت از طریق تمکن مالی یا خود حمایتی به افراد مختلف باشد. هر چند در نظام های اقتصادی و سرمایه ای اصولا اهداف و چشم اندازه های بسیار بیشتری برای صدور اقامت برای افراد مستعد و توانمند در عرصه های مختلف و در این روش برای افراد دارای توانایی مالی خوب می توان جستجو کرد.

بخصوص اینکه اعطا اقامت از طریق تمکن مالی در یونان نیازمند اثبات درآمد حداقل 2000 یورویی در ماه است. اما زندگی در یونان بر اساس گزارشات با کمتر از این درآمد نیز به راحتی امکان پذیر است. همچنین افراد در زمانی که در یونان با اقامت تمکن مالی یونان زندگی می کنند حق ورود به بازارهای کار این کشور را ندارد و در واقع این یک روش برای ورود سرمایه به یونان است. بنابراین باید افراد از محل درآمد خود و بدون اینکه کاری تجاری در یونان انجام دهند باید هزینه های زندگی خود را در یونان تامین کنند.

از طرفی نیز افرادی که اقامت تمکن مالی یونان را می گیرند می توانند به راحتی در کنار خانواده خود در یکی از بهترین کشورهای اروپایی زندگی در بالاترین سطح رفاه اجتماعی داشته باشند. در واقع این افراد از طریق اقامت خود حمایتی در یونان می توانند به بهترین سیستم های مالی و اعتباری و اجتماعی دنیا در سطح اتحادیه اروپا دست پیدا کنند. از این رو می توان دریافت این نوع اقامت تمکن مالی یونان یا خود حمایتی یونان را یک بازی بر برد دانست که برای هر دو طرف مزایای زیادی به همراه دارد.

چرا باید اقامت تمکن مالی یونان را انتخاب کرد؟

حال شاید یکی از اساسی ترین سوالات این باشد که با توجه به اینکه در اتحادیه اروپا 26 کشور حضور دارند و در برخی از این کشورها مانند نروژ، آلمان، اسپانیا، پرتغال و غیره نیز اقامت تمکن مالی اروپا را می توان به راحتی به دست آورد، چرا باید اقامت تمکن مالی یونان را انتخاب کرد.

آنچه که مسلم است استفاده از بسیاری از امکانات اتحادیه اروپا و زندگی در اروپا را می توان با اخذ اقامت تمکن مالی در هر یک از این کشور ها به دست آورد. اما دریافت اقامت تمکن مالی و یا شرایط دریافت اقامت خود حمایتی اروپا درهمه کشورها یکسان نیست. ضمن اینکه معیارهای مختلفی برای زندگی در یک کشور وجود دارد و می تواند به صورت کلی گفت هر فردی نهایتا با توجه به معیارهایی که خودش انتخاب می کند می تواند کشور مورد نظر خود را برای اقامت حمایت مالی دریافت کند.

اما بسیاری از کارشناسان و متخصصین اقامت در کشورهای اروپایی با جدیت زیاد اقامت در یونان را بخصوص از مسیر تمکن مالی پیشنها می کنند. هر یک از زاویه دید خود دلیل اقامت تمکن مالی را بیان می کنند اما دلایل مشترکی که در بین گفته های این افراد برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان می توان جستجو کرد را می توان به شرح زیر دانست.

دلایل و مزایا اخذ اقامت تمکن مالی یونان

  • دریافت اقامت تمکن مالی یونان یا اقامت خود حمایتی یونان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی ساده تر سات
  • با دریافت اقامت استقلال مالی یونان ، می توان به راحتی ویزا کشورهای انگلستان و کانادا و یا ایالات متحده آمریکا را نیز دریافت کرد.
  • یونان در نزدیکی ایران قرار دارد و رفت و آمد به یونان از ایران ساده است.
  • از نظر استراتژیکی یونان در یکی از بهترین موقعیت های جغرافیایی جهان قرار گرفته است. این باری افرادی که قصد اقامت دائم یونان و بعدا راه اندازی کسب و کار در یونان را دارند اهمیت زیادی دارد.
  • یونان یکی از بهترین کشورها از نظر دارا بودن سیستم های رفاه اجتماعی، درمان، پزشکی و بهداشتی در جهان و حتی در اروپا است.
  • عدم نیاز به داشتن دانش زبان یونانی و یا انگلیسی بخصوص ربای دریافت اقامت اولیه یونان
  • یکی از مهم ترین مزایا دریافت اقامت تمکن مالی ، عدم نیاز به حضور دائمی در یونان است.
  • اخذ ویزا شینگن از طریق اقامت یونان
  • دریافت اقامت تمکن مالی یونان نیاز به سرمایه گذاری در یونان به روش های دیگر ندارد.
  • اقامت تمکن مالی یونان را می توان بعد از 5 سال به اقامت دائم تبدیل کرد و با دریافت اقامت دائم یونان می توان اقدام به تجارت و کسب و کار در این کشور کرد.
  • در صورت داشتن ثبات درامد می توان تا هر زمانی که نیاز داشته باشید در یونان با تمدید اقامت تمکن مالی باقی بمانید. حتی بدون دریافت اقامت دائم یونان و یا شهروندی یونان.
  • بعد از 5 سال می توان اقامت تمکن مالی را به اقامت دائم یونان تبدیل کرد و بعد از 7 سال نیز افراد می توانند برای شهروندی یونان اقدام کنند.
  • از محاسن دیگری تمکن مالی یونان یا خود حمایتی یونان، نداشتن محدودیت سنی است به شکلی که افراد زیادی در سن بازنشستگی یونان را برای اقامت انتخاب می کنند.
  • افرادی که اقامت تمکن مالی یونان را می گیرند نیاز به پرداخت مالیات از محل سرمایه ندارند.
  • یونان دارای سیستم آموزش و پرورش و همچنین دانشگاه های بسیار قوی و سطح بالایی است. به همین دلیل می توان در زمان اقامت تمکن مالی یونان از این شرایط برای ادامه تحصیل رایگان استفاده کرد.
  • آب و هوای یونان در دنیا زبان زد است. داشتن آب و هوای مدیترانه ای و بسیار تمیز باعث می شود که سالیانه میلیون ها نفر برای داشتن تعطیلات به یونان سفر کنند. این درحالی است که تمکن مالی یونان روشی اس تکه اقامت دائمی شما را در یونان و استفاده از این شرایط آب و هوایی فراهم می کند.
  • برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان الزامی به داشتن وکیل و یا نماینده نیست و خود افراد نیز می توانند این فرایند را دنبال کنند. هر چند توصیه می شود که حتما از وکیل حقوقی معتبر در ایران استفاده کنید.

