شماره تماس : 23-88641720

همه چیز در خصوص ویزای شینگن

20

همه چیز در خصوص ویزای شینگن

در سال 1985 چند کشور اروپایی معاهده ای را تحت عنوان معاهده شینگن امضاء کردند ، این معاهده اجازه ورود به این کشور ها را برای مردم یکدیگر بدون داشتن ویزا و محدودیت  آزاد می کرد تا مشکلات رفت و آمد بین مرزی برای آنها مرتفع شود که تا امروز این معهده بر قرار می باشد . هر کشور خارج از این معاهده برای ورود به حوزه این کشور ها باید ویزای شینگن دریافت کند . کشور های عضو این معاهده 26 کشور می باشند : : آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک، لیتوانی، لتونی، لهستان، مجارستان، اتریش، استونی، اسلواکی، اسلوانی، چک، ایسلند، مالت، یونان، لیختن اشتاین و سوئیس.

البته کشور های  داخل قاره آمریکا به استثناء برخز از آنها مانند کلمبیا ، پرو ، بولیوی  و … و اتباع کشور های استرلیا ، ژاپن ، کره جنوبی و مالزی هم می توانند حداکثر به مدت 90 روز بدون دریافت ویزای شینگن وارد این محدوده و کشور ها شوند .

در سال 1391 و با راه اندازی سامانه وی آی اس (VIS  )  اطلاعات کشور های عضو شینگن یکپارچه تر شد و ودریافت ویزا و ورود به شینگن با قوانین جدید راحت تر شد . با ثبت اطالاعات  جامع ویزاها در این سامانه تمامی مرز های اروپایی و عضو اتحادیه شینگن  می توانند این اطلاعات را بصورت آنلاین دریافت نموده و به راحتی اجازه ورود و خروج را به دارندگان این ویزا بدهند .

انواع ویزای شینگن

ویزای شینگن به 4 صورت صادر می شود .

ویزای شینگن نوع A  :  در این نوع ویزا تنها مسافر می تواند وارد فرودگاه ها ی حوزه شینگن شده و تنها می تواند پرواز خود را عوض کرده و دوباره این محدوده را ترک کند .

ویزای شینگن نوع B : در این نوع شینگن تنها مسافر می تواند از طریق زمینی و یا طرق دیگر یکی از کشور های عضو اتحادیه شینگن را به عنوان مسیری برای خروج انتخاب نماید. یعنی باید بلافاصله خاک این کشور را ترک کرده و از راه زمینی به کشور دیگری سفر کند .

ویزای شینگن نوع C : این ویزا مخصوص توریست ها می باشد و مردم ایران نیز اکثراً برای مسافرت های اروپایی خود این نوع ویزا را باید درخواست دهند . در این نوع ویزا مسافران می توانند برای مدت محدودی وارد خاک هر یک از کشور های حوزه شینگن شده و در آن به گشت و گذار پرداخته و تفریح نمایند و در بیش از اعتبار این ویزا نمی توانند در آن کشور بمانند .

ویزای شینگن نوع D  :  این ویزا مخصوص تاجران و بازرگانان می باشد. این افراد به دلیل نیاز به رفت و آمد متوالی به این کشور ها برای خرید وفروش باید  این ویزا را تهیه کرده و اعتبار آن نیز طولانی می باشد .

تعیین وقت سفارت و مصاحبه برای ویزای شینگن

اولین اقدام هر نفر برای دریافت ویزای شینگن تعیین وقت و مصاحبه برای ویزای شنگن در سفارت کشور مقصد می باشد . توصیه می شود قبل از اینکه مدارک خود را آماده نمایید برای تعیین وقت اقدام کنید .  این تعیین وقت بستگی به سفارت مقصد خواهد داشت، برخی از سفارت ها نوبت را تلفنی ، برخی حضوری و برخی اینترنتی به متقاضیان می دهند . بهترین راه برای دریافت نوبت مصاحبه ارسال درخواست بصورت ایمیل برای سفارت می باشد . این ایمیل باید به زبان انگلیسی باشد و اطلاعاتی همچون تاریخ سفر ، دلیل مسافرت ، نام و نام خانوادگی ، شماره پاسپورت و .. را باید شامل شود .

معمولا در همان روز سفارت جواب ایمیل شما را با ذکر تاریخ مصاحبه ارسال خواهد کرد .معمولا این وقت زمان بر خواهد بود و به همین دلیل توصیه می شود که حداقل دو ماه زودتر برای دریافت وقت مصاحبه اقدام شود  هر چند در برخی موارد مانند مورد های پزشکی می تواند این وقت بصورت فوری هم صادر شود که باید دلایل قانع کننده وجود داشته باشد.با تعیین وقت مسافر باید با در دست داشتن مدارک در زمان مصاحبه به سفارت مراجعه نماید . بهترین راه برای دریافت مصاحبه و ویزای شینگن درخواست خود فرد می باشد و این را مطمئن تر نیز هست .