 

مدارکی که برای دریافت تمکن مالی به آنها نیاز خواهید داشت:

 

 

یکی از اصلی ترین مزایای اخذ اقامت یونان از طریق خود حمایتی و یا تمکن مالی ، وجود ساختار یکدست و یکپارچه در این کشور است. به این مفهوم که کلیه مناطق این کشور تابع قدرت مرکزی این کشور و قانون گذاری مرکزی بوده و به همین دلیل دریافت اقامت تمکن مالی یونان و یا هر نوع اقامت یونان از روش های دیگر ، ساختار متفاوتی ندارد و یک نوع سلسله مراتب و مدارک عمدتا باید تهیه و ارائه شود. در واقع اصلی ترین تفاوت برای دریافت اقامت در یونان، نوع اقامت یونان است و همچنین شرایطی که فرد برای اثبات توانایی مالی خود و یا تمکن مالی خود دارد.

 بر این اساس برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان ارائه مدارک زیر عمدتا نیاز است:

 گواهی عدم سو سابقه کیفری و سو پیشینه برای خود و خانواده

  • ارائه مدارک شناسایی به همراه ترجمه و کپی برابر اصل از آنها
  • ارائه 6 قطعه عکس برای هر یک از اعضا خانواده. عکس باید مشخصات پاسپورتی داشته باشد
  • ارائه یک گواهی اثبات کننده تمکن مالی مانند گردش حساب، صورتحساب مالی، ورقه سهام، اسناد املاک اجاره ای و غیره
  • ارائه مدارکی که شغل و صلاحیت حرفه ای افراد را ثابت کند.
  • تهیه و ارائه گذرنامه معتبر برای همه اعضا خانواده
  • واریز حداقل 72000 یورو به حساب بانکی در یونان و ارائه فیش واریز به منظور سپرده الزامی برای دریافت اقامت تمکن مالی و به عنوان تضمین

کلیه این مدارک باید به زبان یونانی نیز ترجمه شود. در نظر داشته باشید که ترجمه باید توسط یک دارالترجمه معتبر انجام شود که تایید شده باشد. در ضمن مدارک ابتدا برای درخواست اقامت تمکن مالی یونان باید به سفارت این کشور ارسال شود. این سفارت در صورت تایید مدارک و درخواست فرد متقاضی ، این مدارک را برای اداره مهاجرت و همچنین وزارت امور خارجه این کشور ارسال خواهد کرد تا در صورت تایید برای صدور اقامت  تمکن مالی یونان اقدام شود. همانطور که گفته شد اقامت خود حمایتی یونان در درجه اول و مرتبه اول به صورت دو ساله است و بعدا قابل تمدید می باشد.

 

شرایط اقامت تضمینی تمکن مالی در یونان

تردیدی نیست که بسیاری از افرادی که روش خود حمایتی را برای اقامت یونان انتخاب می کنند به دنبال روش تضمینی برای اقامت تمکن مالی در یونان هستند. هر چند کارگزاری ها و موسسات حقوقی نا معتبر زیادی در این حوزه در حال فعالیت هستند اما شاید بهتر باشد برای تضمین اقامت یونان از روش خود حمایتی در انتخاب درست معیارهای خود دقت کنیم.

مهم ترین دلیل برای از دست دادن سرمایه و عدم موفق شدن برای کسب اقامت دائم یونان از روش تمکن مالی , اعتماد به افرادی است که در این حوزه تخصص و تجربه لازم را ندارند. داشتن دانش در خصوص قوانین و مقررات کشور یونان در خصوص اعطا اقامت و مهاجرت به یونان، مهم ترین و تاثیر گذارترین نقش را در اقامت تضمینی یونان از روش خود حمایتی دارد.

همانطور که در مطالب فوق گفته شد، اقامت در یونان از روش خود حمایتی و یا تمکن مالی تنها به معنی داشتن درآمد و یا هزینه و توان مالی کافی نیست. افرادی که به دنبال دریافت اقامت تضمینی تمکن مالی در یونان هستند باید ضمن اثبات توان درآمد ماهیانه بیش از 2000 یورو در ماه برای خود و 400 یورو برای همسر و 300 یورو برای هر فرزند، این اطمینان را به دولت یونان بدهند که این درامد از راه درست است و مشکل قانونی و حقوقی ندارد.

بنابراین فرد باید نه تنها سابقه کیفری و سو پیشینه ای مانند اختلاس، دزدی و غیره نداشته باشد بلکه باید اثبات کند که این درآمد از محل مجاز است. ضمن اینکه همه اعضا خانواده همیشه نمی توانند شامل دریافت اقامت تمکن مالی یونان و یا خود حمایتی یونان شوند. سرپرست خانواده تنها می تواند برای یکی از همسران خود در صورت چند همسری بودن اقامت تمکن مالی یونان را بگیرد و همچنین فرزندان بالای 18 سال او نیز به راحتی نمی توانند شامل شرایط اخذ اقامت تمکن مالی یونان باشند.

نکته دیگر که اهمیت زیادی در طولانی شدن و یا دائمی شدن اقامت یونان برای این دست از افراد دارد، نوع درامد است. به عنوان مثال اگر از محل اجازه، سود و یا سپرده می توانید درآمد لازم برای اقامت خود حمایتی یونان را داشته باشید، اگر سود سپرده تمام شود، یا خود اصل سپرده از بین برود و همچنین اگر خانه های اجاره ای شما به فروش برسد و محل درآمد شما از بین برود و یا پول شما ارزش خود را از دست بدهد، ممکن است شرایط اقامت تمکن مالی را از دست بدهید و این موضوعی نیست که هر موسسه حقوقی معتبری بتواند در خصوص آن به شما تضمین دهد. در واقع این شما هستید که باید در خصوص داشتن شرایط لازم و ادامه این شرایط تصمیم گیری کنید و اصلا به این موضوع فکر نکنید که بعد از گرفتن اقامت دائم یونان از طریق خود حمایتی برای سال بعد نیز فکری خواهید کرد.

بنابریان درآمد تضمینی و طولانی مدت نیز تضمین کننده اقامت طولانی و یا  اقامت دائم یونان از طریق تمکن مالی برای شما خواهد بود.

نکته دیگر برای اقامت تضمینی از طریق تمکن مالی این است که افرادی که به دنبال اقامت دائم در همان ابتدای اثبات توان مالی هستند سخت در اشتباهند.  شرایط اقامت یونان برای افرادی که در یونان سرمایه گذاری می کنند مانند سرمایه گذاری در خرید ملک در یونان  و یا سرمایه گذاری در کسب و کار و ثبت شرکت در یونان به مبلغ مشخص این اجازه را می دهد که بتوانند از اقامت طلایی یونان بهره مند شوند.

اما افرادی که به دنبال اقامت تمکن مالی هستند در همان ابتدا اقامت طلایی یونان را نخواهند گرفت. اما خبر خوب این است که بسیاری از این افراد که روش تمکن مالی را برای اخذ اقامت یونان استفاده می کنند می توانند بعد از 5 سال اقامت دائم یونان را بگیرند. بنابراین ابتدا باید اقامت دو ساله یونان را دریافت کنید، بعد این اقامت را برای دو بار تمدید کنید و در سال پنجم اقامت خود از طریق تمکن مالی ، برای اقامت دائم یونان درخواست دهید. اگر سوابق خوبی داشته باشید، به راحتی بعد از 5 سال می توانید اقامت دائم یونان را به دست بیاورید. همچنین طبق قوانین یونان بعد از 7 سال نیز برای شهروندی یونان می توانید درخواست داده و تابعیت یونان را به دست بیاورید.

بنابراین اقامت تضمینی تمکن مالی در یونان، به دو عامل اصلی بستگی دارد. انتخاب موسسه حقوقی معتبر که روش ها و قوانین این کشور را به خوبی بداند و از راه درست شما را برای دریافت اقامت یونان هدایت و راهنمایی کند و دوم شرایط خود شما از نظر درآمد و سوابق قبلی که دارید. با داشتن این دو عامل می توانید اقامت تضمینی یونان را به راحتی برای خود متصور شوید.

 

اقدامات سفارت یونان برای اقامت تمکن مالی یونان

در نظر داشته باشید که برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان باید ابتدا یک درخواست اقامت تمکن مالی به همراه مدارک و مستنداتی که اثبات کننده توانایی مالی شما باشد برای سفارت یونان در ایران ارسال کنید. در واقع سفارت یونان در ایران اولین گام و شاید مهم ترین گام برای رسیدن به اقامت تمکن مالی یا خود حمایتی یونان باشد.   در اصل اگر شما توافق این سفارت خانه را در ایران دریافت کنید می توانید تا بیش از 80 درصد برای دریافت اقامت تمکن مالی یونان خوش بین باشید.

برای دریافت توافق سفارت یونان نیاز است که ضمن ارائه درخواست و ارائه مستندات لازم به این سفارتخانه که از طریق سایت این سفارت باید انجام شود، در زمانی که تعیین می شود برای مصاحبه به سفارت یونان در ایران بروید. این کار اقداماتی را نیاز دارد که باید اصولی و با دقت انجام شود.

دریافت وقت از سفارت یونان برای دریافت اقامت خود حمایتی یونان

بر خلاف گذشته هم اکنون برای دریافت نوبت از سفارت یونان در ایران برای دریافت اقامت تمکن مالی ، باید به سایت این سفارت مراجعه کنید و نوبت دریافت کنید.این کار کاملا رایگان بوده و به صورت آنلاین انجام می شود.

برای دریافت نویت ابتدا لازم است که یک حساب کاربری در سایت سفارت یونان ایجاد کنید. سپس به صفحه درخواست ها رفته و درخواست مصاحبه را انتخاب می کنید و اطلاعاتی را که از شما درخواست می شود را به دقت تکمیل می کنید. بعد از تکمیل اطلاعات باید تعیین نوبت کنید. تعیین نوبت صفحه خاص خودش را دارد. در این صفحه  زمان های خالی برای مصاحبه مشخص شده اند که شما می توانید یکی از این زمان ها را درست مانند زمانی که یک صندلی برای اتوبوس و یا قطار رزرو می کنید، رزرو کنید.

البته رزرو وقت مصاحبه به این معنی نیست که شما موفق به گرفتن زمان شده اید. زیرا کارشناسان این سفارت ابتدا درخواست شما را بررسی و زمان تعیین شده را چک می کنند و ممکن است این زمان را تغییر دهند. بنابراین زمان نهایی تعیین شده برای شما ایمیل خواهد شد.

در زمان مصاحبه از فرد انشگت نگاری هم خواهد شد. سپس باید فرد به سوالات یک تا دو نفر پاسخگو باشد و مدارکی که آنها نیاز دارند و در بالا تشریح شد را در اختیار این افراد قرار دهد که مهم ترین آنها مدرک توان مالی یا خود حمایتی است. سوابق کیفری، مدارک تحصیلی، مدارک شناسایی، رزومه کاری، بیمه نامه ها، گواهی سلامت جسمانی و مدرکی که نشان دهنده وابستگی اعضا خانواده به شما باشد از جمله مدارک دیگری است که احتمالا از شما درخواست و بازرسی می شود و در مورد آن سوالاتی پرسیده می شود. هر چند گاها ممکن است مدارک دیگری نیز از فرد خواسته شود و یا حتی نوبت مصاحبه دیگری نیز تعیین شود اما معمولا در همان نوبت اول به تقاضای فرد رسیدگی می شود.

معمولا در همین زمان به شما جواب مصاحبه داده نمی شود. زیرا مامورات سفارت با درج نظر خود نتیجه این مصاحبه را به همراه کپی از مدارک مورد نیاز شما را برای مقامات دولتی یونان نیز ارسال می کنند و نظر آنها را نیز دریافت می کنند و بعدا نتیجه طبق یک ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

 

دریافت ویزا برای اقامت خود حمایتی یا تمکن مالی یونان

 یونان از جمله کشور های عضو اتحادیه اروپا است که مطابق با سیاست های این اتحادیه قوانین و مقرراتی را اجرا می کند. بنابراین برای دریافت ویزا یونان برای اقامت خود حمایتی و یا تمکن مالی یونان باید یا ویزا ملی یونان را دریافت کنید و یا ویزا نوع D یونان را دریافت کنید.

همانند بسیاری دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یونان 4 نوع ویزا شینگن را پشتیبانی می کند و ویزا ملی یونان شرایط مشابهی با ویزا نوع D دارد. ویزا نوع D که متداول ترین نوع ویز برای اخذ اقامت طولانی مدت یونان است با ویزا توریستی این کشور متفاوت است.  در ویزا توریستی نهایتا فرد می تواند به مدت 90 روز در منطقه شینگن باقی بماند و پس از آن باید به کشور خود بازگردد. اما توسط ویزا نوع D فرد می تواند برای اقامت طولانی تر در این کشور باقی بماند.

ویزا نوع D برای اهدافی مانند کار در یونان، تحصیل در یونان، ثبت شرکت در یونان و یا خرید ملک در یونان نیز اعتبار دارد. بنابراین برای اقامت تمکن مالی در یونان نیز باید ویزا ملی یونان یا ویزا نوع D دریافت شود. هر چند بعد از ورود به یونان افرادی که خواهان اقامت در این کشور هستند مانند اقامت از طریق تمکن مالی باید بلافاصله به اداره مهاجرت این کشور مراجعه و با ارائه مدارک و مستندات لازم شرایط را برای صدور اقامت یک یا دو ساله خود آماده کنند. برای اقامت تمکن مالی در صورت دریافت مجوز و تاییده برای افراد متقاضی اقامت دو ساله در ابتدا صادر خواهد شد. بعد از آن فرد می تواند برای تمدید آن اقدام و همانطور که گفته شد بعد از 5 سال اقامت دائم یونان را دریافت کنند.

در نظر داشته باشید که نوع ویزا D نیز متفاوت است. مثلا افراد یکه اقامت کاری یونان را می گیرند می توانند با استفاده از این ویزا و داشتن قرارداد کاری اقامت کاری در یونان را برای یک سال یا دو سال دریافت کنند اما افرادی که اقامت تمکن مالی یونان را دریافت می کنند حق کار در یونان و ورود به بازار کار این کشور را ندارند.