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن

برای دریافت ویزای شینگن تقریبا تمام سفرات ها و کشور ها مدارک یکسانی را درخواست می کنند ولی در برخی جزئیات این مدارک می تواند متفاوت باشد . همه مدارک فرد متقاضی باید قبلا به زبان انگلیسی ترجمه شوند . حسن این موضوع این است که بسیاری از دارالترجمه های رسمی خودشان برای دریافت مهر دادگستری هم اقدام می کنند و اگر این اتفاق نیافتاد باید مهر دادگستری نیز توسط خود فرد دریافت شود .
فرم تکمیل‌شده درخواست ویزا

برای دریافت ویزای هر کشور ابتدا باید فرم درخواست ویزا آن کشور از سفارت مربوطه تهیه و تکمیل شود . در زمان مصاحبه باید این فرم تکمیل شده باشد  و به همراه سایر مدارک ارائه شود . نوع ویزا از جمله مواردی است که در این فرم از شما سوال می شود و شما باید بسته به نوع درخواستتان  ویزای یک بار ورود ، چند بار ورود و یا مالتی پل را انتخاب نمایید . یک بار ورود تنها برای یک کشور و چند بار ورود برای افرادی است که می خواهند به چند کشور وارد شوند .در صورت دریافت ویزای مولتی پل می توانید در هنگام مسافرت به محدوده اتحادیه اروپایی به کشور هایی همچون مثل بلغارستان، کوزوو، آلبانی، مقدونیه، صربستان، مونته نکرو، کرواسی و … هم بدون دریافت ویزای مجدد سفر کنید .  افرادی که می خواهند برای اولین بار این ویزا را دریافت نمایند

شناسنامه ایرانی

تمامی صفحات شناسنامه باید کپی شده و ترجمه شوند

گذرنامه

5 صفحه اول گذر نامه به همراه صفحاتی که مهر ویزا در آنها خورده است باید کپی گرفته شود. این گذر نامه باید حداقل 6 ماه پس از تاریخ درخواست ویزا اعتبار داشته باشد .

سه قطعه عکس رنگی

سه قطعه عکس رنگی زمینه سفید ، تمام رخ و کاملا جدید باید در ابعاد 4*6 ارائه شود . عکس شما مطابق با مقررات بر روی برچسب ویزا شینگن چاپ می شود .

اسناد رسمی شغلی و منابع مالی

افرادی که شاغل می باشند باید بر روی سربرگ رسمی محل کارشان گواهی اشتغال به کار تهیه و ترجمه کنند  و امضاء مدیر عامل را به همراه ذکر سمت شغلی ، حقوق و مدت زمان اشتغال را نیز دریافت و ارائه نمایند . افرادی هم که شغل آزاد دارند باید پروانه کسب خود را ترجمه کرده و سوابق آخرین پرداخت های مالیاتی را به همراه مهر اداره مالیات ارائه نمایند . افرادی هم که شغل پروژه ای  و خاصی دارند  و با نهاد و شرکتی همکاری نمی کنند باید مدرکی ارائه نمایند که نشان دهد شما برای بازگشت به کشور به دلیل موقعیت شغلیتان انگیزه کافی دارید .

دانش اموزان و دانشجویان نیز باید گواهی اشتغال به تحصیل  به زبان انگلیسی و بر روی سربرگ دانشگاه و یا موسسه تحصیلی خودشان ارائه نمایند . البته مواردی همچون توصیه نامه اساتید  نیز می تواند برای دانشجویان مفید باشد و از طریق آن می توانند ویزا دریافت کنند .

افراد تحت تکفل مانند زنان خانه دار و  فرزندان کوچک تر بای شرح صورت حساب بانکی  که در آن تاریخ گشایش حساب درج شده باشد مربوط به همسر ویا پرد را ارائه نمایند .

در ضمن برای دریافت ویزا شینگن باید مدارک زیر ترجمه و ارائه شوند :

  • پرینت سه ماهه آخر گردش حساب بر روی سربرگ بانک به همراه مهر بانک
  • سوابق بیمه کاری سه ماهه آخر در صورتیکه فرد بیمه باشد
  • چنانچه سند ملکی داشته باشید باید اصل و ترجمه ان ارائه شود

برای افرادی که حساب بانکی خوبی ندارند و حساب بانکی آنها پول کافی ندارد باید یک نفر به عنوان پشتیبانی کننده و یا ضامن  نامه ای در این خصوص ارائه نماید و پرینت حساب آن شخص نیز ضمیمه مدارک شود .

بلیط پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد

ارائه رزرو بلیط هواپیما برای افراد درخواست کننده ویزای شینگن کفایت می کند و دیگر نیازی به تهیه بلیط هواپیما نیست .