نحوه دریافت اقامت تمکن مالی کشور یونان

اقامت تمکن مالی یونان با اجازه کار

 یکی دیگر از راه های اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی ، روش اخذ اقامت تمکن مالی با سرمایه گذاری و با اجازه کار است. در این روش بر خلاف روش قبل فرد می تواند در بازار کار یونان کار کند و اجازه اشتغال در یونان را دارد.

برای این منظور فرد به جای سپرده گذاری 72000 یورو برای 24 ماه به عنوان تضمینی برای داشتن توانایی مالی برای اداره زندگی در یونان، اقدام به سپرده گذاری یا سرمایه گذاری با ارزش حداقل 300 هزار یورو در یکی از حوزه های تجاری یونان می کند. ضمن اینکه باید در حساب بانکی خود نیز 60 هزار یورو به صورت ثابت داشته باشد.

در این روش اقامت تمکن مالی فرد با اجازه کار صادر می شود و در واقع این روش نیز نوعی اثبات داشتن توان مالی در یونان تلقی می شود. در این حالت فرد می تواند برای سرمایه گذاری 300 هزار یورویی خود در یونان ، سرمایه گذاری در یکی از شرکت ها و یا حوزه های تجاری یونان را انتخاب کند و یا می تواند کسب و کار خود را راه اندازی کند. به عنوان مثال اقدام به ثبت شرکت در یونان با حداقل سرمایه 300 هزار یورویی بکند و یا یک کسب و کار دیگر به عنوان کار آفرینی در یونان با حداقل سرمایه 300 هزار یورویی در یونان بکند.

افرادی که این روش سرمایه گذاری و سپرده گذاری برای اقامت تمکن مالی در یونان را انتخاب می کنند، می توانند ضمن گرفتن اقامت تمکن مالی یا اقامت خود حمایتی یونان به راحتی در یونان کسب و کار خودشان را نیز داشته باشند و صاحب کسب کار و درآمد باشند.

در روش سرمایه گذاری و سپرده گذاری خود حمایتی یونان نیز در ابتدا برای فرد یک اقامت دو ساله صادر می شود و بعدا قابل تمدید برای دو یا سه سال دیگر خواهد بود و در صورت مستمر بودن این سرمایه گذاری به راحتی اقامت موقت یونان او به همراه خانواده به اقامت دائم یونان تبدیل می شود و می تواند بعد از 7 سال برای تابعیت یونان اقدام کند. هر چند در این روش حضور دائم فرد در یونان الزامی است.

بیشتر بخوانید: 

اخذ اقامت یونان از طریق ازدواج

یکی از راه هایی که به افراد اجازه می دهد که اقامت یونان را به دست بیاورند و بعد از مدتی این اقامت را به صورت اقامت دائم تبدیل کنند، ازدواج  است. اقامت یونان از طریق ازدواج مشروط به این است که فرد با یکی از اتباع یونان ازدواج بکند. در چنین حالتی ممکن است فرد در حالت اقامت موقت در یونان باشد و با یک مرد یا زن یونانی و یا تابعیت یونانی ازدواج می کند و اقامت خود را دائمی می کند و یا ممکن است با این فرد یونانی در کشوری دیگر ازدواج کند و بعدا به دلیل این ازدواج بتواند اقامت یونان را هم به دست بیاورد.

از متداول ترین موضوعاتی که به ازدواج با یک تبعه و یا شهروند یونانی منجر می شود می توان تحصیل در یونان را نام برد. بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل به یونان می روند و در واقع در یونان ادامه تحصیل می دهند به دلیل اینکه با بسیاری از شهروندان این کشور در دانشگاه های ملی یا دولتی و یا حتی خصوصی این کشور، هم کلاس می شوند، ممکن است به یکدیگر علاقمند شده و با هم ازدواج کنند.

البته در برخی موارد نیز در دانشگاه های دیگر کشورها ممکن است دانشجویان خارجی با دانشجویان یونانی ازدواج کنند که در این حالت نیز ازدواج با تبعه یا شهروند یونان انجام شده و فرد مشمول دریافت اقامت یونان نیز می شود.

آنچه که برای دریافت اقامت یونان از طریق ازدواج مهم است این است که یکی از طرفین باید یونانی باشد. ممکن است فرد از ابتدا یونانی بوده و اصالتا یونانی است و یا بعدا به دلیل مهاجرت به یونان، تابعیت یونان را گرفته باشد. در هر صورت زمانی می توان از این قانون برای دریافت اقامت یونان بهره برد که فرد تابعیت و یا اقامت دائم یونان را داشته باشد.

تفاوتی ندارد این ازدواج از نوع ازدواج مدنی باشد و یا ازدواج مذهبی، در یونان قوانین برای هر نوع ازدواجی ثابت است و این به دلیل ثبات قوانین در یونان برای همه است. ازدواج ممکن است در کلیسا و یا شهرداری باشد. اگر ازدواج در یونان در شهرداری انجام شود این ازدواج را ازدواج مدنی می نامند و اگر در کلیسا ازدواج انجام شود، این ازدواج را در یونان ازدواج مذهبی می نامند. در هر دو نوع ازدواج اسناد زوجین ثبت می شود و کاملا قانونی است. اگر فرد با هر یک از این روش ها در یونان ازدواج کند، و طرف او یونانی باشد، ازدواج او رسمیت دارد و می تواند از طریق آن اقامت یونان را بگیرد.

اما اگر ازدواج در کشور دیگری انجام شده باشد، باید  به مقامات یونان اثبات شود، که ازدواج قانونی بوده و اسناد ازدواج باید مورد توافق دولت یونان قرار بگیرد. ممکن است بعضا برخی از افراد مجبور شوند یک بار دیگر به رسم  و رسوم رایج در یونان ازدواج کنند و ازدواج خود را در این کشور ثبت کنند.

نکته دیگر این که بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان و اروپا، در یونان هنوز قانونی برای محدودیت سنی ازدواج دیده نشده است. در یوان عقیده بر این است که همه افراد حق انتخاب آزادانه دارند و نیازی نیست که برای سن ازدواج آنها شرطی گذاشته شود.

اگر قصد ازدواج با یک فرد یونانی در این کشور را داشته باشید، باید ویزا معتبر دریافت کنید. سپس یک اقامت موقت و یا دائمی و یا کارت آبی اقامت اروپا را دریافت کنید و مدارک شناسایی معتبر به همراه داشته باشید.

اگر خودتان در یونان حضور ندارید ولی طرف شما در یونان حضور دارد برای آماده سازی تشریفات ازدواج و قانونی شدن این ازدواج باید تمامی مراحل درخواست ازدواج توسط طرف شما در یونان که قصد ازدواج با آن را دارید انجام شود. درخواست ازدواج با افراد خارجی در یونان ضمن ثبت در دفاتر رسمی این کشور به صورت یک رونوشت برای کشور طرف مقابل نیز ارسال می شود. با حضور در یونان می توانید ازدواج کرده و ازدواج خود را رمسی کنید و بعد از انجام این رسمیت شما می توانید به عنوان همسز شهروند یونانی اقامت یونان و شهروندی اروپا را نیز به دست بیاورید.

در نظر داشته باشید که در این روش نیز ، یعنی اقامت یونان از طریق ازدواج با شهروندی یونانی، در ابتدا اقامت دائم برای شما صادر نمی شود. این دست از افراد نیز در ابتدا یک اقامت 5 ساله دریافت می کنند و در ضمن مرتبا تحت کنترل هستند. بعد از 5 سال اگر شرایط ازدواج پا بر جا باشد، فرد می تواند برای اقامت دائم یونان اقدام کند. سپس بعد از 7 سال می تواند برای شهروندی یونان نیز اقدام کند. لازم به توضیح است که اگر قبل از اقامت دائم ازدواج شما به هر دلیل به طلاق منجر شود و از همسر خود جدا شوید، اقامت یونان شما نیز باطل می شود.

نکاتی در خصوص اقامت از طریق ازدواج با شهروندان یونان

اگر قصد ازدواج با یک شهروند یونانی را دارید ، بخصوص اگر او را به خوبی نمی شناسید، باید قبل از هر کار به خوبی بررسی های خود را انجام دهید. بسیاری از افراد به منظور دریافت اقامت اروپا یا اقامت یونان با یک فرد مدعی یونانی بودن ازدواج می کنند و بعدا می فهمند که مشکلی در مسیر اقامت آنها وجود دارد. برای این منظور بهتر است قبل از هر اقدام برای ازدواج با شهروندان یونانی این موارد را در نظر داشته باشید:

    • اطمینان پیدا کنید که فرد واقعا شهروند یونان باشد و وضعیت اقامتی و شهروندی او را بررسی کنید.
    • قبل از مهاجرت به یونان امکان ازدواج فرد را بررسی کنید و مدارک و مستندات لازم خود و او را به خوبی بررسی کنید.
    • توصیه می شود که با یک حقوق دان معتبر که به قوانین یونان تسلط دارد در خصوص شرایط نکاح در یونان قبل از ازدواج مشورت کنید.
    • به یاد داشته باشید که خون در قوانین یونان از اهمیت زیادی برخوردار است و قانون خون در این کشور اجرایی می شود. بنابراین اگر قصد ازدواج با یک یونانی در کشور دیگر را دارید که اقامت آن کشور را گرفته است، باز هم به دلیل اینکه والدین او یونانی هستند، به احتمال زیاد امکان دریافت اقامت یونان را خواهید داشت.
    • تمامی مدارک و مستندات مورد نیاز برای مهاجرت، اخذ اقامت یونان و ازدواج با یک یونانی را باید به زبان یونانی ترجمه کنید. سپس باید کل این مدارک و مستندات به تایید اداره دادگستری یونان برسد. همچنین ممکن است نیاز باشد تا مدارک شما توسط سفارت ایران نیز تایید شود.
    • در یونان نیز موضوعاتی قانونی در خصوص نفقه، مهریه و برخی دیگر از تعهدات بر گردن زن و شوهر وجود دارد. بنابراین عاقلانه است که قبل از ازدواج در خصوص تعهدات و دیونی که بر گردن شما بعد از ازدواج با شهروند یونانی برای اقامت در یونان خواهد بود، به خوبی مطالعه کنید.

اقامت یونان از طریق تولد

یکی از سوالات همیشگی افرادی که به دنبال اقامت یونان و یا اقامت اروپا هستند روش اقامت از طریق تولد است. به صورت کلی اقامت از طریق تولد در هر کشور متفاوت است و بسیاری از کشورهای اروپایی قوانین خاص خود را برای اعطا اقامت از طریق تولد دارند.

اقامت از طریق تولد در یونان اغلب تابع خون است. به این منظور که افرادی که از پدر و مادر یونانی متولد شده باشند و یا یکی از والدین آنها یونانی باشد به راحتی می توانند اقامت یونان را از روش تولد به دست بیاورند. تفاوتی ندارد که در کدام کشور این فرزند متولد شده باشد. هر گاه برای دریافت اقامت یونان اقدام کند، با اثبات اینکه والدین او و یا یکی از والدین او اصالت یونانی دارد به راحتی می تواند اقامت یونان را به دست بیاورد.

اما سایر افرادی که در یونان متولد شده باشند نیز می تواند اقامت از طریق تولد در این کشور را به دست بیاورند اما به شرط اینکه یکی از خصوصیات زیر را داشته باشند:

  • پدر و مادر کودک اقامت حداقل 5 ساله یونان را داشته باشند و در زمان اقامت یونان خود در این کشور صاحب فرزند شده باشند و این فرزند در یونان به دنیا بیاید
  • اگر مادر فرزند در زمان بارداری در یونان حضور داشته باشد و در همین یونان نیز فارغ شود و کودک به دنیا بیاید، فرزند او مشمول دریافت اقامت یونان می شود.
  • اگر پدر کودک و یا مادر کودک یا هر دو با وجود اینکه اصالتا یونانی نیستند اما شهروندی یونان را گرفته باشند و در زمان زندگی در یونان صاحب فرزند شده باشند. یعنی فرزند آنها از قبل در کشور دیگری به دنیا نیامده باشد و بعدا به همراه پدر و مادر به یونان آورده شود، بلکه در زمانی که شهروندی والدین در یونان گرفته شده است، فرزند نیز در یونان به دنیا آمده باشد.

ضمن اینکه هر نوزادی که در یونان به دنیا می آید باید در این کشور شناسنامه بگیرید و در ثبت احوال یونان تولد او ثبت شود و کلیه مدارک تولد نوزاد در یونان صادر شود مانند شناسنامه. همچنین اگر فرزند به دنیا آمده از مادری باشد که طلاق گرفته است و یونانی نباشد و یا والدین نوزاد ، مهاجر غیر قانونی به یونان باشند، امکان دریافت اقامت یونان از طریق تولد یا نیست و یا بسیار دشوار خواهد بود. ضمن اینکه اگر پدر و مادری در یونان زندگی کرده باشند و بعد از خروج از یونان صاحب فرزند شده باشند در حالی که مادر بار دار بوده است، می توان برای دریافت اقامت یونان نوزاد اقدام کرد، اما این کار بسیار دشوار و چالش بر انگیز خواهد بود.