بیمه مسافرتی

مسافران اروپا باید از بیمه ای استفاده نمایند که حداقل هزینه 30 هزار یورو را برای هر مسافر پوشش دهد . این بیمه می تواند بصورت فردی و یا جمعی باشد . از مواردی که باید این بیمه تعهد کند مراقبت های پزشکی ، هزینه های احتمالی بازگشت به کشور ،  هزینه های درمانی و بیمارستانی و … می باشد که باید در تمام مدت اقامت فرد در حوزه شینگن معتبر باشد . این بیمه باید در کشور مقصد هم نمایندگی معتبری داشته باشد .
واچر رزرو هتل

هتل را باید با استناد به تاریخ رفت و برگشت و برای کل دوره اقامت رزرو کرد. البته برای افرادی که دعوتنامه دارند نیازی به ارائه برگه رزرواسیون نیست .

دعوت‌نامه

برای افرادی که می خواهند از طریق دعوتنامه به کشور های اروپایی مسافرت نمایند ازائه اصل دعوتنامه الزامی است . همچنین باید برگه ای در خصوص توضیح نسبت فرد دعوت کننده با شما وجود داشته باشد . اگر دعوت کننده از دوستان شما باشد پرینت ایمیل ها و عکس های یادگاری شما کمک خواهد کرد . البته باید در خصوص این دعوتنامه اطلاعات کافی داشته باشید تا برای جوابگویی به سئوالات احتمالی آماده باشید .
زمان و هزینه لازم برای صدور ویزای شینگن

زمان مورد نیاز برای صدور ویزای شینگن تقریبا برای همه کشور ها یکسان است. بررسی مداک و مستندات حدود 2 تا 3 هفته زمان می برد . معمولا تا 6 هفته از زمان تحویل مدارک ممکن است صدور ویزا طول بکشد . پس از تکمیل مدارک و تایید شما زمانی توسط سفرات اعلام می وشد که شما شخصا باید برای دریافت ویزا به این سفرات مراجعه نمایید .

قیمت تمام شده ویزا نیز 60 یورو می باشد که باید بصورت نقدی و در زمان درخواست در همان سفارت پرداخت شود .
مصاحبه سفارت برای ویزای شینگن

در همان روزی که برای شما تعیین شده است  مصاحبه صورت خواهد گرفت . مصاحبه کاملا به زبان فارسی می باشد و در خصوص کلیات پرسیده می شود که مثلا چرا می خواهید سفر کنید و اینکه خودتان را کامل معرفی نمایید . سوالات را باید مختصر و قاطع جواب دهید و حوتشی زیادی را مطرح نکنید که برای شما مشکلی بوجود نیاید . در این زمان از شما عکس و اثر انگشت همه انگشتان برای ثبت در سیستم  VIS گرفته می شود .

مدت اعتبار ویزای شینگن

ویزا شنگن دو تاریخ دارد . تاریخ اول مربوط به اعتبار  ویزا می باشد که شش ماهه خواهد بود و دیگری مربوط به  روز های مجاز ویزا که نهایتا 90 روز می باشد . مسافران نمی توانند بیش از 90 روز در محدوده شینگن اقامت داشته باشند . هر دو تاریخ برای ورود شما به محدوده شینگن باید اعتبار داشته باشند . کدی نیز برای تعداد دفعاتمجاز ورود شما که از صفر تا بی نهایت می باشد هم به شما اختصاص داده خواهد شد.

معمولا ویزای شینگن برای افرادی که برای اولین بار است وارد این محدوده می شوند 15 روزه خواهد بود مگر اینکه دلایل قانع کننده ای داشته باشند .

اطلاعات تکمیلی درباره ویزای شینگن

  1. کد تعداد دفعات مجاز برای ورود به محدوده شینگن از صفر تا بی نهایت خواهد بود. مثلا اگر این تعداد یک بار باشد بدون در نظر گرفتن تاریخ اعتبار ویزا شما تنها با یک بار ورود به این محدوده ویزا شما باطل خواهد شد و به همین تریتی تا بی نهایت ادامه خواهد داشت که بی نهایت مربوط به ویزای مولتی پل است که اجازه می دهد در تاریخ اعتبار ویزا تا بی نهایت وارد کشور هایی این حوزه شوید .
  2. اولین ورود به محدوده شینگن باید از همان کشوری باشد که ویزای ان را دریافت نموده اید .
  3. با ورود به محدوده شینگن می توانید به هر کشور در این حوزه رفت و آمد نمایید .
  4. دارا بودن ویزا شینگن تضمین کننده ورود بی محدودیت به سایر کشور های این معاهده نمی باشد و ماموران مرزی هر کشوری بنا بر قوانین آن کشور اختیار دارند تا از ورود به کشورشان برخی از افراد را منع نمایند .
  5. افرادی که قبلا ویزای شینگن دریافت کرده اند شانس بیشتری برای دریافت دوباره آن خواهند داشت .

برای دریافت ویزای شینگن بهتر است از وکلا و کارشناسان خبره سیاحتگران ساحل آفتاب مشاوره دریافت نمایید تا بتوانید به راحتی و بدون درگیری با محدودیت ها و قوانین پیچیده ویزای خود را دریافت نمایید .

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تلگرام
واتساپ
ایمیل

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.