اخذ اقامت یونان از طریق پناهندگی

  •  به جرات می توان گفت روش دریافت پناهندگی و یا اقامت از طریق پناهندگی در یونان اصلا روش مناسبی نیست. حتی بسیاری از افرادی که به دنبال فرافر از شرایط و موقعیت خود ، به دنبال اقامت در یونان هستند، ترجیحا روش هایی غیر از پناهندگی را برای اقامت یونان یا اقامت اروپا انتخاب می کنند.  تمامی افرادی که به دنبال اقامت از طریق پناهندگی در یونان هستند باید در نظر داشته باشند که مشمول شرایط کنوانسیون ژنو  نمی شوند و به همین دلیل نباید تا حد امکان این نوع روش ها برای دریافت اقامت کشورهای اروپایی و یا حتی اقامت یونان انتخاب شود.

    دلایل زیادی وجود دارد که پناهندگی در یونان را رد می کند. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نمی توان روی هیچ نوع از روش ها و یا شرایط پناهندگی در یونان حساب ویژه باز کرد و اغلب افرادی که این روش را انتخاب کرده اند دارای شرایط نا مشخص و مبهمی ، حداقل تا زمان طولانی بوده اند. ضمن اینکه با پناهندگی در کشور یونان و یا هر کشور دیگر اروپایی ، امکان بازگشت به کشور برای شما فراهم نخواهد بود و اگر به هر دلیل زمانی بخواهید به ایران بازگردید با شرایط دشواری مواجه خواهید شد.

    شرایط موقعی بدتر خواهد بود که برای پناهندگی در یونان، مجبور به کتمان واقعیت ها و دروغ پردازی باشید. برخی از اراد نیز حتی مجبور به تحمل شرایط نا مناسب زندگی برای دریافت اقامت اروپا خواهند بود. این در حالی است که بسیاری از روش های مناسب و قانونی برای دریافت اقامت یونان وجود دارد که به اعتبار و شخصیت بیشتری نیز برای شما ایجاد خواهد کرد.

    ضمن اینکه باید در نظر داشته باشید که بسیاری از موسسات حقوقی نیز با وجود اینکه از شرایط و قوانین مختلف کنوانسیون ژنو هم اطلاعات کاملی دارند، باز هم به دلیل اینکه پناهندگی اغلب دشواری های زیادی به همراه دارد ، زیر بار دریافت اقامت از طریق پناهندگی برای یونان و یا هر کشور دیگری نمی روند.

    به صورت کلی افرادی که اقامت از طریق پناهندگی در کشور یونان را انتخاب می کنند از دو رشو برای این کار بهره می گیرند. روش اول این است که فرد از داخل کشور خودش درخواستی را با ارائه عدله و شرایطی که دارد برای مقامات دولتی یونان ارسال می کند و در صورت موافقت به پذیرش اقامت پناهندگی او، فرد مدارک و مستندات خود را فراهم و از طریق یک سفر عادی به یونان سفر می کند و در آنجا با مراجعه به پلیس محلی و یا با مراجعه به اداره مهاجرت یونان، درخواست پناهندگی خود و قبول شرایط خود را توسط مقامات یونان ارائه می دهد.

    حتی در این صورت نیز فرد بلافاصله تحت نظر قرار می گیرد و شرایط او مجددا بررسی می شود. ممکن است این پروسه در مدت زمانی کوتاه و یا بلند انجام شود. اما در هر صورت تا زمان مشخص شدن تکلیف او، این فرد می تواند در یونان اقامت داشته باشد تا شرایط او تعیین شود. با مشخص شدن و تعیین تکلیف او، یک اقامت کوتاه مدت یک تا دو ساله برای متقاضی اقامت یونان از طریق پناهندگی صادر می شود و این اقامت هر دو سال یک بار تمدید خواهد شد.

    روش دوم این است که فرد با در دست داشتن مدارک و مستندات خود، به یونان سفر می کند و به محض ورود به یونان، به مقامات اداره مهاجرت و یا پلیس محلی یونان، قصد خود را برای پناهندگی در یونان اعلام می کند. در این شرایط، بلافاصله فرد تحت کنترل در خواهد آمد و تقاضا و شرایط او بررسی می شود. در این حالت در چند روز ابتدایی ، فرد نمی تواند در یونان آزادانه حرکت کند و باید منتظر جواب اداره مهاجرت و مقامات یونان بماند. در صورت تایید شرایط و درخواست اقامت از طریق پناهندگی برای این فرد اقامت یونان برای یک سال صادر می شود و فرد باید مرتبا تحت کنترل دولت یونان باشد و سالیانه اقامت او تا چند سال تمدید می شود.

    افرادی که روش پناهندگی در یونان را انتخاب می کنند باید در نظر داشته باشند که تا چند سال نمی توانند اقامت دائم یونان را به دست بیاورند و مرتبا تحت کنترل خواهند بود. پس از 3 تا 5 سال اگر سوابق او و رفتار و شرایط او مورد تایید باشد برای او اقامت 5 ساله صادر می شود و نهایتا می تواند بعد از  آن برای اقامت دائم اقدام کند.

    نکته مهم این است که این افراد باید در یونان تلاش کنند برای خود کاری پیدا کنند. در ابتدا ممکن است کمک هزینه هایی برای زندگی در اختیار این افراد قرار بگیرد اما نهایتا باید ظررف مدت چند ماه یک کار و روش درآمد برای خود فراهم کنند. نهایتا تداوم اقامت از طریق پناهندگی در یونان این است که این افراد در یونان مشغول کار شده و درآمد داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 

اقامت ورزشی در یونان

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بسیاری از ورزشکاران حرفه ای و نیمه حرفه ای می توانند در کشورهای اروپایی از جمله یونان اقامت دریافت کنند. هر چند این نوع اقامت ها یا با ثبت نام در آکادمی های تخصصی ورزشی خواهد بود و یا با عضویت در یک تیم ورزشی انجام می شود.

ورزش یکی از مهم ترین  اصول فرهنگی و اعتقادی مردم یونان است و در سال های گذشته سرمایه گذاری زیادی در حوزه های ورزشی در این کشور انجام شده است. بسیاری از آکادمی ها و دانشکده های ورزشی نیز در این کشور راه اندازی شده است و هر ساله هزاران نفر در رشته های مختلف ورزشی از جمله فوتبال، هاکی، گلف، اسکی در این کلاس ها و آکادمی ها ثبت نام می کنند.

حتی برخی از مربیان و ورزشکاران حرفه ای نیز با عضویت در تیم های مطرح یونان می توانند اقامت یونان را به دست بیاورند. در این حالت فرد شرایط کار در یونان را دارد. منظور اینکه برای اقامت در یونان همانند افرادی که با دعوتنامه یک کارفرما به یونان سفر کرده و اقامت یونان را برای کار به دست می آوردند، افرادی که برای مربی گری و یا ورزش حرفه ای وارد یونان می شوند نیز شرایط افرادی را دارند که برای کار وارد یونان می شوند.

برای این منظور باید باشگاه مورد نظر یک دعوتنامه برای ورزشکار ارسال کند و مطابق با این دعوتنامه مربی و یا ورزشکار وارد یونان می شود و در عضویت باشگاه مورد نظر در می آید. در این حالت طول مدت اقامت یونان ورزشکار و یا مربی به مدت قرارداد آنها وابسته است و هر ساله قابل تمدید می باشد.

در نظر داشته باشید که اگر ورزشکار و یا مربی ای در عضویت یک باشگاه برای 5 سال و بیشتر بماند، می تواند بعد از این مدت برای اقامت دائمی یونان نیز درخواست داده و بعد از 7 سال نیز اقامت یونان خود را به شهروندی یونان در صورت نیاز تبدیل کند.

اما افرادی که برای تحصیل و طی کردن دوره های آموزشی وارد کلاس ها و آکادمی های ورزشی یونان می شوند، شرایط دانشجویان و افرادی را پیدا می کنند که اقامت تحصیلی یونان را دریافت می کنند. این افراد باید نامه پذیرش خود را در آکادمی به اداره مهاجرت داده و اقامت یونان را متناسب با تعداد سال هایی که باید در این آکادمی ها و یا دانشکده ها دوره ببیند دریافت می کند. لازم به توضیح است که اگر این دوره ها طولانی مدت باشد و در رده های مختلف فرد دوره های مورد نیاز را ببیند، می تواند بعد از 5 سال اقامت در یونان، همانند دانشجویان برای دریافت اقامت یونان اقدام کند.

 

ویزا برای اقامت یونان

یونان یکی از قدیمی ترین کشور های اروپایی است. این کشور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و توافقنامه شینگن است. بر همین اساس افرادی که قصد سفر به یونان را دارند باید مطابق با قوانین بین المللی موجود در اتحادیه اروپا، اقدام به دریاتف ویزا شینگن کنند.

لاطم به توضیح است که اگر از اعضا اتحادیه اروپا هستید و یا عضو یکی از کشور های توافقنامه شینگن شده باشید، می توانید بدون نیاز به ویزا به خاک یونان با کمترین کنترل مرزی وارد شده و در این کشور برای مدت مشخصی اقامت داشته باشید. افرادی که از طریق اتحادیه اروپا و یا کشورهای عضو توافقنامه شینگن وارد یونان می شوند می توانند بدون محدودیت اقامت یونان داشته باشند. بر این اساس برای کار در یونان این افراد تنها نیاز به اخذ مجوز کار دارند و یا برای تحصیل در یونان باید به سیستم آموزشی یونان اطلاع رسانی شود که عمدتا توسط خود دانشگاه ها این کار انجام می شود.

البته ورود بدون ویزا به یونان تنها خاص این کشورها نیست. یونان بر اساس توافقنامه های دو جانبه ای که با بسیاری از کشورهای جهان دارد ، ورود به این کشور را برای اعضا بسیاری از کشورهای دیگر نیز بدون ویزا و برای مدت مشخصی آزاد کرده است.

اما افرادی که قصد دارند از ایران به یونان سفر کنند و یا اقامت یونان را از طرق مختلف به دست بیاورند باید ویزا یونان را دریافت کنند.  اخذ ویزا یونان بخصوص برای اقامت یونان معمولا با دید هدف و قصد آن فرد صادر می شود و همانطور که قبلا توضیح داده شد برای اقامت یونان شما باید ابتدا به سفارت یونان رفته و در مصاحبه ای دلیل ورود خود را به یونان شرح دهید تا ویزا یونان در صورت موافقت برای شما صادر شود. قطعا ویزا اقامت یونان با ویزا گردشگری در یونان متفاوت است. بنابراین بصورت کلی برای ورود به خاک یونان باید یکی از انواع ویزا زیر را  بسته به هدفی که دارید، دریافت کنید:

  • ویزا کوتاه مدت توریستی یونان

این ویزا از نوع ویزا محدود و یا ویزا کوتاه مدت یونان است که برای 30 روز صادر می شود و تنها اجازه اقامت برای 15 روز به مسافر در یونان داده می شود. در واقع افرادی که تنها قصد دارند در یک تور گردشگری به یونان سفر کنند و یا یک سفر کوتاه مدت به یونان داشته باشند و برای مدت کمی در اقامت یونان باشند از این نوع ویزا استفاده می کنند. بعد از این مدت باید مسافر خاک یونان را ترک کند.

دریافت ویزا توریستی نیز نیازمند مصاحبه در سفارت یونان است. در یان حالت فرد باید قصد خود را گردشگری در یونان اعلام کند. برای این کار باید قبلا درخواست ویزا داده باشید و در زمان مصاحبه برای ویزا توریستی اقدام کنید. لازم به توضیح است که افرادی که قاصد اقامت یونان را دارند نباید این نوع ویزا را دریافت کنند.

  • ویزا بلند مدت توریستی و یا مولتی پل یونان

اگر قصد شما از سفر به یونان و یا اتحادیه اورپا اقامت در یونان برای مدت بیش از دو هفته باشد و قصد رفت و آمد و یا اقامت طولانی در یونان را دارید باید از نوع ویزا بلند مدت توریستی یونان و یا ویزا مولتی پل یونان استفاده کنید. این نوع ویزا با توجه به شرایط فرد و نوع درخواست فرد صادر می شود و بعد از بررسی شرایطاو ممکن است بین 6 تا 4 سال اعتبار داشته باشد و به فرد اجازه اقامت در این مدت را در یونان بدهد.

عمدتا ویزا مولتی پل و یا بلند مدت یونان، خاص افرادی است که در یونان کسب و کار دارند و یا با یونان در حال تجارت هستند. بر اساس ویزا مولتی پل یونان، فرد می تواند به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا توافقنامه شینگن هم رفت و آمد داشته باشد. البته باید به یاد داشته باشید که اگر ویزا مولتی پل یونان را دریافت می کنید باید مقصد اولیه شما و در واقع مکان ورود شما به اتحادیه اروپا، کشور یونان باشد و اگر به کشور دیگری سفر کنید ،اجازه ورود نخواهید یافت.

 

  • ویزا نوع D یونان:

 

ویزا نوع D یک ویزا بلند مدت از نوع شینگن است. در واقع 4 دسته ویزا شینگن وجود دارد که افرادی که قصد سفر به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارند می توانند این ویزاها را دریافت کنند. ویزا نوع A و نوع B عمدتا خاص اقامت لحظه ای و خروج از یونان است. با این تفاوت که در ویزا نوع A شینگن فرد حتی حق خروج از فرودگاه را ندارد و باید با تعویض هواپیما این کشور را ترک کند. در ویزا نوع B نیز باید فرد یونان را ترک کند ولی می تواند از مسیر های زمینی و ریلی هم استفاده کند.

در ویزا نوع C شینگن شرایط مانند ویزا توریستی در یونان است. در واقع با دریافت این نوع ویزا فرد می تواند به مدت 90 روز در طول 180 روز در یونان اقامت توریستی یا کوتاه مدت داشته باشد و با استفاده از این نوع ویزا نمی تواند فرد اقدام به کار و یا تحصیل و یا هر نوع اقامت غیر گردشگری در یونان داشته باشد. مگر اینکه حضور در یک اجلاس یا جلسه باشد که ماهیت آن فعالیت در یونان نیست.

اما ویزا نوع D ویزای بلند مدت یونان است که با ویزا مولتی پل یونان تقریبا برابری می کند. با این تفاوت که اغلب افرادی که قصد اقامت در یونان یا اقامت در اروپا را دارند و یا برای مقاصدی مانند تحصیل در یونان و یا سرمایه گذاری در یونان اقدام به دریافت ویزا شینگن می کنند، این نوع ویز را انتخاب می کنند. فرد با دریافت این نوع ویزا می تواند بعد از ورود به یونان برای اقامت یک ساله و یا دو ساله خود با توجه به شرایط تعریف شده برای او مانند کار در یونان، تحصیل در یونان، سرمایه گذاری در یونان و غیره اقدام می کند. سپس می تواند اقامت یونان خود را در صورت داشتن شرایط لازم تمدید و نهایتا برای اقامت دائم یونان و شهروندی یونان اقدام کنید.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا یونان

 برای دریافت ویزا یونان اولین اقدام ثبت نام در سایت سفارت یونان است  که باید با مشخص کردن زمانی برای مصاحبه انجام شود. در این شرایط فرد باید ضمن ارائه اطلاعات خود، یک وقت برای مصاحبه نیز تعیین کند. این زمان با بررسیو تایید سفارت یونان قطعی می شود و در زمان مشخص شده باید برای مصاحبه به سفارت یونان در ایران واقع در تهران مراجعه شود.

سپس باید یک فرم درخواست ویزا تهیه کنید و آن را تکمیل نمایید. ضمنا باید کلیه مدارکی که در ادامه تشریح می شود را به همراه داشته باشید و به زبان یونانی نیز ترجمه کرده باشید. با بررسی این مدارک و نتیجه مصاحبه ، ویزا در صورت تایید شرایط شما برای شما صادر می شود.

 مدارک مورد نیاز:

 مدارک شناسایی متقاضی به همراه کلیه همراهان

  • ارائه گذرنامه ای معتبر که حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه سه قطعه عکس جدید با مشخصات پاسپورتی برای سرپرست خانواده و برای هر یک از اعضا خانواده نیز باید دو قطعه عکس ارائه شود.
  • ارائه مدرکی که نشان دهنده شرای طشغلی و یا فعالیت تجاری فرد باشد و در ضمن باید منبع درآمد و میزان درآمد خود را نیز با ارائه صورتحساب بانکی مشخص کند. افرادی صاحب کسب و کار و یا شرکت می توانند مدارک کسب و کار و یا شرکت خود را ارائه دهند و افرادی که کارمند و یا کارگر هستند می توانند فیش حقوقی و یا حکم کارگزینی خود را ارائه دهند و یا حتی یک ورقه اشتغال به کار ارائه کنند. در هر صورت فرد باید مدرکی را ارائه کند که مشغول به کار در ایران است و مدرآمد مشخصی در ماه دارد.
  • اگر فرد متقاضی تحت تکفل فرد دیگری باشد باید گواهی مرتبط با سرپرست خود را ارائه کند. مثلا گواهی اشتغال به کار شوهر خود و یا پدر خود را باید ارائه کند.
  • دانش آموزان و دانشجویان باید گواهی اشتغال به تحصیل ارائه نمایند
  • یک سند مالکیت از ملک یا سند اجاره نامه ای که مشخص کننده شرایط اقامت فرد باشد نیز نیاز است.

این مدارک باید به زبان یونانی در یک دارالترجمه معتبر ترجمه شود و در اختیار سفارت یونان قرار بگیرد. بررسی های اولیه سفارت یونان انجام خواهد شد و سپس این مدارک برای اداره مهاجرت یونان هم ارسال می شود و ممکن است حدود سه هفته برای تایید نهایی مدارک و درخواست ویزا زمان نیاز باشد. در ضمن مبلغی در حدود 150.000 تومان نیز باید برای بررسی این مدارک پرداخت شود. نهایتا مدت زمان بررسی و اعلام نظر برای ویزا نباید بیش از 6 هفته به طول بیانجامد.

 

مدارکی که باید برای دریافت ویزا به همراه داشته باشید:

 

به غیر از مدارک بالا، در زمان صدور ویزا فرد باید مدارک زیر را نیز برای دریافت ویزا ارائه نماید:

  • ارائه یک بیمه مسافرت معتبر که شامل تعهد برای تامین هزینه های اقامت در یونان و بازگشت به ایران باشد. این بیمه باید کلیه هزینه های درمان، پزشکی و حوادث احتمالی را نیز پوشش دهد. حداقل سقف 30.000 یورو تحت تعهد این بیمه درمان باید باشد و این بیمه نامه باید دارای شعباتی نیز در خود کشور یونان باشد.
  • ارائه یک بیلط رفت و برگشت به مقصد یونان ( بلیط هواپیما)
  • ارائه مدرکی برای رزرو هتل در یونان که می تواند شامل فاکتور هتل و یا برگه پذیرش هتل باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که در برخی از مواقع  در هنگام ورود به یونان پلیس مرزی نیز این مدارک را به صورت موردی بررسی خواهد کرد. این موضوع کاملا طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما شود. البته اگر مدارک لازم را نداشته باشید پلیس با اختیاراتی که دارد می تواند جلوی ورود شما را به راحتی به یونان بگیرد.

 

سوالات متداول در خصوص راهنمای اقامت یونان

سخن پایانی

با توجه به پیچیدگی ها و مراحل قانونی موضوع اقامت و امور سرمایه گذاری، شناخت بهترین مراکز کاریابی، واقف بودن به مسائل حقوقی و قانونی برای ثبت شرکت، راه اندازی کسب و کار و کار آفرینی، بررسی الزامات دانشگاه ها و داشتن شناخت از اساتید همه و همه لازمه ی تخصص، تسلط و دانش زیادی می باشد از این رو پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام هر کار برای اقامت، جهت داشتن انتخاب درست و تصمیم گیری مناسب با وکلا و کارشناسان متخصص و حرفه ای شرکت ساحل آفتاب به عنوان برترین موسسه حقوقی در ایران، با سال ها تجربه و سابقه درخشان و روابط قوی بین المللی، مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما بهترین مشاوره را دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اقامت یونان طبق آخرین و به روزترین اطلاعات در سال 2022 ، می توانید وب سایت ما و یا صفحات ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، همچنین برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان حرفه ای شرکت ساحل آفتاب تماس بگیرید. تیم ما دارای تجربه گسترده ای در قانون مهاجرت و قوانین بین المللی می باشد که با مشاوره دقیق، بهترین شانس را برای اقامت به یونان داشته باشید.

خرید خانه در پرتغال
اخذ اقامت یونان (شرایط 2022)
ویزای طلایی پرتغال 1
اقامت طلایی یونان شرایط 2022
اقامت تمکن مالی پرتغال
اقامت تمکن مالی یونان (شرایط 2022)
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.